€2000-€2500 - Rekencomputer photogrammetry/GIS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het system wordt aangeschaft ten behoeve van een universitair onderzoeksproject. Een regio in Griekenland wordt met behulp van een drone minitieus in kaart gebracht. Per vlucht worden er honderden foto's gemaakt, die vervolgens ter plaatse verwerkt moeten worden tot gedetailleerde hoogtemodellen en orthofoto's, welke vervolgens weer dienen als basis voor GIS-analyses. Gebruikte software: (onder meer) Agisoft PhotoScan, VisualSFM, MeshLab, ArcGIS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie dachten we aan zo'n €2000, maar dat lijkt net te weinig te zijn om datgene te kopen wat we nodig denken te hebben. Laten we zeggen, €2500 max, inclusief verzendkosten. Minder is beter. Hiervoor wordt een volledig systeem (kast + inhoud + monitor + toetsenbord/muis) aangeschaft.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
OS en andere licenties zijn beschikbaar via de universiteit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Photogrammetry is zéér computerintensief en berekeningen kunnen lang duren. Veel geheugen is cruciaal, hoe meer hoe beter (zie bijvoorbeeld dit document). Te weinig RAM maakt het verwerken van bepaalde batches onmogelijk. Daarnaast worden CPU en GPU beide intensief gebruikt. Agisoft geeft zelf deze requirements.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Prijs/kwaliteit boven alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het snelste systeem dat gekocht kan worden binnen het gestelde budget. 64gb RAM minimum. Levering van de onderdelen liefst ergens deze maand. Een dingetje waarvan ik niet weet of het relevant is: de kast zal in een huis komen te staan waar het zowel stoffig als heet (Griekse zomer) kan worden. Het werkhuis heeft geen airco.

Ga je overklokken?
Nee.

Zelf gevonden
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 393,95€ 393,95
1MSI X99S SLI PLUS€ 209,95€ 209,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 364,90€ 364,90
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 92,95€ 92,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 97,95€ 97,95
1Dell U2515H Zwart€ 279,63€ 279,63
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,95€ 8,95
1Logitech B110€ 7,29€ 7,29
2Crucial CT2K16G4RFD4213€ 376,19€ 752,38
1Seasonic G-series 450 watt€ 74,75€ 74,75
1Samsung 850 EVO 250GB€ 118,85€ 118,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.401,55

Waarom gekozen?
Processor: In verband met de geheugeneis kom ik volgens mij vanzelf op socket 2011-3 uit. Het prijsverschil tussen dit instapmodel en de I7-5930K is groot en lijkt me duur betaald.
Moederbord: goedkoop X99-moederbord. 8 geheugenslots laten de mogelijkheid open om later het geheugen uit te breiden.
Geheugen: 2x instapsetje DDR4. 64gb is de ondergrens van wat ik wil.
Videokaart: Uit wat ik heb gelezen, lijkt te komen dat de GTX970 een aardig rappe kaart is die goed past in het budget. Dit model is willekeurig gekozen, naast het feit dat 'ie goed gekend staat in de Pricewatch.
Opslag: 1x SSD voor OS+programmatuur en een dataschijf. Backups worden ter plaatste op portable schijven en laptops gemaakt.
Voeding: Uit andere topics bleek dat 450W genoeg moet zijn voor een GTX970.
Behuizing + invoer: Kast komt goed uit de tests en volgens mij past alles erin. Muis + toetsenbord zijn afdoende.
Monitor: Gezien het gedane werk heeft 1400p meerwaarde boven FHD (meer werkruimte). Absolute kleurechtheid is geen vereiste. Het beeld van de Dell lijkt prima in orde te zijn.

Vragen
Deze post is vooral als klankbord bedoeld. Meer gericht:
  • haal ik het meeste uit het budget? Kan het eventueel iets goedkoper, zonder veel in te leveren op prestaties?
  • de processor is boxed, is het desondanks verstandig om een aparte koeler aan te schaffen?
Zoals wel duidelijk zal zijn, is zelfbouw en installatie geen problem.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Welke versie van ArcGIS ga je mee werken? 10.3 is nog steeds een 32-bit applicatie, hoewel je je background geoprocessing wel 64-bit kan krijgen, hoewel ik zo gok dat Agisoft hier de grootste belaster gaat zijn (is bijna 3jr geleden dat ik slechts indirect een ortho-survey heb bijgestaan met voornamelijk fixed-wing foto's).

