HTPC - Game systeem, budget, V&A, outlet

Pagina: 1
Acties:

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-03 21:50
Allereerst zou ik op voorhand iedereen willen bedanken voor eventuele hulp.

In een vorig leven (lees: zo'n 10 jaar geleden) ben ik redelijk actief bezig geweest met gamen en was ik inhoudelijk redelijk op de hoogte van computers en onderdelen. Helaas is deze kennis door werk, studie en gezinsuitbreiding behoorlijk verwaterd.
Nu ben ik weer zover dat ik graag het e.e.a. weer wil oppakken, maar ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer. Gelukkig is daar Tweakers om mij wat meer in te lezen.

Nu heb ik het volgende project in gedachten:
Ik ben het gehannes met mijn laptop aansluiten op de tv zat en wil graag richting een HTPC met mogelijkheden voor eventuele lichtere games.
De eerste stappen zijn gezet en wat onderdelen zijn reeds binnen.
Nu het volgende: ik wil de build graag budget houden, maar wel redelijk vlot. Ik had het ludieke idee om mij eens te richten op de V&A, outlet shops en sommige onderdelen gewoon nieuw te kopen.
Een leuk project maar wel een waarbij ik dus niet uit alle opties kan kiezen, maar vandaar dat ik zo af en toe zoek naar advies voor onderdelen (de reden voor dit topic).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair zal het een HTPC zijn, maar ik wil graag genoeg reserve hebben om af en toe een game te draaien, denk hierbij aan de games die budget te verkrijgen zijn. Het betreft dan voornamelijk spellen van +- 4 a 5 jaar geleden.
Daarnaast zal er windows en Kodi op gedraaid worden. En een wens is om Kodi uit te breiden met eventuele emulators voor waarschijnlijk: N64, PSX, Gamecube, SNES, NES en mogelijk Dreamcast.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage wil ik gewoon zelf proberen, Geen ervaring mee, maar genoeg informatie op internet terug te vinden.
Verder wil ik voor de nog aan te schaffen onderdelen (CPU, geheugen, SSD en besturingssysteem) richten op een bedrag van €200,= / €250,=, maar dit is geen harde grens en minder is natuurlijk beter. (de vrouw kijkt ook af en toe op de rekening >:) )

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie de tabel:
Hier heb ik de volgende onderdelen al van: Lian Li behuizing, Bequiet voeding en de Seagate 2 tb harde schijf. (Allen uit de V&A, dus bedankt medetweakers)
Het Asrock moederbord en een Bluray/DVDRW combo drive heb ik via dealstunter kunnen bemachtigen.
Met deze onderdelen zit ik nu aan een totaal bedrag van €200,= (niet slecht, toch?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, Besturingssysteem, 8GB Geheugen, SSD (min 120gb)
Ik heb erg veel interesse in een i5-2500k, gezien de ervaringen op internet en tweakers, maar deze zijn dun gezaaid. Dit lijkt me wel een processor waar nog het e.e.a. aan prestaties uit te persen zijn die relatief goed mee kan komen met nieuwere generaties.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige voorkeur is INTEL voor de CPU, verder geen voorkeuren. (gezien reeds aangeschafte MB)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk stil, en mogelijke uitbreiding in de toekomst met een GPU. Redelijk stil betekent voor mij dat deze onder load best enigszins hoorbaar mag zijn.

Ga je overklokken?
Bewust een MB gezocht waarbij deze optie open staat. Geen ervaring mee, maar aangezien het een hobbyproject wordt, zou ik hier wel eens mee willen spelen.
Ik begreep dat met de K-processoren best wel wat leuke resultaten te behalen zijn.

