Wegvallend netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
De laatste tijd heb ik op het moment dat ik ga browsen regelmatig de verbinding naar het internet wegvalt.

Getest met drie laptops. allen lid van het domain en met DHCP. Het merkwaardige is dat ondanks flushen van de DNS cache soms de verkeerde naam wordt gegeven bij "ping -a ...." DHCP uitschakelen en ook IPv6 uitschakelen is geen oplossing....

Het gekke is dat als ik op een 2e laptop een command window open en daar "ping -t 192.168.2.254" (adres gateway) intik op deze laptop de verbinding stabiel blijft.....

Als ik echter op deze laptop ga browsen, dan treedt hier redelijk snel hetzelfde fenomeen op.....

Als ik een filmpje stream heb ik nauwelijks last van wegvallend internet en ook een tunnel naar buiten blijft gewoon in stand.

Het interne netwerk is ook gewoon te benaderen...

Waar moet ik beginnen te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:11
Instellingen van de webbrowser? Misschien helpt het om even te vermelden bij welke browser(s) het fenomeen zich voordoet.
Mogelijk zijn er proxy instellingen die verstorend werken?

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Het maakt niet uit welke browser ik gebruik (getest met FF en IE).

Ik gebruik geen proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft aan dat er soms een verkeerde name geresolved wordt. Hier zit dan vermoedelijk ook je probleem?
Wat zijn je primaire en secundaire DNS servers? En kun je deze testen (nslookup <randomonbekenddomain> <dnsserverip>)?

Gebruik vooral ook verschillende nog niet eerder bezochtte domeinnamen om e.e.a. omtrent caching uit te sluiten.

Controleer van je DNS-server ook zijn forwarders?

Test desnoods of het client-gebonden is door tijdelijk een alternatieve DNS server op te geven (google 8.8.8.8 of openDNS).

Genoeg dingen te testen lijkt me :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:32:
...Test desnoods of het client-gebonden is door tijdelijk een alternatieve DNS server op te geven (google 8.8.8.8 of openDNS)...
Euh:
HeSitated schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:16:
...Getest met drie laptops. allen lid van het domain...
Google DNS (of een andere conculega) gaat in ieder geval geen oplossing zijn, want dat gaat je domain naar de klote. Maar de vraag is inderdaad: staat er op je interne DNS server überhaupt een forwarder gedefinieerd?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:05
Je Internet verbinding valt weg en dat ga je testen door 192.168 te pingen? Ping dan de al eerder geopperde 8.8.8.8 van Google.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je LAN stabiliteit heb je hiermee iig aangetoond. Daar is niets mis mee.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:39:
[...]

Euh:

[...]

Google DNS (of een andere conculega) gaat in ieder geval geen oplossing zijn, want dat gaat je domain naar de klote. Maar de vraag is inderdaad: staat er op je interne DNS server überhaupt een forwarder gedefinieerd?
Dat het getest is met drie laptops is prima, maar ik moet maar aannemen dat het dan allemaal niet werkt? Want dat staat waar?

En geen oplossing? Het stelt je in staat om in 1 keer vast te stellen of je dan wel fatsoenlijk kan browsen en daarmee het probleem bij je eigen DNS configuratie zit. Het is dan ook maar bij wijze van test. Ik heb ook eerder gesteld dat je je eigen DNS zou moeten testen (en hoe). En 'je domain naar de klote' helpen ligt waarschijnlijk aan je eigen beperkingen en niet dat van het systeem.

Wacht gewoon even de bevindingen van de TS af.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:32:
Je geeft aan dat er soms een verkeerde name geresolved wordt. Hier zit dan vermoedelijk ook je probleem?
Wat zijn je primaire en secundaire DNS servers? En kun je deze testen (nslookup <randomonbekenddomain> <dnsserverip>)?

Gebruik vooral ook verschillende nog niet eerder bezochtte domeinnamen om e.e.a. omtrent caching uit te sluiten.

