Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om op basis van een externe thunderbolt behuizing een itx case te vullen met een thunderbolt logic board en een deftige GPU. Nu zit er bij de thunderbolt behuizing een psu van 75w die dit levert via een 12V DC voeding met 7A. Deze levert normaal ook de stroom voor de pcie insteekkaarten die in de Thunderbolt behuizing geplaatst worden en heeft een max vermogen van 90w. Een gpu van 75w zou dus ook nog wel kunnen, echter wil ik een GPU gebruiken die wat meer peut nodig heeft.

Mijn vraag is dan ook, zou ik de 12V DC voeding kunnen verzorgen door 1 of 2 molex connectoren van een 350w of 300w psu te lussen naar een DC 12V stekker middels de afgebeelde connector?
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/8joAAOSwPe1T3KTQ/$_57.JPG

Molex is 12V en PSU's hebben over het algemeen een of meerdere rails die genoeg ampere kunnen leveren, maar mijn vraag is levert de psu automatisch de hoeveelheid amperes die gevraagd worden?

Verder is het idee om de PSU dan tevens te gebruiken om de GPU van stroom te voorzien middels molex naar pcie converters indien de psu niet genoeg pcie stroom strekkers heeft.

De 24pins psu stekker wil ik schakelen via de powerknop van de itx case.

Doel is uiteindelijk dus om geen externe powerbrik voor het thunderbolt logic board meer nodig te hebben en alles netjes en veilig van stroom te voorzien middels een bescheiden, eventueel sfx psu in de itx behuizing.

Graag hoor ik of met name dus de molex naar dc stroom adapter zoals afgebeeld veilig kan worden gebruikt of dat er toch nog met weerstanden moet worden gewerkt.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 13:57
In principe moet het kunnen, maar je moet wel even goed opletten of de adapter de stroom wel aan zal kunnen. De PSU zorgt er gewoon voor dat er 12V op dit rails staat, de videokaart neemt dan zoveel ampere's als 'ie nodig heeft, zolang je onder de maximale stroom van de PSU blijft natuurlijk. Als je over de maximale stroom heen gaat zal de spanning inzakken en/of de PSU beschadigd raken wat vervolgens ook weer je videokaart gaan beschadigen. Kijk dus even goed hoeveel stroom de PSU kan leveren op de 12V rail(s).

Een flinke videokaart heeft vaak twee 6pins aansluitingen, waarbij je dus 12 +-draden hebt, en 12 aardedraden. De adapter die je laat zien heeft er voor allebei slechts één en deze zal dus waarschijnlijk doorbranden als je er even veel stroom doorheen gaat pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
De adapter is alleen voor het logic board. De psu zal via normale molex naar pcie kabel of als de psu zelf pcie stroom aansluitingen heeft, zijn stroom leveren. Ik wil met name weten of de psu automatisch de juiste ampere zal aanleveren voor het logic board via de molex naar dc adapter zoals afgebeeld.

Aanslutingen zouden dus als volgt kunnen zijn:
ATX24 - ground en plus naar aanknop van de case
Molex 4 pin 2x doorgelust naar DC adapter zoals afgebeeld naar logicboard
4x molex naar 2x pcie6/8 adapter naar GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Is zo'n thunerbolt board stieken een audio interface kaart?

Je kunt dat prima met een ATX voeding doen, echter dat stekkertje op de foto zou ik geen 7A doorheen durven te duwen.

Het tweede: De voeding die bij zo'n audio kaart zit, is meestal wat heftiger gefiltert als een ATX voeding, die op de uitgang, bij mij tenminste, gewoon nauwelijks tot niet gefiltert zijn.

Ik heb eens mijn Motu met m'n PC voeding gepowered, maar dat leverde een bak met ruis en ellende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Nee ik ga geen audio gebruiken. Het logic board is middels pcie1 aangesloten op een logicboard met een pcie4x, daar gaat middels een 4x naar 16 riser een gpu op aangesloten worden.

Het gaat om een OWC Helios kastje.
http://www.thessdreview.c...e-800gbs-and-150000-iops/

Ik ga uit dat kastje alleen de logic boards gebruiken om een EGPU build van een normale itx case te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 13:57
Als de adapter alleen voor het logic board is moet het zeker kunnen. Om je vraag explicitet te beantwoorden: ja de psu zal automatisch de juiste stroomsterkte leveren, zolang je het maximum niet overschrijdt. Zie wet van Ohm, de voeding doet niets anders dan de uitgang op 12V houden. Het is onmogelijk dat de ene voeding meer of minder stroom zal leveren bij dezelfde spanning en dezelfde belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Ok top thnx. Ik heb maar beperkte kennis van electronica, dus altijd handig om vermoedens hier te kunnen toetsen en nieuwe kennis toegereikt te krijgen. Ik ga die wet eens lezen. Alvast bedankt. Als het allemaal in elkaar zit, zal ik het hier wel eens posten.

Pagina: 1