Oh en dan natuurlijk mijn wenslijstje tot op heden:
Dit richt zich met name op een overzicht van globale eisen, jullie commentaar is van harte welkom.
(Prijzen uit het onderstaande zeggen niet zoveel, gezien de wens op me te richten op V&A en outlet e.d.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 189,-€ 189,-
1ASRock Z68 Pro3-M€ 72,60€ 72,60
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 74,-€ 74,-
1Lian Li PC-C37B€ 124,90€ 124,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 72,60€ 72,60
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 64,31€ 64,31
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 0,-€ 0,-
1Crucial M550 2,5" 128GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,41

Mijn vraag is dus, concreet: Zien jullie nog andere mogelijkheden, of betere mogelijkheden om tot een leuk budget systeem te komen?
Of hebben jullie ideeën over een beter gebalanceerde PC?

PS/ sorry voor het lange verhaal, maar ik kan me voorstellen dat jullie graag duidelijkheid willen alvorens jullie licht over mijn build laten schijnen.
Groeten!!!

[ Voor 1% gewijzigd door TooTall_NL op 05-02-2015 16:44 . Reden: lijst aangepast ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Ziet er prima uit!

Paar opmerkingen:

- als je wilt gaan overklokken zul je een aftermarket koeler moeten aanschaffen om het een beetje koel te houden.
- dedicated GPU is niet nodig?
- waarom geen Windows 8.1?
- kleine SSD.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• TooTall_NL
Bedankt voor je opmerkingen Joris, bewust gekozen voor geen GPU, deze optie wil ik graag buiten het budget houden, dit had ik iets duidelijker moeten vermelden denk ik.
Ik ben door de case namelijk beperkt tot low-profile kaarten, dus een zeer beperkt aanbod. Hier wil ik me nog even in verdiepen, dus deze zal pas later aan de build worden toegevoegd.
Windows 8.1 op mijn laptop, bevalt me niet heel erg icm tobo en muis en aangezien windows 7 ook geupdate zal worden naar 10, leek dit me een betere keus.
Tevens is windows 7 via de V&A iets goedkoper en beter te bemachtigen.

Bewut SSD klein gehouden, vanwege het feit dat ik alleen kodi en windows hierop wil zetten. En mogelijk een enkel spel. Mede door het Budget de keus dan ook gemaakt voor een kleinere SSD.
de 2TB schijf zal de primaire opslag worden voor games en media.

Aftermarket koeler was me wel bekend icm OC, maar gezien het feit dat ik dit niet gelijk wil doen, had ik deze idd nog niet meegenomen in deze build.
Ik hoop dat hiermee mijn keuzes wat meer onderbouwd zijn en bedankt voor de feedback!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:27
Ziet er goed uit. Misschien een ir ontvanger en een logitech harmony(keuze genoeg). Werkt erg fijn als je gewoon een filmpje wil kijken. En kan alles aaan/uit zetten met 1 druk op de knop. Uiteraard kan tb/muis er gewoon naast werken.

En weet niet of je een "echte" game pc heb. Zoja dan is steam inhome streaming er mooie oplossing. Hoe teven de addon advvance lancher erg mooi.

• TooTall_NL
Beste Loki,

Bedankt voor de tip! ik zal me eens verdiepen in de logitech!
Nee, ik bezit geen echte game PC, verder ook niet echt behoefte aan. Ik merk dat ik de kosten die dit met zich mee brengt niet ervoor over heb. Ik heb gewoonweg te weinig tijd om echt te gamen, maar ik zou dit wel graag incidenteel willen doen.
Dus de game-eis is meer een secundaire. Het is wel leuk om dit af en toe te kunnen doen, maar niet het hoofddoel.
Ik richt me dan ook qua games een beetje op GOG.com en de budget en free-to-play aanbiedingen van steam.
(laatst bijvoorbeeld enkele dagen mijzelf kostelijk vermaakt met commandos 2, haha A trip down memory lane!)

• loki504
Klopt is altijd leuk om oude games te spelen. Ik zou de bestel knopjes vinden en bouwen maar!

• TooTall_NL
Bedankt Loki, maar zoals in de post staat, probeer ik zo budget mogelijk te werken en richt ik me op outlet en V&A voor de onderdelen.
De build zal dan trager verlopen, maar juist dat budget aspect en deze manier van onderdelen bijeen harken is een leuke uitdaging!

