Dell U2713H lichte plek op scherm

Pagina: 1
Acties:

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 11:32
Beste mensen,

Sinds enkele maanden heb ik een Dell U2713H. Prima monitor en ik ben er erg tevreden mee. Echter ik zie nu ineens een licht vlekje op mijn scherm.

- scherm is schoongemaakt
- vlekje niet zichtbaar als monitor uitstaat
- vlekje niet zichtbaar op zwarte achtergrond
- bij alle andere kleuren ziet het eruit als een lichte vlek van ca. 2mm.

Is dit een defect aan het scherm? En valt daarmee dus mogelijk in de garantie?

Graag hoor ik of iemand weet wat het is voordat ik hiermee terug naar de winkel ga.

Groet,
Marco

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-01 12:58

Melkaz

Melkazar

Zo te horen gaat hier over een dode of stuck (sub) pixel. Zou je eens kunnen kijken via deze tool op welke kleuren je de plek ziet?

http://flexcode.org/lcd2.html

Je hebt namelijk per type variant verschillende garanties. De U2713H is een premium panel monitor en kan binnen 2 jaar worden vervangen wanneer je 1 of meerdere bright pixels hebt. Dode pixels heb je er helaas 5+ van nodig.

Een bright stuck pixel is er eentje die constant vast zit op een kleur, bijvoorbeeld altijd groen. Een dead pixel er eentje die simpelweg geen stroom krijgt en daarom altijd uit staat. Deze zie je voornamelijk op witte achtergronden snel.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

• NMA
Hallo Melkaz,

Dank voor je reactie.

De vlek is op alle achtergrondkleuren zichtbaar (als lichte vlek) met uitzondering van een zwarte achtergrond.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

Is er een mogelijkheid om een foto van te maken? Al lijkt me iets van 2mm lastig op de foto te krijgen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Melkaz schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:28:
Zo te horen gaat hier over een dode of stuck (sub) pixel. Zou je eens kunnen kijken via deze tool op welke kleuren je de plek ziet?
Dat moet dan een hele rij/groep pixels zijn wat een pixel van 2mm is wel erg groot. :P
garriej schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:34:
Is er een mogelijkheid om een foto van te maken? Al lijkt me iets van 2mm lastig op de foto te krijgen.
Eens. Een foto maakt het beoordelen van het probleem een stuk makkelijker. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

ChojinZ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:37:
[...]

Dat moet dan een hele rij/groep pixels zijn wat een pixel van 2mm is wel erg groot. :P

[...]

Eens. Een foto maakt het beoordelen van het probleem een stuk makkelijker. :)
Klopt! Maar het kan best een cluster dode pixels zijn of een stofje achter het scherm. Maar dan vind ik en lichte plek vreemd, dan had ik een donkere verwacht zeker als hij op een zwarte achtergrond niet te zien is. Dus foto zou veel helpen!

Overigens heb ik vorige week een screenshot kunnen maken van 2 dode pixels met m'n telefoon. het is prima te doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Melkaz op 04-02-2015 14:39 ]

• NMA
Ik heb er een foto van gemaakt maar hoe krijg ik deze in mijn reactie? Moet ik deze op een andere site uploaden en dank linken? (sorry het is de eerste keer dat ik een plaatje toevoeg)

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

NMA schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:49:
Ik heb er een foto van gemaakt maar hoe krijg ik deze in mijn reactie? Moet ik deze op een andere site uploaden en dank linken? (sorry het is de eerste keer dat ik een plaatje toevoeg)
Jaa dat is prima. zet de link nog even tussen de [ img] [/img ] tags in ( zonder spaties ).

• NMA
Bij deze de link naar de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/312fjfm.jpg

Het is lastig fotograferen op een beeldscherm. ls je goed kijkt zie je een lichte vlek. In werkelijkheid is de plek wel beter zichtbaar, vooral op een witte achtergrond.

[ Voor 18% gewijzigd door NMA op 04-02-2015 15:08 ]

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Ik zie inderdaad de witte vlek, maar op deze matige TN panelen op werk is het helaas moeilijk te zien wat het nou precies is. Misschien toch een stuck pixel? Wist niet dat er ook witte stuck pixels bestonden maar volgens Google:
LCD monitors contain millions of pixels, each one composed of three subpixels: red, blue, and green. When all three are on, a pixel looks white. Other combinations create other colors. A pixel can become stuck showing one hue. But you can fix this.

