Toon posts:

Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X blijft crashen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een pc in elkaar gezet met hulp van andere Tweakers, Dit is de build uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 68,95€ 68,95
1MSI A78M-E45€ 48,95€ 48,95
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 305,98€ 305,98
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,-€ 63,-
1Corsair CX750M€ 89,-€ 89,-
1Crucial MX100 256GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 703,78

De Graphic card heb ik uit de V&A afdeling gekocht van een andere tweaker, het was een refurbished model dus wellicht dat dat iets met het probleem te maken heeft. Ook gebruik ik een beeldscherm met alleen VGA dus heb ik een converter gekocht (als dat de juiste naam is) die tussen mijn pc's dvi slot en de monitor's vga kabel zit.

Het probleem:

Ik heb in de eerste 2 dagen al 5 keer gehad dat mijn pc is gecrasht tijdens het gamen, ik ga er van uit dat het de GPU is omdat de pc gewoon aanblijft staan ik hoor alles nog draaien alleen doet de pc een van de twee volgende dingen:

Of het beeldscherm wordt opeens een wallpaper en ik kan helemaal niks meer, ctrl alt delete werkt ook niet.
Of het beeldscherm valt gewoon uit en het beeldscherm zegt geen verbinding met het systeem.

Als het aan de monitor zou liggen dan zou het niet kunnen dat het beeld gewoon helemaal blijft stilhangen, dan zou hij neem ik aan gewoon helemaal zwart moeten worden i.p.v. freezen.

Is er een manier waarop ik kan traceren wat nou precies het probleem is of herkend iemand het probleem?

Vind het echt super balen dat de eerste dag mijn pc al crasht, ik hoop echt niet dat er iets mis is met de videokaart.

Groetjes, Fearion.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Alle drivers up to date etc? Je monitor deed het hiervoor vlekkeloos?

Die voeding is wel een misser... Ik had je daar al voor gewaarschuwd. Die is toch ook tweedehands btw?

Verwijderd

Topicstarter
Hey br00ky,

Ja klopt je had me inderdaad gewaarschuwd :( En hij is inderdaad ook 2e hands.
Drivers zijn up to date als ik AMD Cataclyst mag geloven, monitor doet het inderdaad al heel lang vlekkeloos.

Groetjes,

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
temperaturen? misschien handmatig de fan hoger gooien tijdens gamen.. als ik mn 290 op auto zet dan crash ik ook regelatig met 90+ temps :p

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik die temperaturen ergens vinden? Hoe hoog ze zijn ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
MSI afterburner. Daarmee kan je de load, temp, fanspeed, voltage, core clock en memory clock in de gaten houden (en eventueel veranderen, maar doe dat nu nog even niet). Probeer het probleem uit te lokken en kijk of er iets geks gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 05-02-2015 16:55 ]

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-03 12:28

Salmon

.NET developer

Probeer is een underclock van 50MHz oid (met MSI Afterburner bijv.), dat verhielp bij mij vrij wel alle problemen met een Toxic 280X. Heb ongeveer een gelijkwaardige PC, drivers etc lostte niets op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een potje gespeeld met MSI afterburner, max 45 graden celcius dus..
Maar ik ben ook niet gecrasht, ik zal dus moeten wachten totdat ik crash maar ik ben bang dat msi dan niet opslaat hoe hoog de temperatuur was op het laatste punt want als ik een potje League of legends speel kijk ik niet op MSI, of af en toe in ieder geval maar niet vaak.

Voordat ik hem underclock wacht ik even of ik toch iets vreemds zie net voordat die crasht (hopelijk kijk ik dan toevallig op msi) als het niet aan de temperatuur ligt waar zou het anders aan kunnen liggen ?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik heb zojuist even geprobeerd om een mmorpg op very high te spelen.
Ik hoorde in het begin, vooral als ik naar het water keek (wat denk ik veel kracht vergt van een gpu) dat mijn pc een stuk meer lawaai ging maken.

Ook MSI gaf aan dat hij van zon 45 graden naar 56 graden toeging, de fan maakte vrij veel lawaai en toen werd het beeldscherm helemaal zwart en verloor mijn monitor contact met m'n pc maar mijn pc bleef wel gewoon aan.

Kan ik hier uit concluderen dat het door de hitte komt? Of is er iets mis met de kaart, want 56 graden lijkt mij niet heel erg warm voor een component.. Of heb ik 't mis?

Groetjes, Fearion.

