Upgraden pc performance

Pagina: 1
Acties:

• raymonr
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-12-2025
Na het lezen van Desktop bbg Januari.

Kwam ik er eigenlijk achter dat een compleet nieuwe pc misschien zonde is. (tenzij anders wordt aangegeven)
Mijn i7 doet volgens mij weinig onder voor de i5.
Ik zit er dus aan te denken om zelf wat dingen bij te voegen en een betere pc te maken.
Maar heb dit in het verleden nog nooit gedaan en ben op zoek naar advies.
Ik wil een snelle pc die ik gebruik voor af en toe video editing, photoshop, webdesign & games voor bijvoorbeeld de nieuwe Witcher 3.

Dat is een beetje mijn gedachten gang.
Ik heb nu een HP Pavilion h8-1030nl

Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz (8 CPU's)
NVIDIA GeForce GTX 550Ti
Moederbord Pegatron IPISB-CH2
Geheugen 12GB 3X 4GB PC3-10600(DDR3-1333)
Hardeschrijf HP 2TB 7.2K RPM SATA 3.5 Inch HDD
Integrated IDT high definition audio
Direct x 11
Power HP PSU 460W Bordeaux-C (Active PF

Graag wat advies waar ik op kan/ moet letten.
en wat handig is met upgraden.

alvast dank voor jullie reactie

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29
Ik denk dat je HDD nu het grootste probleem is, koop een SSD voor je OS en gebruik je 2TB voor je data

Cloud ☁️

Verwijderd

Zou je het volledige typenr. van de voeding kunnen geven.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik nog mis is een budget. Als je nou de standaard layout had laten staan, had je dat niet over het hoofd gezien ;).

Een SSD die Downloader hierboven voorstelt is een leuk begin, maar je 550ti is natuurlijk ook geen wondermiddel meer tegenwoordig...

/sidenote: moeten we ons nog zorgen maken over whitelists van HP?

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 05-02-2015 19:15 ]

Verwijderd

Welke whitelist?

• raymonr
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:14:
Zou je het volledige typenr. van de voeding kunnen geven.
hierbij:
HP PSU 460W Bordeaux-C (Active PF

[ Voor 128% gewijzigd door raymonr op 05-02-2015 19:59 . Reden: probeerde alles wat netter neer te zetten ]

• raymonr
br00ky schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:15:
Wat ik nog mis is een budget. Als je nou de standaard layout had laten staan, had je dat niet over het hoofd gezien ;).

Een SSD die Downloader hierboven voorstelt is een leuk begin, maar je 550ti is natuurlijk ook geen wondermiddel meer tegenwoordig...

/sidenote: moeten we ons nog zorgen maken over whitelists van HP?
Ja dat is het hem een beetje ik denk dat het licht aan wat upgraden voor nut heeft.
maar ben wel van plan er geld er in te stoppen als ik een nieuwe pc koop zal het boven de 1000,-
worden als ik hem nu zelf wil maken hoop ik een mooier bedrag te krijgen tenzij er velen hier zeggen alles nieuw zou beter zijn zal ik eerder naar die optie kijken.

• raymonr
Downloader_NL schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:13:
Ik denk dat je HDD nu het grootste probleem is, koop een SSD voor je OS en gebruik je 2TB voor je data
Ja dat was ook een van mijn eerste plan maar qua gamen is inderdaad zoals @br00ky al aangaf een upgrade van de grafische kaart nodig.

moet ik nog rekening houden met aansluitingen, volgens mij las ik dat die het zelfde waren alleen een ssd vaak 2.5 inch daarvoor zou ik eventueel een bracket kunnen gebruiken toch?

alvast dank.

Verwijderd

raymonr schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:40:
[...]

hierbij:
HP PSU 460W Bordeaux-C (Active PF
Dat is niet het typenr. ;)

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
raymonr schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:50:
[...]

moet ik nog rekening houden met aansluitingen, volgens mij las ik dat die het zelfde waren alleen een ssd vaak 2.5 inch daarvoor zou ik eventueel een bracket kunnen gebruiken toch?

alvast dank.
SATA is SATA, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Bracket is vaak ook niet nodig. Met één schroefje vastmaken is voldoende (of de pauperoplossing die ik ooit had, gewoon aan de kabel laten hangen, die dingen wegen niks)

/note: volgende keer even alles in 1 post quoten, dat houdt het overzichtelijk. 3x achter elkaar posten zoals nu is eigenlijk niet de bedoeling.

• raymonr
Als het goed is heb je hier genoeg aan toch?
model dps-460db-5 a
br00ky schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:54:
[...]

SATA is SATA, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Bracket is vaak ook niet nodig. Met één schroefje vastmaken is voldoende (of de pauperoplossing die ik ooit had, gewoon aan de kabel laten hangen, die dingen wegen niks)

/note: volgende keer even alles in 1 post quoten, dat houdt het overzichtelijk. 3x achter elkaar posten zoals nu is eigenlijk niet de bedoeling.
Ahh sorry, heb hem door eerste dag op het forum bedankt voor het melden ;)
klinkt eigenlijk ook goed en bij mij licht hij toch al op de grond das nog geen eens zo een slecht idee ;)

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-02 03:58
hey,

Ik zou een videokaart en SSD kopen binnen budget. windows op SSD, dan merk je zeker verschil.
In verband met editen e.d. zou je 1 geheugenkaartje erbij kunnen prikken zie ik.

Wil je deze PC opspelen of eventueel dingen meenemen naar de volgende pc?
SSD en videokaart kun je namelijk makkelijk meenemen naar volgend project.

groet Bas

• raymonr
bkloeth schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:07:
hey,

Ik zou een videokaart en SSD kopen binnen budget. windows op SSD, dan merk je zeker verschil.
In verband met editen e.d. zou je 1 geheugenkaartje erbij kunnen prikken zie ik.

Wil je deze PC opspelen of eventueel dingen meenemen naar de volgende pc?
SSD en videokaart kun je namelijk makkelijk meenemen naar volgend project.

groet Bas
Ik denk hierna door bouwen, zoals je al zegt kan je het meenemen naar een volgend project en in verhouding ben je denk minder kosten kwijt om telkens te upgraden dan een compleet nieuwe pc aan te schaffen.

Oké dat ik 16GB heb of heeft het nog een extra reden?
En maakt het nog uit wat voor type ik erbij voeg?
sowieso 4GB omdat hij maar max 16GB kan draaien zoals ik het lees.

Bedankt voor je reactie bas.

Verwijderd

Dat is hem idd, een videokaart zoals de GTX 960 met één 6 pins PEG connector kan die wel aan.
Nog een SSD erbij samen met een schone Windows installatie en systeem kan er weer prima tegen aan.
4GB extra lijkt mij nog niet direct nodig, je kunt ook altijd het geheugengebruik kunnen controleren, kun je zelfs zien als 4GB erbij nut heeft.

pricewatch: Gigabyte GV-N960IXOC-2GD en pricewatch: Crucial MX100 256GB zijn bijvoorbeeld prima keuzes.

• raymonr
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:15:
[...]

Dat is hem idd, een videokaart zoals de GTX 960 met één 6 pins PEG connector kan die wel aan.
Nog een SSD erbij samen met een schone Windows installatie en systeem kan er weer prima tegen aan.
4GB extra lijkt mij nog niet direct nodig, je kunt ook altijd het geheugengebruik kunnen controleren, kun je zelfs zien als 4GB erbij nut heeft.

pricewatch: Gigabyte GV-N960IXOC-2GD en pricewatch: Crucial MX100 256GB zijn bijvoorbeeld prima keuzes.
SSD klinkt zerker als een goede optie.
4GB erbij wat zou het voordeel zijn alleen met een video edit zou ik dit echt merken denk of zijn er nog grotere verschillen want zag hem al voor 4 tientjes.

