Vloerstaande vs boekenplank speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 14.594 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-03 13:42
Beste forum-members,

Ik ben al een tijd aan zoeken naar een serieuze hifi upgrade ten opzichte van mijn huidige Harman Kardon HS 200. In plaats van een complete hifi of surround set wil ik daarom zelf de onderdelen (speakers en versterker) bij elkaar zoeken en ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Ik ben daarom erg benieuwd wat de voor- en nadelen zijn van boekenplank speakers ten opzichte van vloerstaande speakers. Als vloerstaande speaker ben ik erg gecharmeerd van de Teufel Ultima 40 Mk2, kijkend naar de lovende reviews die er te vinden zijn. Wat betreft boekenplank speakers spreken de Cambridge Audio Aero 2 en Wharfedale Diamond 220 me erg aan. Beide opties (vloerstaand en boekenplank) zijn zo'n €400 en dat is dan ook wel mijn maximale budget voor de speakers. De kamer waar de hifi set in komt te staan is zo'n 30 m2.
Ik hoor graag jullie mening en mogelijk advies voor wat de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor met name laag heb je volume nodig. Daar zijn vloerstaanders dus wat beter in, want die hebben van nature een grotere kast :)
Als ja bang for buck wilt, moet je ook zeker even naar de Synergy serie van Klipsch kijken. F1 of de jongere maar identieke F10. Of, als het budget iets omhoog kan, 2x een F30. Check ff bij Correct zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07-2022
Wat mij betreft ligt het aan je specifieke wensen. Wil je surround of stereo? Zoek bij stereo dan ook een stereoversterker en geen surround receiver is mijn tip. wil je (t.z.t) surround dan veranderen je wensen wellicht. Ook afhankelijk of je veel muziek luistert of juist veel tv/films/games kijkt of speelt.

ik heb geen ervaring met Wharfedale maar volgens mij zijn dat prima speakers. De Klipsch die Eagle noemt zijn ook prima speakers voor het geld. Dali, focal, b&w, monitor audio etc. Voldoen ook allemaal wel.

De vraag of vloerstaanders per definitie zoveel beter zijn dan monitoren: Nee, naar mijn mening niet. Ik heb geluisterd naar B&W CM8's maar ben uiteindelijk voor CM5's gegaan voor in ons appartement à 45m2 woonkamer. Ik ben zeer tevreden met het geluid i.c.m. een Marantz stereo versterker maar luister vooral veel muziek. Wij kijken ook tv via de speakers maar zou zelf andere speakers/versterker hebben gekozen voor film denk ik. Dan misschien wel een vloerstaander van een ander merk met evt een sub. Het klinkt daarentegen wel stukken beter dan een samsung tv speakertje natuurlijk ;)

Mijn advies is dan ook anders dan anderen vaak zeggen op hifi fora: ga op je voorgevoel/emotie af, probeer ergens te beluisteren, schaf zeer zeker lekker tweedehands aan en probeer een tijdje. Er staat erg mooi spul op marktplaats voor zeer weinig geld. een vloerstaander van een redelijk merk is mij nog nooit écht huilend tegengevallen, mits ze goed gereviewd zijn ;) Een goede monitor(boekenplank) speaker met een bekwame versterker kan net zoveel losmaken bij mij op basis van muziek.

Wat zegt je gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
Ik wil momenteel alleen stereo omdat ik geen kabels naar achter de bank ga/kan trekken. Ik ben echter wel van plan binnen niet te lange tijd te gaan verhuizen en ik denk erover om dan wel een surround systeem aan te leggen. Daarom wil ik nu ook gelijk een surround versterker kopen met 2 goede front speakers die in eerste instantie stereo kunnen draaien en mettertijd uitgebreid kunnen worden naar surround.

Wat betreft mijn gevoel: ik neig naar vloerstaande speakers en ik kan neig echt onderbouwen waarom. Als ik de hifi fora afga merk ik dat monitors net zo veel kwaliteit en volume kunnen herbergen als vloerstaanders maar op de een of andere manier heb ik het idee dat vloerstaanders voor hetzelfde budget beter zijn (wat waarschijnlijk helemaal niet zo hoeft te zijn).

Is het echt zo interessant om tweedehands speakers aan te schaffen? Kijkend naar mijn budget (zo'n €400) wat zou ik daar dan voor moois voor kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Grotere speakers geven meer laag en dat kan afhankelijk van ruimte en luisterpositie goed of teveel zijn. Je kan ook andersom stellen dat kleine speakers te weinig laag geven maar dat wil icm de typische kleine luisteruimte akoestiek nog wel eens goed uitkomen.

2e hands is een goede optie als je weet wat je wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jarnotimmermans schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:31:
Wat betreft mijn gevoel: ik neig naar vloerstaande speakers en ik kan neig echt onderbouwen waarom. Als ik de hifi fora afga merk ik dat monitors net zo veel kwaliteit en volume kunnen herbergen als vloerstaanders maar op de een of andere manier heb ik het idee dat vloerstaanders voor hetzelfde budget beter zijn (wat waarschijnlijk helemaal niet zo hoeft te zijn).
Monitors bieden inderdaad zelfde kwaliteit en volume als vloerstaanders. Voor hetzelfde budget zal een monitor zelfs beter zijn, omdat je minder materiaal nodig hebt, en het budget dus in materiaal van betere kwaliteit kunt steken. Daarnaast vinden veel mensen grote vloerstaanders lelijk.

Het is eigenlijk simpel, vloerstaanders bieden meer bas. Dat heeft enkele consequenties waar je rekening mee moet houden:
  • Een grotere speaker vereist meer materiaal. Je kunt daarom nooit een vloerstaande speaker bouwen die hetzelfde kost als een monitor, zonder op de kwaliteit in te leveren. Materiaal is nu eenmaal niet gratis.
  • Bas vereist goed gedempte materialen om te voorkomen dat de hele speaker met de lage tonen mee-resoneert en je een boemerige bas krijgt. Een plaat MDF van een meter resoneert anders dan een plaat van 25 centimeter. Om dat te compenseren heb je dikker materiaal nodig, wat weer duurder is.
  • Daarnaast is niet elke huiskamer qua acoustiek even geschikt voor de extra bas die een vloerstaander levert. Dat probleem ga je met monitors uit de weg.
Ofwel: Monitors zijn goedkoper te maken en minder kritisch qua plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mordante
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05-2021
Niet helemaal waar. Er zijn monitor speakers welke zeer kritisch zijn wat plaatsing betreft. Zoals de Totem monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mordante schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:20:
Niet helemaal waar. Er zijn monitor speakers welke zeer kritisch zijn wat plaatsing betreft. Zoals de Totem monitoren.
Uitzonderingen moeten er zijn. Er zijn ook hele compacte vloerstaanders die nauwelijks meer volume dan de meeste monitors hebben, en daardoor ook weer andere voor- en nadelen hebben.
En feitelijk is de term monitor ook niet goed. De term monitor slaat eigenlijk op de speakers die in studio's gebruikt worden en een engineer luistert anders naar zijn opnames dan de gemiddelde muziekliefhebber thuis doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Zijn ook enkele nadelen bij het aanschaffen van monitoren.

Denk aan speaker stands, om zo de speaker optimaal op oor hoogte te plaatsen.
Ook ligt het aan wat voor soort muziek je luistert. Waardoor je wellicht toch wat laag gaat missen. Een subwoofer is hierbij dan een oplossing.
Dit zijn toch weer kostenposten waar je rekening mee moet houden bij aanschaf van monitoren!

Ben het sowieso eens met de stelling:
Muziek = stereo versterker
Film surround = receiver

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Lage tonen weergave is een van de lastigste dingen in luisterruimtes van huiskamer maat aangezien staande golven de weergave domineren en absorptie hiervan moeilijk/groot is. Monitors hebben als voordeel dat ze de eerste mode minder exciteren die typisch zo rond de 45hz ligt. Als daar de respons op -10dB zit kan dat met een 10-15dB piek door deze mode weer redelijk goed komen. Maar het moettoevallig matchen en het blijft een low tech oplossing. Speakers die wel laag geven icm elektronische correctie of nog beter een multisub opstelling zijn wmb superieure oplossingen. Het eerste is heel haalbaar en betaalbaar, maar multisub is wel gedoe en complex.

