R9 280x gpu verbruik laag.

Pagina: 1
Acties:

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04-2025
Hallo,

Mijn pc doet vreemd. Mijn fps klopt niet met wat ik hoor te hebben. Eerst even mijn specs posten.

i5-2500k (Niet overclockt)
msi r9 280x gaming 3g
8gb ram
crucial m4 128gb ssd
500 gb western digital hdd
2 tb seagate hdd
cooler master gx 650w
gigabyte z68x-ud3h-b3

Nou, heb even wat tests gedaan.

Battlefield 4 high settings: gpu verbruik gemiddeld 70 procent, cpu gemiddeld 100 procent, 55 fps.
Battlefield hardline open beta medium settings: gpu verbuik gemiddeld 55 procent, cpu 80 procent, 50 fps.
Cod advanced warfare high settings: gpu verbuik gemiddeld 60 procent, cpu gemiddeld 70, gemiddeld 85 fps.

Het gemiddelde valt best mee, maar ik heb ook fps drops naar 30 fps soms, en meestal gaat het op battlefield niet hoger dan 60 fps. V-sync staat uit. Nou heb ik ook redelijk vaak artifacts. Minimaal 1 keer per dag. Temperaturen zijn gewoon normaal met mijn gpu op 56 graden gemiddeld. Gpu core clock is 1020, memory clock is 1500. Alle drivers up to date.

Lijkt me sterk dat mijn processor een bottleneck kan zijn want een i5 2500k hoort niet zo'n hevige bottleneck te zijn, ook niet op stock snelheden.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Als je artifacts hebt dan is er in elk geval iets niet goed. Een geheugenchip die niet goed gekoeld wordt door het koelblok van je GPU?

• magusviper
Enig idee hoe ik dat zou kunnen testen of te weten komen ofzo?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2013/10/msi-radeon-r9-280x-ge-oc-review/msi280xoc-6b.jpg

Gaat om deze kaart. Zo te zien gewoon een nette heatspreader. @TS, een GPU hoeft niet 100% verbruik te laten zien, het hangt af van welke game, welke resolutie en hoeveel gimmick je in beeld hebt.

BF draait bij mij uitstekend boven de 70FPS met een R 270 in crossfire, met de GPU's teruggeklokt naar 450 MHz... Ik zou je drivers eens updaten eerst.

• magusviper
Goed, windows heeft nu net 3 updates gedaan, zouden best drivers geweest kunnen zijn, en heb nu andere resultaten.

Bf4 ultra settings: gpu verbruik gemiddeld 99 procent, cpu gemiddeld 99 procent, tussen 50 en 70 fps gemiddeld.
Bf hardline ultra settings: gpu verbuik gemiddeld 99 procent, cpu verbruik gemiddeld 80 procent, 65 fps gemiddeld, en soms drops naar 55.
Gpu max temperatuur is 62 graden.

Het is dus al beter, maar is dit ook wat het moet zijn? Verbruik is nog steeds vrij hoog vind ik, of is dat niet zo?

EDIT: Nee, bf hardline gebruikt nog steeds maar 54 procent van mijn gpu en 80 tot 90 procent van mijn cpu. Andere suggesties dan drivers updaten?

[ Voor 12% gewijzigd door magusviper op 03-02-2015 20:30 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45

Esumontere

Floep, banaan.

De AMD drivers worden niet geupdate via Windows update. Dit zul je handmatig moeten doen via de AMD website.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
Battlefield is gewoon een cpu intensief spel maak je niet druk.. heb t zelfde met mn i2500k (4.3ghz). Met een 290 gemiddeld 90 fps op ultra.

Mijn gpu schommel ook de hele tijd tussen de 50 en 100% niet druk om maken. Je performance is zoals het hoort te zijn.

Zet msaa uit als je echt issues hebt.

En overclock je cpu.. Zoals ik al zei battlefield is een cpu intensief spel.

Battlefield bèta draait hier ook met minder fps. . 1 tis een beta en 2 het is geen bf4.

[ Voor 56% gewijzigd door legendareN op 04-02-2015 01:17 ]

• magusviper
Amd drivers zijn al up to date.

Alhoewel ik snap dat het een beta is, is het niet raar dat ik op allerlaagste fps dips onder 60 fps krijg? Ik heb origin overlay uitgezet en mijn cpu usage is gedaalt naar zo'n 75 procent, maar gpu usage gaat nog steeds niet hoger dan 60 procent.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zie drie problemen:

1. Een CPU load van 100%, geeft aan dat je een CPU bottleneck hebt. Kan komen doordat de CPU veel te warm wordt doordat de koeler slecht gemonteerd is of vol stof zit waardoor die zich terug moet klokken om niet oververhit te raken. CPU die terug klokt is natuurlijk veel langzamer en kan voor een CPU bottleneck zorgen. Andere mogelijkheid is dat er op de achtergrond nog iets anders veel van de CPU vraagt, dit kun je bijvoorbeeld controleren in taakbeheer of ander programma. Of het is gewoon normaal en BF4 is zo zwaar voor de CPU en ben je dus eigenlijk verplicht de CPU over te klokken.

2. Artifacs, dit mag niet voorkomen, kan komen door bijvoorbeeld een (half) defecte videokaart.

3. Gare voeding. Je doet er beter aan zo'n voeding als deze niet te gebruiken, maar te vervangen door een goede high-end 450/550W voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• magusviper
1. Als ik bf4 speel is mijn cpu vebruik rond 80, en boost clocked hij naar 3.65 ghz. Gpu verbruikt rond de 80 procent. Klokt dus niet terug. In de achtergrond gebruikt skype nog zo'n 4 procent van mijn cpu, voor de rest geen zware programma's op achtergrond. Cpu zal ik eens proberen te overklokken.

2. Tja, zou idd kunnen. Heb alleen geen zin om mijn videokaart terug te sturen, een maand later terug krijgen en dan gewoon zien dat er niks is veranderd.

3. Wat is er mis met deze voeding dan?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zie bijvoorbeeld deze review: http://hardocp.com/articl...ply_review/1#.VNI6i0eG9Rw

Maar hier komt die er nog heel goed vanaf. Er lijkt nogal veel verschil is kwaliteit te zitten, veel lijken het nog veel minder te doen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• magusviper
Dus, het beste kan ik gewoon een andere voeding kopen? Welke van mijn problemen kunnen hiermee dan opgelost zijn?
Pagina: 1