En omdat je het over een 6 pins PEG connector heb,
Is een Gigabyte GeForce GTX 970 dan bijvoorbeeld niet mogelijk?
als voorbeeld:
pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD

Verwijderd

raymonr schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:31:
[...]

4GB erbij wat zou het voordeel zijn alleen met een video edit zou ik dit echt merken denk of zijn er nog grotere verschillen want zag hem al voor 4 tientjes.
Nou je hebt er alleen wat aan, als je over de 12GB gaat, dan wordt het systeem namelijk extreem traag. Maar je kunt het geheugengebruik gewoon meten en kan er altijd zo bij worden gestoken.
En omdat je het over een 6 pins PEG connector heb,
Is een Gigabyte GeForce GTX 970 dan bijvoorbeeld niet mogelijk?
als voorbeeld:
pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
Nee die kaart heeft ook nog een 8 pins PEG connector nodig naast de 6 pins.
pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD en pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 is nog wel goed te doen. Die hebben beide een 8 pins PEG connector nodig.

Volgens sommige mensen werkt een 6 pins trouwens ook prima in de Asus, de Gigabyte zou ik niet weten. Mocht het toch niet werken, kun je ook prima de twee niet gebruikte gaten met elkaar verbinden door een draadbrug, dan werkt het namelijk wel.

• bkloeth
Hey Raymon,

als je ram overweegt, zou je dezelfde moeten nemen denk ik, maak je gelijk voor alle ramslots gebruik van dual channel,het zou moeten helpen met editing, maar hoeveel durf ik niet te zeggen.
Het enige nadeel is dat de volgende upgrade waarschijnlijk ddr4 is en je het hoogstwaarschijnlijk alleen aanschaft voor deze PC.

Ik zie al een tijdje de 780ti voor mooie prijzen voorbij komen, lijkt mij een dikke kaart, bijna gelijk met 980gtx en al rond de 400 te krijgen, wel 2e hands..

succes met je projectje!!

groet Bas

• raymonr
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:46:
[...]
Nee die kaart heeft ook nog een 8 pins PEG connector nodig naast de 6 pins.
pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD en pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 is nog wel goed te doen. Die hebben beide een 8 pins PEG connector nodig.

Volgens sommige mensen werkt een 6 pins trouwens ook prima in de Asus, de Gigabyte zou ik niet weten. Mocht het toch niet werken, kun je ook prima de twee niet gebruikte gaten met elkaar verbinden door een draadbrug, dan werkt het namelijk wel.
Ja heeft dit geen nadelen?
Top aan de reacties heb ik zeker wat!. wacht ook nog reacties van anderen kan ik beter een beeld vormen.
Maar qua prijs is dit wel een veel mooiere oplossing!.

Super bedankt, en qua Intel is deze prima upgraden naar haswell is niet echt een upgrade toch?
bkloeth schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:52:
Hey Raymon,

als je ram overweegt, zou je dezelfde moeten nemen denk ik, maak je gelijk voor alle ramslots gebruik van dual channel,het zou moeten helpen met editing, maar hoeveel durf ik niet te zeggen.
Het enige nadeel is dat de volgende upgrade waarschijnlijk ddr4 is en je het hoogstwaarschijnlijk alleen aanschaft voor deze PC.

Ik zie al een tijdje de 780ti voor mooie prijzen voorbij komen, lijkt mij een dikke kaart, bijna gelijk met 980gtx en al rond de 400 te krijgen, wel 2e hands..

groet Bas
Dus bij upgrade is 4x ddr4 eigenlijk beter als volgende upgrade?

[ Voor 25% gewijzigd door raymonr op 05-02-2015 21:26 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je cpu zou ik inderdaad lekker zou laten. Jammer dat die in een OEM bakje zit. Dit schreeuwt natuurlijk om overklokken, maar ik denk (correct me if I'm wrong) dat de mogelijkheden van je huidige moederbord zeer beperkt zijn. Zeker met de standaard intel koeler.

Zelf vind ik de 960 niet heel interessant overigens. Hij is lekker zuinig, vandaar dat The_Mask hem waarschijnlijk aanbeveelt. Het scheelt je het vervangen van de voeding, maar qua VRAM is die vrij klein. Wil je mee met de games van nu, wordt dat al snel weinig.
raymonr schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:24:
[...]

Dus bij upgrade is 4x ddr4 eigenlijk beter als volgende upgrade?
Dat gaat niet passen op je meoderbord ;).

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 05-02-2015 21:30 ]

• raymonr
br00ky schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:29:
Je cpu zou ik inderdaad lekker zou laten. Jammer dat die in een OEM bakje zit. Dit schreeuwt natuurlijk om overklokken, maar ik denk (correct me if I'm wrong) dat de mogelijkheden van je huidige moederbord zeer beperkt zijn. Zeker met de standaard intel koeler.

Zelf vind ik de 960 niet heel interessant overigens. Hij is lekker zuinig, vandaar dat The_Mask hem waarschijnlijk aanbeveelt. Het scheelt je het vervangen van de voeding, maar qua VRAM is die vrij klein. Wil je mee met de games van nu, wordt dat al snel weinig.

[...]

Dat gaat niet passen op je meoderbord ;).
Wat is jou advies of een suggestie met het beeld voor toekomst gamen?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Mijn advies is, om voor je budget zoveel mogelijk power te kopen. Op de toekomst anticiperen is zo lastig dat ik dat persoonlijk niet heel belangrijk vindt.

Games vragen echter steeds meer VRAM, dus 2GB van de 960 is al snel vol (al hangt het wel af wat je doet en wat de resolutie van je scherm is). Het kan een keuze zijn hoor, lekker zuinig en relatief koel etc., maar qua VRAM zit je bij aankoop al aan de onderkant. Qua prijs zijn er interessantere AMD equivalenten. Of je huidige voeding dat trekt kan The_Mask je alles over vertellen.

Verwijderd

Nee niks
upgraden naar haswell is niet echt een upgrade toch?
Nee socket 1150 is weinig verbetering, CPU is ook gewoon nog vrij snel.
br00ky schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:29:
Kan niet met het moederbord idd, maar de CPU is ook niet te overklokken.
De GTX 960 is de beste keuze voor zijn PC (of een GTX 970). Een vergelijkbare kaart van AMD mag dan wel iets goedkoper zijn, maar neemt veel meer stroom, waardoor je de voeding moet vervangen en de airflow van de behuizing is ook vrij slecht, dus dat zit ook nog tegen.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:44:
maar de CPU is ook niet te overklokken.
offtopic:
:X tijd om even wat anders te gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 05-02-2015 21:49 ]

• raymonr
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:44:
[...]
Nee niks

[...]
Nee socket 1150 is weinig verbetering, CPU is ook gewoon nog vrij snel.

[...]
Kan niet met het moederbord idd, maar de CPU is ook niet te overklokken.

[...]
De GTX 960 is de beste keuze voor zijn PC (of een GTX 970). Een vergelijkbare kaart van AMD mag dan wel iets goedkoper zijn, maar neemt veel meer stroom, waardoor je de voeding moet vervangen en de airflow van de behuizing is ook vrij slecht, dus dat zit ook nog tegen.
Ja dat merk ik zelf ook regelmatig al stof weghalen nu. Maar er zit genoeg ruimte in om nog een koeler aan de zijkant te plaatsen.
Dan denk ik nu upgraden voor een mooie prijs zoals jullie aangaven en in de toekomst geld wegleggen om echt een goede start te maken.
Wel is het een betere upgrade dan met dit blijven zitten.

Of is de power updaten nog beter?
Stroom wordt nog voor me betaald, neemt niet weg dat het geen energie vreter moet worden bij mijn gebruikt (a)

Verwijderd

Neem een leuke SSD en een videokaart welke kan met de voeding. Geefte het meeste waar voor je geld en je kan weer even met de PC vooruit. Over een paar jaar als die echt niet meer voldoet, kun je alles wel vervangen.

