Stopcontact werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urkelman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Vraagje, het stopcontact hielt er ineens mee op dus ik de draden gecontroleerd en op de bruine zat stroom. Het kapsel was ruimschoots gestript dus zou voldoende contact moeten maken lijkt me.
Mijn inziens moest het stopcontact dus kapot zijn. Nu zojuist een nieuwe geïnstalleerd maar ook deze doet het niet. Met andere woorden ik stop er een stekker in en het apparaat krijgt geen stroom. Wanneer ik mijn schroevendraaier in het linker gat stop gaat het lampje wel branden in de schroevendraaier. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
Grapjas

[ Voor 88% gewijzigd door Sprite_tm op 07-02-2015 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:38
Het probleem kan natuurlijk ook op je nul-draad zitten (blauw).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:06
Waarschijnlijk is de blauwe draad niet goed verbonden.
Mijn gok gaat uit dat deze los in de centrale doos zit.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Greater op 05-02-2015 12:48 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:09
Ander apparaat geprobeerd?
En anders inderdaad de andere draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Check de andere kant eens, en zorg dat de waterleiding er niet op aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Apparaat stuk? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Spanning meten doe je met een Duspol en geen glimlampje.

Groepen schakelaar even opnieuw aan en uit zetten, slecht contact ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 16:46
Kan je geen spanningen meten? Voor de drie mogelijkheden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan je alleen maar aanraden om er iemand bij te halen die er echt verstand van heeft. Want een vraag als deze maakt heel duidelijk dat, welke tip dan ook hier alsnog wordt geplaatst, het hoe en waarom toch niet volledig wordt begrepen. Geen schande, zo heb ik geen verstand van paarden en dat hoef ik ook niet te hebben vind ik, ik voel dat zeker niet als een gemis. Dus schaam jij je ook vooral niet en voorkom daardoor ongelukken! Niemand kan overal verstand van hebben.

Oh ja, iemand geeft (goed bedoeld) het advies om te meten met een Duspol. Maar die vind je volgens mij alleen bij een vakhandel. Los van de vraag of de doorsnee leek weet wat dat voor ding is.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 05-02-2015 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urkelman
Bedankt voor alle (serieuze) reacties. Zelf vermoed ik ook dat het hem moet zitten in de nuldraad Aangezien er wel spanning op de andere draad staat. Misschien weer een domme vraag maar waarom zou ik nog moeten meten als dat glimlampje al aangeeft dat er spanning op staat?
2 verschillende apparaten op het stopcontact geprobeerd overigens.
Nu dus nog even uitzoeken waar de blauwe draad nog verder heen gaat. Zou het kunnen dat deze nog via een ander stopcontact loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Deze spanningszoekers (glimlampje? ;) ) zijn nogal onbetrouwbaar, en erger: kunnen bijzonder gevaarlijk zijn als ze defect raken.

Een Duspol of desnoods een multimeter, is een veel betere oplossing.
Afbeeldingslocatie: http://tools-from-germany.com/media/images/popup/9860044k.jpg

Echter ben ik het met de opmerking van techneut eens, Als je niet bekend bent met de materie, laat je goed informeren voordat je wat probeert, of laat het doen door iemand die het wel kent.

Een ongeluk gebeurt snel, maar de gevolgen kunnen zeer ernstig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

urkelman schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:04:
Misschien weer een domme vraag maar waarom zou ik nog moeten meten als dat glimlampje al aangeeft dat er spanning op staat?
Als de draad / draden niet (meer) aangesloten zijn, maar ergens onderweg parallel liggen aan draden waar wel stroom doorheen loopt, dan wordt er door inductie een spanning opgewekt in de loshangende draden. Dat is dan wat je meet met een multimeter, spanningzoeker of duspol, omdat die allemaal zeer weinig vermogen vragen. Deze vorm van inductie is echter niet in staat om veel vermogen over te brengen, dus zodra je er een 'echt' apparaat op aansluit zakt de spanning direct naar nul.
Nu dus nog even uitzoeken waar de blauwe draad nog verder heen gaat. Zou het kunnen dat deze nog via een ander stopcontact loopt?
Alles kan ;) Echt waar, ik heb al zo veel gekkigheid gezien wat dat betreft, je kunt nergens van uit gaan. De dichtstbijzijnde centraaldoos in het plafond is meestal een goede plaats om te beginnen met zoeken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

real[B]art schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 00:50:
De dichtstbijzijnde centraaldoos in het plafond is meestal een goede plaats om te beginnen met zoeken.
Als ik zo lees dan is voor 'urkelman' de online Gouden Gids de meest veilige plaats om te beginnen met zoeken. ;)

Het gegeven dat er zeer waarschijnlijk ergens een onderbroken blauwe draad zit stemt al tot ernstig nadenken.
Waarbij het nog maar de vraag is of het ook echt wel een blauwe draad is, ik heb al eerder gezien dat beunen spontaan op andere kleuren overgingen als de geëigende kleur op was. :+
En die budget steeklassen is ook vragen om moeilijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urkelman
[...]

