Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durbatuluk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-09 16:41
Goeiemiddag,

ik heb een redelijk oude pc, meer dan zes jaar, maar ik ben hem onderhand een beetje aan het tweaken om hem toch mee te laten komen met de nieuwere spellen. Hierom wil ik nu nieuwe geheugen bankjes kopen, maar hoor vaak dat oudere moederboarden boven bepaalde hoeveelheid niet meer aankunnen.

Mijn vraag is nu hoe ik er achter kan komen of 12 Gig bestellen nuttig is, of dat ik genoegen moet nemen met 6 (het is tripple channel). Mijn speccs (volgens speccy) zijn:

Summary

Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit

CPU
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz 55 °C
Bloomfield 45nm Technology

RAM
6,00GB Triple-Channel DDR3 @ 531MHz (7-7-7-19)

Motherboard
Acer Aspire G7711 (CPU 1) 44 °C

Graphics
G243HQ (1920x1080@60Hz)
3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (MSI) 46 °C

Storage
1397GB Seagate ST31500341AS (SATA) 50 °C
1397GB Seagate ST31500341AS (SATA) 51 °C
465GB Western Digital WDC WD5000AAKS-65YGA0 (SATA) 44 °C
7GB SanDisk Cruzer USB Device (USB)

Motherboard
Manufacturer Acer
Model Aspire G7711 (CPU 1)
Chipset Vendor Intel
Chipset Model X58
Chipset Revision 12
Southbridge Vendor Intel
Southbridge Model 82801JR (ICH10R)
Southbridge Revision 00

RAM

Memory slots
Total memory slots 6
Used memory slots 3
Free memory slots 3

Memory
Type DDR3
Size 6144 MBytes
Channels # Triple
DRAM Frequency 532,0 MHz
CAS# Latency (CL) 7 clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD) 7 clocks
RAS# Precharge (tRP) 7 clocks
Cycle Time (tRAS) 19 clocks
Command Rate (CR) 1T

Slot #1,2 en 3
Type DDR3
Size 2048 MBytes
Manufacturer Samsung
Max Bandwidth PC3-10700 (667 MHz)
Part Number M378B5673EH1-CH9
Serial Number 869B3E4B
Week/year 38 / 09

Ik hoop dat u mij bij deze keuze kunt helpen!

Mvg,

Joost

P.S. Ik kan ook meer informatie verschaffen over mijn pc, maar ik nam aan dat dit genoeg was aangezien het volledige speccy bestand nogal groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
Wat doe je met je pc? Alleen spellen en zo ja, welke? Dan is 8GB meer dan genoeg.
Heb je deze pc:
pricewatch: Acer Aspire G7711 ?

Je hebt nu 6GB triple channel. Lekker houden. Denk dat die niet zo snel vol loopt hoor.
Je Processor is goed genoeg en kun je wellicht nog iets overclocken?
Welke grafische kaart? Lijkt een nette met 3GB geheugen, maar kan ook een budget ding zijn.
Volgens bovenstaande link zou je een HD4870 oid moeten hebben.
Dan zou ik die upgraden ipv geheugen. Daar haal je meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:33
Wat ga je er mee doen? Ik denk dat je weinig spellen zult spelen waar meer dan 6GB zinvol is.
Het is een ander verhaal als je naast 10 openstaande programma's, een browser met 40 tabbladen ook nog een spel opent. Als ik zo lees dat je geen SSD hebt zou ik daar eerder mijn geld in steken dan in extra geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durbatuluk
@ arunia
Ik heb inderdaad die pc, maar met met een half jaar oude MSI R9 280 GAMING 3G Grafische kaart.
@jopie
Een SSD werkt net zo goed als extra geheugen? Ik heb vrienden met SSD en ik heb nooit echt veel verschil gezien tussen onze pc's

@beiden
Ik ga dit weekend dying light spelen en the recommended begint al bij 8 GB, waarbij het me een goed moment leek mn geheugen eindelijk een keer op te gaan krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Wat is je budget?

Als je Dying Light kunt testen, dan zou ik dat eerst doen. Want volgens mij is het gewoon zonde.
Je Grafische kaart is iig goed om dat te spelen.