De echt goede multi-processing vanuit de ESRI software is in mijn ervaring pas in ArcGIS Pro aanwezig, en de vraag is nog maar of je dáár al mee wilt werken.

Is 3D GIS overigens nog een must? Zoja: overweeg een quadro kaart, zeker als je ArcScene wilt gaan gebruiken, een aanradertje. Wat de SSD betreft: IOPS is hier zéker je vriend; echter waar ga je je GIS data in opslaan? FGDB? Of iets als SDE/PostGIS? Ik denk dat je misschien een andere SSD wilt overwegen, of in ieder geval een manier om je storage toch wat af te dekken, immers, die Samsung 850 heeft geen power-safety capacitors. Overweeg ook om voor niet-RED schijven te gaan, die zijn eigenlijk bedoeld voor constant draaien (in NAS-en), en niet voor OS-gebruik, daar is hun firmware ook op afgestemd.

Ik heb geen ervaring met DDR4 behalve dat het erg duur is, terwijl het je meer gaat om de hoeveelheid; wat dat betreft is een dual-socket DDR3 bordje misschien aantrekkelijker voor je, want CPU gaat bij ortho wel degelijk een beperking zijn -- ik neem aan dat je op den duur ook ergens wil gaan hosten? Een redelijke tilecache-operatie kan bij dergelijke rastersets vrij zwaar zijn...

TL;DR: goeie build, de voeding lijkt qua puur vermogen voldoende maar er moet niet veel meer belasting op. Denk echter wel aan je SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-07 23:14

Tribits

Onkruid vergaat niet

Stellar schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:37:
Processor: In verband met de geheugeneis kom ik volgens mij vanzelf op socket 2011-3 uit. Het prijsverschil tussen dit instapmodel en de I7-5930K is groot en lijkt me duur betaald.
Het grote prijsverschil tussen de i7-5820k en de i7-5930k komt volgens mij door het aantal PCIe lanes. De 5820k heeft er 28 waar de 5930k er 40 heeft. Verder niet van belang in deze configuratie.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Wauw, hier kan je een erg leuke PC voor aanschaffen.
Ik zal even uitzoeken waarvan ik denk dat je echt belang bij gaat hebben.

Er wordt gesproken over DDR3, het probleem hiermee is dat deze veel minder capaciteiten aankunnen dan DDR4, ook qua toekomst bewustheid zou ik wel voor DDR4 gaan, ookal is het erg prijzig. Er komen hier zelfs modules van uit van 128GB per module. Dus in dat opzicht denk ik dat de DDR4 geheugen prijzen ook wel gaan dalen in de toekomst, en je op een gegeven moment een hoop RAM kan upgraden, voor dan in verhouding tot nu relatief weinig geld.

Volgens mij werken deze CPU's met quad-channel RAM, dus 4 modules zal op zijn best werken. Hoe de praktijk hierin is met DDR4 weet ik niet, ik zal kijken of ik er wat over kan vinden.

Samsung EVO SSD's hebben last van prestatie dropping, ik vind zelf de crucials allemaal sneller dan de 840 EVO SSD's en raad die daarom ook aan. Daarnaast hebben de crucial SSD's gebruik gemaakt van MLC chips ipv TLC chip, die weer beter zijn. Ook heeft crucial beveiliging d.m.v. een failsafe condensator, om de kans te verkleinen op data verlies bij een uitval. Daarnaast is Crucial ook goedkoper!

Over de CPU,
Dit vind ik een erg lastige. Ik weet niet hoeveel invloed de cores zullen hebben op jou werkgebied. Ik denk dat je wel het beste hebt aan meer dan 4 cores, maar je kiest nu voor 6 cores. Kan je dan niet beter gelijk voor 8-cores gaan?