Als de draad / draden niet (meer) aangesloten zijn, maar ergens onderweg parallel liggen aan draden waar wel stroom doorheen loopt, dan wordt er door inductie een spanning opgewekt in de loshangende draden. Dat is dan wat je meet met een multimeter, spanningzoeker of duspol, omdat die allemaal zeer weinig vermogen vragen. Deze vorm van inductie is echter niet in staat om veel vermogen over te brengen, dus zodra je er een 'echt' apparaat op aansluit zakt de spanning direct naar nul.

[...]

Alles kan ;) Echt waar, ik heb al zo veel gekkigheid gezien wat dat betreft, je kunt nergens van uit gaan. De dichtstbijzijnde centraaldoos in het plafond is meestal een goede plaats om te beginnen met zoeken.
Bedankt voor de uitleg. Daar heb ik tenminste wat aan. Gaat het altijd naar een centraal doos of zou het ook in een ander stopcontact zijn doorgelust oid?
Het is overigens een nieuwbouwhuis waar ik zelf de electra niet heb aangelegd (en dat is maar goed ook :) ) ik ga er vanuit dat dit door een kundig iemand is aangelegd.
Ik ga even een spanningzoeker regelen om te meten.

Leuk allemaal de opmerkingen over gouden gids en dat ik beter iemand kan bellen. Het enige wat ik vraag is wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn en dan heb ik aan dit soort antwoorden niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Urkelman: het kan écht alles zijn, in stopcontacten doorlussen (of zelfs in lampenaansluitingen) is niet zo bijzonder, en het zou zelfs kunnen dat er intern in een schakeldoos module het een en ander niet goed is!

óók bij nieuwbouw heb ik sjaggerende aannemers gezien die de goedkoopste ZZP-er hebben laten werken via een onderaannemer, die dan vervolgens de aarding aansluiten op de waterleiding, met "warme douches" tot gevolg... en hoewel extreem: lekkende stopcontacten (als in: drup drup drup) is ook voorgekomen.

De gouden gids melding is geen slechte; al was het maar om alleen een diagnose te stellen. Als het om nieuwbouw gaat, echter, kun je er vanuit gaan dat je nú al recht hebt op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

[...]

Ja, maar wat betreft dat meten, ik heb dat even geaccentueerd.
Met het meten met een multimeter, met name de huidige digitale, dient men inderdaad bedacht te zijn op het feit dat deze meters zeer hoogohmig zijn. Hierdoor meet je in spanningsloze toestand ten gevolge van capacitieve overdracht toch al heel gauw spanning op een op zich uitstekend geïsoleerd circuit. Dezelfde capacitieve overdracht waarop ook het principe van een spanningszoeker berust. Enfin, dat is hier al uitvoerig gememoreerd. Het grote voordeel van de Duspol is nou juist dat die niet hoogohmig is, het ontwerp er van is hier juist op gericht. Hierdoor heeft de Duspol dat nadeel niet. M.a.w. de Duspol hoort eigenlijk niet in dat rijtje omdat die juist wel wat vermogen vraagt.
Een Duspol is ook beslist niet een nauwkeurige meter laat staan een precisiemeter, hij geeft b.v. een spanning aan van ongeveer 230 V of 400 V. De precisiewaarde is bij gebruik van dat gereedschap totaal niet relevant. Maar je kunt wel op de aanwijzing vertrouwen, als hij ongeveer 230 V of 400 V aangeeft, dan is die spanning er ook echt.

Edit:
Doorgaans is deze ongewenste spanningsweergave geen gevolg van inductie, dus van stroomvoerende naastliggende draden, maar van capacitieve overdracht waar enkel de aanwezigheid van spanning voldoende is.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 06-02-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urkelman
Bedankt voor alle uitleg umbrah en techneut. Ik ga nog even het dichtstbijzijnde stopcontact open halen. (Ja ik haal de stroom er eerst af :) ) even de draden controleren en als dat het niet is haal ik er maar iemand bij die er verstand van heeft (elektricien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Techneut schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:53:
[...]
Het grote voordeel van de Duspol is nou juist dat die niet hoogohmig is, het ontwerp er van is hier juist op gericht. Hierdoor heeft de Duspol dat nadeel niet. M.a.w. de Duspol hoort eigenlijk niet in dat rijtje omdat die juist wel wat vermogen vraagt.
[...]
Doorgaans is deze ongewenste spanningsweergave geen gevolg van inductie, dus van stroomvoerende naastliggende draden, maar van capacitieve overdracht waar enkel de aanwezigheid van spanning voldoende is.
Kijk, zo leer ik ook nog wat bij - thanks Techneut :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urkelman
http://www.rtvnh.nl/nieuw...dens-zonder-stroom-update

Uhh ik was het niet. Moest nog beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 15:52