[ Voor 9% gewijzigd door Jag op 06-02-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sixbladeknife
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik denk dat voor jou de oplossing dan vloerstaanders zijn zoals de merken die je noemt. Ik spiekte even voor je op marktplaats. Een setje Wharfedale Diamond 10.5 in uitstekende staat voor €225 euro. Of KEF bijvoorbeeld. Dat valt binnen je budget. Koop daar later de 10.1 als rears bij en een center en je hebt een mooie surroundset voor zeker niet te veel geld. Ik raad je wel aan verder te kijken dan Pioneer als receiver. Een tweedehands Marantz van een paar jaar geleden is maar een voorbeeldje. Als het de eerste keer is dat je Hifi aanschaft raad ik alsnog aan eens te gaan luisteren bij een Hifi-zaak. Vraag ze eens een receiver van pakweg 400 tot 600 euro aan te sluiten op goedkopere vloerstaanders en daarna een stereoversterker. Dan hoor je wat die speakers kúnnen met een stevige aansturing. Vrijwel iedere speaker klinkt dan veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties. Ik moet eerlijk zeggen dat het het niet makkelijker voor me maakt om een beslissing te nemen, hoewel Sixbladeknife me wel adviseert om vloerstaanders te nemen. Ik denk dan ook dat ik voor die keuze ga, maar ik twijfel nog wel over de Teufel Ultimate 40 Mk2 of tweedehands speakers. Daar misschien nog een advies in?
Ik ga overigens binnenkort even naar de Correct om een aantal opties te beluisteren, zoals jullie adviseren.

[ Voor 13% gewijzigd door jarnotimmermans op 10-02-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:47

MsD

er zijn tweedehands echt zo leuke speakers te vinden, en als je een topmodel van een jaar of 10/20 terug neemt kan je voor vrij weinig geld echt een eind komen. Ik heb nu bv. een stelletje Matrix3 van B&W staan. Best mooi...en kost eigenlijk niets meer.

Maar zo zijn er natuurlijk miljoenen mooie speakers. Ik denk dat als je tweedehands zoekt je een budget rond de 300€ kan nemen, en dan kan je echt wel iets vinden. Dingen als B&W, KEF, Wharfedale, Dali, Focal, beetje de grotere namen. Gooi elke speaker even in google, krijg je snel recensies, weet je meer :-)

idee:matrix2 op pootjes

Ik noem maar iets, een mooie tussenoplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door MsD op 10-02-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32

PoweRoy

funky!

murphylee schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 19:14:
Zijn ook enkele nadelen bij het aanschaffen van monitoren.

Denk aan speaker stands, om zo de speaker optimaal op oor hoogte te plaatsen.
Ook ligt het aan wat voor soort muziek je luistert. Waardoor je wellicht toch wat laag gaat missen. Een subwoofer is hierbij dan een oplossing.
Dit zijn toch weer kostenposten waar je rekening mee moet houden bij aanschaf van monitoren!

Ben het sowieso eens met de stelling:
Muziek = stereo versterker
Film surround = receiver
Let er ook op dat speaker stands duur zijn 8)7. Kan makkelijk 90 Euro per stuk. Dan is prijsverschil met een vloerstaanders soms nihil.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
PoweRoy schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:31:
[...]

Let er ook op dat speaker stands duur zijn 8)7. Kan makkelijk 90 Euro per stuk. Dan is prijsverschil met een vloerstaanders soms nihil.
Ja dat idee heb ik ook inderdaad dus qua prijs maakt het niet bijzonder veel uit. Ik zit alleen wat op marktplaats te kijken en ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Er staat genoeg alleen ik ben niet zo bekend met wat de daadwerkelijke waarde van een set speakers is. Als ik bijvoorbeeld een set B&W's van 10/15 jaar oud (Matrix 2 zoals MsD aangaf) tegen kom heb ik niet het idee dat ik voor €250 een topdeal maak. Daarentegen weet ik dus ook niet of een set 601 S1 een echte upgrade is t.o.v. mijn huidige systeem en vraag ik me af of een set 603 S3 voor €350 een goede deal zou zijn?
Lastig, lastig :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Het "probleem" met boekenplank speakers is dat ze voor een optimale geluidskwaliteit op enigszins degelijke stands moeten staan (iedereen die denkt van niet, probeer het eerst eens). Persoonlijk heb ik voor hetzelfde geld liever extra speaker.