SSD merk je bij het opstarten van Windows, maar ook bij het opstarten van programma's en spellen en het laden van levels als deze op de SSD geinstalleerd staan.
Ik heb er zelf al jaren een SSD in zitten en wil niet meer zonder.

Je hebt 4 sloten waarvan 3 gebruikt voor triple channel. Je zou over kunnen naar dual channel door er nog 2 GB bij te prikken van dezelfde soort. Liefst zelfde merk, maar geen idee welk merk e.d. er nu in zit?
Als ik de stats bekijk in je eerste post wordt ik daar iig niet wijzer van en middels Google vind ik ook totaal niets interessants. Geheugen wat er op lijkt a 2GB kost 92 euro. Dus dat lijkt me niet.
Het is DDR3, maar PC-10700 bestaat niet voor zover ik weet.

M378B5673EH1-CH9 is iig de code. Maar inderdaad wat ik hierboven al aan haal, die snelheid etc is gewoon 90 euro terwijl een willekeurig valueram a 20 euro verkocht wordt.
http://tweakers.net/categ...Oe0FmK__qtKtCFVnWBVUIIfwA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 16:32

Vickiieee

Kritische lezer.

Maar dat is de aanbevolen Hardware, die 8GB. Ik zou zeggen: speel dit weekend eerst eens gewoon Dying Light en kijk hoe dat bevalt. Settings zullen sowieso niet op High kunnen. Mijn ervaring is dat met iets mindere settings dan 'recommended', maar beter dan 'minimum' een game nog altijd goed te spelen is. Niet op High of Ultra, maar dat ben ik met mijn PC sowieso nooit gewend geweest ;).

Met die grafische kaart zit je goed, zou ook zo geen andere aan gaan schaffen.

Grootste voordeel van een SSD zit hem in de snelheid waarmee programma's opgestart of geladen kunnen worden. Een traditionele HDD (Harde schijf) bevat draaiende onderdelen waarbij alle data op de schijf staat (denk aan een platenspeler). De schijf moet hierbij wel echter elke keer een rondje draaien om de data te kunnen lezen. In een SSD zitten geen bewegende onderdelen, denk aan een opslagkaartje. Alles staat er gewoon op en kan direct aangesproken worden.

Voor komend weekend zou ik je dan in dat licht aanraden om met je vriend tegelijkertijd (als jullie samen Dying Light gaan spelen) de game op te starten. Zelfs als zijn PC mindere specificaties heeft zou het goed kunnen dat zijn spel eerder opgestart is ;).

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
de memory controller van de i7 920 is een knap ding hoor
kan perfect om met asymetrische bezetting (als Acer alle correct heeft aangesloten tenminste)
zo hebben we op het werk er een draaien met 3x2 + 2x4
de eerste 6 GB werkt triple channel, de volgende 8GB in dual channel
(en zelf dual channel is snel zat)
ga dus gewoon een goedkoop setje kopen en steek het erbij :)
uiteraard eerst eens kijken hoeveel ram er gebruikt wordt!
als het richting 80 - 90% gaat kan extra ram zeer nuttig worden (Windows draait vlotter als er wat overschot is)

een SSD vind ik zelf zeer prettig in gebruik, al moet ik zeggen dat een pc met heel veel ram niet veel slechter is in mijn beleving
een pc met SSD start uiteraard snel op en alles werkt net wat vlotter, maar bij een pc met heel veel ram gaat Windows lekker veel preloaden (systeem start wel traag op en begint dan vanalles in de achtergrond te laden) wat ook een aangename ervaring geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durbatuluk
Iedereen bedankt voor de reacties, heb er het een en ander uit kunnen halen.

@ arunia, ik heb net even achterhaald dat mijn huidige drie geheugen bankjes; "Samsung 2GB PC3-10600 DR3-1333MHz non-ECC Unbuffered CL9 240-Pin DIMM Dual Rank Memory Module Mfr P/N M378B5673EH1-CH9" zijn.

@Vickiieee
Het is een beetje dat de rest van mijn specs wel voldoen, waarbij het dan zonde zou zijn als ik de settings dan naar beneden moet halen vanwege m'n ram.