• legendareN
  • Laatst online: 14-02 20:59
Ja je pc gaat meer lawaai maken zoals jij het omschrijft zodra je pc zwaardere processoren moet uitvoeren dat is normaal. Ik denk dat je ergens anders moet kijken, je temperaturen zijn meer dan goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat het aan de videokaart ligt maar.

Ik hoopte dat er iemand was die mij kon uitleggen hoe het upgraden van je bios werkt met mijn GPU.
https://forums.robertsspa...your-gpu-s-bios-right-now
Hier staat het uitgelegd met een gigabyte kaart maar ik hem geen idee wat F1-F10 inhoud en wat ik nou moet downloaden.

Ik heb alsnog dat de kaart gewoon crasht samen met het geluid, ik heb overigens ook een vga beeldscherm die ik met een dvi converter aansluit (als dat er eventueel iets mee te maken zou kunnen hebben).

Iemand die me kan helpen? Ik zou het zeer zeer op prijs stellen!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 18:03:
Ik heb zojuist een potje gespeeld met MSI afterburner, max 45 graden celcius dus..
Maar ik ben ook niet gecrasht, ik zal dus moeten wachten totdat ik crash maar ik ben bang dat msi dan niet opslaat hoe hoog de temperatuur was op het laatste punt want als ik een potje League of legends speel kijk ik niet op MSI, of af en toe in ieder geval maar niet vaak.
Potje league of legends crashte die daarbij? daar Kan die namelijk nooit 90 graden mee worden. Ik heb denkik van dezelfde tweaker 2x r9 290 gekocht heb de eerste 3 dagen ook problemen gehad. 3x windows opnieuw geinstalleerd 2x kaarten er opnieuw ingeprikt beta drivers gehad die geupdate naar 14.12 omega en alles draait als een zonnetje. Wat nu precies heeft geholpen weet Ik niet maar misschiem staat er iets nuttigs voor je tussen.

Heb ze nu zelfs op 1120 mhZ core en 1450 mhz mem lopen. Niks a an het handje, Kortom het instellem was lastig maar werkt Uiteindelijk goed. (sorry voor typo s is mobile post)

Oja games getest zijn far cry 4 alle s ultra en 2560x1440 idem voor bf4 en speel ook LoL, Ik denk niet dat je video kaarr stuk is

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanNL op 14-02-2015 12:04 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
Lijkt me een voltageprobleem naar je GPU toe. Die schakelen ook de voltage hoger/lager aan de hand van belasting. Soms loopt dat niet helemaal lekker. Of je voeding is niet helemaal stabiel met dezelfde uitwerking.

In afterburner zit onder settings en dan tabblad general een optie "force constant voltage". Vink die eens aan en kijk wat er gebeurd.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
@BastiaanNL ja klopt de temperaturen gaven niks indrukwekkends aan, ik heb de kaart er al zo'n 3 keer in en uit gehaald. Drivers 2x opnieuw geinstalleerd etc. Windows kan ik eventueel ook wel opnieuw installeren maar.. Zou het echt een verschil maken ?
arbraxas schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:09:
Lijkt me een voltageprobleem naar je GPU toe. Die schakelen ook de voltage hoger/lager aan de hand van belasting. Soms loopt dat niet helemaal lekker. Of je voeding is niet helemaal stabiel met dezelfde uitwerking.

In afterburner zit onder settings en dan tabblad general een optie "force constant voltage". Vink die eens aan en kijk wat er gebeurd.
Ik heb 'm nu aangevinkt, ik las wel op een andere thread ook iets met voltage verschillen nadat die gebruiker de Bios had geupdate namelijk:

Seems to me your getting a lot of different answers here. I had the same problem. This is how I fixed it. I actually covered this in another post.

Have you updated your bios yet? If not go to this page and download F12 works with both revision 1 and 2
http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4...

Also this is the best tool I have found to flash it with. Easy as pie. Unzip the bios file and put it into the winflash folder. Load the file. Then hit the start button. Winflash will convert it, then install the rom.
http://www.techpowerup.com/downloads/2311/ati-winflash-...

''I was having issues with my Gigabye R9 280 OC rev. 2.0. I was having artifact problems on a daily basis. The new AMD driver 13.12 helped a little I stopped crashing, however I was still getting tearing issues.The F12 bios cleared them right up.The main thing I noticed was it raised the voltage from 1.171 to 1.219. Also it lowered the default fan speed. the really did not matter though as when I game I put the fan speed to 80%. The cooler the better.

As a side note you may want to save your current bios rom. You can do this with gpuz. Click button right side of bios version to do that.''

Jammer genoeg begrijp ik echt totaal niet wat de poster heeft gedaan.. Is dit wellicht wat jij bedoeld ? De gebruiker heeft namelijk wel ongeveer dezelfde problemen en dezelfde kaart.

• arbraxas
Hij heeft een nieuwe bios geflashed in zijn videokaart. En met afterburner het standaard voltage verhoogd naar 1.219.

Onder hetzelfde tabblad in afterburner zit ook een optie genaamd unlock voltage control.
Vink die aan en herstart.
Daarna zul je in het hoofdscherm zien dat je de corevoltage kunt aanpassen. Wel voorzichtig doen, want dit valt in principe onder overklok praktijken en je kunt chips ermee beschadigen als je te wild doet. Al moet die 1.219 prima te doen zijn.

Flashen zou ik voor jezelf even achterwege laten. Dat kun je beter overlaten aan iemand die er meer ervaring mee heeft.

In CCC kun je onder information => hardware zien welke biosversie jou kaart heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door arbraxas op 14-02-2015 12:23 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist geprobeerd met forseer constante voltage te spelen, gelijk na nog geen minuut gecrasht dus dat heeft geen verschil gemaakt.
Ik zoek nu de optie die je bedoeld maar ik kan hem niet echt vinden, bedoel je misschien ''Geef voltage controle vrij'' of ''Geef voltage toezicht vrij'' ?
Ik kan voltage ik niet in het hoofdmenu aanpassen dus ik ben een beetje verward.

Bios version; 015.041.000.000
Bios date: 2013/11/27
Meer dan een jaar oud, wellicht outdated dus.

EDIT:
Zowel 'Geef voltage controle vrij'' en ''Geef voltage toezicht vrij'' aangevinkt, opnieuw opgestart maar ik kan voltage nog steeds niet aanpassen in het hoofdmenu.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 12:33 ]

• arbraxas
Hmz, dat werkt alleen op MSI kaarten en reference kaarten. Ik denk dat jou kaart dan geen referencemodel is.

Heb je toevallig een voeding liggen om even om te wisselen? Of een andere pc om die kaart in te prikken?
Alleen op die manier ga je er achterkomen wat nou echt het probleem is. Brakke voeding, voedingsgedeelte van je videokaart of misschien zelfs je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wellicht nog een oudere voeding thuisliggenmaar weet je toevallig hoeveel watt minstens nodig is voor deze kaart? Ook is die voeding zeker zon 5 jaar oud dus ik weet niet of die uberhaupt gaatpassen..

Overigens ook geprobeerd om de core clock aan te passen maar tevergeefs..

EDIT:
Ik lees overigens erg vaak dat mensen problemen opgelost krijgen als ze de bios updaten, ook meerdere mensen die problemen hebben gehad met de bios software die 1 lager dan de mijne at the moment is.
Zal ik er toch van af blijven of toch maar updaten?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 13:03 ]

• arbraxas
Aangezien je toch al problemen hebt kun je het proberen. Niet geschoten is altijd mis.

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje, is er iemand die weet of ik mijn Bios kan updaten van ; 015.041.000.000.000000 naar 015.044.000.005.000000 ookal zitten er zon 3 software versies tussen (zoals 015.042.000.001.000000 en 2 andere).
En mijn core en memory zijn op dit moment 1020/1500, maar ik zie dat de nieuwste bios versie 940/1250, is dit erg?
Link: http://www.techpowerup.co...erface=&memType=&memSize=

EDIT:

Dus ik hebAtiwinflash gedownload en heb toen de nieuwste versie van de bovengenoemde site gepakt, die image geload en nu zegt AtiWinFlash subsystemID's mismatch.
Enig idee iemand ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2015 10:41 ]

• arbraxas
Lijkt erop dat deze kaart meer problemen heeft en sapphire dus maar de klocksnelheden heeft verlaagd.

Misschien de switch vergeten? Hier een uitleg:
http://www.overclock.net/...he-bios-of-your-ati-cards

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, heb geprobeerd de gpu bios te updaten maar nu heb ik een zwart scherm bij het opstarten dus zal ik eerst dat moeten oplossen.

Vreemdgenoeg werkt de onboard gpu van mijn moederbord het ook niet, problemen na problemen, wordt er mentaal moe van.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost.
De kaart heeft een kleine switch zitten die beide kanten op kan gaan, de een voor een overclockte gpu de ander voor basic settings (zoals ik het heb gelezen).
Ik heb de switch gedraaid en nu heb ik weer beeld, weliswaar met een niet overclockte gpu nu maar dat is in mijn geval niet erg.

Nu nog testen of de pc nog crasht bij gpu intensive games / situaties.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:38:
Jammer, heb geprobeerd de gpu bios te updaten maar nu heb ik een zwart scherm bij het opstarten dus zal ik eerst dat moeten oplossen.

Vreemdgenoeg werkt de onboard gpu van mijn moederbord het ook niet, problemen na problemen, wordt er mentaal moe van.
Je moederbord heeft geen onboard gpu. Die video uitgangen op je moederbord zijn voor de igpu's in processoren. Echter heeft jouw processor geen geïntegreerde gpu.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
@NitroX infinity ja klopt dankje voor je reactie!

Update: Kaart is zojuist weer gecrasht, ditmaal zonder enige echte gpu inspanning ik was gewoon aan het browsen namelijk.
Ik zal een andere voeding er in proberen te zetten.

Weet iemand of de bovengenoemde build zou kunnen werken met 250 watt ?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
Een 250Watt voeding heeft volgens mij geen PCIe stekkers, dus dat zal niet werken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
@NitroX infinity Ah minder, zal dus op zoek moeten naar een andere voeding, wederom dank voor je reactie!

• el Ricardo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06-2024
Hoi Fearion,

Ik ben ook van plan deze videokaart te kopen. Ik zelf ga een Seasonic S12G 450W voeding gebruiken. Hoe staat het er nu voor, heb je nog steeds problemen?

• Seeebab
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
Ik heb de Asus r9 280x, heb ze sinds een week of 3 en heb altijd maar artifact problemen. Heb er al vanalles over gelezen maar verder dan drivers downloaden durf ik niets veranderen.. Kloksnelheid wat verlaagd en heb ingame geen crashes meer, maar als ik browse en video's bekijk krijg ik soms rare pixels en strepen. maar dit duurt meestal niet lang. toch jammer voor zo'n dure kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
el Ricardo schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:47:
Hoi Fearion,

Ik ben ook van plan deze videokaart te kopen. Ik zelf ga een Seasonic S12G 450W voeding gebruiken. Hoe staat het er nu voor, heb je nog steeds problemen?
Ik heb geen idee of het aan de kaart ligt, ik heb een nieuwe voeding gekocht, 80 euro. Kaart crasht nogsteeds, ik ben mentaal ongelofelijk uitgeput, ik ben zo'n 3 seconde verwijderd van het uit het raam gooien van dit stuk metaal. Mijn advies, haal deze kaart niet 2e hands, ik heb spijt dat ik uberhaubt deze kaart heb gehaald. Als allerlaatste zou het nog aan mijn moederbord kunnen liggen maar ik betwijfel het.

Zoals hierboven dus vermeld, nieuwe voeding gehaald, mooi bedragje aan uitgegeven maar tevergeefs crash ik nogsteeds. Hopen dat 4launch dit product retour wilt nemen maar ik betwijfel het ten zeerste.

Ik zal iniedergeval nooit meer een pc zelf in elkaar bouwen, de tijd en geld die ik heb verloren aan het controleren wat nou het probleem zou kunnen zijn had ik kunnen spenderen aan een pc die waarschijnlijk zo'n 300 euro meer zou kosten op een site zoals gamepc.nl, en dan heb ik het nog niet gehad over de stress die dit stuk metaal mij heeft bezorgd.

Zo ontzettend jammer, ben ten einde raad, als het de moederbord niet is dan heeft de tweaker uit de v&a section mij dus echt 2 maal (want hij zou volgens zijn zeggen een nieuwe videokaart opsturen al was dat totaal niet te zien aan de videokaart die ik kreeg) een defecte gpu opgestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
Seeebab schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:03:
Ik heb de Asus r9 280x, heb ze sinds een week of 3 en heb altijd maar artifact problemen. Heb er al vanalles over gelezen maar verder dan drivers downloaden durf ik niets veranderen.. Kloksnelheid wat verlaagd en heb ingame geen crashes meer, maar als ik browse en video's bekijk krijg ik soms rare pixels en strepen. maar dit duurt meestal niet lang. toch jammer voor zo'n dure kaarten.
Kun je mij de exacte clock snelheden vertellen, zal deze proberen over te nemen kijken of er wat veranderd..

• el Ricardo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:08:
[...]

Ik heb geen idee of het aan de kaart ligt, ik heb een nieuwe voeding gekocht, 80 euro. Kaart crasht nogsteeds, ik ben mentaal ongelofelijk uitgeput, ik ben zo'n 3 seconde verwijderd van het uit het raam gooien van dit stuk metaal. Mijn advies, haal deze kaart niet 2e hands, ik heb spijt dat ik uberhaubt deze kaart heb gehaald. Als allerlaatste zou het nog aan mijn moederbord kunnen liggen maar ik betwijfel het.

Zoals hierboven dus vermeld, nieuwe voeding gehaald, mooi bedragje aan uitgegeven maar tevergeefs crash ik nogsteeds. Hopen dat 4launch dit product retour wilt nemen maar ik betwijfel het ten zeerste.

Ik zal iniedergeval nooit meer een pc zelf in elkaar bouwen, de tijd en geld die ik heb verloren aan het controleren wat nou het probleem zou kunnen zijn had ik kunnen spenderen aan een pc die waarschijnlijk zo'n 300 euro meer zou kosten op een site zoals gamepc.nl, en dan heb ik het nog niet gehad over de stress die dit stuk metaal mij heeft bezorgd.

Zo ontzettend jammer, ben ten einde raad, als het de moederbord niet is dan heeft de tweaker uit de v&a section mij dus echt 2 maal (want hij zou volgens zijn zeggen een nieuwe videokaart opsturen al was dat totaal niet te zien aan de videokaart die ik kreeg) een defecte gpu opgestuurd.
Eva32 verkoopt kaarten waar nog garantie op zit, als het goed is heb je een kopie van een bon bij Alternate gekregen. Ik zou als ik jou was contact opnemen met Alternate en zo je kaart naar de RMA sturen. Het duurt wel 6 weken voor dat je weer een nieuwe/refurbished kaart terug krijgt, maar het lost wel je probleem op.

Verwijderd

Topicstarter
@el Ricardo ja ik las het in je thread. 6 weken is wel ongelofelijk lang, ik gebruik mijn pc niet alleen voor games maar ook voor school dus dat zou betekenen dat ik ergens een toestel zou moeten regelen voor in de tussen tijd en dat kost mij wederom weer veel moeite.
Ik hoop super erg dat het aan mijn moederbord ligt, maar ik betwijfel het echt. Zal mensen met de zelfde problemen of geinteresseerde in ieder geval up to date houden.

• GertjeBE
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:17:
@el Ricardo ja ik las het in je thread. 6 weken is wel ongelofelijk lang, ik gebruik mijn pc niet alleen voor games maar ook voor school dus dat zou betekenen dat ik ergens een toestel zou moeten regelen voor in de tussen tijd en dat kost mij wederom weer veel moeite.
Ik hoop super erg dat het aan mijn moederbord ligt, maar ik betwijfel het echt. Zal mensen met de zelfde problemen of geinteresseerde in ieder geval up to date houden.
Nu heb ik geen idee waarvoor je precies je computer moet gebruiken voor schoolwerk (grafische applicatie's ? programmeren? tekstverwerking?)

Indien het niet over iets grafisch zwaar gaat kun je misschien best een prulkaartje (onder 80 euro vind je wel wat) kopen zodat je voor die 6 weken weer verder kan ;-) Gamen op high quality is dan natuurlijk geen optie...

Verwijderd

Topicstarter
GertjeBE schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 20:37:
[...]

Nu heb ik geen idee waarvoor je precies je computer moet gebruiken voor schoolwerk (grafische applicatie's ? programmeren? tekstverwerking?)

Indien het niet over iets grafisch zwaar gaat kun je misschien best een prulkaartje (onder 80 euro vind je wel wat) kopen zodat je voor die 6 weken weer verder kan ;-) Gamen op high quality is dan natuurlijk geen optie...
Nee gewoon puur om verslagen te maken dus microsoft office + browsing should be enough.
80 euro is wel echt geen klein bedrag voor mij, ik ben jammer genoeg maar een student met een relatief laag inkomen zelfs voor een student, ook deze gamepc heb ik alleen kunnen kopen door bepaalde dingen te verkopen (overigens zou ik het echt zonde vinden om een component voor maar 6 weken te kopen).
6 Weken is dan wel echt veel zoals je misschien wel zult begrijpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2015 20:53 ]

Pagina: 1