• ChojinZ
NMA schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:55:
Bij deze de link naar de afbeelding:

[afbeelding]

Het is lastig fotograferen op een beeldscherm. ls je goed kijkt zie je een lichte vlek. In werkelijkheid is de plek wel beter zichtbaar, vooral op een witte achtergrond.
Zit de vlek OP je scherm of IN je scherm (zover je dat kan zien)?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• NMA
Hmm, dat is erg lastig te zeggen.

Het is ook niet onder elke kijkhoek even goed zichtbaar. Hoe meer ik er van de zijkant naar kijk des te minder zichtbaar is de plek. Dat geldt overigens ook voor de achtergrond kleur; hoe donkerder de achtergrond, hoe minder zichtbaar het plekje.

Op het oog lijkt het ook niet direct op een pixel, het heeft een wat langwerpige vorm en loopt iets diagonaal.

[ Voor 16% gewijzigd door NMA op 04-02-2015 15:49 ]

• NMA
Kan het zijn dat de coating op het scherm beschadigd is door het reinigen van het scherm? Ik reinig deze meestal met een klein beetje spiritus op een tissue keukenrol.

Verwijderd

Duw er eens goed tegen met je nagel? Als het dan weggaat is het een stuck pixel, of een hoop ervan.

• ChojinZ
NMA schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:06:
Kan het zijn dat de coating op het scherm beschadigd is door het reinigen van het scherm? Ik reinig deze meestal met een klein beetje spiritus op een tissue keukenrol.
Dat kan heel goed en ik vermoed ook dat dat het probleem is. Zeker ook omdat je zelf aangeeft dat het een langwerpige vorm heeft en iets diagonaal loopt.

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Heeft niets met een stuck pixel te maken lijkt me, die zien er heel anders uit, als in één pixel met een niet veranderende vaste kleur.

Dit is een zogenaamde 'bright spot'. Zelf ook gehad op het scherm van m'n Dell XPS, en uiteindelijk door een monteur laten beoordelen en het scherm vervangen. Oorzaak ligt voor zover ik weet in een tijdens het fabricageproces ontstane afwijking, en is ook niet te repareren of weg te poetsen.

Zelf had ik problemen de helpdesk van Dell te overtuigen, de term bright spot was ze ook niet bekend. Op de foto's die ik ze stuurde gaven ze aan niets te kunnen waarnemen. Het was dat ik toevallig toch al een monteur op bezoek kreeg voor een ander euvel, die had tevens opdracht van de helpdesk het te beoordelen, en gaf aan dat het scherm inderdaad vervangen moest worden (ironisch genoeg had het vervangende scherm vervolgens wèl een stuck pixel |:().

[ Voor 43% gewijzigd door Weemism op 04-02-2015 16:25 ]

• NMA
Lastig te zien of het verdwijnt als ik er op druk (is zo klein). Het lijkt van niet.

Maar ik vind, gezien het feit dat het een wat langwerpige vorm heeft, het ook niet voor de hand liggend dat het een kapotte pixel is. Kan het een probleem met backlight zijn? Het ziet er echt uit als iets dat wat feller schijnt.

Hier nog 2 iets duidelijkere afbeeldingen van een scherm met hetzelfde probleem (let op: dit is dus niet mijn scherm, maar zo ziet het er bij mij ook uit):

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2d8mm85.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2dv2b0z.jpg

• Melkaz

Melkaz

Melkazar

Weemism antwoord lijkt mij gezien de foto's hierboven nu de meest voor de hand liggende kwaal. Zeker om de pixels meekleuren met het groen, Bij een stuck witte pixel waren ze fel wit gebleven maar hier worden ze alleen wat lichter/vager.

[ Voor 15% gewijzigd door Melkaz op 04-02-2015 16:34 ]

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Voor wat betreft je vraag of het een probleem is met de backlight, op het forum van Notebookreview wordt het in een reactie als volgt omschreven:
It's an issue with the light diffusing layers which guide the backlight below the panel proper.
.
Dus niet veroorzaakt door de backlight, maar door de schermlagen waar de backlight doorheen schijnt, dit lijkt me ook de meest aannemelijke uitleg.

