Toon posts:

[ADV] Gezocht: Tweakers voor het LeaseWeb reviewpanel UPDATE

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04
Mede-auteur:
  • Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-09 22:34

Wilbert de Vries

De hostingomgeving van bedrijven is uiteindelijk vaak op basis van prijs gekozen. Aanbieders beloven namelijk allemaal de wereld, terwijl echt testen er vaak niet bij is. LeaseWeb geeft vijf tweakers de kans daar verandering in te brengen door die testmogelijkheid wel te bieden.

Gemakshalve gaan we er maar vanuit dat iedereen die zakelijk wel eens met hosting te maken heeft, wel van LeaseWeb heeft gehoord. Dit hostingbedrijf richt zich met zijn diensten primair op bedrijven en wil tweakers overtuigen van hun kwaliteit. Voor dit LeaseWeb Reviewpanel zijn we op zoek naar vijf tweakers die hun tanden willen zetten in de diensten van het hostingbedrijf.

De vijf testers kunnen aan de slag met Public Cloud, Private Cloud, Bare Metal Servers, CDN of Hybrid Hosting. De winnaars kunnen een van deze diensten gedurende een periode van zes maanden testen in een zakelijke omgeving. Van de deelnemers aan deze actie verwachten we dan ook dat ze toestemming hebben (of die zichzelf verlenen) om de testen in een zakelijke omgeving te doen.

Welke testen dat zijn, dat bepalen de winnaars zelf. Om kans te maken om één van de testers van dit testpanel te worden, horen we namelijk graag in dit topic hoe jij de test (of testen) zou willen uitvoeren en op basis van welke usecase. Geef duidelijk aan welk product je zou willen testen. Je mag een, meer dan een of alle producten kiezen voor je test. Op basis van de inzendingen kiezen LeaseWeb en Tweakers samen welke vijf inzenders aan de slag kunnen. Als extra ondersteuning biedt LeaseWeb de vijf tweakers in de week van 16 maart een rondleiding inclusief lunch aan in het EvoSwitch datacenter in Haarlem en op het LeaseWeb hoofdkantoor. Hier krijgen zij de gelegenheid kennis te maken met en vragen te stellen aan productexperts.

Dit Reviewpanel is overduidelijk niet voor elke tweaker bedoeld. Toch zijn we er van overtuigd dat er genoeg users zijn die zakelijk gezien hun tanden wel eens willen zetten in het testen van enkele hostingdiensten. Van de vijf gelukkigen verwachten we dat ze gedurende de testperiode eens per maand hun ervaringen delen op het forum zodat zij ook andere tweakers op de hoogte kunnen brengen van hun ervaringen.

Alle vijf de testers krijgen zes maanden gratis hosting aangeboden én ontvangen een Raspberry Pi 2 met Logitech draadloos touch keyboard K400. De tester met de kwalitatief beste ervaringen of posts wint bovendien een Moto 360.

Spelregels:
  • Inzenden kan t/m 1 maart, alleen in dit topic.
  • Geef duidelijk aan welk product of welke producten je wil testen.
  • Maximaal één post per persoon in dit topic
  • Uiterlijk 6 maart worden de winnaars bekend gemaakt.
  • Medewerkers & crew van Tweakers en LeaseWeb zijn uitgesloten van deelname.
  • Vragen of opmerkingen in het feedback topic
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd
UPDATE
LeaseWeb wil ook graag de inzenders in het LeaseWeb forumtopic uitnodigen voor de rondleiding en lunch, als dank voor hun actieve deelname in het topic. De testers zijn al geselecteerd en geïnformeerd. Dus ook als je niet als tester uit te bus bent gekomen, ben je wel van harte welkom bij de rondleiding en lunch.

De rondleiding inclusief lunch vindt plaats op donderdag 2 april nodigt Leaseweb. Het programma hiervoor, is:
  • Ontvangst om 10u in het EvoSwitch datacenter in Haarlem voor een tour, o.l.v. Marc Burkels, Product Manager Bare Metal
  • Van 12.00u tot ongeveer 14.00u : Meet & Greet LeaseWeb inclusief lunch. Hier is gelegenheid om al je vragen te stellen over LeaseWeb en haar diensten. Dit vindt plaats bij LeaseWeb in Amsterdam.
Aanmelden hiervoor kan tot en met 25 maart door [url="mailto:a.engelsman@tweakers.net?subject=Leaseweb%20rondleiding&body=Vermeld%20alsjeblieft%20je%20voornaam,%20achternaam%20en%20username."]een e-mail te sturen[/url]. Vermeld hierin ajb je voor- en achternaam en je username.

[Voor 111% gewijzigd door zeef op 01-06-2015 12:00]

• Banath
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 20:01

Banath

Did you try to open the box?

Geachte redactie,

Gezien mijn professionele ervaring en kundigheid op het gebied van (java) webhosting, unix/linux/windows op baremetal én vmware, networking en security ben ik dé kandidaat voor een test met de genoemde diensten:

Private Cloud en Bare Metal Servers.

Ik verwijs ook graag naar mijn profile en cv op linkedin: nl.linkedin.com/in/guusdeklernl
De komende tijd ook vooralsnog ruim voldoende tijd om systemen, builds en tests te ontwikkelen want in ben inbetween jobs zogezegd.

Met vriendelijke groet,
Guus de Kler.

http://midkemia.wikia.com/wiki/Banath

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 15:43
Ik weet niet of alleen er alleen ICT-guru's mogen reviewen, maar zou ook graag een van deze producten aan de tand voelen.

Ik heb vorig jaar met een compagnon een bedrijf overgenomen (MKB, 5 medewerkers) waar, zoals alle MKB'ers, een hele dure server is neergezet. Deze draait WSBS 2011, met exchange, DHCP, fileserver en 2 oude dos programma's in een VM.

Exchange is het eerste dat ik overboord heb gegooid, dat loopt nu rechtstreeks via ons CRM systeem. De VM's draaien we rechtstreeks op de computers van de desbetreffende gebruikers (dosbox). DHCP van windows hebben we veel gezeik mee icm VOIP, dus die zou ik liever vanaf onze draytec modem draaien. Dan blijft eigenlijk alleen de fileserver over die ik liever in de cloud heb in plaats van een 600Watt server (nog niet gemeten) dat honderden euro's per jaar kost.

Enige nadeel bij ons is onze locatie waar uitsluitend een 30/3 VDSL beschikbaar is. Voor ons is misschien een NAS oplossing beter die automatisch naar de cloud backupped. Voor ons is een private of public cloud een prima oplossing lijkt me.

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 15:06
Als ik de tijd zou hebben zou ik bij Leaseweb een private cloud testen (beide varianten), dan vooral hoe de beheersbaarheid en flexibiliteit is tegenover een eigen omgeving draaien, dus hoe beheersbaar is het en waar liggen de limieten waar je normaal zelf niet tegenaan loopt, daarnaast zou ik een kleine omgeving opbouwen die geïntegreerd is met onze eigen kantoor omgeving om de performance en mogelijkheden van koppelingen te testen.

Maargoed, ik weet mij zonder zo een test de komende 6 maanden nog wel te vermaken, dus ik skip hem voorlopig wel :P
DJ-Anubis schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:17:
DHCP van windows hebben we veel gezeik mee icm VOIP, dus die zou ik liever vanaf onze draytec modem draaien.
Het hoort niet in dit topic, maar vanuit een beheerderskant die verstand heeft van jou producten, slechtste idee ever, maargoed, start er een eigen topic over of vraag advies bij een echte beheerder.

[Voor 28% gewijzigd door Powermage op 16-02-2015 09:19]

Join the club

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57
Enige wat boeit is disk io, redundancy en support. En wat je daar dan voor moet betalen uiteraard :)

[Voor 103% gewijzigd door BCC op 16-02-2015 09:36]

• hbt68
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 17:39
erg veel reacties in twee weken hier, niet zo populair lijkt?

• MBicknese
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 13:07
Op het moment hosten wij een aantal games en services. Elk draait op een eigen VPS of (public) Cloud. Zeker voor de games serveren wij aardig wat data: SWF files van 20MB, losse assets die per client op kunnen lopen tot 10MB (mits caching geaccepteerd en goed gebruikt wordt).

Voor een opdracht die we op het moment van schrijven aan het ontwikkelen zijn verwachten we dat de bandbreedte van een VPS niet toereikend gaat zijn. Dit in combinatie met libraries die wij toch al algemeen serveren per VPS doet ons overwegen een CDN in te schakelen.

Wij zijn een MKB games bedrijf met 12 vaste medewerkers. Graag testen we voor Tweakers en Leaseweb hun PAY-AS-YOU-GO CDN service. De projectie is dat er dagelijks 3000 man verspreid over de wereld gebruik gaan maken.

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
hbt68 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:36:
Dat kan ik mij voorstellen, je gaat niet voor een test van 6 maanden je hele infrastructuur omgooien, tenzij je dat toch al van plan was. Anders verplaatst Tweakers zijn eigen hosting omgeving even naar Leaseweb voor 6 maanden :).

• draadloos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 01:26
Lijkt mij erg leuk om dit te testen! We zitten hier op het punt om over te gaan naar een Hybrid Cloud, en kijken nu naar Azure. Zou erg goed uitkomen om op deze manier ook een andere partij mee te laten lopen in de test, en naar de overeenkomsten en verschillen te kunnen kijken.

Ons plan is om +/- 25 test servers te verplaatsen van local naar cloud.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:30

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben GISser van beroep. Dat houd er rekening mee dat ik alles doe wat met webmaps te maken heeft, en om tot zo'n kaartje te komen, is er nogal wat werk nodig. De meeste tweakers kijken naar de viewers, en hoewel een mooi kaartje makkelijk te maken is, is een échte Geo-ICT oplossing toch wat gecompliceerder.

Het begint bij een database immers altijd... een database met een extensie wel te verstaan om geospatiale types mogelijk te maken (er zijn in deze wereld 490 coördinaten systemen... niet onderling uitwisselbaar). Om van data > analyse > visualisatie te komen is er een hoop werk nodig, en hoewel ik zo inschat dat 75% van mijn werk uit het ESRI-platform komt, is open-source GIS een gigantisch groeiend fenomeen. Daar tegenover staat ESRI en hun cloudplatform wat recentelijk ISO27001 gecertificeerd is geraakt (dus overheids compatible in sommige kringen...).

Ik ben nu al een tijdje met Azure aan het spelen wat werk betreft om GIS platformen te virtualiseren en schaalbaar te maken om de "webmap groei" te bewerkstelligen, maar ik zal gewoon eerlijk zeggen: GIS is geen niche. GIS blijft geen niche. Google maps is vaak niet genoeg! En vooral qua BI-stijl analyse bied een GIS systeem een hoop voordelen!

Om zowel schaalbaarheid áls storage efficiëntie te bewerkstelligen denk ik niet dat ik toe kan met alléén bare metal (dat is juist niet het doel, veel bedrijven/klanten doen dat, wat resulteerd in af en toe een barbra streisand effect); sterker nog: een spatial data infrastructure is juist (gedeeltelijk) multi-klant, maar ook multi-endpoint. Hybrid Cloud is mijn voorkeur dan ook om te testen. Mijn eisen zijn voornamelijk CPU, daarna IO/sec, en geheugen/netwerk komt pas als derde: een GIS server met een supersterke CPU gaat echter alsnog plat als er niet een enorm sterk IO/seconds netwerk aan vast zit.

Ik moet werk en privé uiteraard niet mixen; mijn voorkeur heeft dan ook een proof of concept waarbij publieke dienstverlening gemixed wordt: ik wil een paar publieke datasets neerzetten, en een lading nep-bedrijfjes op die infrastructuur diensten laten aanbieden die vervolgens met tools als jmeter als "compleet GIS platform" (processing, verkeeranalyse, "zoek beleid op locatie"-diensten) getest worden.

En tsja, die raspberry pi2? Netwerk analyse! (niet OSI-model netwerk, verkeersnetwerk!): ik wil er een tomtom van bouwen! Het NWB is gewoon openbaar (en juist een van die datasets die ik kan integreren), maar dan met een bonus dataset om ook navigatie op bedrijfsterreinen mogelijk te maken (Build your Own TomTom-in-a-box)! Of rivieren ipv wegen... of een dataset van de elektrische laadpalen erbij en een correlatie met hoogtebestanden om zo veel mogelijk bergaf te rijden om de meeste afstand-per-joule te halen. Of wind als factor meenemen bij de route (Haarlem > Groningen: afhankelijk van de wind de afsluitdijk nemen of de A6).

Anyhoo: genoeg te doen!

• Powermage
Het topic is vandaag pas publiek gezet, dus de reacties stromen nu pas binnen :P

Join the club

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ben webontwikkelaar en zie een aanbieding zoals deze wel zitten. Met name de Public cloud kan een interessante overweging voor mij zijn. Ik heb meer dan 2000 websites draaiende op dedicated managed systemen, echter heb ik altijd oor naar uitbreiding en wat is nou niet beter dan zelf een half jaar lang te kunnen spelen op een hostingomgeving om uiteindelijk tot de keuze te komen? :)

Ik sta Leaseweb graag van dienst met name tot feedback, kritiek en aanvullingen met name tot hun dienstverlening(en).

M'n magische bol werken.

