Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:57
Mijn ouders bezitten een standaard PC met daarin een Intel Duo Core E8400 op een Asus P5k-e moederbord (socket 775).

Deze draait middels de Samsung 830 SSD als een zonnetje. Toch is er één irritante eigenschap; de PC wordt niet meer wakker uit de stand-by modus. Dit was ook al zo toen er nog een conventionele HDD in zat, dus ik heb sterk het vermoeden dat het aan het moederbord ligt. Het flashen van de meest recente BIOS lost het probleem helaas niet op.

Om voor goed van het probleem af te komen ben ik voornemens om een ander moederbord met socket 775 te plaatsen.

Mijn vraag is of ik zomaar een nieuw moederbord kan plaatsen. In de zin van alle componenten erin prikken en weer gaan met de banaan. Of moet ik dan alsnog iets (of alles) herinstalleren?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een bord pakt met eenzelfde chipset dan zal dit geen probleem geven, hooguit wat drivers die geherinstalleerd moeten worden voor externe apparaten die anders zijn dan op je huidige bord.
Ik denk alleen dat het nog lastig wordt om een bord te vinden met eenzelfde chipset.

Andere chipset kan op zich ook, al zou ik dan sneller een reinstall overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:22

TommieW

Numa numa.

Je hebt best kans dat Windows problemen gaat geven, aangezien veel hardware dan verandert. Bij "problemen" moet je denken aan Windows die BSOD't bij booten, of Windows die niet meer wil activeren.
Je kan proberen om gewoon het moederbord te vervangen, en als Windows écht stuk is, het opnieuw te installeren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
De kans bestaat dat je alles kan overzetten en dat de pc in 1 keer opstart. Echter, een herinstallatie heeft wel de voorkeur.

Een aantal componenten op je moederbord zullen niet identiek zijn en daarvoor moeten andere drivers geinstalleerd worden. Daarnaast zijn er drivers van het oude systeem geinstalleerd die je na de switch wellicht niet meer nodig hebt. Dit kan flinke en vooral rare problemen gaan geven.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
TERW_DAN schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:14:
Andere chipset kan op zich ook, al zou ik dan sneller een reinstall overwegen.
Meh, bijgeloof.
ChojinZ schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:15:
Een aantal componenten op je moederbord zullen niet identiek zijn en daarvoor moeten andere drivers geinstalleerd worden. Daarnaast zijn er drivers van het oude systeem geinstalleerd die je na de switch wellicht niet meer nodig hebt. Dit kan flinke en vooral rare problemen gaan geven.
Drivers die niet worden gebruikt worden ook niet geladen, dus die leveren ook geen 'problemen' op. Fabeltje.

Enige drivertechnische problematische uitzondering die ik ken is het switchen van storage driver. Met een S775-era moederbord zou je daar wel eens tegenaan kunnen lopen.

Check dus even of het oude bord al AHCI doet, zo niet, wijzig het register zodat msahci enabled is, switch de controller mode naar AHCI, controleer of het nog werkt en vervang dan het moederbord. Nieuwe bord uiteraard ook op AHCI zetten.

Als een van de twee borden geen AHCI doet moet je dat truukje waarschijnlijk met een andere driver uithalen, maar volgens mij is AHCI support wel redelijk universeel onder S775-borden.

Zie ook m'n post van dezelfde strekking in een ander topic (al was 'ie hier relevanter).

Thralas in "CPU upgrade, windows opnieuw installeren?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, gewoon de realiteit. Vaak genoeg gezien dat het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Thralas schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:45:
[...]

Meh, bijgeloof.

[...]

Drivers die niet worden gebruikt worden ook niet geladen, dus die leveren ook geen 'problemen' op. Fabeltje.
Die drivers (of beter gezegd: de bijbehorende software) kunnen echter wel systeemaanpassingen maken waardoor bepaalde functionaliteit word uitgeschakeld.

Mooi voorbeeld zijn sommige wifi drivers die Wireless Zero Config uitzetten omdat de software graag zelf de verbindingen wil beheren. Als je dan overstapt naar een andere wifi kaart word de service niet zomaar weer opgestart.