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 19:13

GS88

π raat

Vooral de i7 die je nu hebt zal nog wel een aantal jaar mee kunnen zonder dat je die hoeft te upgraden. Dus idd. een SSD'tje en een nette videokaart en je zal een wereld van verschil merken!

Rotterdam

• raymonr
GS88 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:20:
Vooral de i7 die je nu hebt zal nog wel een aantal jaar mee kunnen zonder dat je die hoeft te upgraden. Dus idd. een SSD'tje en een nette videokaart en je zal een wereld van verschil merken!
Top voor je reactie.
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:19:
Neem een leuke SSD en een videokaart welke kan met de voeding. Geefte het meeste waar voor je geld en je kan weer even met de PC vooruit. Over een paar jaar als die echt niet meer voldoet, kun je alles wel vervangen.
De pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
komt het beste uit de testen. (wel dan een draadbrug zoals je aangaf)

Met een:
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
250gb + 540MB/s lezen & 520MB/s schrijven.
Ook toekomst gezien kan deze denk ik lang mee eventueel voor een volgende bouw.

en de pricewatch: HP 497158-D88
Geheugen erbij om dual channel rendering met video editing mogelijk te maken & sneller te renderen.

Heeft iemand hier verbeteringen op of aanmerkingen?
anders denk ik dat dit het moet zijn, nogmaals dank allemaal voor jullie reactie!

Verwijderd

raymonr schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:47:

De pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
komt het beste uit de testen. (wel dan een draadbrug zoals je aangaf)
Nee je hebt één met één stroomconnector nodig zien: Verwijderd in "Upgraden pc performance"

En de Asus Strix is ook sowieso de betere GTX 970, veel stillere koeling.
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
250gb + 540MB/s lezen & 520MB/s schrijven.
Ook toekomst gezien kan deze denk ik lang mee eventueel voor een volgende bouw.
De MX100 van Crucial doet niks onder voor die, maar is wel 20 euro goedkoper.
en de pricewatch: HP 497158-D88
Geheugen erbij om dual channel rendering met video editing mogelijk te maken & sneller te renderen.
Voor dual-channel heb je idd een even aantal geheugenreepjes nodig, maar heel veel merkbare prestatiewinst zal het niet zijn. Zal wel wat helpen.

• raymonr
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 19:11:
[...]

Nee je hebt één met één stroomconnector nodig zien: Verwijderd in "Upgraden pc performance"

En de Asus Strix is ook sowieso de betere GTX 970, veel stillere koeling.
Oke klinkt goed, en heb je een voorbeeld voor deze stroom connector of is het gewoon zoeken naar bijvoorbeeld dit:
http://www.bol.com/nl/p/p...03070968-9200000008878271

6 naar 8 pins en dan 1 maal.
zoals ik aangaf nog een beginner dus alle informatie is zeer welkom :)

Verwijderd

Dat kan, maar je kunt ook gewoon de 6 pins erin prikken en kijken als dat werkt. Werkt dat ook dan is dat altijd beter dan een verloopje. Een verloopje is namelijk een extra punt waar het mis kan gaan bij een slechte connectie.

Maar wat ik bedoelde was als de PC niet start met de 6 pins erin, dan de twee overgebleven aansluitingen met elkaar verbinden dmv een draadbrug.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MpjlxQE7EQovnBHQ49EyqtbX/full.jpg
Maar dan moet je wel een beetje handig zijn. ;)

• raymonr
Inmiddels heb ik alle onderdelen besteld.

ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
Op advies van -The_Mask- & reviews.

SSD Samsung 500GB 850 EVO
Vanwege de technologie die iets voorloopt en las op revieuws dat hij stabieler was ook eventueel met data verlies bij uitvallen van stroom etc. toch 500gb gekozen i.v.m games & software installeren op de ssd

Sharkoon 3.5" BayExtension black
Ook maar een bracket voor de ssd aangeschaft aangezien het de kosten niet zijn en wel alles netjes verwerkt zit.

Nanoxia SATA 3.0 Kabel 60cm
kabel voor het aansluiten van de SSD

Woensdag zal alles binnen zijn en zal ik eventueel gaan knutsellen ben benieuwd naar hoe het af loopt.
eigenlijk wil ik mijn pc hoe die nu is en straks is aan testen aan de hand van data.
heeft iemand suggesties voor goede tools om het straks naast elkaar te leggen?

nogmaals dank,

• raymonr
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:49:
Dat kan, maar je kunt ook gewoon de 6 pins erin prikken en kijken als dat werkt. Werkt dat ook dan is dat altijd beter dan een verloopje. Een verloopje is namelijk een extra punt waar het mis kan gaan bij een slechte connectie.

Maar wat ik bedoelde was als de PC niet start met de 6 pins erin, dan de twee overgebleven aansluitingen met elkaar verbinden dmv een draadbrug.

Zo dus:
[afbeelding]
Maar dan moet je wel een beetje handig zijn. ;)
[...]

SATA is SATA, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Bracket is vaak ook niet nodig. Met één schroefje vastmaken is voldoende (of de pauperoplossing die ik ooit had, gewoon aan de kabel laten hangen, die dingen wegen niks
bkloeth schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:52:
Hey Raymon,

groet Bas
Gasten ik sta voor een raadsel.
Met 6 pins erin werkt hij maar gaat hij niet verder dan het hp logo.
Oude videokaart werkt prima alleen zodra ik deze netjes aansluit gaat hij niet verder dan het hp scherm met daarbij esc voor het opstart menu.
Als ik dat doe krijg ik een korte tekst met wat er in de pc zit en dat is het.
Iemand een idee hoe dit op te lossen of wat dit precies is?

Alvast dank

Verwijderd

Is er een bios update beschikbaar voor jouw moederbord? Kan zijn dat die moeite heeft met een moderne videokaart.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Bootvolgorde aangepast? Stel dat die nu wilt booten van je ssd waar nog geen windows opstaat dan gebeurt er weinig ( denk niet dat dat het is)

• raymonr
Ardjee schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:50:
Bootvolgorde aangepast? Stel dat die nu wilt booten van je ssd waar nog geen windows opstaat dan gebeurt er weinig ( denk niet dat dat het is)
Nee dat is het niet heb een clone gemaakt en daarna de ssd samen met de oude kaart gedraaid en de hdd in slave mode gezet.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:33:
Is er een bios update beschikbaar voor jouw moederbord? Kan zijn dat die moeite heeft met een moderne videokaart.
ja zoiets dacht ik ook heb hem nu van 7.09 naar 7.12 geüpdate en ga hem nu testen. maar als je zoekt op me moederbord met bios updaten voorspelt het niet zoveel goed. snap niet precies wat het probleem is maar ga even op onderzoek. hou jullie op de hoogte en adviezen zijn altijd welkom

• raymonr
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:33:
Getest maar zelf daarmee blijkt hij niet te werken.
als ik dit in typ in google: ipisb-ch2 bios update
zie ik al veel problemen staan maar vind nergens een oplossing of een duidelijk antwoord.

Verwijderd

Kan ook zijn dat HP geen nieuw bios heeft gemaakt hiervoor. Stond er bij de nieuwere bios versies ook iets over compatibiliteit met moderne (uEFI geschikte) videokaarten?

Anders kun je ook altijd nog even contact zoeken met HP, misschien kennen ze het probleem en/of hebben ze wel een bèta bios voor jouw.

• raymonr
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:19:
Kan ook zijn dat HP geen nieuw bios heeft gemaakt hiervoor. Stond er bij de nieuwere bios versies ook iets over compatibiliteit met moderne (uEFI geschikte) videokaarten?