Daarnaast zou ik gewoon voor vloerstaanders gaan als je er films en muziek mee wilt luisteren. Boekenplank speakers voor puur muziek. Er kan uiteraard een subwoofer bij voor films, maar dan heb ik voor het extra geld weer liever vloerstaanders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:25

JT

VETAK y0

Je kunt ook stellen dat een vloerstaander qua behuizing minder goed te dempen is :)

Maar eigenlijk moet je je helemaal niet richten op het formaat van de luidspreker. Je moet vooral focussen op het geluid zelf. Ik was altijd van de vloerstaanders. Tot ik de Jamo Concert 8 hoorde. Andere variabelen kunnen veel meer verschil maken in hoe dicht een speaker bij je smaak ligt dan formaat.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

PoweRoy schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:31:
[...]

Met een budget van 400 euro :|

Ben je inderdaad al bijna de helft van je budget kwijt aan speaker stands. Dan heb je nog niet eens de speakers.
Aangezien de TS meer op prijs let dan op de klankeigenschap van de speaker zelf vond ik dat wel een gepaste comment :9

[ Voor 12% gewijzigd door murphylee op 13-02-2015 23:27 ]

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

murphylee schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:23:
Met een budget van 400 euro :|

Ben je inderdaad al bijna de helft van je budget kwijt aan speaker stands. Dan heb je nog niet eens de speakers.
Voordeel van boekenplankspeakers is dat je eerst die speakers kunt kopen, en je zet ze daadwerkelijk op een boekenplank, en als er later weer budget is dan koop je de stands er pas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Of je koopt ze op Marktplaats voor 25 euro.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:46

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:04:
Voor met name laag heb je volume nodig. Daar zijn vloerstaanders dus wat beter in, want die hebben van nature een grotere kast :)
Als ja bang for buck wilt, moet je ook zeker even naar de Synergy serie van Klipsch kijken. F1 of de jongere maar identieke F10. Of, als het budget iets omhoog kan, 2x een F30. Check ff bij Correct zou ik zeggen :)
Dit kan ik beamen.
De F1's klinken herlich en zeker voor dat geld.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
murphylee schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:23:
[...]
Aangezien de TS meer op prijs let dan op de klankeigenschap van de speaker zelf vond ik dat wel een gepaste comment :9
Ik begrijp zo goed waar dat op gebaseerd is? Ik heb zelf een bepaald budget en dan lijkt het me 'logisch' dat ik voor dat budget een zo goed mogelijke keuze maak. Hierin spelen de klankeigenschappen juist een grote rol.
downtime schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:41:
[...]

Voordeel van boekenplankspeakers is dat je eerst die speakers kunt kopen, en je zet ze daadwerkelijk op een boekenplank, en als er later weer budget is dan koop je de stands er pas bij.
Het probleem is dat ik niet de mogelijkheid om boekenplankspeakers ook daadwerkelijk op een boekenplank te zetten. Ze zullen direct op een stand moeten of ze komen op de grond te staan (of aan een beugel op de muur). Zodoende is de opmerking over dure stands wel redelijk gerechtvaardigd denk ik.
Ik ben inmiddels bijzonder benieuwd geworden naar de Klipsch speakers, ik zal ze snel eens gaan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Erg duur ja, een setje tweedehands standaards ;)

Met alle respect maar ik denk dat je voor je gevoel liever gewoon vloerstaanders hebt en dat je argumenten erbij zoekt die jouw gevoel bevestigen ;) Dat is niet erg maar ga dan geen dingen die niet roepen die niet kloppen zoals dat stands duur zijn :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
The Eagle schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:04:
de laatste heb ik gisteren een paar van gekocht voor 119 euro de stuk, verschil gehoord met de vorige vond de f 10 wat warmer klinken .. lees minder schel. blikkerig voor de rest heb ik geen absoluut gehoor

En leuke prijs voor zulke boxen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das stug, want het zijn exact de zelfde speakers, alleen het design is anders. Zal de plaatsing wel geweest zijn dan. Maar prima speakers idd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
JT schreef op zondag 15 februari 2015 @ 13:55:
Met alle respect maar ik denk dat je voor je gevoel liever gewoon vloerstaanders hebt en dat je argumenten erbij zoekt die jouw gevoel bevestigen ;) Dat is niet erg maar ga dan geen dingen die niet roepen die niet kloppen zoals dat stands duur zijn :P
Je hebt gedeeltelijk gelijk: mijn gevoel stuurt me richting vloerstaanders en dan is het inderdaad prettig om argumenten te horen die dat 'bevestigen'. Daarentegen heb je mijn reacties niet goed gelezen denk ik als je aangeeft dat ik roep dat de stands duur zijn. Dat is 1 van de argumenten van de andere forum-members die ik meeneem in mijn beslissing.

