Toon posts:

Optische kabel geluid hol

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb het volgende "probleem".

Ik heb een nieuwe smarttv van samsung met arc aansluiting en een iets oudere samsung homecinema zonder arc. (Welke aan de andere kant van de kamer staat)

Nu heb ik een lange hdmi en een optische kabel getrokken, de hdmi kabel werkt perfect met geluid van blueray etc maar om het geluid van de tv over de speakers te krijgen had ik dus die optosche kabel nodig.

Dit klinkt tot mijn spijt heel erg hol, net of zit je in een grot tv te kijken. Het is vooral heel erg met stemmen. Met muziek "lijkt" het minder te zijn.

Kan ik dit op een manier oplossen?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:16

Jag

Heb je het geluid van de TV en speakers allebei aanstaan?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou het kunnen dat je de tv met erg veel bass hebt ingesteld? Kans bestaat dat het optische signaal de equalizer omzeilt.

Verwijderd

Topicstarter
Die optie is er niet, het geluid van de tv gaat uit en die van de "ontvanger" gaat aan.

Equalizer kan ik nog even kijken maar die staat op standaard en zodra de tv op ontvanger staat gaat de equalizer dus ook uit!

• VDM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 16:57

VDM

Klinkt als een mismatch van instellingen, stuurt je tv misschien 5.1 uit terwijl je homecinema op 2.0 staat? Dan mis je het center-kanaal wat voor stemmen het meest gebruikt wordt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien evidente vraag; maar is die optische kabel wel goed doorgedrukt? Zonder knikken ook?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gekeken en geprobeerd maar de kabel moet goed zitten, ik heb t nog even goed bekeken en opnieuw gedaan etc maar die zit wel goed!

Wat mij wel op viel is dat die echo door de front speakers komen, de center speaker is helemaal goed maar de front speakers die klinken hol!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:59

kraats

Ik rol

En wat voor signaal krijgt je surround-versterker door? Dat geeft hij vast aan. Is dat netjes Dolby-Digital, DTS, of 2-kanaals geluid?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
MikeyMan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:49:
Misschien evidente vraag; maar is die optische kabel wel goed doorgedrukt? Zonder knikken ook?
Anders doet ie het niet. Het kan niet resulteren in "hol" geluid of anderszins.
Dus niet evident. Het is digitaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 05-02-2015 21:05 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, zo makkelijk is het niet. Heb al eens vaker aan de hand gehad dat er wel signaal was, maar omdat de kabel enkele milimeters ruimte had, er rare dingen gebeurden.

• Bart2005
MikeyMan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:30:
Nou, zo makkelijk is het niet. Heb al eens vaker aan de hand gehad dat er wel signaal was, maar omdat de kabel enkele milimeters ruimte had, er rare dingen gebeurden.
Dat kan dus niet. Die "rare" dingen waren niet door die enkele millimeters ruimte maar door iets anders.

[ Voor 12% gewijzigd door Bart2005 op 05-02-2015 21:35 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Natuurlijk, jij je zin, het kan niet |:(

• Bart2005
MikeyMan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:35:
Natuurlijk, jij je zin, het kan niet |:(
Probeer eens opzettelijk vreemde effecten in het geluid te creëren door met de optische kabel te rommelen.
Post daarna je bevindingen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat er wel kan gebeuren is dat er stotters in het geluid komen, dat geeft uiteraard rare dingen. In die zin kan het wel. Maar holle geluiden en andere vervormingen van geluiden zijn inderdaad niet realistisch gezien het signaaltype.

Life is not about specs, it is about joy!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Enige punt wat ik probeerde te maken. Een hol geluid lijkt me ook ver gezocht, maar ik heb al vaker ongein gehoord met half gemonteerde optische kabels. Simpel om dat even te checken lijkt me.

• Hillie
  • Laatst online: 11:34

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Speakers in tegenfase bedraad? Dus de plus/min van 1 van de speakers anders t.o.v. de andere? Da's vrij makkelijk na te gaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-12 16:53

DjVe

Hatsaflats!

Heeft waarschijnlijk te maken met surround instellingen. Hoe staat de geluidsinstelling van je TV ingesteld? En die van je bron?

Het komt er op neer dat de TV echt Dolby Digital 2.0 of hoger door stuurt, anders gaat je home cinemaset van een normaal stereogeluid een virtueel surround geluid maken en dat klinkt meestal hol. Pas bij Dolby Digital 2.0 of hoger kan hij onderdelen uit die stream beter scheiden en verdelen over de kanalen.

• Jag

Jag

Dolby digital 2.0 is ook gewoon stereo hoor :+. Da's niks anders dan een stereo signaal wat lossy geencodeerd is.

Misschien moet de TS even aangeven hoe het precies aangesloten is en hoe de instellingen staan. Ik denk bij hol geluid aan 3 mogelijkheden:

- twee geluidsbronnen tegelijk met kleine vertraging ertussen (krijg je een soort rioolpijp geluid van)
- overmatig veel reverb (toegevoegd door receiver bijv)
- missend kanaal (waardoor veel reverb overblijft)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-12 16:53

DjVe

Hatsaflats!

Jag schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:05:
Dolby digital 2.0 is ook gewoon stereo hoor :+. Da's niks anders dan een stereo signaal wat lossy geencodeerd is.
Nee, dat is niet waar.

Ik had wat meer bronnen, maar kan deze nu alleen even vinden.

Bij Dolby Digital 2.0 heb je 4 losse sporen, waarvan 1 speciaal voor stemmen is. Dus op een Dolby 2.0 uitzending kan een receiver er een prima 3.0 stream van maken met gescheiden stemmen over de center.

Bij normaal PCM stereo kan dat dus niet en moet de receiver dus proberen wat te gaan scheiden, wat meestal niet lukt. Dan hoor je dus over de center en links + rechts stemmen (of delen ervan). Dat ervaar ik als een hol geluid (echo).

Probeer het maar eens met een CD of een losse uitzending op DD 2.0. Er is echt een groot verschil!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Nu haal je zelf wat zaken door elkaar. Dolby Digital 2.0 bestaat uit twee discrete audiokanalen. Door middel van matrix encoding kan daar informatie voor extra kanalen in verstopt worden, maar dit kan ook net zo goed in (onder andere) een analoog signaal of PCM. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

Ik ben het met DjVe eens. Waarschijnlijk krijgt de receiver een puur stereosignaal binnen van de televisie en past het Dolby Surround, DTS Neo of een DSP-effect als 'hall' toe om het geluid (galmend) uit alle luidsprekers te laten komen. De TS moet dus even kijken of hij een van deze aan heeft staan.

Verwijderd

Heb je toevallig het geluid van de tv en reciever tegelijk aanstaan? Klinkt mij als een "sync" probleem waar er milliseconde verschil in productie geluid zit tussen beide waarbij je een hol of echo geluid krijgt. Zet geluid van je tv eens uit en is het dan nog?

• Jag

Jag

Ja dat dacht ik ook al maar de ts zei dat hij geluid TV niet aan had staan.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:36
idd kijk eens naar wat voor preset je receiver staat.
zet hem eerst maar eens op stereo
Pagina: 1