GPU
De GTX970 is wel aardig geschikt om mee te renderen, maar echte render kaarten zullen het toch beter doen. Maar let wel op! Ik zou geen oudere generatie renderkaart kiezen! In de tijd van de GTX660, werd deze vergeleken met een render kaart, hierbij deed die renderkaart het beter. De GTX970 is echter weer een stuk sneller, dat die al sneller is dan een renderkaart uit die tijd!

Daarnaast blijft de vraag, wat is de meerprijs van een renderkaart in die klasse. En je kan er niet mee gamen, maar denk niet dat dat de bedoeling is van dit systeem.

Wederom, een hoop afhankelijkheid van het programma. Ik ga alles doorlezen, en laat daarna mijn indicatie achter dmv zelf even een lijst te maken.

Denk dat je nu al een erg goede samenstelling hebt gemaakt! Zal eens zien welke opties je kunt overwegen ;)

Mvg.

Mirno

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
Umbrah schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:52:
Welke versie van ArcGIS ga je mee werken? 10.3 is nog steeds een 32-bit applicatie, hoewel je je background geoprocessing wel 64-bit kan krijgen, hoewel ik zo gok dat Agisoft hier de grootste belaster gaat zijn (is bijna 3jr geleden dat ik slechts indirect een ortho-survey heb bijgestaan met voornamelijk fixed-wing foto's).

De echt goede multi-processing vanuit de ESRI software is in mijn ervaring pas in ArcGIS Pro aanwezig, en de vraag is nog maar of je dáár al mee wilt werken.
Photoscan zal inderdaad verreweg het meeste vragen van het systeem. ArcGIS-versie is 10.3.
Is 3D GIS overigens nog een must? Zoja: overweeg een quadro kaart, zeker als je ArcScene wilt gaan gebruiken, een aanradertje. Wat de SSD betreft: IOPS is hier zéker je vriend; echter waar ga je je GIS data in opslaan? FGDB? Of iets als SDE/PostGIS? Ik denk dat je misschien een andere SSD wilt overwegen, of in ieder geval een manier om je storage toch wat af te dekken, immers, die Samsung 850 heeft geen power-safety capacitors. Overweeg ook om voor niet-RED schijven te gaan, die zijn eigenlijk bedoeld voor constant draaien (in NAS-en), en niet voor OS-gebruik, daar is hun firmware ook op afgestemd.
3d-GIS zal alleen sporadisch aan de orde komen om wat fraaie plaatjes te schieten. Een Quadro lijkt me dan ook overbodig, naast het feit dat een beetje een degelijke uitvoering simpelweg niet in het budget past (met dank aan de DDR4-prijzen...). De data komt in een FGDB ja.

Goede tip wat betreft de opslag. Ik heb de SSD vervangen door een Crucial M550 (blijkbaar mét met safe caps). De RED is vervangen door een Black.
Ik heb geen ervaring met DDR4 behalve dat het erg duur is, terwijl het je meer gaat om de hoeveelheid; wat dat betreft is een dual-socket DDR3 bordje misschien aantrekkelijker voor je, want CPU gaat bij ortho wel degelijk een beperking zijn -- ik neem aan dat je op den duur ook ergens wil gaan hosten? Een redelijke tilecache-operatie kan bij dergelijke rastersets vrij zwaar zijn...
Tenzij ik de serverwereld induik, loop ik dan toch tegen het problem aan dat de processoren zelf slechts tot 32/64gb RAM ondersteunen? Daarnaast betekent de aanschaf van twee CPUs ook dat de prijs per CPU lager zal moeten zijn. De multicoresnelheid zal misschien toenemen, maar voor de gebruikte applicaties is de singlecoreperformance ook erg belangrijk.
TL;DR: goeie build, de voeding lijkt qua puur vermogen voldoende maar er moet niet veel meer belasting op. Denk echter wel aan je SSD!
Merci!