@arunia en catfish
Jullie hebben het er over dat mijn volgende geheugen dual channel wordt? Het enige wat ik namelijk wel opgepikt had bij het onderzoeken van RAM was dat mijn pc sowieso twee keer tripple channel in gebruik had, waarbij ik dus drie bankjes moet aanschaffen, maar ik moet er nu maximaal twee aanschaffen?

Maar ondanks de goede hulp is mijn vraag een beetje verloren gegaan;

Het is niet zo zeer een vraag of ik meer geheugen wil, maar meer hoeveel ik er bij kan hebben? Ik zit te twijfelen tussen 6 en 12 GB erbij (er vanuit gaande dat ik gewoon verder moet in tripple channel), ik wil natuurlijk graag zo veel mogelijk in één keer halen, dit is sowieso per GB al goedkoper, maar de vraag is dus of mijn pc wel de 18 GB totaal aan kan... Is er iemand die me daar wat over kan vertellen, het maximale aantal GB dat mijn bus aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Wat wij je mee proberen te geven is dat voor gamen het echt zonde van je geld is om er meer dan 8GB in te steken.

Maar als je echt wilt mag je dat gewoon doen.
Zegt je handleiding iets over het aantal geheugen wat hij aan kan?
Volgens google is het max 12GB en zou je 6 sloten moeten hebben? Ofwel alsnog triple channel. Dan zou je een setje van 3x2 GB erbij moeten kopen.

Dit zijn je opties met dezelfde stats:
http://tweakers.net/categ...mlhBBc4QhhoYGpnBzwJza2loA

[ Voor 50% gewijzigd door Arunia op 04-02-2015 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
voor die prijzen zou ik die samsung eruit halen, verkopen en gaan voor 3x4 overigens heb ik gewoon 3x8 in mijn systeem zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Persoonlijk zou ik voor niet minder dan 12GB gaan in jouw geval, 3 x 4 of zo, Dat 8GB genoeg is tegenwoordig vind ik een beetje kort door de bocht, als ik kijk naar het geheugen gebruik tijdens het spelen van een aantal games dan zit ik al snel op 8GB. Zeker als je Origin/Steam/Uplay/AMDGE/ARC/Bnet/TS/Vent/Skype etc hebt draaien, doe daar eventueel nog andere dingen bij dan loopt je geheugen al snel vol.

Zeker titels die 64bit zijn kunnen aardig geheugen opvreten, BF4 b.v. kan makkelijk oplopen tot 6GB als je pech hebt (gebeurt niet altijd) en andere titels hebben dit ook, PA/DAI.

Ik gebruik dan ook nog VM's en dan vliegt je geheugen de deur uit :P (Ja soms ook tijdens gamen).

En volgens mij kan die standaard tot 24GB? (48 was geloof ik ook mogelijk)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Dat het geheugen dat je hebt gebruikt wordt, is een feit.
Dus als je 24GB hebt, zal ook het merendeel gebruikt worden.

Dat betekent echter niet dat er bruikbaar spul instaat. Vooral nieuwere Windows versies, maar ook VGA kaarten houden het geheugen graag vol met spul dat eerder gebruikt is en dus "nog wel eens nuttig kan zijn" later.

De geheugeninhoud die niet "relevant" is wordt gewoon overschreven (met bloedshelheid) als het nodig is.

"Niet minder dan 12GB" statement is gewoon niet waar. 4-6GB is meer dan genoeg, zeker met DDR3.

Ik begrijp die geheugenhonger wel, want tegenwoordig wordt het eindelijk eens gebruikt. Maar het is echt niet nodig. Want, zoals ik zei, het wordt vooral gebruikt door moderne OS'en en VGA drivers om dingen te behouden.

Als je centen teveel hebt, ja, ok, je mobo kan het aan, maar het zal net zoveel met "onzin" gevuld worden als nu. En dan zit je weer van "ik heb meer nodig"

Als je geheugen niet swapt naar HDD en je daardoor lag/hickups gaat krijgen, heb je gewoon niet meer geheugen nodig. PUNT. :P

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durbatuluk
@iedereen

Duidelijk en helder verhaal, bedankt! Ik ga dus maar het spel (ondanks dat we beloofd hadden het pas op te starten bij de lan party) even testen en kijken of ik het nodig heb! Bedankt voor alle info, had die maat van mij toch gelijk over tweakers raadplegen!
Pagina: 1