Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillian
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 22:08
Ik heb deze week een nieuwe systeem gebouwd obv een i7-4790K, een Gigabyte G1.Sniper B5, Cooler Master V550 Semi-Modular en 8 GB Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Dit zijn allemaal nieuw gekochte onderdelen.

Uit mijn oude build heb ik de OCZ Vertex 2 SSD 2,5" 120 GB behouden en overgezet net de nieuwe build. Deze build draait op windows 8.1 64-bit. Deze SSD zit op SATA-poort 0 en de SATA-mode staat op AHCI

Het probleem is dat de PC af en toe de SSD niet herkent. In de bios word op SATA-poort 0 dan ook opeens geen schijf gedetecteerd. Omdat de besturingssoftware op de SSD staat start de PC dan niet op. Als de PC gereset wordt herkent hij de SSD opeens wel, start hij gewoon op en functioneert dan verder ook prima.

Aangezien alles nieuw is, en de SSD het prima deed in de oude build ben ik nu benieuwd waar ik het probleem moet zoeken. Software/drivers lijkt me niet aangezien het soms wel werkt en soms niet.

Misschien een kromme SATA-kabel of beschadigde voedingskabel? Of toch de SSD beschadigd bij het overbouwen?

Iemand andere ideeën waar het aan zou kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Een slechte SATA kabel zou naar voren moeten komen in de SMART gegevens. Bij de parameter "Ultra DMA CRC rrror count". Ook andere problemen zouden er misschien iets van een indicatie achter laten.
Heb je de SMART al eens bekeken?

Andere optie is gewoon de brakke compatibiliteit van de Vertex 2 SSD's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:35
was dit juist niet het teken dat de vertex stuk ging.

Ik heb tenminste in het verleden hierover nogal wat topics voorbij zien komen, dat vertex ssd's niet meer herkend werden en op het punt stonden kapot te gaan.

Heb je de sniper trouwens wel op uefi staan en niet op uefi/legacy.
Bij een kennis die dit mobo ook heeft, gaf die laatste otie problemen.
Nadat het systeem op alleen uefi stond, werkte alles wel goed.

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 05-02-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillian
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 22:08
Ik ben er intussen op gewezen dat de SSD-controler van deze SSD-kaart (de SandForce SF1222) niet compatible zou zijn met Haswell moederborden.

Van wat ik zo snel kon vinden speelt het probleem echter enkel met de Sandforce drivers in combinatie met Intel's Haswell chipsets.

Deze SSD heeft ook ruim twee jaar prima gewerkt, zonder ook maar één probleem, op mijn P67 chipset. De SSD doet het dus prima, en ik wil hem dus liever nog niet afschrijven.

Ik las dat een enkeling, met deze zelfde problematiek, deze SSD via een externe SATA-controller hadden aangesloten met bijvoorbeeld een Marvell, ASMedia, or JMicron chipset, en dat het dan weer prima werkte.

Ik hoopte dat dat dus een oplossing zou kunnen zijn, maar dat is dus te simpel gedacht door mij?

[ Voor 63% gewijzigd door Hillian op 06-02-2015 15:45 ]