Ik ben overigens vandaag naar de Correct geweest en heb een aantal vloerstaanders beluisterd. De bijzonder aardige verkoper stuurde me eigenlijk ook automatisch naar vloerstaanders in plaats van boekenplank speakers waarbij hij zelf aangaf dat dat voor mijn situatie en budget het interessantst zou zijn. Ik heb daar onder andere de Klipsch F-10 beluisterd en ik vond het in de op zichzelf staande opstelling erg goed geluid voor die prijs. Ter verduidelijking, de Klipsch F-1 en F-10 stonden op een losse stand, op een verhoging, in een gedeelte van de zaak waar het wat voller met andere spullen stond. Toen ik ze echter naast de overige vloerstaanders en dus in dezelfde akoestische opstelling plaatste als het vergelijkingsmateriaal vielen ze me verhoudingsgewijs wat tegen. Ik vond het geluid, naast de andere speakers, wat ontbreken in het middengebied, het klonk wat flets en de bas weergave was ineens een stuk minder dan in de eerste opstelling. Na wat wikken en wegen en beluisteren van wat opties van JBL, Boston en Magnat ben ik uiteindelijk voor de Heco Victa Prime 602 vloerstaanders gegaan (€169,- per stuk) in combinatie met een Pioneer VSX 529 K receiver. Ik kan weinig reviews vinden maar mijn eerste indruk is dat ik ze ook wat vind ontbreken in het lage gebied, zelfs met de receiver bas instellingen op zijn hoogst. De hoge en midden tonen klinken erg vol en zuiver maar de bas blijft wat achter. Daarom twee aanvullende vragen op het gestarte topic:
- Heeft iemand ervaring met deze of vergelijkbare Heco vloerstaanders?
- Hoe erg verbetert het geluid na enkele weken inspelen en heeft dit ook duidelijke invloed op de basweergave?
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Inspelen geeft je wat extra Hz in het laag maar verwacht geen wonderen.

Je kunt later altijd aanvullen met een goede subwoofer. Dat is geen schande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
Op zich is aanvullen met een sub juist het tegenovergestelde van een schande :)
Je hebt dan wat meer controle over de bas, wat gezien de bovenstaande adviezen wel handig is. Bovendien krijgen je vloerstaanders het dan ook makkelijker: Die hoeven minder bas weer te geven, wat over het algemeen de kwaliteit in het middengebied ten goede komt.
(eigenlijk creëer je zo een drieweg opstelling, met alle voordelen en problemen die erbij horen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zeker geen schande alleen gebruik je het extra bereik van de vloerstaander dus niet :P Boekenplank is dan handiger uit dezelfde serie, heb je meer geld voor een sub.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Hij heeft ze toch al?

Laag weergave in huiskamers is lastig. Dat je nu te weinig laag hebt hoeft niet per se met de speakers te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnotimmermans
Ik ga vandaag mijn Heco's omruilen voor een set Boston Acoustic M25, later aangevuld met een losse sub (misschien vanmiddag gelijk al). Ik heb niet het goede gevoel bij de Heco's en ik heb eens naar de Bostons staan luisteren en die kunnen me wel erg bekoren. Prijs is overeenkomstig, €149,- per stuk voor de Bostons, dus eventueel nog wat ruimte voor een sub.

Update:
Heco's ingeruild voor Boston Acoustics M25 en met wat bijleggen gelijk aangevuld met een Klipsch KWS 10 subwoofer. Wat een geweld en wat een finesse! Ik begrijp nu het commentaar van een aantal van jullie over dat een monitor op geen enkele manier onder hoeft te doen van een vloerstaander. Ik heb het idee dat er geen enkele vloerstaander van vergelijkbare prijsklasse op kan tegen mijn huidige configuratie. Al met al een totaal van net geen €450 betaald voor de Bostons en de Klipsch bij elkaar. De set moet nog wel even goed inspelen en ik ga binnenkort op zoek naar mooie stands voor de monitors. Momenteel staan ze op de grond, dus het kan alleen nog maar beter worden!

[ Voor 47% gewijzigd door jarnotimmermans op 17-02-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanusJaap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-02 20:31
Dan was een set Teufel Ultima's 40Mk2 misschien toch ook nog een optie geweest. Kan je 8 weken kostenloos proberen. (eenmalig 30euro verzendkosten) Teufel heeft regelmatig kortingsacties, waardoor je ze ergens tussen de 349 en 499 kan krijgen. (mijne waren 349 omdat ze al eens 8 weken ergens zijn geweest, zonder schade, met alle garantiebepalingen onveranderd, 12jaar, goede deal dus...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:11
jarnotimmermans schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:50:
Ik ga vandaag mijn Heco's omruilen voor een set Boston Acoustic M25, later aangevuld met een losse sub (misschien vanmiddag gelijk al). Ik heb niet het goede gevoel bij de Heco's en ik heb eens naar de Bostons staan luisteren en die kunnen me wel erg bekoren. Prijs is overeenkomstig, €149,- per stuk voor de Bostons, dus eventueel nog wat ruimte voor een sub.

Update:
Heco's ingeruild voor Boston Acoustics M25 en met wat bijleggen gelijk aangevuld met een Klipsch KWS 10 subwoofer. Wat een geweld en wat een finesse! Ik begrijp nu het commentaar van een aantal van jullie over dat een monitor op geen enkele manier onder hoeft te doen van een vloerstaander. Ik heb het idee dat er geen enkele vloerstaander van vergelijkbare prijsklasse op kan tegen mijn huidige configuratie. Al met al een totaal van net geen €450 betaald voor de Bostons en de Klipsch bij elkaar. De set moet nog wel even goed inspelen en ik ga binnenkort op zoek naar mooie stands voor de monitors. Momenteel staan ze op de grond, dus het kan alleen nog maar beter worden!
Grappig, Ik had jarenlang allerlei vloerstaanders in huis gehad. Ook flink dure van €1250 p/st.
Toch nieuwschierig geworden naar de positieve verhalen over de Boston A25 en jawel, helemaal om.
Nu sinds kort ook de M25 aangeschaft en deze klinken net als de A25 zeer indrukwekkend. Sub is in mijn oren niet nodig maar kan zeker in wat grotere ruimtes een aanwinst zijn. En een paar goede stands _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275891

De wharfedale 220 komt als beste uit de test op alle fronten : http://www.whathifi.com/wharfedale/diamond-220/review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:49
WhatHifi is leuk vermaak. Hun "review" waarde is echter nihil.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
NeWSJuNK schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:28:
[...]

Grappig, Ik had jarenlang allerlei vloerstaanders in huis gehad. Ook flink dure van €1250 p/st.
Toch nieuwschierig geworden naar de positieve verhalen over de Boston A25 en jawel, helemaal om.
Nu sinds kort ook de M25 aangeschaft en deze klinken net als de A25 zeer indrukwekkend. Sub is in mijn oren niet nodig maar kan zeker in wat grotere ruimtes een aanwinst zijn. En een paar goede stands _/-\o_
Ik heb momenteel de 2e van links staan, de RX8 van Monitor Audio.

Afbeeldingslocatie: http://audiothienha.vn/pic/prods/635411235198961250monitor-rx8_20130404084746.jpg

Meubels zijn echter berk. Van Marktplaats geplukt en madame thuis was er niet blij mij. Mijn blijheid vond ik net wat belangrijker ;)

Ik wil echter wat kleiners hebben en gelijk een meer passende kleur erbij. Net als anderen ben ik ook sceptisch of het wel al dat geluid evenaart. Sinds kort heb ik een kleine sub, REL Quake MKII. Ongelooflijk hoe dat ding de kamer (5.5x4.5, soort l-vorm, excl. keuken zit er achter) compleet vult. Heerlijk! Dit zou denk ik ook al het eea compenseren. Ik draai sporadisch hard, de dames thuis waarderen black/death metal niet zo. Ha!

Naar de M25 van Boston ben ik nieuwsgierig geworden. Binnenkort eens kijken bij HIFI Klubben. Oh en de receiver is een Yamaha RX-V3067. Een downgrade zou geen probleem zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sirius op 19-03-2015 18:13 ]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik hoor heel veel positieve verhalen omtrent de Bostons A&M serie.
Hoe kan het dat deze speakers de dure min of meer omver blazen (beetje aangedikt van mijn kant)

Ik heb ze zelf nog niet gehoord. Maar wat maakt ze zo uniek hierin?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Brad Pitt schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:23:
[...]

WhatHifi is leuk vermaak. Hun "review" waarde is echter nihil.
Wat zijn dan de betere site's voor audio reviews? Naast de gespecialiseerde fora uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Tweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 16:51

Theck88

If it's hard just KISS!

