Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Topicstarter
Na heel wat gehobby heb ik nu besloten de stap te maken om me officieel te gaan registeren als bedrijf.
Voordat ik dit doe wil ik zoveel mogelijk onderzocht hebben en ook alles rond hebben om de stap soepel te kunnen maken.

Nu loop ik tegen 1 struikelblok aan waarvan mij niet duidelijk is hoe dat boekhoudkundig moet worden afgehandeld.

Ik heb in de loop der jaren heel veel spullen opgebouwd in de vorm van losse onderdelen maar ook in de dingen die ik bouw. Ik bouw namelijk elektronica modules voor de modelbouw.

Nu is het natuurlijk voor de belastingdienst heel interessant als ik deze verkoop zonder dat ik de inkoop kosten invoer op het bedrijf maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Nu wil ik deze inbrengen in het bedrijf.
Echter kom ik verschillende verhalen tegen waar ik het allang in kwijt ben.

Mag ik deze producten inbrengen in het bedrijf en zo ja hoe?
Wat ik heb kunnen vinden.
-Als balans op de rekening,
-Verkopen aan je eigen bedrijf als particulier.

Ook het inbrengen van apparatuur is even onduidelijk hierin.
ik heb bijvoorbeeld meet osciloscoop en soldeerstation beiden van zo'n 400 euro nu net 1 jaar oud.
Of mijn pc van 1 maand oud van 1700 euro.
Mijn uiteindelijke doel is om mijn investeringen van de afgelopen jaren niet op te laten dampen in belasting over winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:34
Kosten die je maakt in de aanloopfase mag je gewoon aftrekken (bron). Zolang je een eenmanszaak begint blijf je dezelfde entiteit en hoef je dit niet van je privépersoon over te nemen waardoor je het gewoonweg in je boekhouding kan opnemen. Let er wel op dat je bonnetjes/facturen netjes bewaard en filed.

Wat betreft bedragen >500 euro is er echter sprake van investeringen in plaats van kosten, hoe dit precies zit durf ik niet te zeggen. Aan de ene kant zijn de afschrijvingskosten ook kosten, maar aan de andere kant weet ik dat als je de kosten van een auto op de zaak wil zetten je deze eerst van je privépersoon moet overnemen. Daar zitten echter weer haken en ogen aan met betrekking op privégebruik e.d. dus hoe de vork precies in de steel zit wat betreft jouw investeringen weet ik niet.

Wellicht biedt een telefoontje naar de Belastingdienst hierover uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04 15:08
Die zaken kan je inbrengen - wel rekening houden met de waarde die ze nu hebben (dus afschrijvingen al incalculeren)

Stel nu dat je een vennootschap zou opstarten, dat heeft startkapitaal nodig - zo van die goederen kunnen daarvoor meetellen.

Ik zou eventueel eens even met een boekhouder gaan spreken.
Bij een aantal is een eerste gesprek ook gratis.

Want afhankelijk van je omzet kan je met of zonder btw gaan werken.
Zonder btw wil zeggen dat je dat er niet moet bijkwakken op je facturen, maar dan moet je onder een max omzet blijven en kan je ook geen btw aftrekken natuurlijk.
Met btw wil zeggen dat je spul kan aftrekken - maar als de zaak stopt en je houdt wat van dat spul aan, dan moet je de restwaarde van de btw alsnog ophoesten.

Prive-gebruik van bepaalde zaken kan ook een rol spelen, je kan daar met % werken - zodat je iets niet volledig inschrijft.
Let daar wel mee op, want bij een controle wordt daar vaak naar gekeken. Als ze zaken beginnen verwerpen dan kan het bedrag snel oplopen - zeker als je btw hebt liggen terugvorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:33
De rechtsvorm van het bedrijf is hier van belang. Bij een eenmanszaak zijn het kosten in de opstartfase (ook al zijn ze van de priverekening betaald). Bij een BV is het opportuun om de spullen tegen een redelijke waarde van prive aan de zaak te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het zal gaan om een eenmanszaak (webshop voornamelijk).
wel wil ik de prive rekenig en zakelijke rekening volledig gescheiden proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:11
Ik heb hetzelfde gedaan: vanuit mijn fotografie hobby ben ik fotografie bedrijf gestart. Wat ik daarbij heb gedaan is een reëele schatting maken van de huidige waarde van mij reeds aanwezige spullen die ik ga gebruiken voor het bedrijf. Deze waarde zet ik dan op de balans en schrijf ik in 5 jaar af.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voor mijn apparatuur zou dat prima zijn.
moet ik deze als totaal inboeken of per onderdeel? Mijn pc heb ik in december vorig jaar gekocht en gebruik ik meer dan 90% zakelijk. Mijn laptop heb ik er nog naast voor de prive zaken.

