Toon posts:

CPU upgrade, windows opnieuw installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Stel als ik de AMD Athlon 760k vervang voor een 860k, blijven de geinstalleerde OS en programma's er nog?
( Mobo blijft hetzelfde)
Alvast bedankt!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:52
Ik heb van het weekend (wel een Intel systeem) moederbord, cpu en geheugen vervangen voor veel nieuwe hardware en Windows starte gewoon op. Wel moest ik alle nieuwe drivers installeren voordat het goed werkte allemaal. Maar nu werkt alles prima, heeft mij een hoop tijd bespaard.

edit n.a.v. berichten hieronder, ik moest Windows wel opnieuw activeren (per telefoon)

[ Voor 20% gewijzigd door LordSinclair op 04-02-2015 15:49 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Met alleen een CPU upgrade hoef je niet de boel opnieuw te installeren.

Nieuwe CPU erin, en gaan met die banaan! :P

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-02 08:54
En met andere hardware ook niet, mits je bedacht bent op eventuele problemen (alle hardware swappen levert mogelijk problemen op met licenties).

Dat hardware vervangen = herinstalleren is iets dat mogelijk nuttig was in het Windows 9X-tijdperk, tegenwoordig is Windows daar vrij flexibel in.

Zaken als 'drivers verwijderen' is ook een fabeltje, al die devices worden gewoon geprobed op basis van device IDs hoor (al heb je weinig aan je Catalyst control panel met een Nvidia-kaart, etc.)

Waar Windows nog wel eens lastig over wil doen is storage drivers, alle ongebruikte drivers worden helemaal disabled. Switchen van IDE naar AHCI gaat niet zonder wat voorbereiding.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:43
voor nieuwe cpu is het niet nodig omdat een cpu geen drivers gebruikt. alleen met een upgrade voor oa mobochipset zal dit nodig zijn

[ Voor 4% gewijzigd door peize9 op 06-02-2015 18:18 ]

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Toen ik van een AMD Phenom ii x4 965BE naar een FX8320 ging moest ik eerst even een BIOS update uitvoeren en daarna heb ik de ene CPU eruit gepakt en de andere erin gezet en koeler erop en opstarten maar.

Moest Windows niet opnieuw installeren, alle programma's deden het nog (alhoewel dit altijd het geval is, iets vervangen heeft niks met je opslag te maken, of je vervangt natuurlijk je opslag).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34
Je kan ( nagenoeg ) alles probleemloos vervangen behalve ( meestal ) het moederbord.
Ben zelf van Socket 1150 ( Intel ) van een Pentium G3420 naar een i5-4590 gegaan.
Geen centje pijn. Win7 draaide gewoon vrolijk door.

edit:
Het is wel raadzaam je moederbord te voorzien van de meest recente BIOS dmv de originele CPU

[ Voor 19% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 05-02-2015 15:43 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-02 08:54
peize9 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 15:27:
voor nieuwe cpu is het niet nodig omdat een cpu geen drivers gebruikt. alleen met een upgrade voor oa ram zal dit nodig zijn
Nee.
Pagina: 1