Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousrickz
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-03 17:30
Hi all,

In mijn woonplaats is er een nieuwbouwproject gestart met 2/3 kamer appartementen tussen de 123.000 en 138.000 euro. Doel van dit project is om december 2015 klaar te zijn met bouwen.

Doordat ik een deeltijd HBO opleiding volg werk ik 'maar' 32 uur bij mijn werkgever (vast contract).
Op dit moment kan ik geen hypotheek afsluiten voor een dergelijk bedrag.

Wanneer ik volgend jaar rond juli klaar ben met mijn opleiding (zit nu in jaar 3), ga ik 40 uur werken.
Salarisverhoging in de tussentijd en starterslening (zou mijn eerste eigen huis worden) nog niet meegeteld, zou ik dan wel een hypotheek voor 140.000 euro af kunnen sluiten. Doordat ze pas in december klaar zijn met bouwen, zou ik 'maar' een half jaar moeten overbruggen met mijn 32 uur loon.

Eigenlijk had ik de hoop al een beetje opgegeven om bij dit project een huis te kopen, maar ik heb zojuist dit nieuwsbericht gevonden:

http://www.nu.nl/politiek...achte-loonsverhoging.html

Mijn vraag: weet iemand of deze regeling is doorgevoerd en of banken dit (evt. met een verklaring van de werkgever) hypotheken uitgeven in mijn situatie? Het is een bericht uit eind 2012 namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpudNL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-07 20:49
De laatste keer dat ik op hypotheek jacht was werd daar inderdaad rekening mee gehouden. Dus als er een salarisverhoging aan zit te komen kunnen ze dat al mee berekenen.

Edit: je kan altijd vrijblijvend een van de vele "hypothekers" bellen.

[ Voor 17% gewijzigd door SpudNL op 04-02-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10

Fiber

Beaches are for storming.

Banken zijn eerder strenger dan makkelijker geworden en een appartement moet je naar mijn mening sowieso niet willen buiten de grote steden...

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 04-02-2015 16:21 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 23:41
SpudNL schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:17:
De laatste keer dat ik op hypotheek jacht was werd daar inderdaad rekening mee gehouden. Dus als er een salarisverhoging aan zit te komen kunnen ze dat al mee berekenen.

Edit: je kan altijd vrijblijvend een van de vele "hypothekers" bellen.
De bank zal enkel een toegezegde salarisverhoging meerekenen en kijkt hierbij maximaal 6 maanden vooruit. Nu dus een hypotheek krijgen op basis van het verwacht salaris in juli 2016 gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpudNL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-07 20:49
Cornelison schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:20:
[...]

De bank zal enkel een toegezegde salarisverhoging meerekenen en kijkt hierbij maximaal 6 maanden vooruit. Nu dus een hypotheek krijgen op basis van het verwacht salaris in juli 2016 gaat je niet lukken.
Uiteraard, zo ver vooruit zullen ze niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Drie zaken moeten geregeld zijn:

1. aanpassing contract moet zwart op wit staan
2. ingangsdatum maximaal 6 maanden in de toekomst
3. geen proeftijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als jij nu al een hypotheek aangaat, dan ga je daar nu al kosten aan hebben, niet pas als je het appartement uiteindelijk kunt betrekken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat ik me kan herinneren van hypotheekbesprekingen is dat die check op verwachte salarisontwikkeling een vrij algemeen concept is bij de onderzoeksvragen voordat je een hypotheek krijgt. Opleidingen die je volgt, leeftijd en hoek waar je in werkt zijn daar factoren bij. Maar volgens mij is dat meer een risicoprofielding waardoor je wellicht wat meer hypotheek krijgt dan dat ze naar het daadwerkelijke bedrag kijken. Op basis van iemands profiel is best aannemelijk te maken dat zijn of haar salaris zal stijgen, maar hoeveel is pure speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
t_captain schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:23:

3. geen proeftijd
Dit inderdaad.
Ik had een intentieverklaring en dat was niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Ga gewoon eens praten om te kijken wat er mogelijk is, vooral icm die starterslening. Wellicht kan je ook kijken of je iemand anders mee kan laten tekenen (ouders?) zodat die garant kunnen staan in de tussentijd?

Ik heb geen idee hoe groot het gat is dat je moet overbruggen natuurijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
t_captain schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:23:

3. geen proeftijd
Dit klopt inderdaad.
Ik heb zelf toevallig met dat bijltje gehakt, omdat ik niet het salaris van mijn vrouw mee wilde nemen in de berekening (onzeker).
Loonsverhoging gevraagd bij de baas, toegezegd gekregen per 1 januari 2015. Dit stond onvoorwaardelijk zwart op wit.
Dat was voldoende voor de hypotheekverstrekker en ik had een behoorlijk strenge. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10

Fiber

Beaches are for storming.

naitsoezn schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:24:
Als jij nu al een hypotheek aangaat, dan ga je daar nu al kosten aan hebben, niet pas als je het appartement uiteindelijk kunt betrekken.
Dan kun je wellicht beter wachten tot die huizen daadwerkelijk gebouwd zijn. Of is de belangstelling zo groot dat er dan niks meer over is?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousrickz
Bedankt voor de info allen!
Fiber schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:46:
[...]

