Garantie afhandeling voor defecte harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.693 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 09:22
Vorig jaar april heb ik bij Alternate 2x WD Red 3TB disks gekocht voor in mijn NAS. Na ongeveer een half jaar begon 1 van de disks bad sectors te vertonen. Dit heb ik aan de klantenservice van Alternate voorgelegd en deze hebben mij verzocht de harddisk retour te sturen en dat dit wel 2 weken kon duren(uitzonderlijke gevallen zelfs 8 weken)
Dit gedaan en na 2 dagen kreeg ik al een reactie dat de harddisk getest was en inderdaad een defect vertoonde. De harddisk is toen dus opgestuurd naar de fabrikant.

We zijn nu 2,5 week verder, maar nog niks gehoord. Na zelf wat mail verkeer te hebben gehad, bevestigen ze dat dit inderdaad 4-8 weken kan duren.
Ondertussen staat de nas niet meer aan, voor het geval de andere disk het ook begeeft, heb geen zin om de 1,5 tb aan data die erop staat kwijt te zijn)

Wat ik mij nu afvraag is het volgende. Ik heb de Harddisk bij Alternate gekocht, zij hebben geconstateerd dat die defect is. Aangezien ik met Alternate een koopovereenkomst heb, moeten ze mij dan geen nieuwe aanbieden? Of is wat ze nu doen al goed genoeg? Ik vind 4-8 weken namelijk erg lang voor de reparatie of vervanging vervanging van een disk. Ik dacht namelijk wel eens ergens gelezen te hebben dat de winkelier een vervangend product moet aanbieden en de winkelier zelf de kosten e.d verder met de fabrikant moet regelen. Want wat is nu voordeel van de disk eerst bij Alternate aanmelden ipv rechtstreeks bij Western Digital rma te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vind het een beetje raar, meestal pak je er 1 uit de voorraad geeft die aan de klant en stuurt de defecte op, zaak krijgt de 'gerepareerde' weer terug en die gaat de voorraad weer in.

Ik doe zelf redelijk wat RMA's en heb de afgelopen jaren eigenlijk geen refurbished disks gehad van Seagate/WD/Toshiba/Hitachi of wie dan ook.

Dat het zo lang moet duren is ook bulsshit, meestal sparen ze RMA's op om zo verzend kosten te besparen. Als ik RMA's verstuur duurt dat meestal een week ofzo voordat ik ze weer terug heb.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225757

Lullige vraag: heb je Alternate gemeld dat het een garantie geval betreft? Bon erbij etc?

Ik heb zelf 2 keer iets dergelijks gehad bij alternate, (1 x Seagate 3TB, 1 x WD Red 3 TB) en de disk was met een paar dagen omgeruild.
Nu woon ik in de buurt dus ben zelf langs gegaan, maar dat zou geen verschil moeten maken.
De laatste keer was afgelopen eind november of begin december, dinsdag gebracht, vrijdag kon ik een nieuwe Red ophalen.

Het klopt dat jij in principe niets te maken hebt met de fabrikant. Echter, het is aan de verkoper om de afweging repareren / vervangen te maken.
Ik zie niet goed in hoe je een hdd zou moeten repareren, maar als de verkoper daar een verhaal bij heeft is het aan hem om dat dan te organiseren. Dat mag hij dus ook doen door de drive naar de fabrikant te sturen, zolang hij (de verkoper) zelf voor jou maar het aanspreekpunt blijft. De verkoper mag jou niet verwijzen naar de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
Anoniem: 225757 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:47:
Lullige vraag: heb je Alternate gemeld dat het een garantie geval betreft? Bon erbij etc?

Ik heb zelf 2 keer iets dergelijks gehad bij alternate, (1 x Seagate 3TB, 1 x WD Red 3 TB) en de disk was met een paar dagen omgeruild.
Nu woon ik in de buurt dus ben zelf langs gegaan, maar dat zou geen verschil moeten maken.
De laatste keer was afgelopen eind november of begin december, dinsdag gebracht, vrijdag kon ik een nieuwe Red ophalen.

Het klopt dat jij in principe niets te maken hebt met de fabrikant. Echter, het is aan de verkoper om de afweging repareren / vervangen te maken.
Ik zie niet goed in hoe je een hdd zou moeten repareren, maar als de verkoper daar een verhaal bij heeft is het aan hem om dat dan te organiseren. Dat mag hij dus ook doen door de drive naar de fabrikant te sturen, zolang hij (de verkoper) zelf voor jou maar het aanspreekpunt blijft. De verkoper mag jou niet verwijzen naar de fabrikant.
Ik heb er inderdaad bij vermeld dat het om een garantie geval ging en dit hebben zij zelfs nog bevestigd.

Ik zie inderdaad ook niet hoe dit gemaakt gaat worden en ging er eigenlijk vanuit dat in die 2 weken het wel omgeruild zou zijn, vandaar dat ik de 2 weken nog wel kon overzien. Echter het vooruitzicht om nog max 6 weken te wachten vind ik wat minder :P

Ik las namelijk dit:
Als er sprake is van een ondeugdelijk product, dan mag u van de verkoper verwachten dat hij het product gratis voor u repareert. Als dit niet mogelijk is, moet de verkoper u een nieuw product geven. De verkoper moet doen zonder dat u hier veel last van heeft en zonder dat het te lang duurt.

In dit geval is het toch zo dat ik hier last van heb en het lang duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, de sleutelwoorden hierbij zijn veel last en te lang.
En da's nogal subjectief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
Anoniem: 225757 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:56:
Tja, de sleutelwoorden hierbij zijn veel last en te lang.
En da's nogal subjectief...
True, maar daaronder staat dan een voorbeeld

Een voorbeeld.

U koopt in een computerwinkel een dure computer van een A-merk. Na tien maanden gaat de computer stuk en gaat u terug naar de winkel. De winkelier zegt dat hij de computer terug naar de fabrikant in het buitenland moet sturen. Het gaat zeker drie maanden duren voordat u hoort wat er met uw computer aan de hand is.

U hoeft dit niet te accepteren. De verkoper kan zich niet achter de fabrikant verschuilen. Hij moet u dan maar tijdelijk een leencomputer geven. Ook kan hij ervoor kiezen om u dan maar een nieuwe computer te geven. De verkoper zal het probleem dan zelf maar met de fabrikant moeten oplossen.

Is dan lang en last niet iets wat jij al consument ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

En aangezien het om een harde schijf gaat waar je alleen maar data op kunt bewaren ben je nu óf die data kwijt (want bij reparatie/garantie geldt altijd dat ze niet kunnen garanderen dat de data bewaard blijft) óf je hebt die data ergens anders opgeslagen. In beide gevallen is er geen directe noodzaak voor het aanbieden van een tussentijdse oplossing, dus dat 'te lang' is in dit geval waarschijnlijk niet al na 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Icephase schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:02:
En aangezien het om een harde schijf gaat waar je alleen maar data op kunt bewaren ben je nu óf die data kwijt (want bij reparatie/garantie geldt altijd dat ze niet kunnen garanderen dat de data bewaard blijft) óf je hebt die data ergens anders opgeslagen. In beide gevallen is er geen directe noodzaak voor het aanbieden van een tussentijdse oplossing, dus dat 'te lang' is in dit geval waarschijnlijk niet al na 2 weken.
In het geval van een harde schijf is twee weken meer dan ruim voldoende om een dergelijke garantie claim af te handelen. Een indicatie van twee tot acht weken is ronduit belachelijk en onacceptabel.

Zeker bij Western Digital, wanneer je als consument rechtstreeks een garantie claim indient heb je veelal binnen vijf werkdagen een vervangende harde schijf terug. Wanneer je kiest voor een spoed order dan wordt de nieuwe of vervangende harde schijf al toe gezonden voordat je de defecte harde schijf hebt verzonden, het is dan wel vereist een credit card nummer opnte geven.

Met een dergelijke indicatie voor het afhandelen van deze claim blijft de leverancier echt in gebreke.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 04-02-2015 21:08 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:14
2 weken geleden een Seagate externe hd opgestuurd (naar Seagate) voor garantie. Binnen en week had ik een andere.