• twslex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-06-2020
Het zou bijna verleidelijk zijn om hieraan mee te doen, voornamelijk op de vraag of je nu als klant wel als klant behandeld wordt. Maar dat is een van de onderdelen die nu niet getest kan worden :(

• vcore791
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 12:05
Momenteel hosten we een set messaging-applicates (middels VPS oplossingen die allemaal van specificaties variëren), deze applicaties hebben verschillende functies. (diverse api's zijn verbonden met de dienst en verzorgen feeds/requests voor allerhande doeleinden. (van simpele vertaalfuncties, tot het on-the-fly converteren van bestanden/foto's)

De applicaties kennen een publiek en privé-deel, het publieke deel kent een wisselend bezoekersaantal, momenteel zo'n 500-1000 per dag, die vooral de conversie functie gebruiken. We verwachten dat dat aantal aanzienlijk gaat oplopen (het publieke deel is pas recentelijk actief) maar de schaalbaarheid van onze huidige oplossing kent zo zijn grenzen... Het conversie deel is relatief zwaar, daarom zit hier momenteel een dagelijkse limiet aan. Daarnaast hebben we nog enkele andere functies die we nu privé houden omdat de huidige VPS oplossingen ontoereikend zijn.

Als team van vrijwilligers is de hosting "zo gegroeid". Wij zijn nieuwsgierig of de Leaseweb Bare-metal, of Private Cloud diensten een alternatief kunnen, ook als het aantal gebruikers in hoog tempo toeneemt. (daarvoor zouden we ook de mogelijkheid tot loadbalancen willen hebben op de private cloud-dienst), we willen graag weten welke dienst voor ons geschikter is.

Wij zouden ter test zowel de Bare-metal als Private Cloud dienst live willen inzetten, met 1 verschil.. de conversie limiet gaat eraf en de functies gaan publiek, om eindelijk goed te kunnen analyseren wat we nu en op termijn nodig gaan hebben en natuurlijk hoe onze oplossing momenteel kan schalen mits er afdoende rekenkracht beschikbaar is.

• Pinyin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-12-2021
Hallo,

Wij hosten onze eigen private cloud in een groot regionaal datacenter. We houden onze private cloud bewust in eigen beheer op eigen materiaal om ons serviceniveau naar onze klanten te kunnen waarborgen. Op onze private cloud zijn +/- 120 virtual machines actief. Onze focus ligt op werkplekautomatisering vanuit de (in eigen beheer zijnde private) cloud.

Service staat bij ons hoog in het vaandel. We zullen onze klanten nooit om hun klantnummer vragen, We kennen hen bij naam en weten wat er bij hen speelt. Van onze hostingpartner verwachten we eenzelfde houding naar de markt.

IAAS heeft ons nog niet kunnen overtuigen om van de eigen infrastructuur in eigendom af te stappen, wellicht lukt dat Leaseweb wel? In eerste instantie denk ik dan aan een gerichte test met jullie privatecloud, met name om daar een schaduwomgeving/uitwijkomgeving op te gaan zetten.

[Voor 5% gewijzigd door Pinyin op 16-02-2015 10:50]

• Freezerator
  • Laatst online: 13:11
Waar bestaat het storage platform uit bij de Private Cloud Hosting? Ik zie "Gecentraliseerd SAN" staan maar kan niet terugvinden wat voor prestaties eraan hangen en wat voor backup mogelijkheden er zijn.

Ik kan onder Security en Legal in de KB ook niet vinden volgens welk procedure jullie de data beveiligen? Wij hosten nu een hoop zelf "inhouse" maar zijn wel aan het overwegen om met regelmaat vm's te huren buiten de huidige infra.

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het storage platform bestaat uit een mix van Enterprise grade SAS en SSD
schijven, waar de SSD schijven geïmplementeerd worden om de meest
gebruikte files te cachen. Meer info geven ze hierover niet.

• BCC
Blubber schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:41:
[...]

Dat kan ik mij voorstellen, je gaat niet voor een test van 6 maanden je hele infrastructuur omgooien, tenzij je dat toch al van plan was. Anders verplaatst Tweakers zijn eigen hosting omgeving even naar Leaseweb voor 6 maanden :).
Bitcoins farmen dan maar ;)?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:14

Qwerty-273

Meukposter

Vragen of opmerkingen in het feedback topic
Ik zie het feedback topic niet / kan niet het juiste topic vinden. Dus daarom maar even hier. Verplaats deze opmerking maar naar het juiste topic :)
Ik kan helaas niet meedoen, want crew....

Voor deze testen en het gebruik maken van de 5 verschillende diensten, zitten daar nog limieten aan? Hoeveel hosts kan je deployen in deze maanden? Hoeveel data mag je verstoken? Kan je een mining farm uitrollen? Mag je geld verdienen met deze testen? Kan een tweaker/bedrijf dit inzetten in zijn dagelijkse productie?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Qwerty-273 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:34:
[...]

Ik zie het feedback topic niet / kan niet het juiste topic vinden. Dus daarom maar even hier. Verplaats deze opmerking maar naar het juiste topic :)
Ik kan helaas niet meedoen, want crew....

Voor deze testen en het gebruik maken van de 5 verschillende diensten, zitten daar nog limieten aan? Hoeveel hosts kan je deployen in deze maanden? Hoeveel data mag je verstoken? Kan je een mining farm uitrollen? Mag je geld verdienen met deze testen? Kan een tweaker/bedrijf dit inzetten in zijn dagelijkse productie?
Goede vragen (dus quoted) waar ik zelf ook mee worstel; ik zit uit eigen overweging om gelicenseerde producten in die zes maanden niet uit te rollen, maar qua database belasting en CPU cycles zal mijn POC erg zwaar zijn, storage kan als ik tiles ga genereren van bepaalde backdrops ook erg zwaar zijn, maar bandbreedte... tsja... iemand ooit failliet gegaan door 8bit 256*256 "cartoon" PNG's te hosten?

• hommer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 20:43
Ik neem toevallig sinds eind december een VM af bij Leaseweb maar dat valt me dat eigenlijk tegen.
Gemiddelde io latency van ~240ms met zeer frequente uitschieters richting de 3-10sec. Voor mij doet hij nu alleen nog maar secondary MX maar ik vermoed dat de fysieke doos behoorlijk overbooked is...

Toegegeven ik betaal bar weinig (2Gb vRAM, €8 p/mnd aanbieding) maar hierover iets melden bij support gaf alleen maar als antwoord dat ik niet meer kon verwachten voor dat geld zonder suggestie wat de alternatieven waren, vrij kortaf en weinig toeschietelijk in mijn beleving.

t.k.a. sig space t.e.a.b.

• Anoniem: 123637
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een vriend van mij heeft een eigen bedrijf, en wil graag een server met daarop zijn Administratie pakket (Snelstart) en daarmee zou ik eventueel een test kunnen doen om te zien hoe snel en betrouwbaar de VPS Servers zijn die aangeboden worden.

Desnoods wordt hij daarna blijvende klant; dus het is opzich een mooie (eventueel permanente) test oplossing.

• DennusB
  • Niet online
Ik ben van beroep technisch applicatiebeheerder en ben dus altijd in de weer met servers/software. Doel is om het zo soepel en fijn mogelijk te laten samenwerken. Ik ben dan ook benieuwd hoe prettig de wat zwaardere CRM's of andere zware software draait op de machines. Wat benchmarks qua disk en geheugen zitten dan ook in de planning, eens kijken hoe het performt tegenover bijvoorbeeld mijn eigen server(s) of een SSD VM bij een concurrent.

• xantos
  • Niet online
Ben erg benieuwd naar de ervaringen van de testers in met name de private cloud. Deze ben ik zelf namelijk ook aan het testen. Ik vind de io performance nog wel wat tegenvallen maar dat zal mede komen omdat de storage in een NAS plaatsvind en niet op de fysieke server zelf.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:59

Secsytime

Automagisch

Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden voor Big Data bij leaseweb.

• zeef
Blubber schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:41:
[...]

Topic is eerder gemaakt, maar staat vanaf vandaag pas in het zichtbare gedeelte. ;)

[Voor 57% gewijzigd door zeef op 16-02-2015 15:00]

• rvdm-
  • Laatst online: 18:06
Freezerator schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:56:
Waar bestaat het storage platform uit bij de Private Cloud Hosting? Ik zie "Gecentraliseerd SAN" staan maar kan niet terugvinden wat voor prestaties eraan hangen en wat voor backup mogelijkheden er zijn.

Ik kan onder Security en Legal in de KB ook niet vinden volgens welk procedure jullie de data beveiligen? Wij hosten nu een hoop zelf "inhouse" maar zijn wel aan het overwegen om met regelmaat vm's te huren buiten de huidige infra.
Een klein beetje meer detail:*

- Het gaat hier om centrale storage-systemen die opgebouwd zijn uit (een forse stapel) 15k SAS drives, mirrored over verschillende racks, met SSD's voor accelleratie van reads en writes. Die systemen hangen vervolgens met meerdere 10GE uplinks aan switches in de racks, die vervolgens weer door-distribueren naar de servers zelf (2*10GE per rack). Deze links zijn fysiek gescheiden van de publieke uplinks (i.e. elke hypervisor heeft 4x10GE).

- Security en legal: er zijn 'n aantal certificeringen over toegang tot data en systemen en procedures, maar ik denk dat je vraag technischer van aard is? Als je specifieker bent, dan kan ik misschien iets roepen.

Robert

*: Disclaimer: reagerend op prive-account, maar werkzaam bij LeaseWeb.

• rvdm-
hommer schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:34:
Ik neem toevallig sinds eind december een VM af bij Leaseweb maar dat valt me dat eigenlijk tegen.
Gemiddelde io latency van ~240ms met zeer frequente uitschieters richting de 3-10sec. Voor mij doet hij nu alleen nog maar secondary MX maar ik vermoed dat de fysieke doos behoorlijk overbooked is...

Toegegeven ik betaal bar weinig (2Gb vRAM, €8 p/mnd aanbieding) maar hierover iets melden bij support gaf alleen maar als antwoord dat ik niet meer kon verwachten voor dat geld zonder suggestie wat de alternatieven waren, vrij kortaf en weinig toeschietelijk in mijn beleving.
Stuur me gerust even een PM met wat meer info. Gemiddelde IO latency van 3-10 sec is zeker niet de bedoeling.

• rvdm-
Qwerty-273 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:34:
Ik kan alleen iets zeggen over het Private Cloud-verhaal: dat zal gaan om een resource pool met een plafond, waarbij dat plafond hoog genoeg ligt om lekker te kunnen testen. Als zo'n test lijkt op een 'echt' scenario, is dat potentieel natuurlijk mooi meegenomen, net als leuke hippe ideetjes over wat je met zo'n cloud kan doen (automatisering? leuke API-koppelingen?). Vanzelfsprekend staat het je vrij om voor te stellen een mining-farm uit te rollen en zo te testen :)

Robert
(disclaimer: reageer op eigen account, maar ben werkzaam bij LeaseWeb)

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

rvdm- schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:54:
[...]

Ik kan alleen iets zeggen over het Private Cloud-verhaal: dat zal gaan om een resource pool met een plafond, waarbij dat plafond hoog genoeg ligt om lekker te kunnen testen. Als zo'n test lijkt op een 'echt' scenario, is dat potentieel natuurlijk mooi meegenomen, net als leuke hippe ideetjes over wat je met zo'n cloud kan doen (automatisering? leuke API-koppelingen?). Vanzelfsprekend staat het je vrij om voor te stellen een mining-farm uit te rollen en zo te testen :)

Robert
Kijk, een leasewebber! Kort maar krachtig: zijn jullie ISO27001:2013 gecertificeerd?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24
rvdm- schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:54:
[...]

Robert
Aan wat voor plafond moet je denken voor de private cloud?

Inventaris - Koop mijn meuk!

• rvdm-
Umbrah schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:01:
[...]

Kijk, een leasewebber! Kort maar krachtig: zijn jullie ISO27001:2013 gecertificeerd?
Korter maar krachtig: ja.

• rvdm-
chaoscontrol schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:13:
[...]

Aan wat voor plafond moet je denken voor de private cloud?
Goede vraag. Ik denk dat 't voorstel gewoon een leuke use case en test moet opleveren. Als daar wat meer capaciteit voor nodig is, dan is dat zo. Het zou zonde zijn om alles van te voren af te kaderen, en vervolgens de leuke voorstellen af te laten vallen, toch? Ik realiseer me dat dat niet echt een strak antwoord is - maar mijn eigen (persoonlijke) mening: als iemand een leuk project voorstelt waarin iets creatiefs met die infrastructuur gebeurt (op veel cores), dan heeft zo'n project een grotere kans dan een bitcoinfarm op weinig cores. Maarja, dat ben ik :) Dat gezegd hebbende moet 't allemaal wel een beetje redelijk en realistisch zijn. Komen we vanzelf achter, denk ik..

• rvdm-
xantos schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:28:
Ben erg benieuwd naar de ervaringen van de testers in met name de private cloud. Deze ben ik zelf namelijk ook aan het testen. Ik vind de io performance nog wel wat tegenvallen maar dat zal mede komen omdat de storage in een NAS plaatsvind en niet op de fysieke server zelf.
Spijker op z'n kop. Bij een NAS-oplossing zullen je latencies wat hoger liggen, maar krijg je daar zaken als (betere) mobiliteit van je instances en meer zekerheid rondom je data voor terug. Local storage heeft hogere performance, maar een lagere zekerheid. Is een keuze :)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:15
Ik zou graag willen testen in welke mate we een bedrijf volledig kunnen laten overschakelen naar een Cloud omgeving. Zodat de klant geen investering meer moet maken in Hardware, en een volledige overschakeling kan doen naar een gecentraliseerde dienst.

Ik zou dat dan ook graag willen combineren met Office 365 public cloud offering. Deze is prijs technisch zeer goed. En is het is een mooie aanvulling als service.

Ik zou graag het volgende willen testen :

- Citrix Omgeving in combinatie met SSL-VPN oplossing voor remote werken
- Lync voor telefonie in hosted enviremont in combinatie met SIP ( en vooral de kwaliteit )
- Printing vanuit de cloud
- Hybride setup met Office 365 ( ADFS ) met fallback naar Password Sync

Sinds een paar jaar is SBS verdwenen, en daarbij ook de mogelijkheden voor bedrijven om goedkoop een deel van de licenties aan te kopen. Deze willen meer en meer overschakelen op een service model door de gespreide betalingen, en de schaalbaarheid dat zo een systeem kan aanbieden.

