Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw hier, don't blame me als dit topic op de verkeerde plek staat O-)

Vorige week vrijdag heb ik eindelijk mijn glasvezel pakket van de Caiway aangesloten (G200 abbonement 200mbit up & 200 mbit down) Ik heb direct verschillende speedtesten gedaan om te kijken of de snelheid die belooft werd ook daadwerkelijk geleverd werd. Ik kwam echter niet boven de 85mbit up & 85mbit down. Omdat het vrijdag na 6 uur was kon ik niet meer met de helpdesk van Caiway bellen.

Maandag in de middag na ongeveer 2 uur aan de telefoon, ben ik samen met de Caiway helpdesk erachter gekomen dat de snelheid wel wordt geleverd (direct vanuit de glasmodem naar een pc). Nu blijkt dus dat mijn D-Link router de schuldige is van de beperkte internetsnelheid. Caiway adviseerde mij om met de helpdesk van D-link te bellen.

Gisterochtend heb ik met de helpdesk van D-Link gebeld maar daar hebben ze volgens mij een rare manier van helpen. De vrouw die mij te woord stond, zou mij in de middag een mailtje sturen waarin een aantal vragen zouden worden gesteld over mijn router. Aan de hand daarvan zouden zij mij kunnen helpen. Deze e-mail heb ik nu echter nog steeds niet binnen.

Zodoende ben ik hier nu op het Tweakers forum beland, en hoop ik dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:49
FF voor de duidelijkheid, heb je de metingen bedraad of draadloos gedaan?
Indien bedraad, dan zou ik in ieder geval de kwaliteit (zelf geknepen?) van de kabels controleren.
Bleef zelf met slechte kwaliteit UTP kabels of slecht geknepen connectoren ook wel eens rond de 90 mbit hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Het is altijd goed om op een forum een vraag te stellen...dat vergroot de kans op hulp (indirect help ik je daar ook mee ;)).

Oké...inhoudelijk:

Volgens Smallnetbuilder zou de WAN-LAN throughput geen probleem moeten zijn:
http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=3

Hoe heb je de test uitgevoerd (hopelijk met kabel)?
Met welke hardware (vooral de NIC) is de test uitgevoerd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle metingen zijn bedraad gedaan met Cat5e kabels. Deze zaten in het pakket en waren al geknepen.
Direct vanuit de glasmodem naar mijn pc was de snelheid 210mbit up & 220mbit down.
Volgens mij is de netwerkkaart : Realtek PCIe GBE Family Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Heb je het modem even uit gehad voordat je de testen met router hebt uitgevoerd?
Welke verbindingssnelheid geeft je router aan (WAN kant) en welke verbindingssnelheid geeft je PC aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik maandag heb gedaan toen ik aan de telefoon was met de Caiway hulpdesk:

De glasmodem gaf 2 D-Link adressen door, daarom moest de glasmodem worden gereset. Ik heb de router en de glasmodem uitgezet, daarna heb ik de router losgekoppeld van de glasmodem. De glas modem is 30 minuten uit geweest.

Daarna moest ik de glas modem direct op een pc of laptop aansluiten. Ik heb er een laptop bij gepakt (met gigabit netwerkkaart) om de snelheid te testen. Ook op de laptop kwam ik op 85mbit up & 85mbit down. Diegene van de helpdesk was er bang voor dat de snelheid niet goed doorkwam en vroeg mij toen om de snelheid nogmaals te testen met een andere pc. Ik heb toen een Cat5e kabel naarboven gelegd (liggen nog oude cat5 kabels in het huis) om deze aan te sluiten op mijn PC. De snelheid die toen doorkwam was 210mbit up & 220 mbit down.

Vervolgens moest ik de D-link router weer aansluiten op het glasmodem, dit echter pas nadat het ... adres uit de router was. Dit duurde weer 30 minuten. Na 30 minuten heb ik eerst de glasmodem aangezet en daarna de router. (bij de caiway glasmodem duurt het een aantal minuten voordat alle lichtjes constant branden) Toen ik dus weer internet via de D-link router had kwam ik weer op de 85 mbit up en down snelheid.

Ik weet niet of dit dom klinkt, maar hieruit kan toch worden geconcludeerd dat het waarschijnlijk aan een van de instellingen van de D-link router ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Een instelling weet ik niet, maar aan de router ligt het zeker. Aangezien je direct op het modem gewoon de snelheid haalt. ervan uit gaande dat alle kabels cat5e of hoger zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door garriej op 04-02-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
Wacht even,wat voor kabel ligt er van je modem naar je router??I
s dit cat 5?

En van de router naar je computer is dit ook cat 5???

Zo ja dan heb je al en probleem je pakken,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van de glasmodem naar de router gaat een (platte) cat5e kabel.
Van de router naar mijn PC gaat een ronde cat5e kabel.

Net nog even een andere cat5e kabel tussen de router en de glasmodem aangesloten, maar er is geen verschil.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
Laptop direct op modem: 85mbit
PC direct op modem met andere en langere UTP kabels: 210/220mbit

Het ligt blijkbaar aan de laptop of aan de bij de laptop test gebruikte kabels.

Heb je met gebruik van de D-link router getest op de laptop of met de PC en de langere Cat5e UTP kabels?
Zou in ieder geval beide nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
lier schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:03:
Welke verbindingssnelheid geeft je router aan (WAN kant) en welke verbindingssnelheid geeft je PC aan?
Aan de topic starter, heb je de hierboven gequote dingen bekeken ?

Als je PC naar je router maar op Fast Ethernet (100 mbps half Duplex) connect, dan zou je wellicht nooit meer dan je genoemde snelheid halen.

Je kunt op de router inloggen via de web interface en kijken wat aan de WAN kant de connectie snelheid is. Die moet Gigabit Ethernet zijn.
Aan je LAN kant ook.. Dat is wellicht het makkelijks op je PC te controleren bij de eigenschappen van de netwerk kaart

handleiding: ftp://ftp2.dlink.com/PROD...EVA_MANUAL_1.00_EN_US.PDF

P.59 Wan speed 10,100, 1000 of Auto (auto wordt aangeraden)

Voor check van de lan speed zie ik niets staan..

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 04-02-2015 15:29 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zowel de WAN Port Speed op Auto als op 1000mbps ingesteld. Maar geen verschil.

De kabel die tijdens de test is gebruikt is voor zowel de laptop als de PC dezelfde geweest. De meneer van de Caiway helpdesk zei dat dit misschien te maken had met de firewall van de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
Caiway levert zelfs meer dan de beloofde snelheid gezien de test resultaten van je PC wanneer direct aangesloten op het modem.
Wil je een lijstje maken van de gebruikte hardware?

Modem: merk en type
Router: D-link DIR 880L, firmware?
Laptop: merk en model
PC: merk, indien zelfbouw, welk moederbord?
UTP kabels: Cat 5 of Cat5e?

Zijn je laptop en PC vrij van virussen en malware?
Welke speedtests gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gladmodem : Genexis Model: Live! Titanium-22

Router: DIR-880L HW:A1 Firmware:1.02

Laptop: MSI GP60 2PE Leopard

PC: zelfbouw:

Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500 @ 3.30GHz
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI PH67A-C43 (MS-7673) (SOCKET 0)
Graphics
PL2473HD (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (MSI)

Kabels: Cat5e
Laptop en PC zijn voor zover ik weet allebei virus en malware vrij.

Welke speedtest:
https://www.caiway.nl/sit...nternetsnelheid/speedtest
http://www.speedtest.net/nl/
http://speedtest.operator.nl/speedtest/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
Het ligt niet aan je router, maar aan de LAN adapter in je laptop. Dat heb je zelf getest. Zowel met als zonder D-Link er tussen haal je maar 85/85.

Deinstalleer eens de drivers van die Killer Gaming LAN adapter in je laptop, en test eens met de generieke Windows LAN driver.
Je zou niet de eerste zijn met een waardeloze LAN performance met die zogenaamde supersnelle LAN-kaart. Die extra toestanden voor "Advanced Game Detect" maken meer kapot dan je lief is.

[ Voor 19% gewijzigd door Masimo op 04-02-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dit ga ik proberen.

Maar, als de d-link router er tussen staat haal ik op mijn PC ook niet de 200mbit up & down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

De moeite waard om de router een keer te resetten naar factory defaults (zeker na een firmware update) en vervolgens deze opnieuw te configureren.

Je hebt het over een platte CAT5e kabel, heb je al eens getest met andere kabels. Desnoods twee korte kabeltjes en je pc en router naar het modem slepen.

Andere test kan nog zijn om je router mee naar een vriendje/vriendinnetje mee te nemen en daar te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week had ik niet zo veel tijd, en had daarom het bericht van lier niet gezien. Net heb ik de router gereset naar factory defaults, en nu heb ik 210 Mbit Down & 215 Mbit Up.

Bij deze iedereen bedankt voor de moeite, en in het speciaal lier!
Pagina: 1