Anders kun je ook altijd nog even contact zoeken met HP, misschien kennen ze het probleem en/of hebben ze wel een bèta bios voor jouw.
ja heb dit tegelijk gedaan en hier een antwoord:

http://h30434.www3.hp.com...-i-see/m-p/4894286#M47215

Deze man geeft aan dat het verbruik qua stroom hoger ligt dan mijn voeding geeft.
Klopt dit?

Verwijderd

Nee dat is onzin, niet alleen ligt het verbruik lager ook kun je dan niet dit probleem krijgen.

Als je deze voeding overbelast dan wordt een beveiliging getriggered en schakelt de voeding en daarmee de hele PC uit.

Maar dat zal niet gebeuren want de videokaart neemt maar maximaal ~180W, zie bijvoorbeeld TechPowerUp welke dit heeft gemeten: http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/23.html

En de rest van de PC blijft steken op zo'n 120W, meer dan 300W zul je onder volledige stress dus sowieso niet uit de voeding trekken. Maar tijdens het starten van de PC stress je de onderdelen helemaal niet en zal het verbruik dus ook stukken lager liggen, eerder zo'n 100/150W tijdens het starten van de PC.

Je hebt echt iemand nodig van HP zelf en niet iemand die zichzelf expert noemt, maar er echt geen kaas van gegeten heeft. :p

• raymonr
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:39:
Nee dat is onzin, niet alleen ligt het verbruik lager ook kun je dan niet dit probleem krijgen.

Als je deze voeding overbelast dan wordt een beveiliging getriggered en schakelt de voeding en daarmee de hele PC uit.

Maar dat zal niet gebeuren want de videokaart neemt maar maximaal ~180W, zie bijvoorbeeld TechPowerUp welke dit heeft gemeten: http://www.techpowerup.co.../GTX_970_STRIX_OC/23.html

En de rest van de PC blijft steken op zo'n 120W, meer dan 300W zul je onder volledige stress dus sowieso niet uit de voeding trekken. Maar tijdens het starten van de PC stress je de onderdelen helemaal niet en zal het verbruik dus ook stukken lager liggen, eerder zo'n 100/150W tijdens het starten van de PC.

Je hebt echt iemand nodig van HP zelf en niet iemand die zichzelf expert noemt, maar er echt geen kaas van gegeten heeft. :p
haha geniaal antwoord!
en weer eens snel als gewoonlijk.
maar kan het zijn dat doordat me bios geen juiste versie meer beschikbaar heeft dat als enige mijn upgrade tegen houdt?
upgraden leek gemakkelijker snap nu wel de technische obstakels vooral bij een pre build pc (a)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Als je je PC geforceerd afsluit, kan je hem dan wel in veilige modus krijgen?
Het kan ook zijn dat je driver software door elkaar heen loopt (heb ik ook weleens gehad).
Daarnaast kunnen het optioneel wat BIOS instellingen zelf zijn. Of dat je de videokaart zelf niet goed genoeg hebt aangedrukt in het PCI slot. (eerste keer gehad).

我的名字是Mirno

• raymonr
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 01:02:
Hallo,

Het kan ook zijn dat je driver software door elkaar heen loopt (heb ik ook weleens gehad).
Daarnaast kunnen het optioneel wat BIOS instellingen zelf zijn. Of dat je de videokaart zelf niet goed genoeg hebt aangedrukt in het PCI slot. (eerste keer gehad).
hij zit wel goed vast dit heb ik meerdere keren geprobeerd.
Dus driver software van oude verwijderen nieuwe installeren en dan opnieuw starten?
ik kan kom nog geen eens zo ver om hem in veilige modus op te kunnen starten.
maar hij start wel netjes op.

Na verloop van tijd als hij vast staat op het scherm dan hoor je telkens een geluid als je een toets Iniet druk weet niet of dit wat meer duidelijk maakt?

en welke bios instellingen hebben we het dan over?

[ Voor 3% gewijzigd door raymonr op 18-02-2015 01:05 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Oke, dan zit dat dus goed :)

Jaa, dat kan. maar je kan ook eventueel een gehele nieuwe schone installatie aangaan. Ik heb met een laptop weleens gehad dat ik met een oudere windows versie een bepaalde grafische kaart niet werkend kreeg met drivers (alleen in veilige modus), met een andere windows variant werkte hij vlekkeloos, heel erg raar.

Ik weet niet wat je te zien krijg in je BIOS. Maar instellingen over de grafische adapter o.i.d., en dan dat je hem niet op IGP zet, maar op PCI ofzo, kan iets kleins zijn dat om de één of andere reden niet goed gezien wordt. Ik had vandaag nog een DVD-drive die niet door windows werd herkent omdat hij niet in hot-swap modes stond (vraag me niet waarom, maar daarna werd ie herkend)

Ik zou zeggen probeer het één en ander, maar hij het wel veilig :) en vraag het anders gerust. Wellicht een foto van je BIOS even plaatsen? Wellicht kunnen we dan ook gelijk zien of hij up te daten is.

Ik denk dat menig Tweaker wel zich als "HP expert" kan voor doen op zo'n forum, wat zit hij er gruwlijk naast.
Zie hier het stroom verbruik van het gehele systeem met een GTX 970, met een extreme i7 variant erin, die van zichzelf al wat meer verbruikt dan de gemiddelde ;) een 263-264W, en hij wil beweren dat je hem dan met een 450W voeding niet eens kan starten? Laat staan dat ie dit doet tijdens het starten: http://nl.hardware.info/p...684&products%5B%5D=253092

Kan die voeding geen 70 Watt leveren, wat?

我的名字是Mirno

• raymonr
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 01:13:
Oke, dan zit dat dus goed :)

Jaa, dat kan. maar je kan ook eventueel een gehele nieuwe schone installatie aangaan. Ik heb met een laptop weleens gehad dat ik met een oudere windows versie een bepaalde grafische kaart niet werkend kreeg met drivers (alleen in veilige modus), met een andere windows variant werkte hij vlekkeloos, heel erg raar.

Ik weet niet wat je te zien krijg in je BIOS. Maar instellingen over de grafische adapter o.i.d., en dan dat je hem niet op IGP zet, maar op PCI ofzo, kan iets kleins zijn dat om de één of andere reden niet goed gezien wordt. Ik had vandaag nog een DVD-drive die niet door windows werd herkent omdat hij niet in hot-swap modes stond (vraag me niet waarom, maar daarna werd ie herkend)

Ik zou zeggen probeer het één en ander, maar hij het wel veilig :) en vraag het anders gerust. Wellicht een foto van je BIOS even plaatsen? Wellicht kunnen we dan ook gelijk zien of hij up te daten is.

Ik denk dat menig Tweaker wel zich als "HP expert" kan voor doen op zo'n forum, wat zit hij er gruwlijk naast.
Zie hier het stroom verbruik van het gehele systeem met een GTX 970, met een extreme i7 variant erin, die van zichzelf al wat meer verbruikt dan de gemiddelde ;) een 263-264W, en hij wil beweren dat je hem dan met een 450W voeding niet eens kan starten? Laat staan dat ie dit doet tijdens het starten: http://nl.hardware.info/p...684&products%5B%5D=253092

Kan die voeding geen 70 Watt leveren, wat?
Ik kan niet in de bios als de nieuwe kaart erin zit,
dat is juist het probleem.
hij komt niet verder dan dit scherm:
http://h30434.www3.hp.com...rd-installed/td-p/4631736

Afbeelding die je boven aan ziet staan bij de link.
en qua watt vond ik het ook al een raar verhaal hij reageerde zelfs boos op mijn comment (A)

Drivers verwijderen is gelukt maar kan de nieuwe pas instaleren als die is aangesloten geeft de cd aan.

• bkloeth
Welke generation is de kaart en welke generation is je PCI slot op het mobo,

ik bedoel gen 2 of gen 3

ik zag iets in wat je zelf gepost heb namelijk.

groet Bas

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik zou die ene kerel maar niet te serieus nemen, omdat je kaart een 8-pins stekker heeft. En je gebruikt een 6-pins las ik? Dat overbruggen weet niet precies of dat consequenties kan hebben, maar ik neem aan van niet. Zelf heb ik het nog nooit hoeven doen.