Ik zou mij vooral willen focussen op het verschil tussen een onsite implementatie en een volledige cloud oplossing. Wat betekend dat voor een bedrijf en wat zijn de beperkingen.

De Office 365 kan ik wel regelen, dat is geen probleem. Een SIP provider vinden kan niet moeilijk zijn :). Een omgeving waar ik dus virtuele servers in een eigen vLAN kan installeren en een SSL-VPN box kan installeren als VMWARE Appliance.

[Voor 58% gewijzigd door tc982 op 16-02-2015 19:52]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• buthead
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 16:19
beste,

waarom ik graag zou willen deelnemen is omdat ik nu in de opleiding ICT/Netwerken zit
Voor onze community host is al een teamspeak 3 ( VoIP ) + SFTP + Website(s) en enkele gameservers.
+ nog enkele kleinigheden.
het enige nadeel is dat ik van België ben en wss niet op een rondleiding zal geraken wat opzich geen probleem zou mogen wegens genoeg kennis van cloud en etc

Mvg
Glen

• runelaenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 13:46
Niet in een bedrijfsomgeving, maar ik manage de website van OpenRCT2. Een beetje de OpenTTD tegenhanger van Rollercoaster Tycoon 2. Op dit moment hosten we op een shared hosting accountje, maar verwachten we wel heel wat groei nadat we onze eerste stable versie uit hebben.
Naast de website en downloadserver zou ik dan ook een buildserver willen huishouden om automatisch builds te maken wanneer er een nieuwe release is op github.

Ik ben zelf, net zoals de reageerder boven mij, ook een student uit België, dus rondleidingen of dergerlijke zitten er voor mij niet in vrees ik.
Ik hoop jullie nieuwsgierigheid wat geprikkeld te hebben met dit superproject.

Groet,
Rune

• xantos
  • Niet online
rvdm- schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:27:
[...]

Spijker op z'n kop. Bij een NAS-oplossing zullen je latencies wat hoger liggen, maar krijg je daar zaken als (betere) mobiliteit van je instances en meer zekerheid rondom je data voor terug. Local storage heeft hogere performance, maar een lagere zekerheid. Is een keuze :)
Wij zoeken een oplossing om onze webshop te virtualiseren en de verschillende servers te kunnen scheiden van elkaar en loadbalancing te doen. Levert jullie NAS voldoende performance om een snelle database op te draaien? Of loop ik dan straks tegen allerlei problemen aan?

• BCC
rvdm- schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:27:
[...]
Eeh, als je een goed gedimensioneerde NAS omgeving hebt kan deze prima sneller zijn dan local storage. Ligt er nogal aan hoeveel je overboekt, hoe je verbind naar je storage en wat voor data je overpompt... en hoeveel schijven je lokaal hebt natuurlijk.

• rvdm-
Hi,
xantos schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Wij zoeken een oplossing om onze webshop te virtualiseren en de verschillende servers te kunnen scheiden van elkaar en loadbalancing te doen. Levert jullie NAS voldoende performance om een snelle database op te draaien? Of loop ik dan straks tegen allerlei problemen aan?
Ik zal proberen de pitch een beetje uit de publieke discussie te houden, maar alsnog 'n nuttig antwoord te geven op je vraag. Concreet hangt dat er een beetje vanaf. We leveren verschillende smaken storage voor verschillende doeleinden. Aan de entry-kant is dat altijd een setup zoals hierboven geschetst in een multi-tenant opzet, aan de high-performance kant kan dat een high-end full-SSD systeem zijn. Beide situaties hebben we voor klanten (klein tot zeer groot) in productie staan.

• rvdm-
BCC schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:49:
[...]

Eeh, als je een goed gedimensioneerde NAS omgeving hebt kan deze prima sneller zijn dan local storage. Ligt er nogal aan hoeveel je overboekt, hoe je verbind naar je storage en wat voor data je overpompt... en hoeveel schijven je lokaal hebt natuurlijk.
Absoluut; een infiniband of fiberchannel connected full-ssd systeem gaat over 't algemeen sneller zijn dan single SATA lokaal :) Dat gezegd hebbende, is het lastig om de latency van een lokale SSD te verslaan met een network-attached systeem. Qua iops zijn er zelfs een hoop situaties waarbij centrale storage sneller is, afhankelijk van 't type en de hoeveelheid schijven in de hypervisors. Er is altijd een kostencomponent, en er is altijd de discussie over overcapaciteit. Als je probeert een beetje in dezelfde range te blijven qua kosten, denk ik dat mijn verhaal alsnog opgaat - dat was meer m'n insteek.

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 23:12

asusk7m550

Athlon 550@500

Graag zou ik Public Cloud of Private Cloud en Bare Metal Servers willen testen.

Dit om op 10 Bare Metal Servers OpenStack te installeren om te vergelijken of de performance op OpenStack hetzelfde is als de Public Cloud of Private Cloud.

Daarna ben ik ook nog benieuwd hoe de API werkt en wat de mogelijkheid is om hier tegenaan te scripten.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 13:08
Ik wil mn huidige PrivateCloud of BareMetal servers wel vergelijken met die van Leaseweb

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:22

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in een aantal leaseweb services. Zo zo ik graag de CDN van leaseweb willen proberen in combinatie met een aantal VMS/Cloud voor web usage (Apache2, MySQL, Memcached, Varnish en een aantal load balancers etc..)

Ik ben in het bovenstaande vooral geïnteresseerd omdat ik op dit moment aan het kijken ben naar schalende hosting voor een web applicatie, op dit moment kijk ik naar: Azure en AWS. Maar ik sta er altijd voor open om wat te mogen testen!

Ook ben ik al een tijd aan het kijken naar een eigen openstack environment , puur om te leren, en te kijken hoe zoiets nu schaalt. Het lijkt mij erg leuk om dit op een aantal bare-metal servers te mogen uitproberen.

• BazzH
  • Registratie: November 2001

BazzH

Kei-goed...

Private Cloud en Public Cloud. Op dit moment misschien een lichte voorkeur voor VMWare, omdat dat op dit moment ons grootste platform is qua server virtualisatie. Mijn werkgever heeft mij voor de komende jaren de opdracht gegeven om te gaan onderzoeken wat de cloud voor het bedrijf zou kunnen betekenen in het bouwen van een hybride omgeving. En natuurlijk zijn er ook al een paar ideeën op tafel gegooid:
- terugbrengen van de on premise footprint.
- flexibel en dynamisch huren van resources in de cloud.
- opvangen van kortdurende piekbelastingen in de cloud.
- uitwijklocatie in de cloud.
- backup in de cloud.

Leaseweb stond al op mijn lijstje, omdat Leaseweb al is aangeraden door 1 van onze partners. Microsoft staat er met Azure natuurlijk ook op en er zullen vast nog meer partijen op dat lijstje terechtkomen.

Ik heb natuurlijk ook al wel een paar ideetjes over wat te gaan testen:
- Performance van VM's in Private en Public cloud. Ik ben bijvoorbeeld van plan een paar kopietjes van Linux servertjes met daarop analyse software in de cloud te plaatsen en hier een paar wetenschappers op los te laten als POC. Ze kunnen dezelfde analyses dan tegelijkertijd op hun VM's hier on premise draaien om goed te vergelijken.
- Connectiviteit naar de VM's vanuit de zaak over een VPN.
- Mogelijkheden om zelf een backup MX in de cloud te hosten demonstreren.
- Mogelijkheden om bepaalde webservices aan te bieden vanuit de cloud i.p.v. vanuit het eigen datacenter met mogelijkheid om deze servers vanuit het corporate LAN direct te benaderen via een VPN.
- Proberen een VM te restoren van een backup en deze draaiend te krijgen in de cloud.

Wat we natuurlijk vooral willen laten zien is dat je systemen in de cloud niet "ergens ver weg" staan, maar gewoon 1 naadloos geheel kunnen vormen met de rest van de infrastructuur.

[Voor 37% gewijzigd door BazzH op 27-02-2015 09:21]

Think smart........ Act stupid........

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ik snap het niet helemaal... het is een leuke publiciteits-stunt, en het is goeie marketing voor LeaseWeb.

Maar waarom zou je hier als sysadmin aan meewerken? - Een doos is een doos, een virtuele doos is virtueel, maar nog steeds een doos. - Het kost tijd om een representatieve setup neer te zetten, de mensen met de middelen om een representatieve test-omgeving uit te rollen bij LeaseWeb hebben wel wat anders te doen. En niemand is zo gek om zijn productie-omgeving tot 2x toe te verhuizen voor een spelletje.

De enige manier waarop je technisch het e.e.a. zou kunnen testen is als je een volwaardig cluster van applicatie- of database-servers hebt en daar een aantal nodes aan toevoegt die bij LeaseWeb draaien en dan de throughput en load meet. Dat is leuk, maar dan krijg je een paar waarden waarbij X de norm is van wat je had en dan zullen de machines van lease-web 2X of X/2 performance hebben... (afhankelijk van de snelheid van de machines)

Dat is allemaal afhankelijk van het moment dat de onderliggende hardware is aangeschaft, de aard van de applicatie en tientallen factoren die niet zichtbaar zijn voor de tester. En eigenlijk zijn die ook niet relevant, de meeste machines draaien toch voornamelijk idle. En LeaseWeb zal net als andere hosters nette uptime garanties bieden.

Nee, wat je echt wilt weten is hoe LeaseWeb om gaat met callamiteiten. Wanneer fouten zich opstapelen en de beschikbaarheid of performance hier onder lijdt, hoe wordt hier over gecommuniceert en hoe wordt dit opgelost? Dit zijn zaken die niet te meten zijn door een review-panel, maar die van essentieel belang zijn om de betrouwbaarheid van een partner te pijlen.

Iedereen maakt fouten, en bij iedereen gaat er wel eens iets fout dat niet had kunnen worden voorkomen. (Domme pech, natuurramp) Wat de goede relaties van de slechte onderscheid is hoe vaak er (on-)merkbaar iets fout gaat en hoe daar vervolgens over gecommuniceert wordt.

Dit is geen kritiek voor LeaseWeb, ik heb geen ervaring met het bedrijf en kan als zodanig dan ook niet goed beoordelen hoe ze hier mee omgaan. En ook met sommige van de leveranciers die we op mijn werk hebben kan ik niet zeggen hoe ze omgaan met incidenten. Maar dit zijn wel zaken waar ik bij verlenging van contracten naar kijk. Hoe vaak is het fout gegaan, en hoe ging men daar mee om?

Desalniettemin zal ik de reviews in de gaten houden, ik ben benieuwd of er zaken worden vermeld die mij verrassen.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• tc982
Ach, ik zie het vooral als een mogelijkheid om eens iets volledig uit te bouwen en te testen dat ik normaal niet kan wegens gebrek aan hardware en financiën :)

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 09:44
Wij zijn al enkele jaren klant van LeaseWeb (Bare Metal), en ondanks dat wij de laagste SLA hebben die mogelijk is, hebben wij eigenlijk nooit klachten gehad. Aangezien LeaseWeb altijd erg open communiceert over problemen met hun netwerk en zo ook hun Cloud omgeving, waren we bang voor performance problemen.

Toen we namelijk eind vorig / begin dit jaar bezig waren, om onze servers te upgraden zodat deze weer een tijdje mee konden, zagen wij regelmatig meldingen van het LeaseWeb NOC voorbij komen over read-only filesystemen, en hebben we hierdoor destijds niet gekozen voor de LeaseWeb Cloud.

Echter is de laatste melding van dit soort aard, nu meer dan een maand geleden, en aangezien wij gebruik maken van meerdere aanbieders / netwerken / datacenters, om op die manier een hoge uptime naar onze klanten te kunnen garanderen, zou ik graag de Public en Private Cloud een kans geven.

Aangezien wij over de support van LeaseWeb nooit te klagen hebben gehad, maar wel onze twijfels hadden over de performance en stabiliteit van de Cloud omgeving willen we juist kijken, of dit aan onze verwachtingen voldoet.

Wat zouden we willen testen?

- Uitbreiden van de Mail en DNS omgeving, naar de LeaseWeb Cloud.
- Hybrid oplossing testen, met on-premise servers en servers in de LeaseWeb Cloud.

Bij de Mail en DNS omgeving is vooral de stabiliteit en beschikbaarheid van belang, deze servers zullen dan ook gemonitord worden door ons monitoring systeem.

Bij de Hybrid Cloud oplossing ben ik erg benieuwd naar de beheersbaarheid en flexibiliteit van de private Cloud, en zal hierbij dan ook zeker naar de API kijken (Automatisering). Om dit vervolgens met Azure te vergelijken.

Ook zijn we benieuwd of er plannen zijn voor een HyperV private Cloud, naast de al bestaande kvm en VMWare private Cloud mogelijkheden. Dit in verband met "Azure Site Recovery", maar dit staat natuurlijk los van deze review.

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 14:03

john43

Emmen

Ik snap van bovenstaande helemaal niets
dus de aangewezen persoon om wat te leren

Groet, John woonplaats Emmen

• Powermage
Sneezydevil schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:18:
Echter is de laatste melding van dit soort aard, nu meer dan een maand geleden, en aangezien wij gebruik maken van meerdere aanbieders / netwerken / datacenters, om op die manier een hoge uptime naar onze klanten te kunnen garanderen, zou ik graag de Public en Private Cloud een kans geven.
Jij had de mails van leaseweb overdag gemist :X
http://leasewebnoc.com/en...rvices-in-the-netherlands

Maargoed, als je er niet heel erg in zit zeggen status meldingen natuurlijk niet gigantisch veel als je iets van 8 DC's hebt met waarschijnlijke tientallen verschillende cloud omgevingen.