Soortgelijke situatie's heb ik overigens ook met geluidskaart software gezien.
TERW_DAN schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:55:
[...]

Nee, gewoon de realiteit. Vaak genoeg gezien dat het fout gaat.
Das ook mijn ervaring....

[ Voor 18% gewijzigd door ChojinZ op 04-02-2015 16:01 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Alright, fair enough, dat is er nog een dan. I'll give you that.

Maar ik blijf bij m'n stelling dat INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE het enige is waar je voor moet oppassen, en het verder in 99% van de gevallen prima gaat. Google it, 9/10 keer gaat het over storage drivers.

Waar je verder nog last van kunt hebben:
- van BIOS naar UEFI switchen (is hier niet aan de orde)
- Windows OEM licenses (denk ik?)

Ben benieuwd naar TS z'n ervaring, als het toch niet plug & play blijkt (behalve storage) verneem ik dat graag ;)

Eventueel kun je nog het een en ander proberen met sysprep trouwens, maar imo. is dat het niet waard.

[ Voor 27% gewijzigd door Thralas op 04-02-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik ben het wel met Thralas eens dat de TS vooral eerst moet proberen of het werkt. De kans dat het gaat werken is best groot, zeker als er geen ingrijpende wijzigingen zijn. De keren dat ik een Windows-installatie heb gestart in een andere pc gingen eigenlijk zonder problemen (weliswaar allemaal met AMD-CPU, maar het is nu niet alsof een Athlon 64 X2 en een Opteron 3300 zo erg hetzelfde zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik ben ooit van s478 naar s775 gegaan met Vista zonder reinstall dus ik kan de stelling van Thrales wel onderschrijven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rossi46 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:10:
Deze draait middels de Samsung 830 SSD als een zonnetje. Toch is er één irritante eigenschap; de PC wordt niet meer wakker uit de stand-by modus. Dit was ook al zo toen er nog een conventionele HDD in zat, dus ik heb sterk het vermoeden dat het aan het moederbord ligt. Het flashen van de meest recente BIOS lost het probleem helaas niet op.
Je hebt wel zowel in de BIOS als in Windows aangegeven dat een apparaat (bijv. ramplank) de PC uit standby mag halen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kan, en het kan niet. Ik heb Intel X48>X58 conversies fout zien gaan, en Opteron > Xeon migraties goed zien gaan. Wil je het 100% zeker weten maar niet 100% installeren: Start een admin commant prompt, ga naar C:\Windows\System32\sysprep\sysprep.exe, en restart windows in OOBE-modus. Met generalize tab! Wat dat doet is Windows "Algemeen" maken, zodat je kan migreren tussen verschillende computers (of een VM kan maken van je PC en hem naar Azure kunt verhuizen desnoods!).

Het kán goed gaan, maar wil je dat risico echt lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:45
Zorg dat je een backup hebt - altijd wel een goed idee - en dan loop je dus geen risico als je het probeert zonder re-install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Waarom niet een reinstall gewoon doen. Zoveel tijd kost dat niet en is ie weer schoon en fris. Loop je zeker weten niet tegen drive problemen op.
Ik snap zo en zo niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Al je data zet je toch niet op je primaire schijf. En als je dat wel doet goede les om her niet meer te doen.
Nieuwe installatie + drivers en programma,s 2 uurtjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik wens je veel succes binnen die 2 uur, ik denk dat ik eerder 2 dagen bezig ben. Alleen al Windows weer updaten naar de recentste updates gaat waarschijnlijk al langer dan 2 uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Windows installeren duurt 20 minuten ofzo. Updaten zal ie wel even mee bezig zijn, maar daar hoef je natuurlijk niet voor te blijven zitten.

Windows + drivers moet in 2 uurtjes wel lukken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, als je vindt dat je klaar bent met een herinstallatie na Windows en de drivers moet je dat vooral vinden, maar ik vind dat je pas klaar bent als je niet meer de hele tijd programma's aan het installeren bent die je op dat moment wil gaan gebruiken (en met programma's als pak 'm beet Photoshop ben je zo wel even verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
dcm360 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:15:
Tja, als je vindt dat je klaar bent met een herinstallatie na Windows en de drivers moet je dat vooral vinden, maar ik vind dat je pas klaar bent als je niet meer de hele tijd programma's aan het installeren bent die je op dat moment wil gaan gebruiken (en met programma's als pak 'm beet Photoshop ben je zo wel even verder).
Trek je er nog een extra uurtje voor uit om de overige software te installeren en je bent binnen 3 ipv 2 uur klaar.
Maar 2 dagen? Ja, wellicht als je nog een 5400rpm schijf hebt uit 2001. Maar met de hedendaagse SSD's ben je toch niet meer zo lang bezig?

En zoals Elmo_b al aangaf: Als je al je data/progs niet op je primaire drive zet voorkomt dat ook al een hoop extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:24
Ik heb ook mijn moederbord, cpu en geheugen vervangen voor nieuwe hardware. Windows starten nog prima op, ik moest Windows wel opnieuw (telefonisch) activeren.

Ik vind het ook teveel werk om alles opnieuw te installeren en daarna alles nog in te stellen hoe het was, dus vandaar dat ik voor deze optie gekozen heb want je bent er zo een (werk)dag mee kwijt. Je hoeft er inderdaad niet naast te blijven zitten, maar elke 5 minuten is er wel gebruikers interactie nodig.

De hoeveelheid tijd die je kwijt bent nadat je Windows hebt geïnstalleerd is natuurlijk per persoon heel erg verschillend. Als je alleen Word en Photoshop gebruikt ben je zo klaar natuurlijk ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:45
Het zijn ook al die kleine details, hè... windows installeren, updaten - dan de instellingen weer terug krijgen, bedenken wat je sowieso allemaal veranderd hebt. En dan allerlei programma's herinstalleren - en bedenken wat je in de config van elk programma aangepast hebt en opnieuw doen.

Zelf vind ik dat gewoon vervelend en nutteloos werk, want alles was al goed voor ik begon aan een upgrade. Laat ik het zo stellen: zelfs WC's schoonmaken vind ik nog leuker om te doen dan een PC installeren.

Dus zelf zou ik daarom al proberen er zonder herinstallatie uit te komen. Werkt het niet goed, kan je altijd nog van scratch af aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
vanaalten schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:47:

Dus zelf zou ik daarom al proberen er zonder herinstallatie uit te komen. Werkt het niet goed, kan je altijd nog van scratch af aan beginnen.
Maar daar is 99% het toch ook over eens? Probeer het gewoon eerst over te zetten, loop je tegen problemen op, dan kan je altijd nog een herinstall overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:57
Ik was gewoon bijna m'n eigen topic vergeten... Bedankt voor alle input overigens! :Y
Raven schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:46:
[...]

Je hebt wel zowel in de BIOS als in Windows aangegeven dat een apparaat (bijv. ramplank) de PC uit standby mag halen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog geen seconde aan gedacht heb :$ Dat is dus het eerste dat ik zal checken.

Verder, wat betreft re-install. Er staat op zich niet zoveel op hun PC, dus het kan redelijk snel. Maar vooral hun email is altijd zo'n gezeik, dus ik wil dat het liefst voorkomen.

Wat nou als ik precies zo'n moederboard weet te fixen, of eentje uit (ongeveer) dezelfde serie. Dan zou er in theorie toch weinig/geen kans op gedoe moeten zijn? ;)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Rossi46 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 17:15:
Ik was gewoon bijna m'n eigen topic vergeten... Bedankt voor alle input overigens! :Y

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog geen seconde aan gedacht heb :$ Dat is dus het eerste dat ik zal checken.

Verder, wat betreft re-install. Er staat op zich niet zoveel op hun PC, dus het kan redelijk snel. Maar vooral hun email is altijd zo'n gezeik, dus ik wil dat het liefst voorkomen.

Wat nou als ik precies zo'n moederboard weet te fixen, of eentje uit (ongeveer) dezelfde serie. Dan zou er in theorie toch weinig/geen kans op gedoe moeten zijn? ;)
Yup, in theorie wel ja... +

Pagina: 1