Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 20:18
Als leuk projectje ben ik bezig met een LED 8x8x8 cube op basis van een arduino en 9x 8bit shift register (74hc595).

Ik gebruik 8x de 74hc595 voor de 64 leds per laag.

In serie daarmee nog 1x een 74hc595 die 8 transistors aanstuurt voor de verschillende lagen.

Nu is het probleem dat er soms een bitje verkeerd door de shift registers gaat. Dat is niet zo erg voor de leds, omdat er dan gewoon kort even de verkeerde led gaat branden. Voor de lagen vormt dit wel een probleem, omdat er bij 2 lagen 2x zoveel stroom gaat lopen, kun je nagaan wat er gebeurd als er 3 aangaan.

Om te voorkomen dat de boel door fikt heb ik een XOR poort nodig om te checken of er niet meer dan 1 laag tegelijk aan gaat. Deze verbind ik dan door met de enable pin van de andere shift registers om deze tegen te houden als er 0 of meer dan 1 aan zijn.

Bij de 74hc595 is de enable pin geïnverteerd. Ik heb dus een XNOR nodig met 8 ingangen en 1 uitgang voor mijn hardwarebeveiliging. Weet iemand zo'n IC, ik heb al de hele 74 serie doorgenomen, maar niks op 1 ic gevonden. Iemand een idee?

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien moet je iets van een PAL gebruiken waarmee je een stukje logica kan programmeren hoe de uitgangen op basis van de ingangen moet reageren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
programmeerbare analoge logica? Ik ken alleen PAL met betrekking tot de televisie, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Programmable_Array_Logic
Net zo simpel kan je jet ook met een Eeprom doen. De adreslijnen als input gebruiken en de datalijnen als output en per adres de data output bepalen.

Als je googled op "XOR of XNOR multyply inputs" kom je bij uitleg hoe deze poorten te stapelen maar of dan de werking goed is zoals je het wilt hebben moet je goed bekijken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:31
Kun je niet beter zorgen dat je data glitch vrij aan komt bij de schuifregisters?
Netjes bypass caps op de voeding, genoeg voeding, burffertje ertussen als er draadjes tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High Quality king
Wow top dat kende ik nog niet. Natuurlijk wil ik het liefst dat alles glitch vrij verloopt, maar wilde dit als een soort safeguard.

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Het is al een oude thread, maar ik ben toch even nieuwsgierig:
Waarom heb je shift registers gebruikt ipv flipflops (zoals de 74HC574N )

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 14:45
Of gewoon 8 outputs gebruiken voor je lagen? Ik neem nu aan dat de Arduino dedicated is voor de ledcube, maar de Arduino heeft volgens mij genoeg IO om de lagen apart te sturen en de leds per laag via de shift registers.

Dit is idd een oude thread, maar ook ik ben wel benieuwd hoe hij het heeft opgelost. Ik heb nl. een 3x3 cube gemaakt en daar stuur ik de lagen expres direct uit de chip om dit probleem te ondervangen(Plus ik multiplex de LED's, maar dat is een ander verhaal)

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Nu ik verder over nadenk heb ik wel een idee waarom er een shift register wordt gebruikt. Om een 8bit serial -> parallel shift register aan te sturen heb je maar 4 lijntjes nodig ipv 9 bij de flipflop. Je moet dan echter wel voor elk ledje 3 writes doen ipv 9 writes op 8 leds.

Ik heb zelf een 4x4x4 cube in elkaar gezet en gebruik daarbij 2 octal d-type flipflops waarvoor ik 10 lijntjes nodig heb (8x data + 2 CP). De lagen selecteer ik met een 4-to-16 line decoder; een 2-to-4 was al voldoende geweest maar die had ik even niet :)

Al met al een leuk elektronica projectje om mee te beginnen.
Pagina: 1