Daarnaast heb ik producten die ik over wil nemen, ik heb begrepen dat ik daarin dit als voorraad mag zetten op de balans. maar dat ik dan elk jaar de voorraad moet terug laten komen in de aangifte. Opzich geen probleem want deze voorraad wordt volledig geregistreerd door mijn webshop (opencart 2.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
chime schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:11:

Want afhankelijk van je omzet kan je met of zonder btw gaan werken.
Zonder btw wil zeggen dat je dat er niet moet bijkwakken op je facturen, maar dan moet je onder een max omzet blijven en kan je ook geen btw aftrekken natuurlijk.
Met btw wil zeggen dat je spul kan aftrekken - maar als de zaak stopt en je houdt wat van dat spul aan, dan moet je de restwaarde van de btw alsnog ophoesten.
Los van een kleine administratieve lastenverlichting heeft een zogenaamde ontheffing administratieve verplichtingen naar mijn mening weinig voordeel. Wel een belangrijk nadeel : je mag geen btw rekenen. btw die je als kleine zelfstandige toch al niet hoeft af te draaien vanwege de zogenaamde kleineondernemersregeling.

Dit is leuk wanneer je aan bedrijven levert : of je nou voor 300 euro ex. BTW levert of 300 euro zonder BTW maakt ze vaak geen drol uit, terwijl 300 ex. btw je wel een leuke extra oplevert !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op het moment dat producten eigendom van bedrijf worden zijn ze bij faillissement natuurlijk ook weg.

Privé aansprakelijk bij bepaalde rechtsvormen heb ik geen kennis van, misschien maakt het allemaal maar weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:54
francoski schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:10:
Op het moment dat producten eigendom van bedrijf worden zijn ze bij faillissement natuurlijk ook weg.

Privé aansprakelijk bij bepaalde rechtsvormen heb ik geen kennis van, misschien maakt het allemaal maar weinig uit.
Maakt geen verschil bij een eenmanszaak.
als je eenmanszaak failliet gaat, ben je dat prive ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
waat het mij om gaat hierbij is dat er niet aan het einde van het jaar simpelweg wordt gezegd u heeft zoveel verkocht. zoveel ingekocht - aftrekposten = winst.

want er zal zo'n 10 - 15.000 euro aan eigen middelen inbreng zijn in het begin. Die waarde kan ik ook goed aantonen bewaar altijd alle facturen en ik heb van de producten die ik bouw bom lists met de inkoop kosten liggen.

ik denk zelf dan ook dat ik gewoon de producten die ik heb liggen in kan brengen als waarde in het bedrijf. want die voorraad is goed te tellen. Alles op componenten niveau gaan tellen lijkt me niet echt haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30
hackerhater schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 23:49:
[...]

als je eenmanszaak failliet gaat, ben je dat prive ook.
Dat zeg je wel heel makkelijk. Het is echter alleen zo als je inboedel etc. van je eenmanszaak niet genoeg oplevert, waarna je huis & de rest van je spullen verkocht worden; als er dan nog niet genoeg geld is, dan ben je persoonlijk failliet.

@TS

Ik zou de materialen en apparaten inbrengen en waarderen tegen de huidige waarde op je startbalans. Zorg wel dat je nog een prive factuur hebt waarmee je kan aantonen dat de waarde reëel is. Verder kun je de vaste activae dan elk jaar afschrijven (en die afschrijvingen komen terug op je winst&verlies rekening als kostenpost, waardoor je winst dus lager wordt en je minder belasting betaalt).