Denk dat zelf opsturen in dit geval sneller was geweest, WD moet dat toch ook kunnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Carfanatic op 04-02-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kent iemand de consumentenbescherming in relatie tot garantie / conformiteit?
Aanspraken dien je te richten tot de leverancier, niet tot de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

_Dune_ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:06:
[...]

In het geval van een harde schijf is twee weken meer dan ruim voldoende om een dergelijke garantie claim af te handelen. Een indicatie van twee tot acht weken is ronduit belachelijk en onacceptabel.

Zeker bij Western Digital, wanneer je als consument rechtstreeks een garantie claim indient heb je veelal binnen vijf werkdagen een vervangende harde schijf terug. Wanneer je kiest voor een spoed order dan wordt de nieuwe of vervangende harde schijf al toe gezonden voordat je de defecte harde schijf hebt verzonden, het is dan wel vereist een credit card nummer opnte geven.

Met een dergelijke indicatie voor het afhandelen van deze claim blijft de leverancier echt in gebreke.
Dit is jouw mening, en dat mag. Feit is dat het aan interpretatie onderhevig is. Interpretatie die door een rechter moet worden uitgesproken om je gelijk te halen.
Ik vind (let op: mening alert!) 2 weken best snel rekening houdend met onderzoek, versturen, eventueel vervangende onderdelen niet voorradig etc etc. 8 weken vind ik weer te lang. Waar ligt de grens? Tja, zeg het maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 225757 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:14:
Kent iemand de consumentenbescherming in relatie tot garantie / conformiteit?
Aanspraken dien je te richten tot de leverancier, niet tot de fabrikant.
Klopt bij een garantie claim dien je bij de leverancier in te dienen, dat zal ik ook altijd aanraden, maar in het geval van een fabrikant als western digital zou ik aanraden in overleg met de leverancier de claim direct bij western digital neer te leggen.

@Icephase, niet zozeer mijn mening, maar het is normaal. Zakelijk gezien heb ik de nodig ervaring met garantie afhandeling en als Alternate een indicatie af durft te geven van twee tot acht weken voor een hardeschijf, dan maken ze er een potje van.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 04-02-2015 22:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:41
_Dune_ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:38:
[...]

Klopt bij een garantie claim dien je bij de leverancier in te dienen, dat zal ik ook altijd aanraden, maar in het geval van een fabrikant als western digital zou ik aanraden in overleg met de leverancier de claim direct bij western digital neer te leggen.

@Icephase, niet zozeer mijn mening, maar het is normaal. Zakelijk gezien heb ik de nodig ervaring met garantie afhandeling en als Alternate een indicatie af durft te geven van twee tot acht weken voor een hardeschijf, dan maken ze er een potje van.
Ik heb zelf vanwege hun opties voor rma voor wd gekozen en regel dit dan ook direct met hen voor mijn server. Gaat een schijf stuk of geeft problemen, dan rma aanvraag en kiezen voor eerst schijf naar jou. Recoveren van je data en dan de oude opsturen.
Als je bij de winkel komt, dan ben je je data kwijt of je moet een nieuwe aanschaffen oid.

Maar wat jij aangeeft, zou ik zeker ook zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zoals hierboven al aangegeven is, is dit traag. Maar aan de andere kant gaat er nu eenmaal wel wat wat tijd overheen, vraag ze een nieuwe op te sturen.
Akilla schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:29:
Ondertussen staat de nas niet meer aan, voor het geval de andere disk het ook begeeft, heb geen zin om de 1,5 tb aan data die erop staat kwijt te zijn)
Even los van de garantie: die data kan niet belangrijk zijn als je er geen backup van hebt. RAID1 in een NAS is geen backup. Zorg voor een echte backup.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Dune_ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:38:
[...]