Controleer van je DNS-server ook zijn forwarders?

Test desnoods of het client-gebonden is door tijdelijk een alternatieve DNS server op te geven (google 8.8.8.8 of openDNS).

Genoeg dingen te testen lijkt me :).
Mijn DNS servers zijn 192.168.2.80 (Domaincontroller) en 192.168.2.254 (router).
De DNS server heeft als forwarder 192.168.2.254
De router heeft als DNS Server IP Addresses: 194.109.6.66 en 194.109.9.99

nslookup werkt met beide ip-addressen prima.
bregweb schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:40:
Je Internet verbinding valt weg en dat ga je testen door 192.168 te pingen? Ping dan de al eerder geopperde 8.8.8.8 van Google.
Ik gebruik normaal "ping -t A1.nl" om mijn internet te testen, maar het gaat al mis doordat de router dus niet te bereiken is.... De rest van het interne netwerk is dus wel constant te bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:05
Ik zou eens gaan testen op een laptop MET het probleem.

Wat gebeurt er op die laptop met je ping -t?

Ga eens op die laptop met nslookup via verschillende DNS-servers een adres resolven, welke DNS server doet raar?

Misschien kun met tracert nog eens kijken waar het stopt?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dus clients hebben 2 verschillende DNS servers ingesteld staan die niet beiden verwijzen naar een domain controller. Daar ga je al nat in een Active Directory situatie.

Stel eens 1 DNS die enkel naar je DC verwijst of 2 die allebei naar een DC verwijzen.
Je 2e DNS naar je router verwijzen is wat het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
akimosan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:11:
Dus clients hebben 2 verschillende DNS servers ingesteld staan die niet beiden verwijzen naar een domain controller. Daar ga je al nat in een Active Directory situatie.

Stel eens 1 DNS die enkel naar je DC verwijst of 2 die allebei naar een DC verwijzen.
Je 2e DNS naar je router verwijzen is wat het probleem veroorzaakt.
Nope, de eerste DNS verwijzing is naar mijn domaincontroller, anders zouden interne lookups niet werken....

Alleen als de 1e DNS server niet beschikbaar is, dan wordt de tweede gebruikt toch?

Let wel: "ping -t 192.168.2.254" (dus router pingen op ipadres :)) goed gaat totdat ik ga surfen....
bregweb schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:09:
Ga eens op die laptop met nslookup via verschillende DNS-servers een adres resolven, welke DNS server doet raar?

Misschien kun met tracert nog eens kijken waar het stopt?
tracert toont op het moment dat ping -t wegvalt direct het adres van de router, maar gaat dan pas verder als pint -t ook weer terug is....
Tracing route to a1.nl [87.233.173.172]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  v2860.<domain>.local [192.168.2.254]
  2     *        *        *     Request timed out.
  3     *        *        *     Request timed out.
  4    32 ms    28 ms    28 ms  0.so-1-2-0.xr1.tc2.xs4all.net [194.109.5.14]
  5    29 ms    30 ms    30 ms  amsix.true.nl [80.249.208.171]
  6    49 ms    50 ms    52 ms  ams7.edge01.tengig-6-1-11.true.nl [87.233.1.218]

7    46 ms    30 ms    40 ms  87.233.173.172

Trace complete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tweede DNS wordt enkel gebruikt als de eerste niet bereikbaar is.
In essentie zit daar het probleem niet aangezien de tweede DNS ook al de primaire forwarder is van je eigen DNS server. Op zich is er niets mis mee om dit zo op je DNS server te configureren.

Op je DNS server kun je genoeg forwarders in kwijt. Ik zou daar minimaal die van je provider aan toevoegen. Gezien je ping verhaal(lijkt me niet echt stabiel) zou ik er toch voor kiezen om de tweede DNS server op je clients naar een extern IP te verwijzen (zou je clients in ieder geval internettoegang moeten geven als je eigen DNS onbereikbaar is).

Edit: Ik lees je laatste bericht. Je verbinding valt gewoon totaal weg. Ik had geïnterpreteerd dat je ping wel gewoon bleef lopen. Dat daarom je DNS niet functioneert is natuurlijk een gevolg hiervan, maar niet je primaire probleem.

Ik zou je modem eens een schop (lees: reboot) ter motivatie geven. Kijk ook eens of je daar in kunt kijken wat de verbindingsstatus is?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:29:
Een tweede DNS wordt enkel gebruikt als de eerste niet bereikbaar is.
In essentie zit daar het probleem niet aangezien de tweede DNS ook al de primaire forwarder is van je eigen DNS server. Op zich is er niets mis mee om dit zo op je DNS server te configureren.
Als de 1e DNS even niet bereikbaar is (dus een query niet op tijd beantwoord) dan volgt er een fallback naar de secundaire DNS ; deze blijft echter "sticky" voor een minuut of 15 alvorens deze weer overgaat naar de 1e.
Ik zie het vaak bij bedrijven, dat men als 1e DNS de interne DNS van AD gebruikt en als secundary DNS bv die van Google ; gegarandeerd dat je problemen krijgt.

Bij AD dienen op je clients ALLE DNS server entries naar je AD DNS servers te verwijzen. Doe je dit niet dan krijg je vreemde problemen (zoals de TS deze heeft).
Hoe is de scavenging ingesteld op je AD DNS server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een 2e DNS server wordt ook gebruikt aangezien een Windows client per default DNS round robin gebruikt.
Hij kan dus net zo goed de 2e DNS server querien
Enkel wanneer je round robin disabled op je NIC middels een registry waarde zal hij eerst DNS 1 pakken dan pas DNS 2 etc.

Wat Killah_Priest dus zegt...
En hoe ontvangt een client een ip adres van DHCP? Welke DHCP server wordt gebruikt? WIndows DHCP server op je Domain controller met integratie in DNS (eigenlijk de best practice in Windows AD omgevingen) en scavenging gebruiken of laat je je router DHCP verzorgen? Levert ook weer allerlei rare probleempjes op, namelijk. Je clients zullen zich dan 1 keer registreren in AD bij domain join, maar bij wijziging ip adres wordt dit niet bijgewerkt in DNS :)

[ Voor 47% gewijzigd door akimosan op 05-02-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
Killah_Priest schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:42:
Bij AD dienen op je clients ALLE DNS server entries naar je AD DNS servers te verwijzen. Doe je dit niet dan krijg je vreemde problemen (zoals de TS deze heeft).
Hoe is de scavenging ingesteld op je AD DNS server?
Ik heb nu de verwijzing naar de router er uit gehaald en dus alleen de DNS server van de DC aan de clients gegeven. Scavenging staat op 2 dagen...

Dat het interne resolven fout zou gaan kan ik me voorstellen in jouw betoog, maar bij mij is de router (en dus ook het internet) ook niet te bereiken via het IP-adres... :?

Helaas biedt dit geen oplossing (in ieder geval op korte termijn).
akimosan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:43:
En hoe ontvangt een client een ip adres van DHCP? Welke DHCP server wordt gebruikt? WIndows DHCP server op je Domain controller met integratie in DNS (eigenlijk de best practice in Windows AD omgevingen) en scavenging gebruiken of laat je je router DHCP verzorgen?
Alle DHCP op de router staat uit....

Ik begin steeds meer te denken aan een defect in de router.... Komend weekend maar eens met een andere router proberen....

Vandaag nog eens in de configuratie van de router gedoken. En ondanks dat ik het vinkje bij "Permit untagged device in P1 to access router" aan had staan en de router op P1 had aangesloten. Was het disabelen van de VLAN's de truck om van het wegvallende netwerk af te komen....

Nu dus informeren of dit een bekend probleem is....

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door HeSitated op 06-02-2015 12:09 . Reden: Oorzaak gevonden! ]

Pagina: 1