vervangen i5 2500k 5 ghz systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base the ruler
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 03:33
Beste tweakers,

Ben al een tijdje aan het dubben om een nieuw systeem te bouwen maar word er niet echt wijzer of het wel echt op schiet. De nieuwe CPU's hebben meer cores en zijn op papier (iets) sneller maar niet alle programma's gebruiken dit. Ga ik dit echt merken in real life performance met een budget van 1300 euro?
Heb nog nooit zo lang een systeem gehad :) Gebruik het systeem vooral voor studiosoftware, af en toe een spelletje (weet het videokaart kan beter), video editing en natuurlijk hobbymatig hou ik gewoon van een snel systeem.

Heb nu ruim 2,5 jaar dit systeem:

proc. intel i5 2500k @ 5ghz (2,5 jaar rock stable)
ram. 16gb ddr3 1600mhz corsair
mobo. asus p8z68-v pro/gen 3
video. msi geforce 750ti
ssd. samsung 830 series 128gb
voeding. be quit 580w modulair
case. antec
koeling. EK waterkoeling kit cpu (supreme ltx)

Ben benieuwd naar jullie mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:18
Hmmm, ik zie niet in waarom je zou upgraden. Als je het niet voor de hobby doet, zou ik van die € 1300,00 lekker op vakantie gaan ofzo.

Als je dan toch iets wilt upgraden, zou ik zeggen de SDD en de videokaart.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zou zeggen eerder langzamer aangezien jouncpu nu op 5ghz loopt, dat is zéér moeilijk stabiel te krijgen met de nieuwere cpu's. Ik weet niet wat je met je pc doet??

Ik ben wel met je eens dat je voor je hobby een nieuw systeem wil, aangezien een hobby geld mag kosten. Al zal je er niet zo heel veel van merken, maar voor 1300 euro kun je een degelijke 6-core i7 aanschaffen wat natuurlijk awesome is (droom daar nog steeds van, een 2011-3 systeem...heb nu een i5 4690k....). Je moet het uiteraard zelf weten of je het 't waard vind...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Tja, Een 2500k op 5Ghz is wel retesnel, maar je mist een aantal opties die deze cpu gewoon niet ondersteund. Allereerst, ondanks het 'gen 3' bord van Asus zit je nog op 2e generatie PCI-e, maakt dat uit? Nee, nagenoeg niet. Daarnaast is de geheugencontroller van nieuwere chips een stuk beter, 2133-2200Mhz DDR3 is haalbaar met een 2xxx, een 3xxx red al 2400-2700Mhz en de 4xxx serie zit al in de 3000Mhz range. Ook dit maakt weinig uit. Verder is er het beduidend lagere verbruik (al zal verbruik je weinig interesseren als je een 5Ghz OC draait), ondersteuning van de nieuwste technieken zoals m2 sata.

Een 2500k op 5Ghz is qua ruwe performance te vergelijken met een 4,2Ghz 4690k. Met een beetje pech kom je niet verder qua OC met een haswell of devils canyon dan dat, met een beetje geluk 300-400Mhz sneller. Als computernerd zelf is het heerlijk om die pakketjes geleverd te krijgen en je systeem heerlijk in elkaar te zetten, elke keer weer dat sinterklaas gevoel. Wel merk ik dat de euforie van korte duur is. Als gamer en muzikant merk ik maar weinig van de stappen die ik heb gemaakt 2500k->2600k->3770k->3570k->4690k

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik qua overklokken op water het meeste plezier heb gehad van mijn 2500k, met nog normaal soldeer in plaats van TIM. Normale temperaturen met een 5Ghz OC en je chip voor benchmarks nagenoeg maxen onder water? Wat een feestje was dat!

Conclusie:

Ik vind het heerlijk te weten dat ik qua platform helemaal 'bij de tijd' ben, maar zou achteraf niet weten waaraan ik het zou moeten merken ten opzichte van mijn 2500 (24/7 op 4800Mhz). De grootste vooruitgang in algemene performance die ik heb gemerkt was een nieuwe ssd om mijn vertex 2 te vervangen. Een nieuwe SSD dus...

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:26
Jumpman schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:24:
[...]
Als je het niet voor de hobby doet, zou ik van die € 1300,00 lekker op vakantie gaan ofzo.

[...]
^ Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 15:51

Melkaz

Melkazar

Ik draai al sinds release day op een 2600K i7 en ik zie ook (helaas) geen reden mijn CPU en mobo te vervangen. Er is tussendoor alleen een nieuwere SSD en videokaart ingegaan.

Als ik toch iets moet aanbevelen is het maar één ding, ga je eens verdiepen in monitoren. In je verhaal lees ik niet wat je nu hebt staan maar mijn grootste upgrade in de afgelopen jaren was toch een 1440P IPS monitor.

Overigens heb ik in de tussentijd wel menigeen servers en computers van vrienden en familie in elkaar geschroefd om toch aan mijn kick te komen :P

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base the ruler
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 03:33
Allereerst bedankt voor de reacties. Een nieuwe ssd is misschien een idee al blijkt uit de benchmarks dat deze ssd nog behoorlijk snel is en ga je dat echt merken? Misschien dan beter om een dezelfde ssd bij te kopen en in een raid configuratie draaien? Videokaart boeit me niet zo, speel nog spelletje uit de jaren 90 moet je voorstellen :) Voor de nieuwste spellen heb ik nog een ps4. Het gaat mij vooral om de rauwe performance. Tuurlijk schroef ik voor anderen af en toe een pc in elkaar maar dit zijn voornamelijk i3tjes. Niet iedereen heeft er zoveel geld voor over natuurlijk. Wat me altijd opvalt is de traagheid van deze systemen als je dat niet gewent meer bent :Z

Conclusie:

Jullie bevestigen hetgene wat ik al dacht-->zinloos om nu een nieuw systeem te bouwen kwa real life performance. Misschien nog iets aan de ssd snelheid doen en later een nieuw systeem kopen met ddr4 als de snelheden een beetje opgelopen zijn.
Pagina: 1