PS/ iemand ervaring met een I5-3570 (non-k versie) zijn deze nog wel (beperkt) te overklokken??

• loki504
Ik heb een i5 3570 non k. Weet niet wat er gebeurt als ik er meer volt etc op gooi...

• TooTall_NL
Bevalt die wel goed kan die alles een beetje bijbenen, ook modernere spellen enz?
Die kom ik online ook nog wel eens tegen met gunstige prijzen namelijk?

Zijn er verder nog suggesties voor een eventuele processor? die ook met zijn interne gpu goed HD kan weergeven. (mkv's e.d.)
De enige eis die ik naast deze afspeelmogelijkheden heb is dat ik er in de toekomst een beetje mee kan gamen, misschien icm een low profile GPU.
Misschien zie ik iets over het hoofd....

[ Voor 50% gewijzigd door TooTall_NL op 05-02-2015 14:04 ]

• jaybrown
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-03 20:08
misschien is dit wel iets voor je?

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP

Heb ik ook gehad in mijn htpc, en draaide zonder problemen de laatste games nog. Dan is je htpc een beetje future proof :+

edit: sorry had je post ff niet gelezen. Voor jouw doeleinden zal de interne gpu meer dan genoeg zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door jaybrown op 05-02-2015 14:30 ]

• TooTall_NL
Bedankt!!!
Ik zet m ff in een bestandje. Dit is wel een optie om toch misschien eens uit te breiden.
Ik ga me toch maar eens verder verdiepen in Low profile kaarten voor de toekomst.

Maar zoals ik al zei alle hulp is welkom, dus excuses zijn niet nodig!

• TooTall_NL
loki504 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:49:
Ik heb een i5 3570 non k. Weet niet wat er gebeurt als ik er meer volt etc op gooi...
De lijst in de op aangepast. Ik ben goedkoop aan een i5-3570 en 8gb Kingston valueram gekomen.

Ik zit te twijfelen of ik de samenstelling en zoektocht naar onderdelen in een blog wil zetten.
Als een soort hulpgids, zou dit een idee zijn?

Laatste loodjes: Windows en ssd! En dan bouwen maar!

[ Voor 53% gewijzigd door TooTall_NL op 06-02-2015 08:38 . Reden: inhoud aangepast ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03 21:21
Tweedehands SSD is niet echt de besparing waard, je bespaart misschien €10 en dan komen er waarschijnlijk nog verzendkosten bij die je bij veel webshops niet betaalt. Misschien dat je met een nog kleinere SSD toe kan, als je alleen Windows op de SSD zet.
V&A aangeboden: Transcend MSA370 64GB

• TooTall_NL
Ja, ik merkte al dat de besparing hierop echt niet de moeite waard is.
Ik heb al een beetje zitten snuffelen.
Alternate zit bij mij om de hoek, dus deze shop zou ik geen verzendkosten hoeven te betalen, dat scheelt al iets.
Ik kwam al diverse opties tegen:

Kingston V300 - 120GB
http://tweakers.net/price...on-ssdnow-v300-120gb.html

Sandisk - 128gb
http://tweakers.net/price...id-state-drive-128gb.html

Crucial M550 - 128GB
http://tweakers.net/price...2-komma-5-inch-128gb.html

PNY optima - 120GB
http://tweakers.net/pricewatch/386816/pny-optima-120gb.html

En zo nog wel meer rond de 60eu incl verzendkosten.

Maar ik heb geen idee waar ik hierbij op moet letten...
Zijn er specifieke eigenschappen erg van belang voor een SSD?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
TooTall_NL schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:36:
[...]

Ik zit te twijfelen of ik de samenstelling en zoektocht naar onderdelen in een blog wil zetten.
Als een soort hulpgids, zou dit een idee zijn?

...
Je bedoelt zoiets als dit?