[...]
Het lastige is dat de eindgebruiker geen relatie heeft met de fabrikant, en de fabrikant dus ook niet met de eindgebruiker wanneer deze de hdd bij een retailer heeft gekocht.
Wanneer jij de schijf opstuurt, en de fabrikant zegt vervolgens dat 'ie geen schijven repareert van mensen die langer zijn dan 1,50 meter (om maar eens een steekhoudend argument te noemen ;) ) heb je geen poot om op te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 05:34
Akilla schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:29:
Aangezien ik met Alternate een koopovereenkomst heb, moeten ze mij dan geen nieuwe aanbieden?
Dat hangt er vanaf. Als het product ondeugdelijk was bij aflevering (en dus een verborgen gebrek had) dan mag je in beginsel kiezen uit herstel of vervanging. Er zijn twee uitzonderingen op, maar die gaan m.i. niet op.
gambieter schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:49:
Even los van de garantie: die data kan niet belangrijk zijn als je er geen backup van hebt. RAID1 in een NAS is geen backup. Zorg voor een echte backup.
Is dit geen oplossing zonder probleem? Je impliceert verder dat RAID1 geen enkele nut heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door alfatrion op 04-02-2015 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Nas kapot = data kwijt
User error = data kwijt
Twee schijven stuk = data kwijt

Gambieter heeft dus gewoon gelijk. Raid is redundantie (en gemak en soms snelheid), geen backup.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 05-02-2015 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
Ik dacht dat raid1 dubbel data opsloeg? dan is dit toch gewoon een backup?
De echte belangrijke dingen staan sowieso nog op een totaal andere schijf, maar toch..

Heb nog een mail gestuurd gister avond met het 1 en ander uit dit topic. Wel veel verschillende meningen maar toch was wel een rode draad dat het een rare gang van zaken was.

Nu heb ik vanochtend een mail gehad dat ze een refurbished disk hebben ontvangen en dat ze hem opsturen.

Aan de ene kant vraag ik me af of het mailtje geholpen hebben en dat ze geen zin meer hebben in het gezeur, maar aan de andere kant vraag ik mij toch af of ik misschien wat te voorbarig ben geweest. Al is dit niet de 3-4 weken die ze aanhielden.

Eind goed al goed, maar snap nog steeds het hele gedoe niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25

Marc H

- - Is wakker - -

Raid is bedacht om bij uitval van EEN harddisk nog door te kunnen werken. Probleem is dat je heel veel oorzaken van dataverlies kan hebben, die je met twee harddisks in raid niet kan opvangen.
Denk maar eens aan brand, bliksminslag, overstroming, virussen, eigen stommiteit, "handige" neefjes enz,enz, enz.

Een goede backup bewaar je off-site, ikzelf bewaar een kopie van mijn belangrijke data op een HDD die in mijn la op het werk ligt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad, Marc H heeft gelijk.

Natuurlijk wordt je data dubbel opgeslagen (dat is RAID-1 in feite), maar als jij een bestand delete is het dus ook gewoon weg. Vandaar dat (elke vorm van) raid ook geen backup genoemd mag worden. De overige zaken die Marc aanstipt zijn ook zeer relevant.

In een ideale situatie doe je iets dergelijks (mbt jouw setup):

- RAID-1 (2x2tb (aanname) = 2tb effectief). Dit is je "live" data.
- 1e Backup schijf (2TB) waarbij je elke dag/week (is een keuze) een backup naartoe schrijft (hetzij via Robocopy (of een linux variant daarvan), hetzij via een backup pakket, hetzij via een functionaliteit van de NAS zelf, is gewoon ff uitzoeken). Deze backup zorgt ervoor dat je DIRECT bij je data kan als je NAS doorbrandt/kapot gaat, allebei je schijven tegelijkertijd kapot gaan, je mirror set corrupt raakt of je een eigen stommiteit begaat.
- 2e Backup schijf (2TB) die je wekelijkse/maandelijks/jaarlijks (is ook weer een keuze) synced met je 1e Backup schijf. Dit is echt een handmatige actie die je wel moet blijven uitvoeren (vereist discipline). Deze schijf leg je op je werk, bij je ouders of wat dan ook. Deze schijf zorgt ervoor dat als je huis afbrandt of als er ingebroken wordt je een minimaal verlies aan data hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, het garantieprobleem is opgelost, en de TS kan zelf verder uitzoeken wat een echte backup is, en waarom RAID1 dat niet is. Dat hoort hier echter niet thuis :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.