De andere man verteld dat je een BIOS update nodig hebt voor een GTX9** videokaart. Dus ik zou even de GTX550 er weer in doen, daarmee in je BIOS gaan, vervolgens iets zoeken waar je hem kan flashen of updaten, dit dien je wel te doen met een USB-stick, en de software van internet halen.

PCI-e 2.0 moet haast wel op je moederbord zitten met een i7 2600k. PCI-e3.0 en 2.0 zijn compatibel, hoewel HP aangeeft dat je een PCI-e 1.0 slot hebt? Heb je misschien type nummer van het moederbord? Moet eventjes de PC-kast open, kan je dat zien. Merk en model nummer. Kunnen we ook gemakkelijkers software en specs vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door mirno op 18-02-2015 09:09 ]

我的名字是Mirno

Verwijderd

mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 01:02:
Hallo,

Het kan geen driver zijn, want het gaat al mis net voordat Windows wordt geladen. Als het driver zou zijn, zou het op zijn vroegst pas mis kunnen gaan als Windows gestart wordt. Het kan dus geen software/driver probleem zijn.
raymonr schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 01:49:
[...]

Ik kan niet in de bios als de nieuwe kaart erin zit,
dat is juist het probleem.
hij komt niet verder dan dit scherm:
http://h30434.www3.hp.com...rd-installed/td-p/4631736

Afbeelding die je boven aan ziet staan bij de link.
Die zit in ieder geval dichter bij de waarheid. Maar PCI Express 3.0 is backwards compatible met de vorige PCI Express versies (ook forward trouwens). Verschil met de vorige versies is dat de nieuwere versie meer bandbreedte beschikbaar heeft. Maar minder bandbreedte is voor deze kaart geen probleem, PCI Express 2.0 x16 is gewoon meer dan genoeg voor deze videokaart, performance verschil tussen PCI Express 3.0 x16 en 2.0 x16 is volledig verwaarloosbaar.

Het probleem is gewoon dat het bios van het moederbord de UEFI boot niet ondersteund van de videokaart. Je _MOET_ een ander moderner bios hebben welke dit probleem oplost en de enige die je kan helpen daarmee is HP en niet één of andere zelfbenoemde expert op een forum van HP. ;)
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:07:
Ik zou die ene kerel maar niet te serieus nemen, omdat je kaart een 8-pins stekker heeft. En je gebruikt een 6-pins las ik? Dat overbruggen weet niet precies of dat consequenties kan hebben, maar ik neem aan van niet. Zelf heb ik het nog nooit hoeven doen.
Je doet dan precies hetzelfde als een 6+2 pins connector doet.
De andere man verteld dat je een BIOS update nodig hebt voor een GTX9** videokaart. Dus ik zou even de GTX550 er weer in doen, daarmee in je BIOS gaan, vervolgens iets zoeken waar je hem kan flashen of updaten, dit dien je wel te doen met een USB-stick, en de software van internet halen.
De nieuwste versie is dus te oud.
PCI-e 2.0 moet haast wel op je moederbord zitten met een i7 2600k. PCI-e3.0 en 2.0 zijn compatibel, hoewel HP aangeeft dat je een PCI-e 1.0 slot hebt? Heb je misschien type nummer van het moederbord? Moet eventjes de PC-kast open, kan je dat zien. Merk en model nummer. Kunnen we ook gemakkelijkers software en specs vinden.
Het moederbord heeft een H67 chipset en de CPU heeft een PCI Express 2.0 controller. Het moederbord geeft dus de volledige 16 PCI Express 2.0 lanes van de CPU door aan het eerste slot van het moederbord.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Vond het ook al erg vreemd dat er een vermelding kwam over een PCIe versie 1 slot, lijkt mij idd ook sterk.

Ik denk dat je het beste een nieuw moederbord kan halen. Die zijn 2e hands niet zo duur meer. Ben je ook van die HP rommel af. Die hebben waarschijnlijk wel weer een gecustomized moederbord. En zo te zien slechte BIOS firmare updates.

我的名字是Mirno

• raymonr
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:18:
[...]

Het probleem is gewoon dat het bios van het moederbord de UEFI boot niet ondersteund van de videokaart. Je _MOET_ een ander moderner bios hebben welke dit probleem oplost en de enige die je kan helpen daarmee is HP en niet één of andere zelfbenoemde expert op een forum van HP

[...]

De nieuwste versie is dus te oud.

[...]
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:11:
Vond het ook al erg vreemd dat er een vermelding kwam over een PCIe versie 1 slot, lijkt mij idd ook sterk.

Ik denk dat je het beste een nieuw moederbord kan halen. Die zijn 2e hands niet zo duur meer. Ben je ook van die HP rommel af. Die hebben waarschijnlijk wel weer een gecustomized moederbord. En zo te zien slechte BIOS firmare updates.
waar moet ik allemaal op Letten bij een nieuwe moederbord?

is het handig om die te upgraden ben ik dan niet verplicht mijn geheugen en chip ook te upgraden?

en als ik investeer in een nieuwe moederbord kan ik daar dan verder op bouwen of is deze na deze upgrade al een beetje afgeschreven?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Denk dat het nier echt uitmaakt met een nieuw moederbord. Die fabrikanten brengen vaak nog steeds wel bios updates uit. Stuk beter dan bij HP. Je zou daar nagenoeg altijd wel de eufi in de BIOS op vrij kunnen zetten. Bij HP schijnt dit niet mogelijk te zijn.
Nieuw moederbord van jou serie, kan je voor 50 een 2e hands hebben, je kan je oude componenten hergebruiken

Je kan hier voor de zekerheid nog even checken of je echt geen eufi hebt: http://kb.parallels.com/en/115815

[ Voor 14% gewijzigd door mirno op 18-02-2015 12:16 ]

我的名字是Mirno

• raymonr
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:10:
Denk dat het nier echt uitmaakt met een nieuw moederbord. Die fabrikanten brengen vaak nog steeds wel bios updates uit. Stuk beter dan bij HP. Je zou daar nagenoeg altijd wel de eufi in de BIOS op vrij kunnen zetten. Bij HP schijnt dit niet mogelijk te zijn.
Nieuw moederbord van jou serie, kan je voor 50 een 2e hands hebben, je kan je oude componenten hergebruiken

Je kan hier voor de zekerheid nog even checken of je echt geen eufi hebt: http://kb.parallels.com/en/115815
Dit had ik nagekeken die staat netjes op:
BIOS Mode UEFI
dat zou goed moeten zitten.
is dan het hele moederbord verhaald dan overbodig?
of komt het dan alleen omdat mijn bios het niet ondersteund?

sorry probeer het goed te begrijpen,
bedankt voor je reactie!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Probeer is andersom dan, Legacy mode? Standaard "bios"?

Niet zo'n fan van UEFI.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik zit nu nog op.mobiel. als ik vanmiddag thuis ben zal ik even op de PC zoeken, is wat gemakkelijker.
In de BIOS zelf zou een optie moeten staan om eufi in te schakelen. Echter kon dit nog niet met de laatste BIOS updates (is wat ik er vanuit opmaakte) al met al zou het hoogst waarschijnlijk een moederbord probleem zijn. En kan HP je niet de hulp bieden om dit op te lossen. Dus vandaar de overweging voor een ander moederbord.
Zonder andere PC is het ook lastig te checken of er niet iets mis is met je videokaart

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Thomg schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:46:

Niet zo'n fan van UEFI.
Legacy mode ja! Die functie bedoelde ik in de bioa die volgens mij niet aanpaspaasbaar

[ Voor 14% gewijzigd door mirno op 18-02-2015 12:48 ]

我的名字是Mirno

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21
Als ik dit topic zo lees lijkt het er heel erg op dat de bios van die hp computer door hp is aangepast om alleen door hp goedgekeurde componenten te accepteren (= whitelisted). Dat gebeurt zeer regelmatig met pre- builtcomputers en is eigenlijk alleen op te lossen door een nieuw moederbord.