Floating Points: Een tweedehands high-end systeem
Floating Points: Tweedehands voor minder dan €1000

En het onderdeel 'Tweedehands' in mijn Upgradesetjes blogposts?
Floating Points: €100 Upgradesetjes (cpu/mobo/ram)
Floating Points: €150 Upgradesetjes (cpu/mobo/ram)
Floating Points: €200 Upgradesetjes (cpu/mobo/ram)
Floating Points: €250 Upgradesetjes (cpu/mobo/ram/gpu)

Tweedehands SSD's schelen niet zoveel in prijs ten opzichte van nieuw dus niet echt de moeite waard.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TooTall_NL
Haha NitroX,

Ik zie dat je me al ruimschoots voor bent geweest dus!
Ik heb ze inderdaad wel voorbij zien komen deze posts.

Maar ik zit een beetje te dubben of het leuk zou zijn om mijn ervaringen van een onervaren builder icm met de zoektocht naar 2e hands/ outlet artikelen en het voltooien van de build onder te brengen in een soort informatieve blog.

Het is niet mijn bedoeling om in je vaarwater te komen hoor! De bedoeling is dan meer om mensen die in dezelfde situatie zitten op weg te helpen.

De situatie zijnde: De markt willen verkennen met een vrij uitdagend budget en toch in staat zijn om een goede snelle build neer te zetten. Waarbij wat informatieve kaders gegeven worden over samenstellen en zoeken via internet.

Maar het is maar een gedachtegang. Ik ga eerst eens voor mijzelf mijn build vastleggen en omschrijven!
Dus het is nog een beetje toekomstmuziek.

PS/ Je zal zelf ook wel gemerkt hebben dat het een leuke uitdaging is om op deze manier een potentiele build samen te stellen. Tevens heeft mij dit erg geholpen om mijn kennis weer wat up to date te krijgen, gezien mijn OP.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
Het maakt mij niets uit of je soortgelijke blogposts maakt als mij, ik heb geen alleenrecht op de onderwerpen ;) En het is voor andere mensen die een systeem willen samenstellen best interessant om de ervaringen van een ander te lezen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TooTall_NL
Sow weer even een update voor mijn budget build htpc.
De pc wordt ondertussen steeds krachtiger haha.

Alle spullen heb ik nu binnen uitgezonderd de ssd en Windows (Windows is onderweg met de post).

Ik zit nu op een totaalbedrag van 400 euro.
Nu nog even op zoek naar een leuke ssd.

Verder nog een vraag voor de kenners hier:

Hoe kan ik het beste internet op me htpc krijgen?
Er zijn volgens mij verschillende opties, rekening houdend met het feit dat een fysieke kabel naar de plek niet mogelijk is.

Optie 1: USB dongle.
de goedkoopste optie. Afstand tot router is niet heel groot, maar persoonlijk geen ervaring met een usb oplossing.

Optie 2: Wifi pci-e kaart.
Iets duurder wel netjes weggewerkt in behuizing.

Optie3: Powerline set.
Qua prijs vergelijkbaar met optie 2. Mogelijk wat stabieler. Enige eis: Stopcontact moet intact blijven. Hoe zit het met storing door veel aangesloten apparaten aan de kant van de htpc? (denk aan de tv wat schermlampjes en een ht set).

Zouden jullie hier een zinnig advies over kunnen geven? Als jullie meer gegevens nodig hebben hoor ik het graag!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03 21:21
Een beetje knappe USB dongle van €15 presteert net zo goed als een redelijke PCIe-kaart (productreview: TP-Link TL-WN823N review door HallonRubus ;) ), althans, als 5GHz geen vereiste is.
Voor €15 heb je ook een interne kaart, maar voor goed bereik zul je alsnog externe antennes willen, dus dan kun je net zo goed een flexibelere USB adapter achterin pluggen.

pricewatch: TP-Link TL-WN881ND
pricewatch: TP-Link TL-WN822N
pricewatch: TP-Link TL-WN823N
Pagina: 1