[Voor 6% gewijzigd door Powermage op 26-02-2015 23:45]

Join the club

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 14:17
We zijn bezig met 2 test opstellingen. Couchbase oplossing met nodejs services inclusief loadbalancing.

Daarnaast bezig met een test voor streaming video multichannel video chat live en opname van de stream.

Daarvoor zeer benieuwd wat de beste oplossing zal zijn. Bare metal of is vps voldoende?
Misschien coreos voor auto config bij horizontale schaling?
Voor ons interessant. Voor jullie ook?

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• tc982
Zijn de winnaars al bekend?

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Ja. Ik ben er 1 van. Vanmiddag een DM ontvangen. Heb er zin in!

• xantos
  • Niet online
Ik ga de komende maanden de private cloud verder testen naar aanleiding van deze actie en zal mijn ervaringen hier met jullie delen. :)

• zeef
LeaseWeb wil ook graag de inzenders in het LeaseWeb forumtopic uitnodigen voor de rondleiding en lunch, als dank voor hun actieve deelname in het topic. De testers zijn al geselecteerd en geïnformeerd. Dus ook als je niet als tester uit te bus bent gekomen, ben je wel van harte welkom bij de rondleiding en lunch.

De rondleiding inclusief lunch vindt plaats op donderdag 2 april nodigt Leaseweb. Het programma hiervoor, is:
  • Ontvangst om 10u in het EvoSwitch datacenter in Haarlem voor een tour, o.l.v. Marc Burkels, Product Manager Bare Metal
  • Van 12.00u tot ongeveer 14.00u : Meet & Greet LeaseWeb inclusief lunch. Hier is gelegenheid om al je vragen te stellen over LeaseWeb en haar diensten. Dit vindt plaats bij LeaseWeb in Amsterdam.
Aanmelden hiervoor kan tot en met 25 maart door [url="mailto:a.engelsman@tweakers.net?subject=Leaseweb%20rondleiding&body=Vermeld%20alsjeblieft%20je%20voornaam,%20achternaam%20en%20username."]een e-mail te sturen[/url]. Vermeld hierin ajb je voor- en achternaam en je username.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Over deze review

Toen in februari de actie voor het Leaseweb Review Panel voorbijkwam, heb ik me direct ingeschreven. De begrippen “Cloud” en “Co-locatie” staan dit jaar in de spotlight bij mijn werkgever, dus dit kwam voor mij op een gunstig moment. Toestemming krijgen om met een paar producten van Leaseweb te gaan testen binnen de organisatie was dan ook geen probleem.

Op 2 april is het Leaseweb Review Panel gestart. Op die dag hebben we een uitgebreide rondleiding gehad in het EvoSwitch datacenter te Haarlem en een meeting met productspecialisten van Leaseweb op het hoodkantoor van Leaseweb in Amsterdam Zuidoost.

Welke onderwerpen komen er aan bod in deze review?

Ik ga de komende 6 maanden regelmatig hier posten over de volgende onderwerpen:
  • Het Leaseweb Self Service Center en andere online resources van Leaseweb
  • Private Servers
  • Cloud Servers
  • Apache Cloudstack Private Cloud
http://www.vd-hout.net/lrppics/s-cloudstacklogo.pngOp het moment van schrijven is de Apache Cloudstack Private Cloud helaas nog niet beschikbaar. Gelukkig hebben we 6 maanden de tijd en kan ik voorlopig aan de slag met de overige onderwerpen.

Aangezien ik de komende 6 maanden genoeg hosting producten tot mijn beschikking heb, leek het me een leuk idee om de plaatjes in deze review bij Leaseweb te hosten. :)

[Voor 3% gewijzigd door BazzH op 10-12-2015 11:42]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

2 april 2015: bezoek EvoSwitch Haarlem

Rond 10:00 uur ’s ochtends werd ik door Tristan van Leaseweb opgehaald bij NS station Haarlem – Spaarnwoude. Het datacenter van EvoSwitch (dochtermaatschappij van Leaseweb) ligt op ongeveer 5 minuten rijden van het station. In iets meer dan een uur hebben we daar een rondleiding gekregen door de verschillende hallen van het datacenter en hebben we uitleg gekregen over het modulaire datacetner concept van EvoSwitch. Natuurlijk hebben we ook nog even een bezoekje gebracht aan het magazijn: pallets vol met oude servers, stellingen vol met nieuwe(re) servers en switches, dozen vol met SAS disks en SSD’s….. een echt Tweaker-paradijs.

Helaas mochten we geen foto’s maken in het datacenter.

http://www.vd-hout.net/lrppics/s-evoswitchlogo.pnghttp://www.vd-hout.net/lrppics/s-racks.png

2 april 2015: bezoek Leaseweb Amsterdam Zuidoost

Na de Paas-lunch op het hoofdkantoor van Leaseweb in Amsterdam Zuidoost hebben we een interactieve sessie gehad met een paar Product Managers van Leaseweb. Dat was ook weer erg interessant. Ook de producten, die door de mede-winnaars worden getest, kwamen voorbij. Er was voldoende gelegenheid om vragen te stellen en na de sessie had ik een aardig beeld van de verschillende producten. Ik kijk vooral uit naar de review over het Leaseweb CDN!

In de volgende post komen de online resources, zoals het Self Service Center, Developer Portal en de Knowledge Base aan bod.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Online resources

Als Leaseweb klant heb je 1 online ingang om bij al je online resources te komen: het Self Service Center, te bereiken op https://secure.leaseweb.nl. Op de inlogpagina wordt 1 ding direct duidelijk: geen overbodige informatie. De pagina oogt zelfs wel erg “leeg”. Eenmaal ingelogd valt er gelukkig heel wat meer te zien, al is de layout van de pagina nog steeds relatief sober. Persoonlijk vind ik dat geen probleem. De pagina is hierdoor namelijk erg overzichtelijk. De pagina is verdeeld in 3 secties: Snelkoppelingen, Diensten en Support. In de sectie “Diensten” zie je 6 knoppen, die je naar de control panels van de diverse Leaseweb diensten leiden. Hier kom ik in latere posts op terug, als de betreffende dienst ga reviewen. In deze post ga ik de secties “Snelkoppelingen” en “Support” doorlopen.

Snelkoppelingen

Waarschijnlijk het minst interessante stukje van de pagina voor ons Tweakers. Hier vind je alle administratieve informatie rond jou als klant en je Leaseweb diensten, kun je je support tickets bekijken, vind je berichten van Leaseweb en kun je je notificaties m.b.t. bandbreedte en dataverkeer instellen.

Support

Achter de kleinste sectie van de Self Service Center pagina gaat een enorme hoeveelheid informatie schuil. Met de informatie uit de Knowledge base kun je snel aan de slag met de diensten van Leaseweb. Wat direct opvalt, is dat we van een Nederlandstalig Self Service Center in een Engelstalige KB terechtgekomen zijn. Gelukkig zijn de teksten in relatief eenvoudige taal opgesteld en vergezeld van een afbeelding hier en daar, zodat de informatie ook bruikbaar is voor mensen die wat minder sterk in de Engelse taal zijn. Wel zijn de teksten duidelijk gericht op mensen met de nodige inhoudelijke kennis op het gebied van servers en networking. Verwacht hier geen stap-voor-stap tutorial over het opzetten van een webserver op je eerste Private Server.

De knop “API handleiding” brengt je naar de (eveneens Engelstalige) Leaseweb Developer Portal. Hier vind je een heleboel informatie over de Application Programming Interface(s) van Leaseweb. Met deze API’s is het mogelijk om taken te automatiseren. Om een server te rebooten, zou je natuurlijk in kunnen loggen in het Self Service Center en daar de betreffende server rebooten. De API maakt het mogelijk om dit te doen door middel van een request vanaf bijvoorbeeld een webserver, waardoor je bepaalde taken dus kunt automatiseren en eventueel kunt delegeren naar personen die geen toegang hebben tot het Self Service Center van Leaseweb maar wel tot een interne webserver die geautoriseerd is om de Leaseweb API aan te spreken. De informatie is bijzonder uitgebreid en bevat heel veel voorbeeldcode. Hou toekomstige posts in de gaten, want als de tijd het toelaat komt ik hier zeker nog inhoudelijk op terug!

In de volgende post gaan we kijken naar een voor veel Tweakers bekend product: Private Servers.

• Sneezydevil
Allereerst wil ik Tweakers en LeaseWeb bedanken voor de mogelijkheid om de hosting oplossingen van LeaseWeb eens aan de tand te voelen.

De rondleiding door het EvoSwitch datacenter en de Paas lunch (Erg lekker!) waren leuke bijkomstigheden van deze actie van LeaseWeb en Tweakers, hoewel ik al menig datacenter van binnen heb gezien, is het altijd interessant om te zien hoe een ander het doet. Het was ook 1 van de grotere datacenters die ik ooit bezocht heb.

Ook de uitgebreide uitleg van de Product experts was interessant, hierdoor hebben we toch ook wat van de producten gezien, waarmee wij normaal niet in aanraking waren gekomen.

INTRO
Toen het eerste topic op Tweakers verscheen voor feedback op LeaseWeb producten heb ik eigenlijk al meteen gereageerd, ik was namelijk al enige tijd een tevreden klant, en best bereid feedback te geven. Toen dit uitmondde in de mogelijkheid om 6 maanden producten van LeaseWeb te testen werd het natuurlijk helemaal interessant.

De producten die ik zal testen zijn Public Cloud aan de ene kant en Private Cloud aan de andere kant, er is voor deze twee producten gekozen, omdat we vergelijkebare producten op dit moment ook al gebruiken, bij andere leveranciers.

In deze eerste post zijn voornamelijk eerste indrukken, getallen en controlepaneel gerelateerde zaken te vinden.

PERFECTE TIMING
De timing van deze review is echt perfect, we staan namelijk net op het punt de nieuwe versie van ons DNS Cluster te testen. Normaal zouden we hiervoor enkele servers op onze Private Cloud hebben ingericht, maar nu zullen we enkele van de Public Cloud servers van LeaseWeb inzetten voor dit project.

Omdat dit nieuwe cluster beter en makkelijker schaalbaar is, is het misschien de moeite waard, om te kijken of we met de LeaseWeb API alles nog beter schaalbaar kunnen maken.

WAT GETALLEN

LeaseWeb Private Cloud
20 Cores
30GB RAM
500GB Storage
1000Mbps Uplink port speed
Isolated Network with /28 IPs. (Veel meer dan ik nodig zal hebben)

Huidige Private Cloud
De Private Cloud die wij op dit moment gebruiken is een stukje krachtiger, maar ook een stuk zwaarder belast. Ik denk dat de door LeaseWeb beschikbaar gestelde resources ruim voldoende moeten zijn om een leuke review te maken.

PERFORMANCE
Aangezien we pas net van start zijn gegaan met het testen van de LeaseWeb producten, wil ik beginnen met de algemene indruk van de twee Cloud varianten. Om te beginnen iets over de snelheid van de VMs, hoewel het misschien niet altijd evenveel zegt, over de werkelijke (praktijk) performance van een machine heb ik toch een paar kleine benchmarks gedaan en die vergeleken met onze huidige Public en Private Cloud (deze laatste volgt zodra hij is opgeleverd, maar aangezien de Public en Private Cloud ongeveer de zelfde basis hebben verwacht ik hier geen verrassingen.).

Dit waren de resultaten:

Als je zo naar die getallen kijkt vallen ze een klein beetje tegen, aan de andere kant voelen de machines wel snel aan. Omdat deze benchmarks een momentopname zijn, die op zichzelf niet veel zeggen, zal ik deze tests ook gedurende een langere periode geautomatiseerd uitvoeren.

Wat opvalt, is dat de storage over het algemeen door de jaren heen toch een stuk sneller is geworden, en dat een moderne CPU bij onze applicatie niet altijd sneller lijkt te zijn (Dit zijn voornamelijk single core VMs, dus multithreading is het probleem niet).

In de toekomst zal ik nog een post maken waar ik veel dieper op de performance van de systemen in ga.

BEHEER INTERFACE
Ook valt er natuurlijk al één en ander te zeggen over de GUI voor het beheren van de Private en Public Cloud.

De GUI is duidelijk, erg compleet en alles is tot op heden snel te vinden, zaken zoals “Reverse DNS” zijn ook zonder problemen in te stellen. Ik ben blij dat dit soort zaken tegenwoordig toch allemaal moeiteloos zelf gedaan kunnen worden (bij veel Providers).

Wel zit er een redelijk groot verschil in de look en feel van de verschillende diensten, aan de ene kant hebt je het SSC, hieronder vallen baremetal servers, cloud servers, domeinen en nog wat van deze zaken. Hiernaast heb je het CDN platform, wat een net iets andere look en feel heeft en daarnaast heb je het Private Cloud platform wat een heel andere look en feel heeft. Persoonlijk stoor ik mij hier niet zo aan, en hoop ik bijna nooit gebruik te maken de verschillende GUI’s. Ik kan mij echter voorstellen, dat als je van het ene naar het andere product overstapt, het handig is als alles ongeveer het zelfde uitziet.

Waar ik trouwens erg blij van wordt is het stukje binnen de private cloud, waarbij je eigenlijk je hele netwerk kunt customizen (Site to Site VPN, Virtuele Routers, Switches), je kunt het helemaal maken zoals je zelf wil.

Wel zijn er nog een paar kleine foutjes te vinden (Maar ik ben er zeker van, dat deze waar mogelijk snel verholpen zullen worden, ik heb ze in ieder geval aan LeaseWeb gemeld) binnen het SSC, zoals een uitschakelen knop, op het moment dat de firewall al uit staat:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/86827957/LeaseWeb/Review/Public%20Cloud/PublicC_Firewall.png

Of een het niet helemaal netjes tonen van een sessie timeout:

WETENSWAARDIGHEDEN

IPv6
Ik was enigszins verbaasd om te zien, dat ik standaard geen IPv6 krijg toegewezen, zeker aangezien het LeaseWeb netwerk hier al enige tijd klaar voor is. Ik heb op dit moment een vraag uitstaan om te kijken of het toch mogelijk is een IPv6 IP te krijgen.

Isolated netwerken met SNAT
Zowel de Public als Private Cloud lijken default gebruik te maken van geïsoleerde netwerken, hierbij krijgt de VM een intern IP, bijvoorbeeld 10.0.10.x, hiervoor staat een virtuele Router met een extern IP en deze wordt dan met een SNAT (Static NAT) doorgezet naar het interne IP. Dit betekend dat je in je virtuele machine het interne IP zult zien, en niet het publieke IP.

Hier zul je rekening mee moeten houden bij het configureren van je applicaties, ook zijn er nog applicaties die hier niet mee overweg kunnen.

OVERIG
Ook zullen in ieder geval de Public Cloud servers gemonitord worden, door onze monitoring omgeving, of de Private Cloud ook gemonitord zal worden, moet nog even bekeken worden.

Naarmate de tijd vordert, wil ik de volgende zaken voor deze review gaan bijhouden of testen:
  • Hoe is de praktijk performance van de systemen?
  • Hoe zit het met de Uptime / Downtime, gepland onderhoud niet meegerekend?
  • Hoeveel moeite kost het opzetten en beheren van een Hybrid Cloud omgeving?
  • Hoe werkt de API?
  • Hoe goed is de documentatie?
Omdat deze post een beetje van alles bevat, is hij iets minder gestructureerd dat dan de hierop volgende posts, die waarschijnlijk maar 1 of 2 onderwerpen zullen bevatten.

• MBicknese
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 13:07

Leaseweb CDN review - deel 1

Het probleem
Bij Mindgame zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze concepten, software en infrastructuur. Bij dit laatste lopen we tegen een knelpunt aan. Een standaard server (Cloud, VPS of Bare-metal) komt maar met een enkele netwerk verbinding met een uplink van 1000Mbps.

Op piek momenten betekent dit dat spelers tot 30 seconden moeten wachten voordat een game is ingeladen. Voor veel spelers is dit een afknapper en in de extreemste gevallen wordt de game afgesloten voordat deze compleet heeft kunnen laden.

Meerdere servers inzetten met load-balancing kan een kostbaar project worden. We zijn voor dit probleem dan ook op zoek naar een oplossing waarbij de impact op de kosten niet buiten-proportioneel is.

Het idee
De piek momenten van games zien we vaak rond de lancering en het openen van nieuwe rondes. Hierdoor is het weinig lucratief om continu een extra verbinding (in de vorm van twee servers met load-balancing) te hebben. In plaats daarvan gaan we aan de slag met het testen van Leaseweb’s CDN.

Het idee is om alle statische content zoals afbeeldingen en geminimaliseerde HTML, CSS en JS voor alle games vanaf de CDN te serveren. De VPSen blijven dan over om API calls en nodige data te verwerken. Waarvoor 1000Mbps en 500GB opslag meer dan voldoende zouden moeten zijn.

We vinden dat een game niet alleen binnen een acceptabele tijd moet laden, maar zelfs binnen een prettige tijd. Hierbij willen wij streven naar een bruikbare interface die getoond wordt onder de 5 seconden.

De aanpak
Als eerste willen wij weten hoeveel onze huidige servers aankunnen. Om hierachter te komen gaan wij een nulmeting uitvoeren. We gaan op zoek naar welke waarden we willen meten en stellen hier benchmarks voor op.

Deze benchmarks voeren we uit op onze huidige servers. Hiermee willen we de huidige cijfers noteren en controleren of onze ervaringen kloppen. Dat wil zeggen dat we testen of het probleem dat we ervaren wel daadwerkelijk bij de netwerkverbinding ligt.

Vervolgens nemen we de Leaseweb CDN web interface onder de loep en bekijken we de opties die mogelijk zijn. Gelijk daarna zetten we onze statische bestanden via deze interface online om de eerder gedefinieerde benchmarks uit te voeren.
Als extra, om de kosten van de CDN te drukken, willen we testen of we kunnen overstappen naar een website zonder backend. Deze zou volledig vanaf de CDN gehost kunnen worden waardoor de huidige server van de site afgeschaft kan worden.

Tot slot trekken we natuurlijk een conclusie waarbij ik ook alle getallen nog een keer netjes op een rij zal zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil

BAREMETAL SERVERS
Ondanks dat ik bij deze review geen baremetal server test, wil ik er toch een klein stukje over schrijven, ik heb namelijk jaren naar tevredenheid gebruik gemaakt van een LeaseWeb baremetal server.

Om te beginnen wil ik schetsen hoe en waarom, er destijds voor LeaseWeb is gekozen. Enkele jaren terug toen de VPS nog aan het opkomen was, ging 1 van mijn collocatie leveranciers failliet. Natuurlijk werd dit in het weekend (Een zondag als ik mij niet vergis) bekend en hadden we geen toegang meer tot onze servers.

Omdat de klanten de hoogste prioriteit hadden, ben ik opzoek gegaan naar partijen, die mij die zelfde dag nog een oplossing konden bieden. Zoals ik al zei was de VPS nog aan het opkomen, en waren deze vaak klein en duur. We konden niet direct bij onze servers en nieuwe collocatie regelen, dit was ook wat lastiger dan dat het tegenwoordig is. De beslissing viel dan ook snel om voor een Dedicated Server (Baremetal) te gaan.

Er bleken maar weinig partijen te zijn die en die zelfde dag konden leveren en aan alle eisen voldeden. LeaseWeb was de partij die de betere reputatie had (van de 2), dus gekozen voor LeaseWeb, de server was bijna meteen online, backup terug gezet en binnen enkele uren waren alle klanten terug online.

De grote mate van automatisering bij de Baremetal servers, is 1 van de dingen waar ik altijd erg onder de indruk ben van geweest. Ik ben dan ook blij en verrast te zien, dat LeaseWeb hier binnenkort nog verder in zal gaan.

In de jaren dat ik deze server heb gehad, heb ik ooit 1 keer een kapot moederbord gehad, deze is netjes binnen de aangegeven tijd vervangen.

Ik zag trouwens bij de product demonstratie dat de GUI (Self Service Center) helemaal op de schop is gegaan (Dat me dit nog niet was opgevallen, laat misschien zien hoe weinig ik gebruik hoef te maken van het SSC), deze verandering is een grote vooruitgang.

Sterke punten van LeaseWeb Baremetal servers
  • Grote mate van automatisering.
  • Beschikbaarheid van Rescue images via het SSC.
  • Beschikbaarheid van bekwame remote hands.
  • Herinstallatie van het OS mogelijk via het SSC.

Minder sterke punten van LeaseWeb Baremetal servers
  • Prijs, zeker niet de goedkoopste op de markt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil
SUPPORT
Support en dan vooral de snelheid waarmee je support krijgt is voor mij erg belangrijk. Bij LeaseWeb heb je verschillende manieren om in contact te komen met de support afdeling. Naast de support afdeling zelf zijn er nog andere manieren van support die LeaseWeb aanbied, zo is er de Knowledge Base en documentatie voor de verschillende API’s. Deze laatste laat ik nu even links liggen, maar zal bij mijn post over de API zeker even aanbod komen.

De verschillende manier om met de support afdeling in contact te komen zijn:
  • Ticket aanmaken
  • E-Mail sturen
  • Telefonisch
  • Chat

Ticket aanmaken
Dit vind ik persoonlijk de fijnste manier om een support aanvraag in te dienen, omdat belangrijke informatie zoals klantnummer automisch bekend zijn bij LeaseWeb.

E-Mail sturen
Hoewel deze optie aanwezig is vind ik hem zelf niet heel veel meerwaarde bieden ten opzichte van een ticket aanmaken via het SSC. Als je een e-mail stuurt moet dit namelijk altijd met een E-Mail adres wat bij LeaseWeb bekend is (Begrijpelijk ze moeten toch verifiëren wie jij bent). Vooral handig als je dus het wachtwoord van het SSC niet bij de hand hebt, maar je wel je klantnummer bij de hand hebt.

Telefonisch
Hoewel ik dit zelf zelden zal gebruiken, is het fijn om toch de mogelijkheid te hebben om telefonisch contact te hebben, zoals ze altijd zeggen de beller is sneller.

Chat
De chat functie vind ik zelf vooral handig bij wat kleinere support vragen, als je bijvoorbeeld remote hands nodig hebt bij een baremetal server is het veel makkelijker een ticket aan te maken, je kunt ze dan meteen het (tijdelijke) wachtwoord in het ticket zetten.

Social Media
Hoewel ik deze hierboven niet genoemd heb is het gewoon mogelijk vragen te stellen via de verschillende vormen van social media. Zo is LeaseWeb te vinden op Twitter, Facebook, google+ en LinkedIn

Knowledge Base
LeaseWeb beschikt over een uitgebreide knowledge base. Voor je een ticket opent is het dus zeker de moeite waard eerst te kijken of het antwoord op je vraag niet te vinden is in de knowledge base.

Sterke punten van LeaseWeb support
  • Uitgebreide knowledge base.
  • Live support mogelijkheden zoals chat en telefonisch contact.
  • Beschikbaarheid van bekwame remote hands.
  • Snel ook zonder SLA.
In mijn volgende post zal het gaan over het Self Service Center.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xantos
  • Niet online

Introductie

Ik ga de komende zes maanden de LeaseWeb private cloud testen. Tot mijn beschikking heb ik 20 cores / 30 GB ram en 500GB diskspace. Ik heb deze configuratie gekozen omdat dit de basis configuratie (goedkoopste) is voor de private cloud oplossing en ik deze wellicht ook zakelijk wil inzetten.

Of dit zakelijk bruikbaar is, ga ik in deze testperiode proberen uit te vinden. Als beheerder van een populaire webshop zal ik een testopstelling maken waar ik later meer over zal vertellen. Indien dit goed bevalt, schakel ik wellicht een periode over met de productie opgeving om de private cloud eens echt aan de tand te voelen. Ik heb weinig tot geen ervaring met virtualisatie dus mocht ik soms de spijker misslaan, dan hoor ik dat graag. ;)

Momenteel nemen we (zakelijk) een bare-metal server af bij Leaseweb en dat bevalt prima. Om risico’s te spreiden, meer performance te krijgen, failover te creëren, etc.. wil ik de private cloud oplossing van Leaseweb een kans geven.

Aan de slag

Nadat ik vrijdag de inloggegevens heb gekregen, direct maar aan de slag gegaan om alles een beetje te leren kennen. Het CloudStack beheer paneel werkt prima. Je moet even bekend worden met de termen en de functionaliteiten. De filmpjes die Leaseweb hiervoor gemaakt heeft, zijn zeker handig om te kijken.

Aanmaken van een instance

Bij het aanmaken van een instance ontstond al meteen de eerste uitdaging. Er was geen recente template beschikbaar met de laatste versie van Debian 8 (Jessie).
Hiervoor ben ik aan de slag gegaan met de template optie en heb een nieuwe template aangemaakt en gekoppeld aan een ISO bestand. Dit ging allemaal vrij makkelijk. Het nadeel van een ISO bestand is dat je voor iedere instance telkens de Debian installatie procedure moet doorlopen, dit kost extra tijd. Bij de reeds aanwezige templates is dit niet nodig. Een instance is dan direct klaar voor gebruik. Ik ben er nog niet achter hoe je dit voor bijvoorbeeld Debian 8 voor elkaar krijgt. Iemand?

Tijdens het aanmaken van een instance kun je kiezen hoeveel cores en geheugen je wilt gebruiken. Verder kies je hier je de grootte van je disk en je netwerk. De instance wordt vervolgens heel snel aangemaakt en is direct klaar voor gebruik.

Naast een root-disk kun je nog één of meerdere data-schijven koppelen. Omdat ik zuinig wil omgaan met diskspace, twijfel ik nog of het beter is om een grote root-disk aan te maken of een kleine root-disk met extra data-storage. Ik neem aan dat root-disks en data-disks beide op dezelfde NAS worden opgeslagen maar daar ben ik niet zeker van. Ik zal het de helpdesk eens voorleggen.

Met de viewconsole optie, kun je direct 'meekijken' op de server en eventueel een complete installatie doen. De beeldopbouw werkt (logisch) ietswat schokkerig maar je hebt dan geen ssh toegang nodig om op de server in te loggen.

Volgende stap is om een VPN op te zetten om de instances via een lokaal IP adres te kunnen benaderen. Meer daarover later...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil
xantos schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:39:
...

Ik ben er nog niet achter hoe je dit voor bijvoorbeeld Debian 8 voor elkaar krijgt. Iemand?

...
Je kunt een snapshot van je volume maken en daarvan kun je een dan een template van maken.

Best handig, volgens mij kan het ook van een instance, als deze tenminste uitgeschakeld is, maar daar ben ik mij niet 100% zeker van.