[ Voor 32% gewijzigd door Bobmeister op 06-02-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 00:09:
want er zal zo'n 10 - 15.000 euro aan eigen middelen inbreng zijn in het begin. Die waarde kan ik ook goed aantonen bewaar altijd alle facturen en ik heb van de producten die ik bouw bom lists met de inkoop kosten liggen.

ik denk zelf dan ook dat ik gewoon de producten die ik heb liggen in kan brengen als waarde in het bedrijf. want die voorraad is goed te tellen. Alles op componenten niveau gaan tellen lijkt me niet echt haalbaar.
Bij dat soort bedragen zou ik gewoon even langs een boekhouder gaan die het voor 500 euro oid even uitzoekt en regelt.

Want ik ben bang dat je het toch op componenten niveau zal moeten specificeren, want hoe wil je anders een waarde schatten?
Als je de volledige factuur wilt inbrengen dan kan dit ook, alleen heb je dan wel de volledige factuur in componenten benodigd.

En ik proef hier een beetje dat je een factuur hebt voor (zeg) 1000 schroefjes en dat je nu ongeveer 200 schroefjes wilt inbrengen omdat je schat dat je dat nog hebt liggen. Maar zo werkt het niet, dan zal je het echt moeten tellen en kunnen aantonen dat het er geen 199 en geen 201 zijn (nou ok, niet zo specifiek) want je kan niet simpelweg zeggen : Ik heb hier x facturen voor 50.000 en ik denk dat ik er nog 15.000 van op de plank heb liggen dus dat breng ik maar even in.

Je zal het minimaal per factuur moeten specificeren en omdat het bij jou vermoedelijk om delen van facturen gaat vermoed ik dat je nog dieper moet gaan. Dat is tenminste zo als je het met de officiele facturen binnen je bedrijf wil loodsen.

Wat ik vermoed dat een veel makkelijker manier is is om gewoon als privepersoon een nieuwe totaal-factuur te maken (met je BSN als BTW-nr zoiets was het) en die in te boeken op je bedrijf, dan heeft je bedrijf 1 factuur die de waarde verklaart en zijn de originele facturen niet echt meer van toepassing (want die zijn van je prive persoon en van voor je bedrijf)

Maar je computer en allerhande grote spullen die compleet op de originele factuur staan die zou ik wel weer als originele facturen in het bedrijf invoeren, het verkopen als prive-persoon aan je bedrijf zou ik enkel doen voor facturen die je niet meer 100% compleet hebt aan onderdelen.

Maar zoals ik al zei, een boekhouder kan je dit beter vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de bomlists die ik heb zijn gebaseerd op de inkoopfacturen.
de inkoop facturen kan ik daar naast leggen als bewijs dat de waarde van de onderdelen overeenkomt.
Van elk product dat ik maak zitten er meestal een paar echte dure onderdelen op en een hele hoop onderdelen van 0,01 - 0,03. Mij lijkt het het meest eenvoudige om die bom lists te gebruiken met als aanvulling daarop de facturen. Want wie voelt zich geroepen om een kabel haspel van 100m op te komen meten? of een doosje met ca. 3500 smd weerstanden. dat is praktisch onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:43:
Mij lijkt het het meest eenvoudige om die bom lists te gebruiken met als aanvulling daarop de facturen. Want wie voelt zich geroepen om een kabel haspel van 100m op te komen meten? of een doosje met ca. 3500 smd weerstanden. dat is praktisch onhaalbaar.
Meeste bedrijven (met voorraad) hebben 1x per jaar een telling van alles wat ze op voorraad hebben (/balans / inventarisatie) dus ik zie de praktische onhaalbaarheid niet echt. Het is alleen wat werk.

En ik denk dat je het niet helemaal begrijpt, het gaat er niet om dat de belastingdienst zich geroepen voelt om kabels van 100m te komen meten, het gaat erom of zij accepteren dat jij het bedrag ingebracht hebt. Als de belastingdienst vragen gaat stellen over dat bedrag dan moet jij die vragen naar tevredenheid van de belastingdienst (en niet naar je eigen tevredenheid) kunnen beantwoorden

Ik ken uiteraard jouw specifieke situatie niet en moet een hoop gokken (daarom zei ik al ga naar een boekhouder toe) maar ik kan me zo voorstellen dat jij een factuur hebt van 2 jaar geleden dat je ooit die 100m kabel hebt gekocht, hoe aannemelijk is het volgens jezelf dat die 100m nog heel is na 2 jaar?
Oftewel er is niets aan de hand als alle facturen van gister zijn dan is het aannemelijk te doen, maar hoe ouder de factuur hoe aannemelijker het is dat er iets van gebruikt is.

