plex i.c.m. chromecast of xbmc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 19:13
Hee allemaal,

Ik wad benieuwd of iemand hier op het forum gebruik maakt van plex in combinatie met een chromecast. Ik wil graag media streaken van een oude computer die ik wil instellen als Nas. Ik zit zelf te denken om een netwerk te bouwen met xbmc. Nu kwam ik plex tegen en dat leek er toch meer bij mijn wensen te passen. Het staat me vooral erg aan dat ik ook media uin mijn bibliotheek kan bekijken op andere plekken. Daarnaast ik het ook fijn dat ik nalleen 2 chromecasts nodig heb n (sslaapkamer en woonkamer) Wat goedkoper is dan 2 Android boxes aanschaffen.

Wat ik mij afvraag in of het toevoegen van subs net zo gemakkelijk is als bij xbmc. Daarnaast was ik van plan om voor xbmc 2 Android boxes te kopen, en daar zijn toch veel meer mogelijkheden mee ten opzichte van de chromecast.

Daarnaast wil ik graag in een derde ruimte een bron die geen beeld geeft maar alleen dient als audiobron. Is in mogelijk met plex? En welke apparaten kan ik daarvoor gebruiken

Vandaar de vraag plex of xbmc? Maar ik krijg het idee dat plex simpeler werkt dan xbmc.

Graag jullie ervaringen met beide :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Waarom niet de allernieuwste rasperry pi 2 kopen, om xbmc (tegenwoordig kodi) op te draaien. Ik vind de mogelijkheden van xbmc groter dan van plex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Zover Ik weet kun je met de raspberry pi geen netflix afspelen. Dat was de belangrijkste reden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Gebruik zelf af en toe Plex i.c.m. de Chromecast en dat werkt de laatste tijd voor mij zonder problemen. In het begin toen de Chromecast net uit was waren er wel wat problemen maar die lijken opgelost. Belangrijk is dat je goed bereik hebt via WiFi (beetje een open deur) want anders pauzeert het beeld constant om te bufferen. Voordeel van Plex is dan wel weer dat je de bitrate omlaag kan gooien als je problemen hebt met bufferen.

Wat voor specs heeft je oude computer c.q. NAS? Want als je video's niet in het formaat zijn die de Chromecast ondersteund dan zal Plex Media Server de handel remuxen of transcoderen en dit laatste kan de nodige rekenkracht vragen. In de praktijk komt het op neer dat DTS tracks getranscodeerd worden naar AAC 5.1 (of AC3) wat amper een belasting voor je PC/NAS is. Alle video tracks t/m H264 High profile 4.1 720p60/1080p30 of VP8 codec hoeven hooguit gemuxed te worden naar een andere container maar in alle andere gevallen zal de video getranscodeerd worden en dat kan een flinke aanslag op je CPU zijn. Losse of embedded ondertitels zullen altijd 'ingebrand' worden en vereist een transcode. Iets om rekening mee te houden.

Configuratie en beheer van een Chromecast verloopt via een app en je hoeft hem dus niet per se aan een beeldscherm te hangen. De Chromecast zit bij mij rechtstreeks aangesloten op de receiver zodat ik hem ook kan gebruiken voor het streamen van muziek en radio zonder dat m'n TV aan hoeft te staan. Om een Chromecast aan te sluiten op speakers voldoen praktisch alle apparaten met een HDMI ingang en een audio uitgang aan je wensen, zie bijvoorbeeld http://www.amazon.co.uk/s...berry-BLACK/dp/B00HH864F8, http://www.amazon.co.uk/e...r-DVR-Black/dp/B00HLDGVZC of https://www.google.nl/search?hl=nl&q=hdmi+to+audio.

Als je er eerst één koopt dan kun je het allemaal uitproberen zonder direct een buil te vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorick op 05-02-2015 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Als ik je goed begrijp is het dus niet mogelijk om subs handmatig toe te voegen? Dat is zeker een groot Minpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Nu online
Dat kan wel, echter zal Plex Media Server de video dan moeten transcoderen om zo de (externe) ondertitels realtime in de videotrack te 'branden' en dat vereist gewoon de nodige rekenkracht. Zie Using Subtitles , Transcoding Media en What kind of CPU do I need for my Server computer? voor meer informatie.

Met XBMC/Kodi is dit niet nodig omdat de client zelf uitgebreide ondersteuning heeft voor verschillende video en audio codecs en ondertitels. Daarnaast heb je de mogelijkheid om nog allerlei plugins te gebruiken. Maar zoals je zelf ook al aangaf kun je met XBMC dan weer geen gebruik maken van diensten als Netflix of HBO.

Als je oude PC annex NAS krachtig genoeg is (zie eerdere link) dan werkt Plex i.c.m. de Chromecast probleemloos, ook met ondertitels en dergelijke. Daarnaast heeft Plex nog als voordeel dat je ook makkelijk buitenshuis je video's kunt bekijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorick op 05-02-2015 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
De pc die ik daarvoor wil gebruiken is een Intel Atom. Kan ik hiervoor ook bijvoorbeeld de gpu updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Nu online
Tenzij je toevallig een Intel Atom C2550 of een C2750 hebt zal een Atom niet krachtig genoeg zijn om met Plex 1080p@10mbit video's te transcoderen. Voor de meeste Intel Atoms zal 720p op 4mbit al een redelijk opgave zijn. Een nieuwe GPU gaat daar ook niet bij helpen omdat Plex Media Server geen ondersteuning heeft voor hardware versnelling via de GPU tijdens het transcoderen.

Als je geen geld in je server wil steken ben je beter af met een standalone spelers met KODI die zelf alles af kunnen spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorick op 06-02-2015 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartinho
Dan gaan het denken ik toch 2 androidboxes worden. Bedankt voor jullie info!
Pagina: 1