Hier is in ieder geval te vinden hoe je een template van een snapshot maakt:

https://kb.leaseweb.com/d...ingaTemplatefromaSnapshot

• rvdm-
Hi,
xantos schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 19:39:
Bij het aanmaken van een instance ontstond al meteen de eerste uitdaging. Er was geen recente template beschikbaar met de laatste versie van Debian 8 (Jessie).
Hiervoor ben ik aan de slag gegaan met de template optie en heb een nieuwe template aangemaakt en gekoppeld aan een ISO bestand. Dit ging allemaal vrij makkelijk. Het nadeel van een ISO bestand is dat je voor iedere instance telkens de Debian installatie procedure moet doorlopen, dit kost extra tijd. Bij de reeds aanwezige templates is dit niet nodig. Een instance is dan direct klaar voor gebruik. Ik ben er nog niet achter hoe je dit voor bijvoorbeeld Debian 8 voor elkaar krijgt. Iemand?
Die templates is een beetje opzet :) We proberen mensen te motiveren hun eigen templates te maken, dus hebben een stel standaard-templates beschikbaar gesteld. Debian 8 voegen we daar in de komende dagen wel even aan toe.
Naast een root-disk kun je nog één of meerdere data-schijven koppelen. Omdat ik zuinig wil omgaan met diskspace, twijfel ik nog of het beter is om een grote root-disk aan te maken of een kleine root-disk met extra data-storage. Ik neem aan dat root-disks en data-disks beide op dezelfde NAS worden opgeslagen maar daar ben ik niet zeker van. Ik zal het de helpdesk eens voorleggen.
Klopt, beide staan op dezelfde NAS. Wat ik zelf vaak doe, is een kleine 'base install' aanhouden, en daar diskspace aan toevoegen. De standaard-templates zijn LVM-based, waardoor je je rootdisk makkelijk kan expanden (als je linux draait), vergeet alleen niet om na het vergroten (als je dit online doet) even je partitietabellen opnieuw in te scannen.

• echnie1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-09 06:53
Sterker nog, kan ook zonder de tussenstap van een snapshot maken.
Maar dan moet je instance wel gestopt zijn. Als je dan naar je root volume gaat kan je direct een template maken van je instance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• echnie1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-09 06:53
Ola, we hebben een Debian 8 template toegevoegd aan de beschikbare templates.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Top echnie1!

VPN

Inmiddels heb ik de VPN verbinding aan de praat. Dat ging erg makkelijk.. Activeer je VPN op een publiek adres en maak een account aan. Bovenin beeld staat je pre-shared key.

Via OSX maak je een netwerkinterface aan en kies je voor VPN-L2TP. Vul je ipadres in, je wachtwoord en je pre-shared key. Vervolgens klik je op 'verbind' en wallah.. je VPN verbinding is klaar.

Je kunt nu je virtuele servers bereiken via het interne ipadres. Op deze manier hoef je ze dus niet te koppelen aan een publiek adres en kun je bijvoorbeeld via SSH connecten naar 10.1.1.x

De volgende stap - loadbalancing

In mijn volgende stap wil ik twee webservers via loadbalancing actief maken. Ik zit alleen nog met een vraagstuk voor wat betreft de storage/shared filesystem. De sessies ga ik beheren via memcached. Maar hoe deel ik het beste het filesysteem van de webservers zodat de webdata gedeeld kan worden?

Ik heb eens naar GlusterFS zitten te kijken maar die vraagt redelijk wat hardware en de ervaringen zijn niet altijd positief. Of gebruik ik een NFS share? Ik heb ook geen zin om veel cores op te offeren om alleen een fileserver op te zetten.

Een Data storage in CloudStack kan ik maar aan 1 server koppelen dus dat is ook geen optie. Wie heeft hier ervaring mee? Wat is slim?

• raymonvdm
xantos schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:52:
Top echnie1!

VPN

Inmiddels heb ik de VPN verbinding aan de praat. Dat ging erg makkelijk.. Activeer je VPN op een publiek adres en maak een account aan. Bovenin beeld staat je pre-shared key.

Via OSX maak je een netwerkinterface aan en kies je voor VPN-L2TP. Vul je ipadres in, je wachtwoord en je pre-shared key. Vervolgens klik je op 'verbind' en wallah.. je VPN verbinding is klaar.

Je kunt nu je virtuele servers bereiken via het interne ipadres. Op deze manier hoef je ze dus niet te koppelen aan een publiek adres en kun je bijvoorbeeld via SSH connecten naar 10.1.1.x

De volgende stap - loadbalancing

In mijn volgende stap wil ik twee webservers via loadbalancing actief maken. Ik zit alleen nog met een vraagstuk voor wat betreft de storage/shared filesystem. De sessies ga ik beheren via memcached. Maar hoe deel ik het beste het filesysteem van de webservers zodat de webdata gedeeld kan worden?

Ik heb eens naar GlusterFS zitten te kijken maar die vraagt redelijk wat hardware en de ervaringen zijn niet altijd positief. Of gebruik ik een NFS share? Ik heb ook geen zin om veel cores op te offeren om alleen een fileserver op te zetten.

Een Data storage in CloudStack kan ik maar aan 1 server koppelen dus dat is ook geen optie. Wie heeft hier ervaring mee? Wat is slim?
Ik heb tot nu toe alleen maar voorbeelden gezien waarbij de gedeelde data op een NFS share staat. Heel soms een DFS share (windows)

• rvdm-
Hi,
raymonvdm schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:33:

Het hangt er vanaf wat je wil bereiken. Als je redundantie wil, en je hebt veel statische data, dan zou 't misschien wel 't eenvoudigst zijn om de boel gewoon te synchroniseren - eventueel met iets als lsyncd, waarbij je de delta's minimaliseert. Kan je natuurlijk ook met dynamische content doen, als je de processing horizontaal wil schalen.

Wil je de hassle van die synchronisatie niet, en ben je niet 'i/o-bound', dan is NFS of CIFS of iets vergelijkbaars handig. Dit zien we het meest in dit soort situaties.

glusterfs.. ik wil voorzichtig zijn om geen religieuze discussie te starten, maar ik zou in ieder geval willen aanraden zeer grondig te testen en na te denken / in te lezen voordat je 't in productie gooit. De meeste verhalen over glusterfs die ik hoor zijn *of* zeer positief (want geen breakage meegemaakt), of gaan over situaties waar 't eens is stukgegaan. In die laatste gevallen meestal met redelijk desastreuze gevolgen voor de data, en 't afschaffen van glusterfs tot gevolg.

Een laatste alternatief is drbd - inmiddels behoorlijk stabiel, en relatief eenvoudig op te zetten. Gebruiken 'wij' ook in productie voor een aantal systemen.

Tot slot: 't best is om - whatever je kiest - rekening te houden met Occam's razor :)

Enjoy, en laat zeker even weten wat (en waarom) je keuze is geworden!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SamanthaA
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-08-2021
Als je het echt goed wilt testen, dan maak je geen afspraken met leaseweb, maar neem je 5x exact dezelfde setup over verschillende hosting providers, breng je geen van de hosting providers up to date over dat het een test is, test je de performance en de bereikbaarheid over de periode van die zes maanden voor alle platformen en zorg je dat er bij alle platformen een "crash" of andere issue plaats vindt waarbij hun support moeten leveren. Eventueel zelfs met het terugzetten van een backup.

Alleen dan kun je echt een oordeel geven over een hosting provider.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil
Op zich snap ik die reactie wel, maar ik denk niet dat er veel bedrijven zijn die 5 x een Private Cloud van dit formaat gaan afnemen, alleen om te testen, er hangt natuurlijk toch een behoorlijk prijskaartje aan.

Ik zal de LeaseWeb Cloud vergelijken met de Private Cloud die we nu al hebben, en hopelijk als er nog wat tijd is, wil ik ook nog Azure aan de vergelijking toevoegen.

Ik denk trouwens niet dat LeaseWeb support kijkt of ze met een tester of gewone klant te maken hebben, tot nu toe gaat het eerder net iets langerzamer dan ik van LeaseWeb gewend ben, in plaats van sneller.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Private Servers

De afgelopen maand ben ik privé en zakelijk erg druk geweest en de vooruitzichten zijn dat dit nog enkele weken zo zal blijven. Hierdoor zal mijn bijdrage deze maand bescheiden zijn. Mijn streven is, om dit in de zomermaanden te gaan compenseren met wat extra posts.

In deze post gaan we kijken naar Private Servers. Voor veel Tweakers zal het begrip Private Server of Virtual Private Server (VPS) niets nieuws zijn. Leaseweb biedt Private Servers aan vanuit 3 landen (Nederland, Duitsland de VS) in 4 configuraties:
  • S: 1 core, 1GB RAM, 40 GB storage
  • M: 2 cores, 2GB RAM, 60 GB storage
  • L: 4 cores, 4GB RAM, 80 GB storage
  • XL: 8 cores, 8GB RAM, 160 GB storage
Op dit moment wordt een Private Server standaard geleverd met 1 van de volgende besturingssystemen:
  • CentOS 5 (32 bits)
  • CentOS 6 (32 bits)
  • Debian 6 (32 bits)
  • Ubuntu 12.04 (32 bits)
  • CentOS 5 (64 bits)
  • CentOS 6 (64 bits)
  • CentOS 7 (64 bits)
  • Debian 6 (64 bits)
  • Debian 7 (64 bits)
  • Debian 8 (64 bits)
  • FreeBSD 10 (64 bits)
  • Ubuntu 12.04 (64 bits)
  • Ubuntu 14.04 (64 bits)
Tegen meerprijs is een Private Server met daarop een Linux OS te voorzien van een Control Panel (cPanel/WHM of Parallels Plesk Panel 12) of kan de Private Server worden voorzien van 1 van de volgende Windows besturingssystemen:
  • Windows 2008 R2 Web
  • Windows 2008 R2 Standard
  • Windows 2008 R2 Enterprise
  • Windows 2012 R2 VPS
Qua networking valt er niet zoveel te kiezen. Je krijgt 1 virtuele netwerkinterface met een snelheid van 1 Gb/s, 1 IP adres en kunt kiezen uit 7 verschillende bundels met dataverkeer. Standaard heb je bij een Private Server 500 GB per maand beschikbaar, terwijl de duurste bundel 10 TB per maand bedraagt. Leaseweb levert bij iedere Private Server een gratis firewall, waarmee op een hele basic manier poorten gefilterd kunnen worden.

De Private Server is het meest eenvoudige product op mijn lijstje met te reviewen producten. Leaseweb heeft duidelijk veel moeite gestopt in gebruiksgemak en automatisering, dus laten we beginnen in het Self Service Center. Zoals op onderstaande afbeeldingen te zien is, heb ik tijdens de review periode 2 servers van het type “L” ter beschikking:

In het overzicht met daarop alle Private Servers is direct een beperkte toolset beschikbaar. Zo zijn de overzichten van het dataverkeer per maand direct benaderbaar, RDNS en null-routing zijn direct benaderbaar onder “IP beheer” en ook is het mogelijk om direct vanuit het overzicht een Private Server te starten, stoppen of resetten. Voor meer informatie en een uitgebreidere toolset klik je op de knop “BEHEER”. Je komt dan in het Control Panel van je Private Server.

Het Control Panel maakt een solide indruk en werkt op een acceptabele snelheid. De layout is rustig, duidelijk en erg gebruiksvriendelijk. Het voelt zelfs allemaal zo makkelijk, dat je haast zou vergeten dat het indrukken van een reset knop toch echt een heel besturingssysteem zal laten herstarten en dat dit nooit in 3 seconden klaar kan zijn.

Op de pagina “Server informatie” is alle relevante informatie over de betreffende Private Server in 1 oogopslag beschikbaar en zijn alle tools voor het uitvoeren van vaak voorkomende werkzaamheden (zoals het systeem voor wachtwoordbeheer, de power- en resetknoppen, de console en de mogelijkheid om je Private Server opnieuw te installeren met een besturingssysteem uit de hierboven genoemde lijst) terug te vinden.

Zo’n virtuele console is natuurlijk altijd wat onhandig in vergelijking met een SSH- of RDP terminal. Maar deze console doet het over het algemeen goed en hij heeft een hele handige clipboard functie.

Op de pagina “SSH” kun je SSH certificaten importeren. Op de pagina “Geschiedenis” vindt je de logging van uitgevoerde taken aan. Hier kun je dus bijvoorbeeld terugvinden wanneer de Private Server voorzien is van een nieuw besturingssysteem of een null-route is ingesteld en door wie. Op de pagina “Netwerk” vind je de overzichten van het dataverkeer. Op de pagina “Firewall” is een (erg basic) poortfilter te vinden. Aangemaakte firewall regels zijn binnen enkele seconden actief.

In deze post ga ik nog niet in op zaken als performance en beschikbaarheid van de Private Servers. Daar kom ik in een latere post uitgebreid op terug.

De volgende post zal gaan over Cloudservers.

• xantos
  • Niet online
BazzH schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 21:11:
  • S: 1 core, 1GB RAM, 40 GB storage
  • M: 2 cores, 2GB RAM, 60 GB storage
  • L: 4 cores, 4GB RAM, 80 GB storage
  • XL: 8 cores, 8GB RAM, 160 GB storage
Wat ik persoonlijk een nadeel vind is dat de cores van dit product overboekt zijn. Je hebt dus wel bijvoorbeeld 8 cores maar je deelt ze met anderen. Tenminste voor zover ik weet. Geen idee of je daar qua performance veel van merkt maar toch..

• Sneezydevil
Die drukte is erg herkenbaar, eindelijk weer eens een weekend thuis, maar welk type VPS ben jij aan het testen? Die onder het kopje Virtual Server (Public) of die onder het kopje Cloudserver (Public)? Ik ben zelf de tweede aan het testen.
xantos schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 00:12:
[...]

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is dat de cores van dit product overboekt zijn. Je hebt dus wel bijvoorbeeld 8 cores maar je deelt ze met anderen. Tenminste voor zover ik weet. Geen idee of je daar qua performance veel van merkt maar toch..
Het klopt volgens mij inderdaad dat ze overboekt zijn, maar ik heb er nog niet veel van gemerkt, volgens mij word je ook naar een andere host verhuist als de host waarop je zit een hogere belasting heeft, om er op die manier toch voor te zorgen dat je performance goed blijft. Ik heb trouwens ook een raar fenomeen ontdekt, telkens als LeaseWeb problemen meldt op hun NOC, lijkt bij mij de performance juist beter te worden ^^, geen idee of ik telkens geluk heb.