En tja, om dan met lijstjes aan te komen die je in je particuliere tijd gemaakt hebt (waardoor er geen enkele controle op was en er zelfs geen verplichting tot het maken van die lijstjes / bijhouden van de voorraad), ik denk niet dat het erg sterk overkomt en hoe hoger het bedrag wat je wilt inbrengen hoe meer onderbouwing je ervoor moet geven.
Maar zoals ik al eerder zei, bespreek het eens met een boekhouder of voor mijn part met de KVK want dan kan je je hele papierwinkel meenemen en kunnen hun zeggen of het goed is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:43:
de bomlists die ik heb zijn gebaseerd op de inkoopfacturen.
de inkoop facturen kan ik daar naast leggen als bewijs dat de waarde van de onderdelen overeenkomt.
Van elk product dat ik maak zitten er meestal een paar echte dure onderdelen op en een hele hoop onderdelen van 0,01 - 0,03. Mij lijkt het het meest eenvoudige om die bom lists te gebruiken met als aanvulling daarop de facturen. Want wie voelt zich geroepen om een kabel haspel van 100m op te komen meten? of een doosje met ca. 3500 smd weerstanden. dat is praktisch onhaalbaar.
Dat soort hoeveelheden kan je goed afschatten door er een aantal te pakken, deze te wegen, en daarna de voorraad te wegen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ats. smd weerstandjes wegen? heb jij een weegschaal die op 0.001 gram nauwkeurig is? 5000 weerstandjes zijn schat ik 5 gram.

maar het gaat me ook niet om die goedkopere onderdelen het gaat om bijvoorbeeld schakelaars a 3 euro per stuk waar ik er ruim 200 van heb liggen.

of led strips die ik zelf gebouwd heb en ik er 20 van heb liggen.

ik denk dat het ook veel praktischer is om mijn eigen producten als voorraad te tellen dan alle losse onderdeeltjes als voorraad te tellen. Aan de hand van de product aantal kan ik aantonen hoeveel componenten er van iets aanwezig zijn. En met inkoop factuur kan ik de waarde van deze componenten weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Over wat voor bedrag praten we daadwerkelijk? Want ik meende dat we praten over 10-15.000 euro, maar ik begrijp nu bij herlezen dat dat inclusief pc is etc (wat gewoon de factuur inboeken is en waar geen moeite voor gedaan hoeft te worden)

Over welk bedrag aan componenten praten we nu daadwerkelijk?

En je schakelaars die moet je niet in componenten opgeven, dat zijn gewoon schakelaars a x euro per stuk (want naast je componenten zitten er ook nog uren, dus het eindproduct is niet enkel de optelling van je componenten dus aan je inkoopfacturen van componenten heb je weinig als je jezelf niet wilt naaien)
En voor je led-strips geldt hetzelfde. Dat zijn nieuwe producten en daar kan je (binnen redelijke grenzen) zelf een waarde aan toekennen.

Het enige grote vraagstuk zijn die onderdelen, als jij 5.000 smd weerstandjes hebt in een doos dan gaat het daarover niet over de weerstandjes in strips / schakelaars etc.
En qua onderdelen waar praten we dan nog over qua bedrag? Want ik vermoed dat het dan over een veel lager bedrag gaat waar mogelijke twijfel over zou kunnen zijn.
En als dat bedrag laag genoeg is dan kijkt de belastingdienst er ook niet echt meer naar omdat het uitzoeken gewoon meer kost dan het oplevert.

Oftewel bij 15.000 aan onderdelen dan heb je een uitdaging en moet je naar een boekhouder om te vragen hoe/wie/wat. Is het echter 15.000 - 10.000 wel simpel te verduidelijken kosten (dus maar 5.000 aan onderdelen) zou ik je nog steeds aanraden om het te checken bij een boekhouder, maar het wordt minder boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou als ik uren mag mee rekenen in de waarde dan zijn we helemaal snel klaar.. ik ben er altijd van uit gegaan dat ik alleen de inkoop waarde aan materiaal kosten mocht rekenen.

maar waar het voornamelijk om gaat is dat ik nu veelal iets bouw als iemand er om vraagt. dus in losse onderdelen heb ik nu heel veel liggen. Ik kan dit omzetten in verkoopbare producten.

wat ik zoal bouw zijn dit soort modules.
Afbeeldingslocatie: http://www.wetronic.nl/webshop/image/catalog/P1040768.JPG

Inkoop waarde is zo'n 25 euro.

maar ook dit bouw ik
Afbeeldingslocatie: http://www.wetronic.nl/webshop/image/cache/data/Wetronic/tn_2011-12-22%2021.59.46-500x554.jpg Hiervan ligt de inkoop waarde al een stuk hoger. En als ik alleen maar hoef te verantwoorden met een reeele waarde op deze producten gebaseerd op wat er te verkrijgen is op het internet ben ik helemaal snel klaar.