Zoals aangegeven kan je dit zelf niet oplossen, en gaat het ook niet vanzelf weg. Mijn advies is om de helpdesk van Dell hierover te bellen en te vragen naar vervanging of reparatie van het scherm. De plek is op je foto m.i. goed te zien, hopelijk doen ze dus niet te moeilijk.

• NMA
@Weemism: dat klinkt aannemelijk. Op andere forums las ik ook al zoiets. Kunnen deze problemen ook later optreden? Ik heb het scherm meer dan een half jaar en zie het nu pas voor het eerst terwijl het niet echt iets is wast je over het hoofd ziet.

Ik heb Dell net gebeld maar zij konden het probleem niet meer inboeken (moet voor 16.30 uur). Dus morgen nog maar een keer bellen.

Ik snap nog niet helemaal wat ze gaan doen. Ik kreeg het idee dat ze hem komen omruilen maar op mijn vraag of het een bekend probleem was was het antwoord dat het wel eens voorkomt (uiteraard). Morgen maar even goed navragen want ik gebruik het scherm zakelijk en kan geen dagen zonder. Ik heb ook geen zin om mijn scherm op te sturen, dagen niet te kunnen werken om dan te horen dat ze er niets aan gaan doen of het niet in de garantie valt.

Ben benieuwd.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Bij mij zat het er al vanaf dag 1 in, maar wat je zegt valt dit meteen op, dus waarschijnlijk dat het bij jou toch in de loop van de tijd is ontstaan.

Het lijkt in ieder geval positief dat de helpdeskmedewerker zelf aangaf dat het wel eens voorkomt en het probleem dus lijkt te erkennen. Dat was bij mij toen niet het geval wat het vervolgens lastig en frustrerend maakt je gelijk te halen.

N.a.v. wat je schrijft vermoed ik dat ze het scherm gewoon komen ruilen bij je en de oude meenemen. Lijkt me inderdaad goed om dat morgen uitdrukkelijk na te vragen om te voorkomen dat je straks zonder zit. Geen idee hoe het intern bij Dell werkt verder, maar kans bestaat dat ie vervolgens gewoon wordt gescrapped, en ze niet eerst nog eens een analyse gaan doen (die vervolgens in je nadeel zou kunnen uitpakken). Zal afhangen van kosten/baten voor Dell zelf afhankelijk van de prijs en de leeftijd van het betreffende product.

• NMA
En om andere zaken uit te sluiten: is het mogelijk dat de coating van het scherm beschadigd is als gevolg van het reinigen met spiritus? Op het internet vind ik hier erg uiteenlopende antwoorden over (van 'veels te agressief' tot 'ik maak mijn monitor er al jaren mee schoon').

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Geen idee, maar voor m'n gevoel lijkt spiritus me mogelijk wel wat agressief om een kunststof oppervlak mee te reinigen, gebruik zelf alleen Glassex.

Tenzij je met het blote oog (ook bij een niet ingeschakeld scherm) wrijvings- of verkleurde plekken kan zien waar je met die spiritus hebt gereinigd zou ik me geen zorgen maken dat Dell daar iets over opmerkt.

• NMA
Ter informatie:

Zojuist met Dell gesproken en foto's van het probleem gemaild. Ze sturen een nieuwe monitor op en komen de oude ophalen. Er werd niet gemeld of het om een bekend probleem ging.

Nette service van Dell. Bij de meeste bedrijven moet je toch vaak behoorlijk moeilijk doen om een vervanging te krijgen.

Mochten er nog problemen met het nieuwe exemplaar zijn dan meld ik het hier nog wel even.

Dank voor de hulp in ieder geval.

Update: Vandaag een telefoontje van Dell gehad; ze hebben op het ogenblik geen U2713H op voorraad dus het duurt nog ca. 1,5 week voordat ik de nieuwe binnen heb.

[ Voor 21% gewijzigd door NMA op 06-02-2015 18:22 ]

Pagina: 1