• 646678
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-02-2018
Sneezydevil schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 07:39:
...
telkens als LeaseWeb problemen meldt op hun NOC
...
De stabiliteit van het platform laat dus wel de wensen over?

• Sneezydevil
Jelle schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 09:24:
[...]

De stabiliteit van het platform laat dus wel de wensen over?
Ik ben nog niet offline geweest en ook geen verminderde performance gehad, dus dat het onstabiel is kan ik zeker niet zeggen.

Om mijn opmerking te verduidelijken op hun NOC staat dan een melding die als volgt uitziet:
[NL] Performance degradation Virtual Server in the Netherlands
Maar tot nu toe lijkt de trend juist dat de performance beter (gemiddeld 30% meer Read en Write van de schijven) is op deze momenten niet slechter, hoe dat komt weet ik niet. Misschien komt het omdat LeaseWeb bij problemen met 1 of meerdere hosts al zo'n melding de wereld in stuurd? Dit kan LeaseWeb misschien beantwoorden.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Sneezydevil schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 07:39:
[...]

Die drukte is erg herkenbaar, eindelijk weer eens een weekend thuis, maar welk type VPS ben jij aan het testen? Die onder het kopje Virtual Server (Public) of die onder het kopje Cloudserver (Public)? Ik ben zelf de tweede aan het testen.

[...]

Het klopt volgens mij inderdaad dat ze overboekt zijn, maar ik heb er nog niet veel van gemerkt, volgens mij word je ook naar een andere host verhuist als de host waarop je zit een hogere belasting heeft, om er op die manier toch voor te zorgen dat je performance goed blijft. Ik heb trouwens ook een raar fenomeen ontdekt, telkens als LeaseWeb problemen meldt op hun NOC, lijkt bij mij de performance juist beter te worden ^^, geen idee of ik telkens geluk heb.
Ik ben nu bezig met beide. Mijn volgende (waarschijnlijk vrij korte) post gaat over de extraatjes in Cloudservers t.o.v. Private Servers. Daarna ga ik - als dat lukt - eerst aan de slag met Cloudstack Private Cloud, voor ik terug kom op de performance van de 3 producten. Moet support nog even mailen, want volgens mij kan ik nog niet in het Control Panel van de Private Cloud.

• Sneezydevil
BazzH schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:53:
[...]

Ik ben nu bezig met beide. Mijn volgende (waarschijnlijk vrij korte) post gaat over de extraatjes in Cloudservers t.o.v. Private Servers. Daarna ga ik - als dat lukt - eerst aan de slag met Cloudstack Private Cloud, voor ik terug kom op de performance van de 3 producten. Moet support nog even mailen, want volgens mij kan ik nog niet in het Control Panel van de Private Cloud.
Dat is niet wat ik bedoelde ze hebben 2 verschillende soorten public Virtual Servers, deze hebben een paar kleine verschillen, de meeste zijn netwerk gerelateerd (Loadbalancing en IPv6 bijvoorbeeld)

Voor toegang tot de Private cloud zou je normaal een e-mail gehad moeten hebben.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Sneezydevil schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 16:58:
[...]

Dat is niet wat ik bedoelde ze hebben 2 verschillende soorten public Virtual Servers, deze hebben een paar kleine verschillen, de meeste zijn netwerk gerelateerd (Loadbalancing en IPv6 bijvoorbeeld)

Voor toegang tot de Private cloud zou je normaal een e-mail gehad moeten hebben.
Deze post gaat over de servers zonder de load balancing. Volgende post over de servers met de load balancing. Maar ik ga me straks voiral focussen op de Cliudstack.

• Sneezydevil
Nu ik je post nog es lees had je me toch wel begrepen de eerste keer, die namen zitten ook zo dicht bij elkaar haha, mijn excuus. Ik moet ook es wat meer gaan posten, ben inmiddels wel al met Cloudstack bezig, maar heb nog weinig tijd gehad nette postjes te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil

SSC

Deze post zal gaan over het SSC, dit staat voor Self Service Center. In het SSC kun je het beheer van bijna al je producten doen, ik zeg bijna al je producten, omdat het beheer van CDN en de Private Cloud een eigen paneel hebben om te beheren.
De hoofdpagina van het SSC bevat de volgende onderdelen:
  • Shortcuts
  • Services
  • Support
Verder zijn op elke pagina het menu, settings, live chat, je berichten en tickets terug te vinden.

SHORTCUTS
Onder shortcuts zijn de belangrijkste dingen terug te vinden uit je settings en het het menu.

SERVICES
Onder services zijn eigenlijk al je producten te vinden, de Private Cloud staat hier jammer genoeg niet bij, hierover onderaan deze post meer.

SUPPORT
Onder support zijn de support items te vinden zoals besproken in mijn vorige post.

MENU
Het menu ziet er als volgt uit:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/86827957/LeaseWeb/Review/SSC/SSC_Menu.png

MENING
Persoonlijk vind ik het SSC best overzichtelijk en is alles snel terug te vinden, er zijn wel een paar dingen die ik anders zou doen om alles nog duidelijker te maken.
Ook is het SSC tegenwoordig responsive, als iemand die regelmatig alleen een mobiel bij de hand heeft ben ik hier erg blij mee.

Wat zou ik anders doen.
Ik zou zorgen dat de Private Cloud niet gezien wordt als Virtual Server, hierdoor komt er namelijk een 1 te staan bij Virtual Servers, zoals in onderstaand plaatje.

Zodra je hier echter op klikt, krijg je een melding dat er geen Virtuele Server gevonden is:

Dit komt waarschijnlijk omdat het stukje beheer van de Private Cloud wat wel onderdeel is van het SSC, op de 1 of andere manier onder Virtual Servers valt, dit vermoeden heb ik tenminste als ik naar de breadcrum kijk.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/86827957/LeaseWeb/Review/SSC/SSC_VS02.png

Ook zou ik kijken of het mogelijk alles van de Private Cloud onder te brengen bij de Private Cloud of alles van de Private Cloud onder te brengen in het SSC.

Sterke punten van het SSC
  • Overzichtelijk
  • Responsive

Minder sterke punten van het SSC
  • Soms ben je genoodzaakt te switchen tussen de verschillende beheer panelen, bij het beheren van 1 product
Ik weet nog niet helemaal zeker waar mijn volgende post over zal gaan, ik twijfel nog of ik eerst een stukje van de API behandel of toch eerst de Public Cloud servers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xantos
  • Niet online
Sneezydevil schreef op zondag 31 mei 2015 @ 22:34:
Ik zou zorgen dat de Private Cloud niet gezien wordt als Virtual Server, hierdoor komt er namelijk een 1 te staan bij Virtual Servers, zoals in onderstaand plaatje.
Zodra je hier echter op klikt, krijg je een melding dat er geen Virtuele Server gevonden is:

[afbeelding]
Dat was inderdaad het eerste waar ik ook tegenaan liep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdm-
Hi,
xantos schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:33:
[...]

Dat was inderdaad het eerste waar ik ook tegenaan liep.
Klopt, is een beetje verwarrend, en zijn we aan het opschonen. Als het goed is, dan kan je je Private Cloud vinden onder de private-cloud dropdown in het Self Service Center:

That said, mag dat stuk inderdaad wat duidelijker. Dank voor de feedback :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Daar had ik hem inderdaad ook al gevonden. Maar ik kon zo snel even geen Control Panel vinden. Eerlijk gezegd: ik kon wel een Control Panel vinden (onderaan de pagina met gegevens over de Private Cloud), maar daar stond bij mij "Niet beschikbaar" onder..... Maar ik moet er nog even een ticket over aanmaken. Misschien doe ik gewoon iets verkeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdm-
Sneezydevil schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 10:24:
[...]

Ik ben nog niet offline geweest en ook geen verminderde performance gehad, dus dat het onstabiel is kan ik zeker niet zeggen.

Om mijn opmerking te verduidelijken op hun NOC staat dan een melding die als volgt uitziet:

[...]

Maar tot nu toe lijkt de trend juist dat de performance beter (gemiddeld 30% meer Read en Write van de schijven) is op deze momenten niet slechter, hoe dat komt weet ik niet. Misschien komt het omdat LeaseWeb bij problemen met 1 of meerdere hosts al zo'n melding de wereld in stuurd? Dit kan LeaseWeb misschien beantwoorden.
We zijn vrij open met het plaatsen van die meldingen. Wel mooi dat je betere performance had :) We hebben een aantal van die platformen staan, dus het kan ook heel goed dat deze melding ging over een ander deel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdm-
BazzH schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:19:
Daar had ik hem inderdaad ook al gevonden. Maar ik kon zo snel even geen Control Panel vinden. Eerlijk gezegd: ik kon wel een Control Panel vinden (onderaan de pagina met gegevens over de Private Cloud), maar daar stond bij mij "Niet beschikbaar" onder..... Maar ik moet er nog even een ticket over aanmaken. Misschien doe ik gewoon iets verkeerd.
Als je klikt op 'manage' naast je private cloud (aannemende dat je die ziet), en vervolgens op 'server information', en dan onderaan op 'show password', krijg je het wachtwoord. Je kan dat wachtwoord, samen met de servernaam (4 letters en 3 cijfers, waarschijnlijk) gebruiken als login en domainname op het CloudStack loginscherm. Voor dat scherm heb je, als het goed is, een URL gekregen. Zo niet, stuur me een PM en dan krijg je die alsnog :)

De reden dat dit stuk van het self service center er wat 'anders' uitziet dan de rest, is omdat we bezig zijn met een migratie naar een structuur/systeem waarbij de boel een stuk duidelijker en gebruiksvriendelijker zal zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil
BazzH schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:19:
Ik heb die url in een mail gekregen, met als onderwerp: CSRP Delivery
rvdm- schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:21:
[...]

We zijn vrij open met het plaatsen van die meldingen. Wel mooi dat je betere performance had :) We hebben een aantal van die platformen staan, dus het kan ook heel goed dat deze melding ging over een ander deel.
Als je de performance van de private cloud ernaast legt valt het wel in het niets haha, die is toch nog een pak rapper, maar daarover binnenkort meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdm-
Sneezydevil schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:27:
[...]

[...]

Als je de performance van de private cloud ernaast legt valt het wel in het niets haha, die is toch nog een pak rapper, maar daarover binnenkort meer.
Die mail klopt inderdaad.

Performance: lekker he :) Ik was ook zeer blij, full SSD voel je toch wel, en 't is natuurlijk niet shared.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Sneezydevil schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:27:
[...]

[...]
OK. Ik hoef geen ticket aan te maken. Deze mail heb ik wel gezien, maar blijkbaar niet volledig "gescant" op nuttige informatie. Link staat er inderdaad in. |:(

• Sneezydevil
Gisteren heeft LeaseWeb onderhoud gedaan aan hun SSC en ik kon het niet laten om te kijken of er dingen opgelost waren die ik gemeld had.

En ja hoor! De bug met de firewall is opgelost, er staat niet langer “Uitschakelen” als de firewall al uit staat.

Fijn om te zien dat er dus zeker wat met het commentaar gedaan wordt.

• rvdm-
Sneezydevil schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:41:
Fijn om te zien dat er dus zeker wat met het commentaar gedaan wordt.
Keep it coming :)

• raymonvdm
* BareMetal
Inleiding
Hierbij wil ik allereerst LeaseWeb en Tweakers.net bedanken voor de aangeboden actie. In een vogelvlucht kregen we een rondleiding van alles wat LeaseWeb te bieden heeft voor hun klanten, zoals een traditioneel datacenter, maar ook een Modulair datacenter gebaseerd op een chassis van Portakabins. http://www.evoswitch.com/nl/colocatie-en-housing
Tijdens de rondleiding heb ik ontdekt hoe groot en massaal EvoSwitch eigenlijk is! :-)

Bij de actie heb ik me opgegeven voor een Private Cloud en op verzoek van LeaseWeb is daar een Bare Metal Server aan toegevoegd. Ik heb op dit moment een aantal co-locatie servers in een ander datacenter en een Private Cloud, op basis van VMware, bij een andere aanbieder. Ik zal dus ook proberen om deze met elkaar te vergelijken.
Bare Metal Server
Bij de eerste indruk van een Bare Metal Server, vond ik de dienst vreemd en ik vroeg me af waarom ik de dienst zou willen testen. Het is toch gewoon ijzer? Wat voor toegevoegdewaarde kan LeaseWeb mij bieden? Maar na de uitleg, moet ik zeggen dat ik toch enthousiast ben geworden. In het datacenter heb ik gezien hoeveel machines in een rack passen en dat ik als klant redelijk eenvoudig een nieuwe Bare Metal server kan aanvragen. Ik hoef mij geen zorgen te maken over de hardware, omdat deze eigendom is van LeaseWeb. Bij een defect aan de hardware, zullen zij moeten de reparatie voor handen nemen. Dit kan overigens ook een nadeel zijn, ten opzichte van co-locatie misschien kan ik het zelf met eigen hardware wel sneller oplossen? Mocht er tijdens de testperiode een defect optreden aan de hardware dan zal ik hierover een losse update in het topic plaatsen
Specificaties
De door LeaseWeb verhuurde server is een Dell PowerEdge R210 met een E3-1230 processor, 32GB RAM en 2x 1TB disk. Deze informatie is ook terug te vinden in het Self Service Center (SSC) alleen klopt deze niet helemaal met de werkelijkheid.