Nu liggen deze items veelal hier in losse artikelen, echter als vooraad beheer is het ondoenlijk om ieder jaar al die losse onderdeeltjes op te nemen in de balans. Daar en tegen is het prima te doen om complete producten op te nemen op de balans.

overigens ben ik wel bezig met het boekhouders verhaal maar probeer zelf ook zoveel mogelijk informatie te vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ik snap er geen ene fluit meer van, je toont nu schakelaars van 25 euro het stuk (inkoop) en led bakken met hogere inkoopwaarde.

Maar je vraagt naar onderdelen als weerstanden waarvan er 5000 nog geen 5 gram wegen.

Waar zit nu je waarde in? Want die schakelaars en led-bakken zijn zo te tellen (voor 15.000 euro kan je maar 600 van die schakelaars hebben liggen dus het is perfect te tellen en overzichtelijk)

Die weerstandjes zijn hardstikke leuk qua aantal, maar als die slechts per 5000 een waarde vertegenwoordigen van 1 euro dan praat je over helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou nieuwe ronde nieuwe poging :P.

Ik heb een kast vol met losse onderdeeltjes waaruit ik deze dingen bouw.
Die hebben een bepaalde waarde, maar veel van deze onderdelen hebben praktisch geen waarde of zijn verhoudingsgewijs niet interessant genoeg om uit te gaan tellen om als waarde op te voeren.Er zijn er echter ook nog genoeg waarvan de componenten tussen de 1 en 10 euro per stuk kosten dan kan het wel interessant worden om dat te tellen.

De foto's hier boven zijn van eind producten, hierin zitten een hoop van die onderdelen verwerkt. En de module als geheel staat voor een totaalwaarde. Deze eind producten verkoop ik ook echt. En ik kan deze ook goed als voorraad bijhouden (ook aan het einde van het jaar als balanspost). Deze eind producten zijn veel beter en makkelijker als waarde in te brengen dan als dat ik elk onderdeeltje van deze producten op de voorraad balans moet gaan zetten en ook ieder jaar moet gaan bijhouden.

Als ik de waarde van zo'n eindproduct kan onderbouwen, kan ik dit dan ook opvoeren op de startbalans als eigen inbreng in het bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:31:
Die hebben een bepaalde waarde, maar veel van deze onderdelen hebben praktisch geen waarde of zijn verhoudingsgewijs niet interessant genoeg om uit te gaan tellen om als waarde op te voeren.Er zijn er echter ook nog genoeg waarvan de componenten tussen de 1 en 10 euro per stuk kosten dan kan het wel interessant worden om dat te tellen.
Waarom maak je het zo ingewikkeld? Wat wel waarde heeft tel je, wat geen waarde heeft schat je. En als het zo weinig waarde heeft dat zelfs schatten niet de moeite is, dan doe je alsof het niet bestaat. Denk je dat een timmerman elke spijker en elke schroef telt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het gaat juist om hoe kan je die waarde het beste aantonen welke eisen worden hier aan gesteld om dit op te mogen nemen? simpelweg roepen iets is 100 euro waard gaan ze natuurlijk niet zomaar accepteren.

en kan me voorstellen dat ze dit toch wel aardig controleren anders is fraude wel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik snap niet helemaal wat de verwarring lijkt te zijn. Je zoekt je bonnetjes op en boekt die waarde, jouw inkoopprijs, als waarde op je startbalans. Jouw onderneming is het maken van iets zinnigs van die losse componenten door het inzetten van jouw tijd en expertise. Inkoopprijs + jouw geknutsel + btw = verkoopprijs. Je betaalt straks inkomstenbelasting over 'jouw geknutsel', de inkoopprijs kun je namelijk van je winst aftrekken en de btw is sowieso niet van jou.