Aldi/medion computers zijn hier een voorbeeld van, maar ook bedrijven als hp doen dit.

Verwijderd

raymonr schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:28:

waar moet ik allemaal op Letten bij een nieuwe moederbord?
Op veel dingen, doordat je een HP PC hebt. Kan zijn dat de koeler niet past op het nieuwe moederbord, voeding kan te korte kabels hebben (of zelfs een andere pinout hebben, maar dat is hier niet zo), connectors van de behuizing kunnen niet passen op het moederbord, door andere pin-out of te korte kabels. Grote van het moederbord, moet immers wel in de behuizing passen. Voor de rest moeten alle andere onderdelen er natuurlijk mee kunnen werken.
en als ik investeer in een nieuwe moederbord kan ik daar dan verder op bouwen of is deze na deze upgrade al een beetje afgeschreven?
De rest van de PC is niet zo raar. Maar ik zou echt eerst met HP contact zoeken over een nieuw bios...
Thomg schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:46:
Het gaat er niet om dat zijn bios van het moederbord een standaard bios is of een UEFI Firmware, maar als het bios/UEFI ondersteuning heeft voor videokaarten met UEFI boot ondersteuning.
Niet zo'n fan van UEFI.
UEFI is in alle opzichten beter als het BIOS. Sneller, meer mogelijkheden, beter beveiligd en de lay-out ziet er veel beter uit en alles is veel duidelijk (te maken).
Philpend schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:44:
Als ik dit topic zo lees lijkt het er heel erg op dat de bios van die hp computer door hp is aangepast om alleen door hp goedgekeurde componenten te accepteren (= whitelisted). Dat gebeurt zeer regelmatig met pre- builtcomputers en is eigenlijk alleen op te lossen door een nieuw moederbord.

Aldi/medion computers zijn hier een voorbeeld van, maar ook bedrijven als hp doen dit.
Ah de whitelist kaart wordt weer eens getrokken. Het nieuwe hippe woord van 2015. Als een willekeurig onderdeel niet werkt met een andere moet dit immers wel hierdoor komen... :/

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21
[b][message=43769541,noline]

Ah de whitelist kaart wordt weer eens getrokken. Het nieuwe hippe woord van 2015. Als een willekeurig onderdeel niet werkt met een andere moet dit immers wel hierdoor komen... :/
Wat een flauwekul opmerking. Dit gaat alleen op bij een deel van de pre- built systemen en niet bij 'normale' componenten. Bestaat al veel langer dan 2015 en is gewoon realiteit. Uiteraard weet ik niet zeker of dat hier aan de orde is (pc bouwers zijn niet erg scheutig met het verstrekken van dit soort informatie), maar ik wilde topicstarter mogelijk een hoop zinloos geklungel besparen.

• raymonr
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:54:
[...]
Op veel dingen, doordat je een HP PC hebt. Kan zijn dat de koeler niet past op het nieuwe moederbord, voeding kan te korte kabels hebben (of zelfs een andere pinout hebben, maar dat is hier niet zo), connectors van de behuizing kunnen niet passen op het moederbord, door andere pin-out of te korte kabels. Grote van het moederbord, moet immers wel in de behuizing passen. Voor de rest moeten alle andere onderdelen er natuurlijk mee kunnen werken.

[...]

De rest van de PC is niet zo raar. Maar ik zou echt eerst met HP contact zoeken over een nieuw bios...

[...]

Het gaat er niet om dat zijn bios van het moederbord een standaard bios is of een UEFI Firmware, maar als het bios/UEFI ondersteuning heeft voor videokaarten met UEFI boot ondersteuning.

[...]

UEFI is in alle opzichten beter als het BIOS. Sneller, meer mogelijkheden, beter beveiligd en de lay-out ziet er veel beter uit en alles is veel duidelijk (te maken).

[...]

Ik heb een mail gestuurd naar hp met daarin de vraag wacht al even op het antwoord, hou je op de hoogte.
Philpend schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:09:
[...]

Wat een flauwekul opmerking. Dit gaat alleen op bij een deel van de pre- built systemen en niet bij 'normale' componenten. Bestaat al veel langer dan 2015 en is gewoon realiteit. Uiteraard weet ik niet zeker of dat hier aan de orde is (pc bouwers zijn niet erg scheutig met het verstrekken van dit soort informatie), maar ik wilde topicstarter mogelijk een hoop zinloos geklungel besparen.
Ik sluit niets uit en waardeer dat het toch gemeld wordt maar kan niets over dit probleem lezen met dit moederbord dus ga er nog niet van uit.
Ben benieuwd wat hp als antwoord geeft, mocht daar niets uitkomen ga ik langs bij Alternate want het duurt nu toch wat lang en de kaart moet anders terug gestuurd worden.

als er nog suggesties zijn voor uitproberen doe ik dat graag ;)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:07:
na een beetje onderzoek:

1. Ja er zit PCI-e 2.0 op

2. Bios kan geen issue zijn gezien het feit dat je cpu/mobo slechts enkele jaren oud is - Als er een PCI -2.0 aansluiting erop zit gaat je graka gewoon werken

3. Ik denk toch dat je probleem de connector is:
Van de website: http://www.asus.com/Graph...DC2OC4GD5/specifications/
Power Consumption : up to 225W1 additional 8 pin PCIe power required

Dat je bij jou goed ging, kan ook aan het feit liggen dat jij een ander type kaart had natuurlijk ;)

Heeft de TS de mogelijkheid om de graka bij iemand anders te controleren? Een DOA/defecte kaart is ook mogelijk natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Praetextatus op 18-02-2015 16:39 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Praetextatus schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:36:
[...]
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43709132

't is gewoon dubbel grond.

Als je er zo benauwd van wordt kan je ze nog verbinden met een andere grond uit je PSU ( zelfde rail, mind you ).

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 18-02-2015 16:45 ]

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Van een student elektrotechniek verwacht je ook niet minder ;). Ik had je reactie gelezen overigens. Aan de TS, dit moet je alleen doen als je voldoende kennis hebt. Kan mis gaan namelijk >:)

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Thomg schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:44:
[...]

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43709132

't is gewoon dubbel grond.

Als je er zo benauwd van wordt kan je ze nog verbinden met een andere grond uit je PSU ( zelfde rail, mind you ).
Klopt, alleen het is goed mogelijk dat de kaarten bouwers er bij bepaalde kaarten extra security inbouwen. Het gaat trouwens niet erom of ik er benauwd van wordt, maar of de TS zijn pc kan gebruiken ;). En dit kan een oplossing zijn.

• raymonr
Praetextatus schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:47:
[...]

Van een student elektrotechniek verwacht je ook niet minder ;). Ik had je reactie gelezen overigens. Aan de TS, dit moet je alleen doen als je voldoende kennis hebt. Kan mis gaan namelijk >:)
Wilde het zelf namelijk ook niet proberen dus had een: goobay Int.Stromkabel PCIe 6Pin->8Pin
kabel gekocht om zo de verbindingen te bekijken maar zoals The Mask al aangaf doet hij met beide hetzelfde.
Praetextatus schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:49:
[...]

Klopt, alleen het is goed mogelijk dat de kaarten bouwers er bij bepaalde kaarten extra security inbouwen. Het gaat trouwens niet erom of ik er benauwd van wordt, maar of de TS zijn pc kan gebruiken ;). En dit kan een oplossing zijn.
Zoals hierboven doet hij hetzelfde met de 6 pins als met 6 naar 8 verbinden bij mij.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Even voor de zekerheid: Heb je wel een beetje een goede draad er tussen, die er stevig in zit? Ik neem aan van wel. Maar je weet maar nooit.