Audione0 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:06:
Ik hoor heel veel positieve verhalen omtrent de Bostons A&M serie.
Hoe kan het dat deze speakers de dure min of meer omver blazen (beetje aangedikt van mijn kant)

Ik heb ze zelf nog niet gehoord. Maar wat maakt ze zo uniek hierin?
Persoonlijk vind ik ze erg dof klinken in verhouding tot mijn Monitor Audio Silver 1 en 6.
Voor het geld zijn de Boston Acoustics leuke speakers, maar niet mijn klank.
De A25 worden compleet weggespeeld door de M25 speakers qua klank en zijn naar mijn mening ook de meerprijs zeker waard.

Echter, blijf ik erbij dat je gewoon moet gaan luisteren. Audio kopen op basis van reviews is geen goede manier. Geluid blijf persoonlijk!

[ Voor 9% gewijzigd door Theck88 op 01-04-2015 00:11 ]

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Je hebt indd gelijk betreft het luisteren. Nooit alleen afgaan op reviews, altijd luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Theck88 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 00:08:
[...]

Persoonlijk vind ik ze erg dof klinken in verhouding tot mijn Monitor Audio Silver 1 en 6.
Voor het geld zijn de Boston Acoustics leuke speakers, maar niet mijn klank.
De A25 worden compleet weggespeeld door de M25 speakers qua klank en zijn naar mijn mening ook de meerprijs zeker waard.

Echter, blijf ik erbij dat je gewoon moet gaan luisteren. Audio kopen op basis van reviews is geen goede manier. Geluid blijf persoonlijk!
Dat de A25 compleet worden weggespeeld door de M die mening deel ik niet. De M vind ik iets donkerder en zwaarder klinken.

De Boston s zullen wat neutraler in het hoog klinken tov de monitor audio s. Voor intensieve luistersessies prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Ik heb die Boston's hier staan de A26 en kan hier uren naar blijven luisteren wel zijn ze heel warm en ongecontroleerd in t laag en wat minder sterk in t hoog maar toch heerlijke speakers om naar te luisteren. Hoop dat het hetzelfde is met de BX2's Voor het geld wat ze mij gekost hebben zijn die Bostons echt hele leuke speakers.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
...

[ Voor 100% gewijzigd door Sirius op 06-04-2015 14:47 . Reden: Staat nu in goede topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
@sirius

Dit kun je niet accepteren ! Of de verkoper had het moeten melden.
Gewoon kijken of je nog een setje M25 kunt vinden. Op marktplaats stonden er nog een set voor €275 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Ze werden echt als nieuw verkocht (heb ik ook zwart op wit in m'n mail staan). Ze hadden zelfs meerdere sets te koop staan. De winkel hou ik nog voor mij, bashen heeft nu geen zin.

De verkoper (lees: mijn contactpersoon, hij zal nl. vast nog collega's rond hebben lopen) kan het niet geweten hebben....althans....hij weet dat de onderkant bekeken gaat worden dus als hij de boel probeerde te naaien....tja. Je weet dat je vroeg of laat gezeik gaat krijgen.

Mijn voorkeur ging uit naar B&W 685 S2 maar ging overstag door de mooie prijs van de Kef's. Qua karakter schijnbaar wel neutraler (en minimaal in het laag, begint pas bij 79Hz) maar als ik dat niks zou vinden dan was doorverkopen geen probleem.

Inmiddels reactie gekregen. Ze hebben een grote fout begaan en dit wordt gecompenseerd. Mits de speakers technisch in orde zijn en ik wilde weten of het alsnog per abuis ex-demo is.

[ Voor 15% gewijzigd door Sirius op 06-04-2015 14:49 ]

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerland.nl/images/stories/informatie/speakers-van-klanten/A4_zwart/A4_zwart_425.jpg

Scan Speak A4l Waanzinnige speaker!!

[ Voor 82% gewijzigd door Fireman op 13-08-2015 22:02 ]

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Anoniem: 31491

Mooie afwerking! Met welke versterker stuur je deze monitor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De topic starter heeft een half jaar geleden gepost dat hij een keuze gemaakt heeft: jarnotimmermans in "Vloerstaande vs boekenplank speakers". Denk niet dat het nog veel toe gaat voegen om in dit oude draadje verder te adviseren. Het topic kan dus wel op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.