Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ubuntu] Migratie thunderbird lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:19
Na het opnieuw installeren van mijn laptop probeer ik thunderbird weer werkend te krijgen op ubuntu studio 14.04 Maar dat lukt niet.

Het normale terugzetten van de map XXXXXXX.default en de profiles.ini file aanpassen is gedaan maar de boel wil maar nietgoed opstarten.

Of ik krijg de riedel om een account op te zetten, of ik krijg de melding dat er al instance (of zo) draait en dat ik een ander profiel moet proberen.

Ik vermoed dat dit een rechtenkwestie is. De backup had ik op een partitie van een harde schijf uit mijn vorige laptop gezet, de teruggeplaatste backup heeft een slotje op de map.
Om die map te kopieren moest ik als root de bestandsbeheerde openen.

Een kopie van die map, op een plek die gewoon is voor thunderbird (.thunderbird) heeft geen slotje maar wil toch niet starten.

Verder dan dit kom ik niet, wie weet raad?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Open een terminal en typ het volgende in, wat krijg je dan te zien:
ls -ld ~/.thunderbird

Je zou daar iets als dit moeten zien:
drwxr-xr-x 34 <gebruiker> <groep> 4096 Jan  5 21:04 .thunderbird

Waar uiteraard je eigen gebruiker en primaire groep moet staan. Staat er iets anders, dan staan de rechten verkeerd en moet je die via het 'chown' commando met root rechten goed zetten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• SvenHe
Thanks!
Output is:
drwxrwxr-x 18 root sven 4096 feb  5 21:54 /home/sven/Documenten/fmmloa7y.sven

dat lijkt anders als:
drwxr-xr-x 34 <gebruiker> <groep> 4096 Jan  5 21:04 .thunderbird
Waar uiteraard je eigen gebruiker en primaire groep moet staan. Staat er iets anders, dan staan de rechten verkeerd en moet je die via het 'chown' commando met root rechten goed zetten.
Ik had geprobeerd de rechten aan te passen via de bestandsbeheerder(als root) door ze na te maken van de rechten die ik zag bij het door thunderbird nieuw aangemaakte profielmapje.
Dat lijkt dus niet te werken...

Ik probeer uit te vinden of ik chown kan toepassen, dank zover.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet uiteraard <gebruiker> en <groep> vervangen voor de waardes die bij jouw gelden. Dat is dus sven voor beide. Als je je profielmap en profile.ini in de .thunderbird map heb gezet waar als het goed is hoort, is het volgende commando genoeg:
sudo chown -R sven:sven /home/sven/.thunderbird

• SvenHe
Ga proberen als ik weer thuis ben, eerste zoektocht gaf een overweldigende bult info... Was tikje intimiderend :)

Dank zover.

• SvenHe
Helaas, geen werkende oplossing.

Heb ook "sudo chown -R sven:sven /home/sven/.thunderbird/fmmloa7y.sven" nog even geprobeerd voor de volledigheid, ook die werkte niet.

Ik had alleen fmmloa7y.sven gebackuped, zonder de profiles.ini.

Edit:
volgens http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1337383

ook "chmod -R 755 ~/.thunderbird" geprobeerd, nog geen resultaat.

Ik vraag me af of er nog iets anders (lullig kleins) kan spelen...
Ubuntu thread noemt ook thunderbird draaien als root, in die thread werkte dat, bij mij niet...

[ Voor 39% gewijzigd door SvenHe op 06-02-2015 18:00 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

SvenHe schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:14:
Helaas, geen werkende oplossing.

Heb ook "sudo chown -R sven:sven /home/sven/.thunderbird/fmmloa7y.sven" nog even geprobeerd voor de volledigheid, ook die werkte niet.

Ik had alleen fmmloa7y.sven gebackuped, zonder de profiles.ini.

Edit:
volgens http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1337383

ook "chmod -R 755 ~/.thunderbird" geprobeerd, nog geen resultaat.

Ik vraag me af of er nog iets anders (lullig kleins) kan spelen...
Ubuntu thread noemt ook thunderbird draaien als root, in die thread werkte dat, bij mij niet...
In de profiles.ini wordt er ook verwezen naar de map die je hebt hersteld? Als dat niet zo is, dan gaat 't uiteraard niet werken.

Iets uitvoeren als root is nooit een oplossing, tenzij het programma bedoelt is om als root te draaien (denk aan user management of package mangement voor het installeren, updaten en verwijderen van software).

• SvenHe
Thanks!
Net voor ik dit je laatste bericht las was het gelukt.

Als root draaien was vooral een test. Ik weet uit eerdere herinstalaties dat de schrijfwijze in de .ini idd veel uitmaakt.

Wat ik nu gedaan heb is een extentie installeren:
https://addons.mozilla.or.../addon/importexporttools/

De eerste keer werkte die niet, logisch, had alleen het geblokkeerde profiel laten staan.

Dus je chmod regel op de profielmap losgelaten en toen lukte het importeren met de tool wel.

Oef! Kan weer verder.
Dank voor je ondersteuning, heeft me fijn geholpen!
Pagina: 1