Mijn idee gaat iig uit naar het moederbord.
Heb je overigens wel een echte PCI-e kabel in de videokaart gedaan? Er zijn geloof ik ook weleens stekkers die op het moederbord moeten die er een beetje op lijken.

Alsnog lijkt het mij een probleem van het moederbord, maar lastig te zeggen. Zou ook zomaar toch nog de voeding kunnen zijn, of eventueel zelfs iets met de grafische kaart. Je hebt zeker geen andere PC om te testen?

我的名字是Mirno

Verwijderd

Philpend schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:09:
[...]

Absoluut niet. Ik zie dit jaar allemaal mensen berichten posten over incompatibiliteit tussen onderdelen door een zogenaamde whitelist. Totale onzin, ook in dit geval. Kom maar eens met een voorbeeld van zoiets, dit is er iig duidelijk geen.
Praetextatus schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:36:

Dat je bij jou goed ging, kan ook aan het feit liggen dat jij een ander type kaart had natuurlijk ;)

Heeft de TS de mogelijkheid om de graka bij iemand anders te controleren? Een DOA/defecte kaart is ook mogelijk natuurlijk.
Dat is sowieso 100% onmogelijk om meerdere redenen. Dus eigenlijk 300%, want ik kan wel drie redenen bedenken waarbij het onmogelijk aan dit kan liggen. :P

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Dubbelzijdig plakband, of zelfklevend klitteband, en dan vastplakken op de bodem van de kast. Dat werkt hier al jaren prima in een kast die "officieel" geen 2,5 inch stations ondersteunt :)

Ik zou overigens, als je voeding van genoeg kwaliteit is (daar heb ik helaas niet zo heel veel verstand van op het moment) een wat zwaardere grafische kaart in de computer zetten, als je spellen speelt, en een SSD gaan gebruiken. Dat gaat dat systeem vliegen. Die i7 en 12 GB RAM hoeft denk ik écht nog niet geüpgradet te worden, behalve als je écht tegen de max aanzit en elk beetje extra power en geheugen kunt gebruiken. Als dat het geval was, dan zou je echter hier geen vragen hoeven stellen; dan merkte je dat vanzelf, als je bijvoorbeeld veel te lang op een taak zit te wachten vanwege een maxed out CPU of swappen vanwege te weinig geheugen.

[ Voor 37% gewijzigd door Katsunami op 18-02-2015 17:34 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik zou voor een ander moederbord kijken, zal het gros van de problemen wel oplossen denk ik: V&A aangeboden: Asus B75M-A
2e hands.
Of één van deze nieuwe: http://tweakers.net/categ...KosMUfJKlrJxNjSTCm2trYWAA

Ik ga er voor 90% van uit dat het aan het moederbord ligt.
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:32:
[...]

Dubbelzijdig plakband, of zelfklevend klitteband, en dan vastplakken op de bodem van de kast. Dat werkt hier al jaren prima in een kast die "officieel" geen 2,5 inch stations ondersteunt :)
Of een oude bracket gebruiken, en de bracket met tape vastmaken, blijft je SSD gewoon vast geschroefd, is nog enigsinds netjes.

[ Voor 39% gewijzigd door mirno op 18-02-2015 17:34 ]

我的名字是Mirno

• raymonr
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:32:
Ik zou voor een ander moederbord kijken, zal het gros van de problemen wel oplossen denk ik: V&A aangeboden: Asus B75M-A
2e hands.
Of één van deze nieuwe: http://tweakers.net/categ...KosMUfJKlrJxNjSTCm2trYWAA

Ik ga er voor 90% van uit dat het aan het moederbord ligt.
En als ik een nieuwe moederbord neem,
je link is erg handig maar op technische vlak kijken jullie er toch beter tegen aan.

Me oom gaf al aan dat msi zich zelf wel eens wilt overklokken tijdens het gamen klopt dit?

Waar moet ik zoal op letten als ze me een moederbord aanbieden behalve socket 1155 & PCIe.
Eventueel chipset voor overplaatsen van deze chip?

Hebben jullie goede suggesties? ben denk van plan om hem dan bij alternate aan te schaffen.

Dus in de huidige setting met Asus strix GTI970, ik maak ook gebruik van 7.1 audio & kaartenlezer (Sd etc)
[...]

Of een oude bracket gebruiken, en de bracket met tape vastmaken, blijft je SSD gewoon vast geschroefd, is nog enigsinds netjes.
Ik heb netjes een bracket gekocht en die geplaatst bedoel als je 220,- neerlegt voor een nieuwe ssd.
kan je ook nog wel minder dan 10,- missen voor een bracket om het netjes te bevestigen in je kast vind ik.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Wil je nieuw of 2e hands?

In principe maakt het niet zoveel uit. Je hebt een 6* serie chipset en een 7* serie chipset. Ik zou voor de 7* serie gaan, een B75, H77 of Z79 model. Je hebt geen -k variant van de processor. Dus dat overklokken zit er niet in ;), MSI doet dat niet automatisch, er is wel een instelfunctie voor met een aantal standaard overklok instellingen, indien de CPU het ondersteunt (maar ik raad aan altijd zelf te overklokken ipv standaarden). Maar helaas zit overklokken er voor jou niet in .

Zoals je wel vermeld moet er 7.1 ondersteuning zijn, sluit je deze met 4 tulp stekkers aan? Of met een Toslink (optische) kabel aan?
kaartlezer zit aan de voorzijde van je PC neem ik aan, dit kan nagenoeg altijd wel op je moederbord worden aangesloten, via SATA waarschijnlijk.

Dit is wel een aardige optie (nieuw:) pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
7.1 audio via 4x tulp. En je kan er op letten dat je 4xDDR3 sloten hebt, aangezien je 3 repen RAM gebruikt toch?

我的名字是Mirno

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
raymonr schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:55:

Ik heb netjes een bracket gekocht en die geplaatst bedoel als je 220,- neerlegt voor een nieuwe ssd.
kan je ook nog wel minder dan 10,- missen voor een bracket om het netjes te bevestigen in je kast vind ik.
Daar ben ik het op zich mee eens, maar mijn Antec kast uit 2008 kan geen SSD- of zelfs 2,5 inch HDD-brackets bevatten :) Die heeft een eigen ophangsysteem voor 3,5 inch harde schijven, en verder past niks anders.

Het is wel mogelijk om een 2.5 naar 3,5 inch HDD behuizing te kopen en die te gebruiken, maar dan ben je snel een euro of 30 kwijt heb ik gezien (in elk geval een paar jaar terug), dus toen heb ik maar een goed stuk klitteband gebruikt :)

• raymonr
Katsunami schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:03:
[...]

Daar ben ik het op zich mee eens, maar mijn Antec kast uit 2008 kan geen SSD- of zelfs 2,5 inch HDD-brackets bevatten :) Die heeft een eigen ophangsysteem voor 3,5 inch harde schijven, en verder past niks anders.