[ Voor 3% gewijzigd door SH4D3H op 06-02-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Wat betreft je voorraden:

Zet dit op je balans bij de vlottende activa:
- voorraad gereed product
- voorraad halffabricaten
- voorraad onderdelen

Tegen de kostprijs. Voor de onderdelen is dit de inkoopprijs, eventueel inclusief een opslag voor transport. Voor de halffabricaten en gereed product bepaal je een opslag aan de hand van de kostenallocatiemethode die je wilt gebruiken (verdiep je hier even in of vraag het aan een accountant/boekhouder).

[ Voor 5% gewijzigd door Logico op 06-02-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 217290 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:50:
het gaat juist om hoe kan je die waarde het beste aantonen welke eisen worden hier aan gesteld om dit op te mogen nemen? simpelweg roepen iets is 100 euro waard gaan ze natuurlijk niet zomaar accepteren.

en kan me voorstellen dat ze dit toch wel aardig controleren anders is fraude wel erg makkelijk.
Als het om 1 post gaat van 100 euro dan ga je er niemand over horen... Want het interesseert niemand ene malle moer.

Ga je echter 100 van die posten opvoeren dan wordt het twijfelachtig. Maar het is een non-discussie zolang je niet 100 van die posten wilt opvoeren.

Wat is de reeele waarde waarover je praat wat niet te tellen is?

Zie het lijstje van Logico, de 1e en 2e zal je moeten tellen en de 3e moet gewoon een klein bedrag zijn.

En qua voorraad / balans etc in de komende jaren zal je toch echt wel die onderdeeltjes moeten tellen (of een goede schatting geven), bij starten van je onderneming heb je ietwat speelruimte, maar alles daarna moet je kunnen onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@logico,
Oke dus opvoeren als 3 verschillende balans posten en alles op 1 hoop binnen die groepen?

@Gomez12,
De gereed en half fabrikaat tellen heb ik geen moeite mee, dat is goed te overzien.
Maar de losse onderdelen tellen is een ander verhaal. Ik neem ook aan dat ik daar niet in verplicht ben om dat ieder jaar te gaan tellen? Ik kan deze ook buiten de balans houden want dan zorg ik gewoon dat ik de losse onderdelen voorraad probeer op te gebruiken en alleen gereed producten heb liggen nog.

zodra alles eenmaal draait in het bedrijf koop ik gewoon losse onderdelen in wat weerlegbaar is met een factuur en wat zich als gereedproducten weer terug te vinden is op de balans. Ik neem aan dat een timmerman ook niet al zijn spijkers hoeft te gaan tellen voor op zijn balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Klopt! Je moet bij een controle wel een specificatie kunnen overleggen maar als grootboekrekeningen zou ik het bij deze drie houden.

Je bent idd niet verplicht om ieder jaar je volledige voorraad te tellen, als je maar een waarheidsgetrouwe weergave van je voorraad in je boekhouding hebt staan. Daarnaast zou ik me kunnen voorstellen dat het voor jezelf ook fijn is om te weten wat je precies op voorraad hebt ivm de timing van de inkoop. Overigens is een verschil van een paar tientjes niet erg hoor, daar zal de belastingdienst geen probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
duidelijk.

nu nog zien of de boekhouders een beetje willen reageren op hun mail. heb er reeds 4 aangeschreven en na 1,5 week pas van 1 een reactie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
Anoniem: 217290 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 00:25:
duidelijk.

nu nog zien of de boekhouders een beetje willen reageren op hun mail. heb er reeds 4 aangeschreven en na 1,5 week pas van 1 een reactie gehad.
In dat geval zou ik er een grote streep doorheen zetten en nog een paar anderen aanschrijven. Als ondernemer moet je je bezig kunnen houden met ondernemen en niet een week (of meer) op antwoord op een vraag zitten wachten. Als ze al zolang wachten als een potentiële klant zich zelf aan komt bieden zal het daarna ook niet veel soeps zijn.

Mocht je in de toekomst nog boekhoudkundige vragen hebben kan je me altijd een berichtje sturen, ik volg momenteel een accounting master en heb ook wat werkervaring bij een MKB'er dus verwacht dat ik 9/10 vragen wel zal kunnen beantwoorden.
Pagina: 1