Dan kun je wellicht beter wachten tot die huizen daadwerkelijk gebouwd zijn. Of is de belangstelling zo groot dat er dan niks meer over is?
Van de 37 appartementen zijn er nog 17 over.

Ik kan het nu, zelfs met een volledige starterslening, echt niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens wat je kan lenen met de starterslening. Ik heb ooit 45k euro's kunnen lenen 3 jaar rentevrij. Het bedrag is namelijk afhankelijk van je gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousrickz
Viper® schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:56:
Kijk eens wat je kan lenen met de starterslening. Ik heb ooit 45k euro's kunnen lenen 3 jaar rentevrij. Het bedrag is namelijk afhankelijk van je gemeente.
Maximaal 30.000 (Nieuwegein).

Op dit moment kan ik ongeveer een hypotheek van 85.000 afsluiten. Met starterslening erbij is dat 115.000.

Wanneer ik 40 uur ga werken mag ik meteen een hypotheek van ongeveer 140.000 afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Als ik even snel reken zal je rond de 1800 euro bruto verdienen met 32 uur. Omgerekend naar 40 uur is dat rond de 2250.
Even afgaand op een hypotheek lening van maximal 4 maal je jaar salaris.

Afgezien daarvan moet je jezelf afvragen of het verstandig is om op basis van een toekomst 'voorspelling' zware lasten aan te gaan.
Dat gezegd hebbende. Mijn eerste appartement was ook nieuwbouw en was 2 ton. Hiervoor heb ik ook een maximale hypotheek genomen + maximale starterslening.

Wat ik wil zeggen is denk er goed over na, informeer bij mensen etc. Naast het technische plaatje is het ook een 'levensstap' zeg maar.

[ Voor 32% gewijzigd door Viper® op 04-02-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:31
Het is misschien mogelijk met een hypotheek waarbij een derde partij voor jou garant staat.
Bijvoorbeeld de Generatiehypotheek van de Rabobank.

Ga na of iemand garant voor je wil staan en maak daarna een afspraak bij een hypotheekadviseur (eerste gesprek is altijd gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
NHG is alleen niet mogelijk met de Generatiehypotheek

https://www.rabobank.nl/p...-ik-een-hypotheek-krijgen

En NHG is juist weer vereist voor een starterslening, althans toen der tijd.

Maar een afspraak maken kan altijd. De banken geven geld uit als water weten we inmiddels :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Ik neem aan dat je ergens tussen 20-25 bent? Ben je al toe om je vast te leggen aan een koopwoning? Zeker met het oog dat je bijna je deel-tijd opleiding hebt afgerond, misschien ga je daardoor ook wel een andere baan zoeken of loop je net die ideale partner tegen het lijf waardoor je toekomst plannen compleet om worden gegooid.

En trouwens: www.svn.nl/producten/Starterslening/Nieuwegein
​Voorlopig verstrekt de gemeente Nieuwegein, in afwachting van een nieuw raadsbesluit, geen startersleningen meer.
En ook op http://www.nieuwegein.nl/starterslening staat dezelfde melding.

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 04-02-2015 17:20 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Ze zeggen wel dat het als starter makkelijker is om meer te krijgen als je een verhoging verwacht, wat je als starter altijd verwacht natuurlijk. Maar in de praktijk blijkt wat t_captain aangeeft waar. Bij mijn aanvraag (1.5 jaar geleden) wilde ze wel mijn 100 euro meenemen die ik 3 maanden later (aantoonbaar) omhoog ging, maar niet de verhoging van nog 200 euro 1 jaar later omdat ik dit niet aan kon tonen.

Verder heb je als starter (zonder grote achtervang) eigenlijk maar 2 opties en dat zijn annuïtair en lineair aflossen, anders kan je nl. geen aanspraak maken op HRA.

Verder idd rekening houden met wat Qwerty aangeeft. Je wil wss liever niet binnen een jaar je huis weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousrickz
Qwerty-273 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:16:
Ik neem aan dat je ergens tussen 20-25 bent? Ben je al toe om je vast te leggen aan een koopwoning? Zeker met het oog dat je bijna je deel-tijd opleiding hebt afgerond, misschien ga je daardoor ook wel een andere baan zoeken of loop je net die ideale partner tegen het lijf waardoor je toekomst plannen compleet om worden gegooid.

En trouwens: www.svn.nl/producten/Starterslening/Nieuwegein

[...]