Het is wel mogelijk om een 2.5 naar 3,5 inch HDD behuizing te kopen en die te gebruiken, maar dan ben je snel een euro of 30 kwijt heb ik gezien (in elk geval een paar jaar terug), dus toen heb ik maar een goed stuk klitteband gebruikt :)
ja oke voor toen kan ik je antwoord begrijpen en als het in de kosten loopt.
ik was voor mijn bracket 5,60 kwijt. vandaar dat de keuze snel gemaakt was voor mij ;)

• raymonr
ik ga voor nieuw denk bij alternate.
Zo heb ik alles bij de zelfde winkel plus mijn garantie
In principe maakt het niet zoveel uit. Je hebt een 6* serie chipset en een 7* serie chipset. Ik zou voor de 7* serie gaan, een B75, H77 of Z79 model. Je hebt geen -k variant van de processor. Dus dat overklokken zit er niet in ;), MSI doet dat niet automatisch, er is wel een instelfunctie voor met een aantal standaard overklok instellingen, indien de CPU het ondersteunt (maar ik raad aan altijd zelf te overklokken ipv standaarden). Maar helaas zit overklokken er voor jou niet in .
oke gewoon de nieuwste versie B75, H77 of Z79 zoals je aangaf en dan niet maar aan overklokken denken
Zoals je wel vermeld moet er 7.1 ondersteuning zijn, sluit je deze met 4 tulp stekkers aan? Of met een Toslink (optische) kabel aan?
kaartlezer zit aan de voorzijde van je PC neem ik aan, dit kan nagenoeg altijd wel op je moederbord worden aangesloten, via SATA waarschijnlijk.
Ja met 4 tulp stekkers maar kan eigenlijk beide heb beide liggen en alles ondersteunt ook beide.
Kaarlezer zit inderdaad in de voorkant (kwam even niet op de naam thanks.)
Dit is wel een aardige optie (nieuw:) pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
7.1 audio via 4x tulp. En je kan er op letten dat je 4xDDR3 sloten hebt, aangezien je 3 repen RAM gebruikt toch?
Dat is wel een goede dacht dat alles minimaal met 4x werd aangeboden tegenwoordig maar had daar wel rekening mee gehouden.

Dat is ook nog een Micro-ATX (µATX) versie net even opgezocht maar dat is de afmeting waar ik ook rekening mee moet houden in mijn kast toch?

Dank je voor je antwoord erg duidelijk!.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jaa, de meeste PC's hebben uATX van HP.
Dit moederbord wat ik linkte kan je het beste bij Azerty halen, heb je hem de volgende dag binnen, is maar een paar centen duurder dan bij de goedkoopste waarbij hij niet gelijk leverbaar is.
Naar alternate vind ik Afuture, Azerty, 4Launch en Magekko allemaal erg goed. Heb ik goede ervaringen mee. Ze zijn duidelijk, verpakken alles goed en geven alles erg duidelijk aan (ook factuur etc). + goede service.
Heb met meerdere winkels ervaring, maar bij deze vind ik alles erg goed. Hoewel er nog wel meer goede webshops zijn hoor. Het maakt niet zoveel uit als je één productje besteld, waar je het dan haalt. Haal zelf alles altijd bij 4-5 verschillende als dat het goedkoopste uitkomt.

我的名字是Mirno

• raymonr
mirno schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 19:15:
Jaa, de meeste PC's hebben uATX van HP.
Dit moederbord wat ik linkte kan je het beste bij Azerty halen, heb je hem de volgende dag binnen, is maar een paar centen duurder dan bij de goedkoopste waarbij hij niet gelijk leverbaar is.
Naar alternate vind ik Afuture, Azerty, 4Launch en Magekko allemaal erg goed. Heb ik goede ervaringen mee. Ze zijn duidelijk, verpakken alles goed en geven alles erg duidelijk aan (ook factuur etc). + goede service.
Heb met meerdere winkels ervaring, maar bij deze vind ik alles erg goed. Hoewel er nog wel meer goede webshops zijn hoor. Het maakt niet zoveel uit als je één productje besteld, waar je het dan haalt. Haal zelf alles altijd bij 4-5 verschillende als dat het goedkoopste uitkomt.
Dat is wel logische maar omdat ik niet weet of het moederbord het oplost wil ik morgen langsgaan.
En als je dan alles bij een winkel gehaald heb is het voor hun denk ook prettiger als je langs komt.
Alternate heeft zoals ik in het verleden weet een goede service qua helpen en eventueel laat ik hem daar dan testen of dan alles werkt. ;)

Verwijderd

Je bedoeld mini-jack ipv tulp neem ik aan. Tulp op een moederbord is vrij uitzonderlijk, tulp op een versterker is wel vrij normaal, maar aan de moederbord kant heb je dan mini-jack.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ow, alternate is bij jou in de buurt? Dan kan je idd beter daar langs gaan. probeer online te bestellen. Vaak is er verschil in prijs voor online klanten dan voor winkel klanten ;). En mocht er online niet veel staan kan je evengoed nog kijken wat ze in hun winkel op voorraad hebben.

@TheMask
Ja, 3.5mm Jack. Heb wel vaker dat ik dit tulp noem, foutje 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door mirno op 18-02-2015 19:46 ]

我的名字是Mirno

• raymonr
Ik ben bij alternate geweest helaas werdt mij eerst een andere voeding aangeraden.
Toen ik het toch nog navroeg bij de afhaal balie bij iemand met meer kennis en die toevallig mijn artikel ook gelezen had vertelde ze mij dat het daar niet aan lag en adviseerde een upgrade in mijn geval.

Heb de volgende dingen aangeschaft:
Crosair SPEC-02 Behuizing €58,90
Coolmaster G750M voeding €72,90
Gigabyte GA-Z77-D3H moederbord €49,99

Met daarbij de:
Asus STRIX GTX970 4GB
500GB samsung EVO 850 SSD

Dit was het advies is dit een goede upgrade of hebben jullie hier verbeteringen in?

Eventueel wil ik de Cooler Master Hyper212 Evo, Actieve CPU koeler (PWM-aansluiting, Retail) erop aansluiten las erg goede reviews voor €30,- of is daar een andere suggestie voor?

Verwijderd

Wat wil je met een voeding welke 4 GTX 970 Strix kaarten van stroom kan voorzien (zij het met moeite)? Het moederbord kan namelijk maar twee van die videokaarten aan.

De behuizing is persoonlijk, vind hem zelf niet mooi, maar dat is toch persoonlijk.

Prijs van het moederbord is niet zo raar, past ook bij de rest van het systeem.

Voeding is een stapje terug in kwaliteit met de huidige. Maar wel een moderner design en een hoger rendement, maar het is een hele vreemde keuze. Een kwaliteits voeding welke ook nog mee kan naar een ander systeem is toch veel logischer?

Qua koeler is eigenlijk elke beetje fatsoenlijke koeler wel prima, mocht de huidige niet passen ivm het moederbord.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2015 16:16 ]

• raymonr
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:15:
Wat wil je met een voeding welke 4 GTX 970 Strix kaarten van stroom kan voorzien (zij het met moeite)? Het moederbord kan namelijk maar twee van die videokaarten aan.
Volgens mij begrijp je dit verkeerd.
Ik heb maar 1 kaart. En dit was een advies wat had je anders als betere optie?
De behuizing is persoonlijk, vind hem zelf niet mooi, maar dat is toch persoonlijk.
Deze is ook een beetje gebaseerd op 2 fans 3.0 aansluiting toch nog kwaliteit maar niet teveel kosten.
Prijs van het moederbord is niet zo raar, past ook bij de rest van het systeem.

Voeding is een stapje terug in kwaliteit met de huidige. Maar wel een moderner design en een hoger rendement, maar het is een hele vreemde keuze. Een kwaliteits voeding welke ook nog mee kan naar een ander systeem is toch veel logischer?
Ben ik het zeker mee eens, helaas heb ik daar niet zoveel verstand van hebben jullie een betere suggestie?
Qua koeler is eigenlijk elke beetje fatsoenlijke koeler wel prima, mocht de huidige niet passen ivm het moederbord.
Gewoon kijken voor 1 die past met een stille fan dus?

Verwijderd

raymonr schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 16:32:
[...]

Volgens mij begrijp je dit verkeerd.
Ik heb maar 1 kaart. En dit was een advies wat had je anders als betere optie?
Daarom wat moet je met een 750W voeding, voor één GTX 970?

Maar als het een advies was, waarom staat er dan: "Heb de volgende dingen aangeschaft:"
Gewoon kijken voor 1 die past met een stille fan dus?
Iets van 20 euro of zo moet al perfect zijn.
Pagina: 1