Nieuw overzicht:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI X99S SLI PLUS€ 203,95€ 203,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 369,95€ 369,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 125,95€ 125,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 96,95€ 96,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 72,95€ 72,95
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.407,95

EDIT
  • Verscheidene posts op het Photoscan-forum lijken aan te geven dat een Quadro niet per se beter is dan een standard Geforce. Bijvoorbeeld hier.
  • Ik bedacht me net dat de gekozen I7 natuurlijk ook 'maar' maximaal 64gb RAM aankan. De Xeon e5 1620 v3 is misschien een goed alternatief? Wel een quadcore in plaats van een hexa...

[ Voor 3% gewijzigd door Stellar op 03-02-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Stellar schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:37:
Tenzij ik de serverwereld induik, loop ik dan toch tegen het problem aan dat de processoren zelf slechts tot 32/64gb RAM ondersteunen? Daarnaast betekent de aanschaf van twee CPUs ook dat de prijs per CPU lager zal moeten zijn. De multicoresnelheid zal misschien toenemen, maar voor de gebruikte applicaties is de singlecoreperformance ook erg belangrijk.
Ik zat even met de ARK Processor Feature Filter te spelen en daarbij kwam deze processor naar boven: pricewatch: Intel Xeon E5-1650 v3 Boxed. Ondersteunt volgens ARK een maximum geheugen van 768 GB: http://ark.intel.com/nl/p...650-v3-15M-Cache-3_50-GHz Kost gelijk ook wel 50 procent meer maar je houdt er volgens mij wel de optie mee open om het geheugen nog te verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

toch even een sidenote er bij, er wordt namelijk géén koeler meegeleverd, er is wel een intel 2011 stock koeler, maar die wil je echt niet, er zal toch een aftermarket koeler bij moeten!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is echt een kwestie van wat je CPU gebruik zal zijn, zat bij m'n vorige klant op HP Z820 machines te werken (de klant had echter zo goed als geen budget), en iedereen had 2x een 6-core Xeon tot z'n beschikking. AGISoft geeft zelf aan dat CPU snelheid wel van belang is, maar dat een combinatie van veel geheugen haast belangrijker is; een combo van OpenCL + CPU's zal dan voor je "werkers" zorgen -- de schaling met hoeveelheid cores is eigenlijk érg vriendelijk en zo goed als lineair (de applicatie is zelfs NUMA-bewust: een CPU thread werkt primair vanuit de geheugenpool het dichtst bij de CPU). Een Dual-CPU config zal in theorie érg snel zijn (behalve voor ESRI dingen... voorlopig...), maar je budget wel érg stretchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05:37

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik heb niet veel (lees: geen) verstand van dit onderwerp, maar ik lees in de system requirements van Agisoft dat er een OpenCL compatible videokaart nodig is. Dat ondersteunen Nvidia en AMD allebei wel, maar AMD is momenteel nog altijd vele male sneller in het werken met OpenCL.

Een AMD R9 290 is misschien dus wel interessanter? Qua prijs in elk geval gunstig.

Over het geheugen later kunnen uitbreiden; ja dat kan, maar X99 ondersteund maximaal 128GB RAM. Wil je meer, dan ga je naar de Xeon E5-lijn met een enterprise chipset. Dat gaat je niet fatsoenlijk lukken onder de 2500 euro.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Heb even gekeken naar Agisoft photoscan, dit lijkt idd wel het zwaarste programma.

Hierbij zie je dat Anandtech CPU benchmarks heeft, en op dit forum wordt ook wat besproken, door iemand die zelf testen heeft gedaan. GPU rendering scheelt ook een hoop, hij gebruikt een R9 290:

http://www.anandtech.com/bench/CPU/1057
http://www.agisoft.com/forum/index.php?topic=1868.30

Bij anandtech kan je ook de verschillende fases kijken en wat daarin de verschillen zijn. De 6-core komt wel goed mee tegenover de 8, 12 en zelfs wel 14 cores. Dus die extra cores lijken mij een wat overbodige investering inderdaad. Vooral tegenover die groffe meerprijs.

Een AMD R9 290 videokaart kan een optie zijn, mits dit goed ondersteunt wordt, bij Agisoft wel zo te zien. Maar snap als je bij Nvidia wilt blijven.

Daarnaast zie ik dat de i7 4790k ook wel vrij aardig mee komt. Die een stuk goedkoper is. Ook wegens zijn hoge kloksnelheid scoort deze best goed. Wellicht kan jij je 6-core ook wat overklokken. Daarbij heb je hier geen aparte CPU-koeler, die ik wel aanraad.

Ik zie net dat Tribits laat zien dat de CPU's ook nog het geheugen moet ondersteunen, is een goed punt. De €2500 zal daardoor wel krap worden, ook door de groffe meerprijs van het DDR4 geheugen, misschien in dat opzicht nu geen wijs moment om een PC aan te schaffen.

CPU-koeler nodig: pricewatch: be quiet! Dark Rock 3

Hoeveel GB RAM denk je uiteindelijk nodig te hebben? Meer dan 64GB waarschijnlijk, dus zit je al gauw aan een duurdere CPU.

Quad-core CPU is een optie, maar dan heb je minder toekomst bewustheid.
Het is nu wel een moment dat er een overstap naar meerdere cores en DDR4 wordt gemaakt door intel, dus in de begin periode is dit vaak aan de dure kant.

Zelf haal ik vaak deze R9 290 kaarten: V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW
Die ook goed moeten werken met Agisoft

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
Samenvattend:
Dual-cpu zou ideaal zijn, maar is inderdaad onbegonnen werk gezien het budget. De geheugeneis maakt dat ik op het 2011-platform uitkom, waarbij 2011+ddr3 slechts marginaal goedkoper is dan 2011-3+ddr4 (opnieuw, tenzij ik hier iets over het hoofd zie). Heel veel keuze blijft er dan niet over. Ik denk er bovendien wel vanuit te kunnen gaan dat 64gb RAM ook in de toekomst volstaat, dus een Xeon in plaats van de I7 is niet per se nodig.

De GPU is vervangen voor een 290x. De koeler is ook een goede suggestie. Ik heb alleen voor een Noctua NH-U12S gekozen in plaats van de voorgestelde Dark Rock. De installatie schijnt net (veel) makkelijker te zijn, en dat is me wel wat geld waard.

Het geheel zou dan zo worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 339,01€ 339,01
1Noctua NH-U12S€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.430,96

Valt hier nog iets aan te schaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
met een R9 290x ipv een GTX970 zou ik wel een andere voeding nemen met een hoger wattage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Stellar schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:53:
Samenvattend:
Dual-cpu zou ideaal zijn, maar is inderdaad onbegonnen werk gezien het budget. De geheugeneis maakt dat ik op het 2011-platform uitkom, waarbij 2011+ddr3 slechts marginaal goedkoper is dan 2011-3+ddr4 (opnieuw, tenzij ik hier iets over het hoofd zie). Heel veel keuze blijft er dan niet over. Ik denk er bovendien wel vanuit te kunnen gaan dat 64gb RAM ook in de toekomst volstaat, dus een Xeon in plaats van de I7 is niet per se nodig.

De GPU is vervangen voor een 290x. De koeler is ook een goede suggestie. Ik heb alleen voor een Noctua NH-U12S gekozen in plaats van de voorgestelde Dark Rock. De installatie schijnt net (veel) makkelijker te zijn, en dat is me wel wat geld waard.

Het geheel zou dan zo worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 339,01€ 339,01
1Noctua NH-U12S€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.430,96

Valt hier nog iets aan te schaven?
toon volledige bericht
Hallo,

Ik heb nog enkele tips:

Wat dacht je van deze processor: pricewatch: Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed
Jou i7 CPU ondersteunt maximaal 64GB aan RAM geheugen, dus je kan niet meer upgraden! Met de Xeon processoren kan dit wel!
Deze Xeon is daarnaast ook nog eens een 8-core CPU!
Helaas kost deze wel weer een aantal duiten meer, maar niet zo duur als de i7 8-core variant (die €1000 is). Xeon is een aanrader wegens je RAM geheugen dus, aangezien je Minimaal al 64GB wilt.

Over de CPU-koeler, ik vind Noctua niet heel erg mooi, zou eerder voor iets als deze gaan:
pricewatch: be quiet! Dark Rock 3
Of
pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1

Prestaties zijn wel ongeveer gelijk ;)

Nou, hoe gaan we er wat van af schaven:
- Voeding -> 500-550W aan geraden icm een R9 290,
Gold efficiënt: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
Bronze efficiënt: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Videokaart:
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW
Als deze nog aangeboden worden, worden als nieuw verkocht met garantie tot 2016! Heb er zelf ook meerdere daar besteld.

Denk even na over die CPU, kost extra. Maar dan heb je later meer upgrade mogelijkheden en meer cores!

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met dual socket systemen moet je wel erg uitkijken en heel goed weten of je wel echt al die cores gaat gebruiken, het hoeft niet altijd beter te zijn.

Als je bijv. naar die hier eerder geposte Anandtech link kijkt dan zie je dat de 28 core machine (met 2 cpu's) absoluut niet weet te overtuigen als je kijkt naar de totale tijd. Dit komt omdat er bijv. andere bottlenecks in het process zitten, of bijv. er stukken in zitten die erg afhankelijk van coresnelheid zijn, check de sub scores bijv.

Ik kan me voorstellen dat als je bijv. voor 2 2630v3's gaat je bedrogen uit kunt komen.

Je ziet dit ook bijv. bij FEM apps die soms zwaar gelimiteerd worden door bijv. geheugen bandbreedte. Cores toevoegen heeft dan weinig zin meer, en bijv. overclocken wel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

mirno schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:49:
[...]
Wat dacht je van deze processor: pricewatch: Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed
Jou i7 CPU ondersteunt maximaal 64GB aan RAM geheugen, dus je kan niet meer upgraden! Met de Xeon processoren kan dit wel!
Deze Xeon is daarnaast ook nog eens een 8-core CPU!
Maar wel een 8 core op 2,4 GHz, dat uit zich in een lagere TDP maar ook in een stukken lagere single thread performance. Per saldo zelfs als alle 8 cores belast zijn niet veel sneller dan een 6 core op 3,5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jaa klopt Tribits,

Echter kan je de multiplier op het moederbord wel aanpassen, tot en met de turbo stand geloof ik. Dan kan je alle cores op 3,2GHz zetten. Dan is het opzich niet zo slecht.
Daarintegen heeft die 6-core dan 3,8GHz.
Dus qua GHz maakt het idd wel uit, maar het verschil kan wel verminderd worden. Kijkend naar de prijzen lijkt mij de 8-core een betere optie dan de 6-core, omdat die nagenoeg even duur zijn, Lijkt 10 verschil, maar is als je naar de websites kijkt 100 euro verschil, maar dan alsnog zou ik persoonlijk +2core verkiezen boven 0,6GHz.
Ik geloof dat de multipliers locked zijn, dat maakt het wel weer zonde dat niet alles boven de turbo gezet kan worden. Al typende bedenk ik dat de oude Z*7 borden, de locked CPU's wel met +4 konden overklokken. Wie weet dat dat dan nog lukt.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05:37

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik denk dat een goede 450W voeding nog steeds genoeg is voor een 2011-3 systeem met een R9 290(X). De R9 290 is overigens stukken interessanter, mits je hem 2e hands haalt.

500W zal echt zat zijn.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
450W zou moeten voldoen, al moet je dan geen overklok erop gooien (CPU noch GPU).

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:30
Ik heb een paar weken geleden een systeem met een R9 290 + i7-4790k + Seasonic S12G 450 gemeten.
Die tikt tijdens OCCT 505W (uit het stopcontact) aan. Dat is gerekend met een efficiëntie van 87% (http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=323) 440W output.
Een i7-5820k zal iets meer vermogen vragen, maar dan nog. Bovengenoemde voeding kan volgens spec. 444W continu vermogen aan. De pieken mogen dan wel hoger zijn.
Pagina: 1