En ook op http://www.nieuwegein.nl/starterslening staat dezelfde melding.
Klopt, ik ben 24. Ik ben naar koopwoningen aan het kijken door een aantal zaken:

- Ik wil al een tijd het huis uit, maar een studentenkamer dat kleiner is dan mijn huidige kamer en dan ook nog een keuken erin (of deze delen met 5+ man) gaat me weer te ver.
- Door een fout met mijn inschrijving bij Woningnet heb ik maar 3 inschrijfjaren, normale wachttijd voor een woning is 6-8 jaar. Een sociale huurwoning kan ik dus wel vergeten. Lotingswoningen reageer ik wel op, maar nog geen geluk gehad.
- Mijn vriendin en ik vinden het te vroeg om samen te gaan wonen. Als we dit al wel zouden willen, dan zouden we iets samen moeten kopen (wat ons een beetje te ver gaat in dit stadium) of een huurhuis uit de vrije sector moeten nemen, wat weer belachelijk duur is.

Ik heb overigens sinds Mei vorig jaar een nieuwe baan met veel doorgroeimogelijkheden, ik zit hier voorlopig dus nog wel even :)

Dit project leek mij dus een mooie mogelijkheid aangezien het ook pas in december af is en ik dus maar een half jaar moet overbruggen (studie/werk/op mezelf). Heb alleen niet echt rekening gehouden met kosten terwijl het nog gebouwd wordt, betaal je dan al hypotheekkosten of andere kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Furiousrickz schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:51:
Heb alleen niet echt rekening gehouden met kosten terwijl het nog gebouwd wordt, betaal je dan al hypotheekkosten of andere kosten?
De aannemer werkt niet voor niets ;) . Vaak loopt je hypotheekbedrag langzaam op vanaf het moment dat er begonnen wordt met de bouw tot 100% op het moment dat het af is.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Hoe lang heb je verkering? Als jullie serieus zijn kan ik me heel goed voorstellen dat jullie binnen 2 jaar wel willen samen wonen. Dan woon je er ruim en jaar en heb je ineens 2 inkomens (veel meer te besteden) en veel meer te wensen. Daarnaast speculeer je dan niet op toekomstige loonstijgingen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousrickz
ph4ge schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:29:
Hoe lang heb je verkering? Als jullie serieus zijn kan ik me heel goed voorstellen dat jullie binnen 2 jaar wel willen samen wonen. Dan woon je er ruim en jaar en heb je ineens 2 inkomens (veel meer te besteden) en veel meer te wensen. Daarnaast speculeer je dan niet op toekomstige loonstijgingen.
Twee jaar, maar ze is afgestudeerd P&O-er en komt niet aan een baan.
Ze is nu op projectbasis aan het werk maar haar inkomen is dus heel onzeker.

Speculeren over loonstijging doe ik niet echt, ik ga sowieso 40 uur werken. De vraag is alleen wanneer (of het gaat lukken om ook daadwerkelijk in juli af te studeren. Ik ga er vanuit van wel, maar ik moet ook rekening houden met het feit dat het toch niet zou kunnen lukken.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Als ik jou verhaal lees kan je de koopplannen nog wel even in de ijskast zetten. Zoals al eerder genoemd kan je max 6 maanden vooruit een loonsverhoging laten meenemen. We praten nu over 1.5 jaar, 3x zolang dus. Je hebt volgens mij maar 2 opties. Met je huidige salaris iets kopen + eventueel een startlening. Of nog even dik een jaar wachten en verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Is het gelijk een leermoment voor wat betreft geduld. ;)
Heb er zelf 3,5 jaar over gedaan om een huis te kopen. Waarvan ik bijna een jaar niet naar huizen heb gekeken omdat ons 'droomhuis' voor de neus weggehaald werd doordat de eigenaren het toch liever aan hun buurjongen verkochten. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Furiousrickz schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:49:
Twee jaar, maar ze is afgestudeerd P&O-er en komt niet aan een baan.
Ze is nu op projectbasis aan het werk maar haar inkomen is dus heel onzeker.

Speculeren over loonstijging doe ik niet echt, ik ga sowieso 40 uur werken. De vraag is alleen wanneer (of het gaat lukken om ook daadwerkelijk in juli af te studeren. Ik ga er vanuit van wel, maar ik moet ook rekening houden met het feit dat het toch niet zou kunnen lukken.).
Over een jaar of 2 heeft ze misschien wel een vaste baan, of voldoende historie om toch een hypotheek te krijgen, plus dat ze natuurlijk in de tussentijd wel kan sparen. Dan kan jij in de tussentijd ook een (loon)ontwikkeling doormaken en gelijk goed starten, ipv dat je iets koopt waarvan je weet dat de kans groot is dat je na een paar jaar wat anders wil.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Pagina: 1