Provisioning
De echte kracht van een Bare Metal server, is de provisioning van het besturingssysteem. Ik kan met een paar muisklikken in het Self Service Center de server voorzien van een nieuw besturingssysteem. Het is eventueel ook mogelijk om te kiezen voor een Windows installatie met bijbehorende extra (licentie) kosten. Voor nu heb ik gekozen voor Ubuntu 14.04.2 LTS.

Netwerk
De server heeft een gigabit uplink en standaard een enkel IPV4-adres, maar via het Self Service Center is het mogelijk om extra IP-adressen aan te vragen. Het IP-adres wordt niet via DHCP toegewezen, maar daadwerkelijk door LeaseWeb in de installatie statisch geconfigureerd. Ditzelfde geldt ook voor het Reverse DNS record (dns-search), wat ik heb opgegeven in het Self Service Center. Na de installatie valt het op dat de server ook IPV6-adressen toegekend heeft gekregen vanuit het Leaseweb netwerk. Dit is iets wat niet altijd wenselijk kan zijn en waar men dus rekening mee moet houden bij het inrichten van de firewall.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
root@baremetal:~# cat /etc/network/interfaces
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
        address 37.48.xx.xxx
        netmask 255.255.255.192
        network 37.48.83.128
        broadcast 37.48.83.191
        gateway 37.48.83.190
        # dns-* options are implemented by the resolvconf package, if installed
        dns-nameservers 85.17.150.123 85.17.96.69 62.212.64.122
        dns-search leaseweb.xxxxx.net
root@baremetal:~#

root@baremetal:~# ifconfig eth0
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr d4:ae:xx:xx:xx:xx
          inet addr:37.48.83.152  Bcast:37.48.83.191  Mask:255.255.255.192
          inet6 addr: 2001:1af8:4700:a05b:e820:xxxx:xxxx:xxxx/64 Scope:Global
          inet6 addr: 2001:1af8:4700:a05b:d6ae:xxxx:xxxx:xxxx/64 Scope:Global
          inet6 addr: fe80::d6ae:xxxx:xxxx:xxxx/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:33222 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:5636 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:10859046 (10.8 MB)  TX bytes:1045888 (1.0 MB)
Firewall
Binnen het SSC heb ik geen optie gevonden om de machine te voorzien van een firewall, maar het is wel mogelijk om het verkeer te null-routen of om de switchpoort uit te schakelen bij een eventuele DDOS aanval. Het is dus noodzakelijk om zelf een firewall te installeren op de machine.

Note: Er staan nog een aantal post op stapel om een achterstand in te halen. Ik hoor graag jullie reacties

• xantos
  • Niet online
Inmiddels ben ik druk bezig om onze webshop op te splitsen in verschillende servers.
  • Database server 4 cores / 8GB
  • NFS Server 2 cores / 2GB
  • Webserver1, apache + memcached 4 cores / 6GB
  • Webserver2, apache + memcached 4 cores / 6GB
  • ElasticSearch 2 cores / 2GB
Het fijne aan de virtuele instanties is dat het aantal cores en geheugen op een later moment te tweaken zijn, mocht dit meer of minder moeten zijn.

Inmiddels ben ik druk bezig om de database server en applicatie servers te voorzien van de juiste configuratie en software zodat ik de loadbalancing eens aan de tand kan voelen.

Externe IP adressen kunnen uit een pool opgevraagd worden. Omdat je de servers heel makkelijk via een VPN via het interne netwerk kunt aanspreken, heb je eigenlijk niet veel ipadressen nodig. Uiteindelijk wil je natuurlijk je loadbalancer bereikbaar maken van buitenaf maar dat is het dan ook eigenlijk (voor een webshop/CMS).

Wat ik al ontzettend fijn vindt aan de cloud in het algemeen, is dat instances zo makkelijk aan te maken zijn. Het updaten van onze huidige productieserver vind ik altijd een stress gevend werkje omdat indien dit misgaat je webshop direct plat gaat. Een virtuele instance is snel en makkelijk aangemaakt zodat je eerst kunt testen of een software update wel het gewenste resultaat heeft.

Onze huidige bare metal server bij Leaseweb draait overigens als een zonnetje. De keren dat er problemen waren kwam dit door een kapotte disk. De software raid werkt niet altijd lekker waardoor je systeem toch down gaat. Leaseweb vervangt een defecte harddisk snel maar je raid array weer opbouwen dien je eigenlijk zelf te doen aangezien je een bare metal product afneemt. Aangezien dit een werkje is dat ik zelf niet vaak doe (en geen risico's wil lopen) betaal ik meestal voor een kwartiertje extra hands-on zodat een Leaseweb medewerker dit voor mij fixt.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de betrouwbaarheid van de NAS die de Leaseweb Private Cloud gebruikt. Feitelijk zouden disk problemen dan tot het verleden moeten behoren, iets dat zorgt voor een hogere uptime van je servers.

In mijn volgende post ga ik de loadbalancing functie testen. Er zijn drie manieren van loadbalancing die je kunt kiezen in het controle paneel van Leaseweb.
  • Round-robin
  • Least connections
  • Source
Meer daarover de volgende keer.. :)

Nog even vraagje. Heeft iemand IPv6 al aan de praat gekregen via de Private Cloud? Ik zie nergens een optie om IPV6 addressen te claimen en te gebruiken.

• Sneezydevil

PUBLIC CLOUD SERVERS

LeaseWeb heeft (of had) een aantal verschillende opties als je opzoek bent naar een VPS of Cloud Server.

Je had:
  • Virtual Servers
  • Public Cloud Servers
  • Private Cloud
Nu heb je:
  • Virtual Servers
  • Private Cloud
In de oude situatie had je natuurlijk 2 producten die heel veel op elkaar lijken, namelijk de Virtual Server en de Public Cloud Server. De Public Cloud Servers maakten van een vergelijkbare infrastructuur gebruik als de Private Cloud.

Ik vermoed dat wat in de nieuwe situatie onder Virtual Servers valt de Public Cloud servers van de oude situatie zijn.

Een groot verschil tussen de Virtual Servers en Public Cloud Servers (Oude situatie), is het ontbreken van IPv6 op de Cloud Servers, ik begreep van support dat dit komt door de routers die hiervoor gebruikt worden, die nog geen IPv6 ondersteunen.

Aangezien de meeste servers die ik gebruik al een behoorlijke tijd dual stack zijn, vind ik dit wel jammer, ik was ook wel een beetje verrast, omdat de Bare Metal Servers van LeaseWeb IPv6 al een behoorlijke tijd ondersteunen.

HET BEHEER
In het overzicht zie je alle servers en kun je deze starten, stoppen en herstarten, ook kun je ervoor kiezen een loadbalancer voor je servers te zetten, dit vind ik persoonlijk een leuke optie.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/86827957/LeaseWeb/Review/Public%20Cloud/Beheer/02.png

Je kunt dan de details van elke server zien door op de knop beheer te klikken, je kunt hier dan verschillende overzichten oproepen, zoals een overzicht van het dataverkeer of de geschiedenis, maar ook verschillende acties uitvoeren, zoals:
  • SSH Key toevoegen
  • Firewall in- en uitschakelen
  • Server herinstalleren
  • IPs beheren
  • Console starten
De meeste van deze dingen zullen voor jullie vanzelfsprekend zijn, maar mochten er toch nog vragen zijn hoor ik ze graag.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/86827957/LeaseWeb/Review/Public%20Cloud/Beheer/04.png

WEETJES
SNAT
De Public Cloud servers maken gebruik van SNAT, in het beheerpaneel is dan ook een Public IP en een Private IP te zien.

Voor de meeste toepassing zal dit geen probleem vormen, er zijn wel enkele toepassing waarbij dit niet werkt, maar dan ben je hier meestal ook van op de hoogte.

Dit betekend trouwens wel dat je via de Private IPs met een andere Cloud server kunt communiceren, hiervoor moeten de Servers trouwens wel onderdeel uitmaken van het zelfde account en waarschijnlijk het zelfde subnet.

Sterke punten van Public Cloud Servers
  • Firewall beschikbaar
  • Loadbalancer beschikbaar

Minder sterke punten van Public Cloud Servers
  • Nog geen IPv6
  • Nog geen API beschikbaar

• rvdm-
Even een snelle reactie:
Sneezydevil schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:16:
Ik vermoed dat wat in de nieuwe situatie onder Virtual Servers valt de Public Cloud servers van de oude situatie zijn.

...

Dit betekend trouwens wel dat je via de Private IPs met een andere Cloud server kunt communiceren, hiervoor moeten de Servers trouwens wel onderdeel uitmaken van het zelfde account en waarschijnlijk het zelfde subnet.
Over virtual servers:
We leveren zowel de virtual servers als cloud servers nog, alleen we hebben de virtual servers een wat prominentere plek gegeven. In de toekomst gaan daar nog wel wat zaken veranderen, maar die functionaliteiten blijven we bieden.

Over subnets en accounts blij Cloud Servers:
Klopt. Wel is het zo dat de Cloud Servers hun IP via DHCP verkrijgen, en wij zorgen ervoor dat ze in hetzelfde subnet terecht komen. Dit is ook wel zo handig, anders is het aanmaken van die SNAT regels op de virtual router (waar ook je load balancer op draait, als je die bestelt) een beetje lastig.

Trouwens, die load balancer kan je gewoon activeren/'bijbestellen'. PM mij even voor de zekerheid als je dat doet, dan zorg ik dat je geen rekening krijgt. Telt ook voor de andere testers :)

• Sneezydevil
rvdm- schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:26:
Even een snelle reactie:

[...]

Over virtual servers:
We leveren zowel de virtual servers als cloud servers nog, alleen we hebben de virtual servers een wat prominentere plek gegeven. In de toekomst gaan daar nog wel wat zaken veranderen, maar die functionaliteiten blijven we bieden.
Dit hebben jullie nog niet heel lang geleden gedaan toch? Het viel mij in ieder geval pas op toen ik mijn postje ging afmaken.

Maar als ik je goed begrijp zijn de servers die nu onder Cloud -> Virtual Servers staan de servers die ook IPv6 ondersteunen?
Over subnets en accounts blij Cloud Servers:
....
Ik vond het wel handig dat ze met elkaar konden communiceren zonder dat ik de firewall aan hoefde te passen, zo kon ik de applicatie testen, terwijl het geen extra risico met zich meebracht.

Weet jij misschien het antwoord op Xantos zijn vraag over IPv6 op de Private Cloud, support zei geen IPv6 op Cloud servers, maar toen hadden we het over de Public Cloud variant, maar ik kan mij voorstellen dat het dan ook voor de Private variant geldt.

• rvdm-
Sneezydevil schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:17:
[...]

Dit hebben jullie nog niet heel lang geleden gedaan toch? Het viel mij in ieder geval pas op toen ik mijn postje ging afmaken.
Klopt, dit is minder dan 2 weken geleden aangepast.
Maar als ik je goed begrijp zijn de servers die nu onder Cloud -> Virtual Servers staan de servers die ook IPv6 ondersteunen?
Klopt ook. Reden dat de Cloud Server geen ipv6 doet, is dat de middleware die we gebruiken (CloudStack) nog geen ipv6 ondersteunt op de 'virtual router' die voor je virtuele netwerk/vlan zit. Zijn we wel mee bezig :)
De virtual server kan dit dus wel aan.
Weet jij misschien het antwoord op Xantos zijn vraag over IPv6 op de Private Cloud, support zei geen IPv6 op Cloud servers, maar toen hadden we het over de Public Cloud variant, maar ik kan mij voorstellen dat het dan ook voor de Private variant geldt.
Ja en nee. Voor de private cloud zijn er 2 netwerkmodellen; shared/basic, en isolated. Die eerste is wat de virtual server gebruikt (dus wel ipv6), die tweede is wat de cloud server gebruikt (dus geen ipv6). Met de private cloud heb je wat meer controle, en kan je ook besluiten om zelf isolated networks van een ipv6-ip te voorzien, door je eigen VR te draaien. Dan verlies je alleen wel functionaliteit in de webinterface, en moet je een aantal zaken met de hand bijhouden/beheren.

edit: onduideljke uitleg gecorrigeerd

[Voor 4% gewijzigd door rvdm- op 27-06-2015 22:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sneezydevil
Goed te horen dat er mogelijkheden zijn voor IPv6. Om zelf een VR te draaien en te voorzien van een IPv6 adres zijn daar nog extra dingen voor nodig of zou iets ook kunnen op de Private Cloud die wij nu draaien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvdm-
Sneezydevil schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:05:
Goed te horen dat er mogelijkheden zijn voor IPv6. Om zelf een VR te draaien en te voorzien van een IPv6 adres zijn daar nog extra dingen voor nodig of zou iets ook kunnen op de Private Cloud die wij nu draaien?
Hangt een beetje af van de configuratie die je hebt. Als je zowel basic als isolated netwerken hebt, dan kan dat (met een trucje). Mocht je ipv4-management aan CloudStack willen overlaten (handig), dan rol je 'gewoon' een isolated netwerk uit, en voeg je in dat netwerk een instance toe die *ook* in je basic netwerk zit (en dus zowel een publiek, als een 'isolated' intern IP heeft).
Die instance laat je - via radvd bijvoorbeeld - ipv6 uitdelen, en ipv6-routering afhandelen.

Wil je echt alles zelf doen, dan heb je een 'fully isolated without services' netwerk nodig, en doe je eigenlijk hetzelfde, maar neem je ook ipv4 management voor je rekening. Een 'fully isolated without services' network heeft geen VR, dus dat is wat uitdagender. Ik doe dat laatste zelf in 'n netwerk waarbij ik VyOS als VR gebruik. Ik zou even beginnen met dat eerste scenario, zodat je 'n gevoel krijgt bij hoe dingen werken ;)
Pagina: 1 2 Laatste

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee