Toon posts:

Hoge temps met nieuwe setup i.s.m. CM Seidon 120v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Heb sinds gisteren men nieuwe pc in elkaar gestoken en heb toch wat problemen met de temperaturen ook al heb ik waterkoeling zitten (CM seidon 120v)

cpu i7 4790K 4.0 4.4ghz

in idle valt het allemaal wel mee, daar draait hij op 30-35° maar zodra ik ingame ga durft hij naar de 85° gaan, wat toch een enorm verschil is...

is mijn eerste waterkoeling dus weet niet goed wat ik er van moet denken...

Alles is juist installed en koelpasta is gebruikt.

Iemand een idee?

Thanx!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 04:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:01
Die Seidon 120V is geen geweldige AIO waterkoeler (menig luchtkoeler doet het beter), maar als de temperaturen direct naar 85 graden gaan zit hij misschien niet goed gemonteerd. Een paar vragen:
- Heb je wel het stukje plastic onder het koelblok verwijderd voor het monteren?
- Welke koelpasta heb je gebruikt, hoeveel en op welke manier is het aangebracht?
- Met welk programma heb je de temperaturen gemeten?

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:27:
Die Seidon 120V is geen geweldige AIO waterkoeler (menig luchtkoeler doet het beter), maar als de temperaturen direct naar 85 graden gaan zit hij misschien niet goed gemonteerd. Een paar vragen:
- Heb je wel het stukje plastic onder het koelblok verwijderd voor het monteren?
- Welke koelpasta heb je gebruikt, hoeveel en op welke manier is het aangebracht?
- Met welk programma heb je de temperaturen gemeten?
Ja ik weet dat het geen 100€ koeler is maar ik dacht toch max 65° ingame...
Ja is verwijderd
Cooler master EC 1 gekocht id winkel
realtemp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:01
Het is inderdaad gek dat hij direct naar 85 graden gaat bij het spelen van een game. Dat de temperatuur met deze koeler en CPU misschien 80+ haalt bij een stresstest als LinX, Prime95 of OCCT zou ik nog in kunnen komen, wat dan hooguit zou neerkomen op 70 tot 75 graden in zware games. Wellicht is het makkelijk als je even een lijstje neerzet met alle onderdelen van jouw pc.

Afijn, nog een paar andere zaken dan:
- Zit de koeler (op gevoel) goed vast?
- Zijn beide kabels (voor de fan en de pomp) aangesloten (in principe op het moederbord)?
- Hoeveel koelpasta heb je aangebracht? Normaal breng je 1 bolletje, ter grote van een kleine erwt, midden op de CPU aan en spreid je deze niet uit.
- Gaat de fan van de koeler bij belasting (ingame) ook harder draaien?
- Welke kast heb je en hoe is de algemene airflow hierin (hoeveel/waar intake fans, waar blazen fans de lucht naar buiten)?
- Waar in deze kast is de koeler gemonteerd en hoe (met de fan in push of pull, blaast deze de lucht naar binnen of buiten)?

Afhankelijk van deze vragen, maar je kunt het ook nu al doen, kun je de koeler eens los halen, koelpasta eraf en goed schoon maken en met nieuwe pasta nogmaals aanbrengen. Daarbij de schroeven liefst kruislings aandraaien, eerst niet helemaal vast aangedraaid en op het laatst ze een voor een wat vaster draaien. Dit zodat de koeler niet scheef erop komt te zitten.

Er kunnen ook tal van andere oorzaken zijn. Het kan zijn dat de CPU via het moederbord een te hoog voltage krijgt, waardoor hij onnodig warm wordt. Ook kan de pomp misschien niet werken en zo zijn er nog tal van zaken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

kan je een foto maken zodat we kunnen zien hoe hij in de kast en op de cpu zit alsjeblieft?

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 04-02-2015 18:22 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koeler opnieuw geinstalleerd en idd het plastiekje zat er nog omheen... Dom maar ik had hem niet installed dus kon het niet weten. Nieuwe koelpasta erop gedaan en nu draait hij in windows stabiel rond de 30 graden, spiked soms van 26 naar 34. Hiervoor gingen de spikes soms naar 50 en dergelijke

en om nog te antwden op je vragen

-koeler zit goed vast
-beide kabels aangesloten
- bolletje pasta en diagonaal aangedraaid
- fans staan op fullspeed
- aerocool sq 202
- achteraan in het bovenste gedeelte met als eerst de radiator en erna de fan die ingesteld staat op lucht naar de radiator te blazen uit de case. dus ik denk Push. Ik kan niet eerst de fan monteren en dan de rad aangezien men case niet kan sluiten met de bijgeleverde bouten. Maar ik denk dat dit niet veel uitmaakt?

Heb nog niet ingame kunnen gaan. Kan je me anders een stresstest geven en zeggen hoe hoog de temp mag worden met die test?

i7 4790k
960 gtx 2gb asus
8gb corsair 1600
CM seidon 120v watercooler
Z97M Anniversary
700watt sharkoon voeding
aerocool qs 202

Bedankt voor de respons

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd