Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internetverbinding opsplitsen?

Pagina: 1
Acties:

• sanzibar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-01-2022
Hoi!

Ter inleiding: ik heb mijn buurvrouw mijn wifi code gegeven zodat ze kan internetten. Helaas merk ik soms dat mijn internet bagger is, terwijl dit voorheen niet het geval was. Nu ben ik niet zo dat ik haar meteen maar wil zeggen, dat ze haar eigen abonnement moet gaan afsluiten. Dus had ik een beter plan, aangezien ik mij kan herinneren dat het mogelijk is een internetverbinding op te splitsen. Bijvoorbeeld maar zoveel data voor de mobiele telefoons en de rest voor de computer op twee verschillende netwerken?

Voor jullie vast een eitje, maar ik heb geen idee waar ik op moet googlen. Is dat makkelijk te fabriceren of ga ik het mij dan onnodig moeilijk maken? 8)7 Kunnen jullie mij misschien meer informatie geven of helpen met een link, waarop ik meer informatie kan vinden?

Oneindig veel dank O+

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03

rjong5

?

Sommige routers en accesspoints kun je bandbreedte beheren .
Meeste consumenten routers kunnen dit echter niet.

Routers van draytek kunnen dit in elk geval. Ook met sommige typen kan je verschillende subnets creëren op de interfaces van de router om zo de boel te scheiden.

Het is dus zeker mogelijk wat je wil en niet al te moeilijk, (vind ik dan).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Welke hardware heb je nu en hoeveel budget heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 12:54
Of je lost het op met een gastaccount voor de buuv. Of dat kan is natuurlijk afhankelijk van je router

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• sanzibar
Ik heb een KPN experia box en een airport express. Kan dat daarmee of moet ik dan nieuwe apparatuur aanschaffen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De termen die je zoekt zijn "Traffic shaping" of "Quality of Service (QoS)".

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
QoS is iets anders dan Traffic Shaping. En Traffic Shaping is wat je wil, niet QoS.

Routers die op pfSense draaien kunnen dit, DD-WRT en OpenWRT kunnen dit ook. Maar ik denk gezien je vraag dat je beter af bent met een huis-tuin-keuken router die dit met een simpel aan/uit knopje gerealiseerd hebben. Het zijn vooral de high-end routers die dit hebben (100 euro+) van de meeste merken (TP-Link, D-Link, Cisco, Netgear, Asus enz). Staat eigenlijk altijd wel op de doos.

Verwijderd

Je kan ook een managed switch met bandwidth control aanschaffen van rond de 30..35 euro bv. de TL-SG105E. Dan moet je daar nog wel een losse access point op aansluiten of je legt een kabel naar de buren en zoeken ze het zelf maar uit wat ze er op aansluiten.

• sanzibar
Een kabel aanleggen naar de buren gaat mij te ver. Ik vind het vriendelijk van mezelf dat ze sinds 2 maanden op mijn wifi mag, maar ik wil geen extra geld uitgeven om haar te voorzien in haar behoefte om geld te besparen. :X (door zelf geen upc/kpn te nemen)

Zoals ik begrijp is het dus niet mogelijk - met de middelen die ik heb - twee verschillende netwerken aan te maken, zodat zij een vast "klein" deel inneemt van de verbinding en ik een groter deel? O-)
Pagina: 1