Garantie batterij gsm toestel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travolter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 14:02
Ik heb eens een vraagje mbt garantie van een gsm toestel, bettreffende een LG nexus 5. Ik weet dat dit een veel voorkomend probleem (misconceptie?) is, vandaar dat ik mezelf hier graag even informeer. Ik zou graag goed voorbereid zijn in volgende situatie.

Mijn toestel had al een tijdje batterij problemen. Hij viel gewoon arbitrair uit. 50%, 30%, 5%, maakt niet uit, als die geen zin had, dan viel die uit. Ik heb zelfs een keertje gehad dat die zichzelf begon op te laden (of dat dacht de software van het toestel toch). En ik merkte ook een zwelling aan de achterkant van mijn telefoon. Ik heb net mijn toestel uiteindleijk dan ook binnengebracht bij winkel van aankoop. Ik kreeg daar een bewijs van afgifte. Ik kwam buiten en besloot het papier toch even van naderbij te bekijken en tot mijn verbazin stond er achter het woordje garantie "nee". Ik ging terug naar binnen om uitleg te vragen. Ik zei dat ik het toestel exact een jaar geleden aangekocht had en toen zei hij me dit: "ahja, dan heb je natuurlijk wel nog garantie. Maar ja, het gaat ook om de batterij, he, daar staat maar 6 maanden garantie op. Maar we zullen zien wat de oorzaak van het probleem is en we zullen geen kosten maken zonder je te informeren".

Ik moet toegeven dat ik toch niet erg goedgezind was met dit antwoord. De batterij van mijn toestel is gewoon helemaal kapot na amper 1 jaar gebruik, bij normaal gebruik. Iets waar ik helemaal niets aan kan doen, wat al frustrerend genoeg is. En dan vertelt de man dat ik mogelijks een kost van (ik gok hier maar wat) 40-50 euro mag gaan betalen als het aan de batterij ligt (wat ook zo is, aangezien die opgezwollen is).

Nu dus mijn vraag, heeft de man gelijk? Mijn research zegt me van niet, nergens staat er in het Belgishc grondwettelijk wetboek dat batterijen een uitzondering zijn op de regel: http://www.ejustice.just....d+as+rank&rech=1&numero=1 .
En ook op verscheidene websites vind ik dat batterijen "in principe" geen uitzondering zijn.
Ik lees echter ook dat men best wel "creatief" kan omgaan met deze wet. Vanaf de 7e maand moet men bijvoorbeeld kunnen aantonen dat het defect een fabrieksfout is, en niet door slijtage komt oid. Hoe kan ik dat bewijzen? Misschien is het wel mijn fout dat de batterij opgezwollen is? Dat is in ieder geval toch iets dat de vriendelijke man van de winkel kan claimen. Als hij dit doet, heb ik momenteel geen poot om op te staan. Van daar dat ik dus graag goed voorbereid zou zijn.

Welke zaken kan ik aankaarten om mijn garantie te krijgen, indien de verkoper mij kosten probeert aan te smeren? Kan ik enkel verwijzen naar het grondettelijk wetboek en hopen dat die niet gewoon de schuld of slijtage steekt? Of zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe het in België zit, maar ik weet dat in Nederland batterijen en accu's onder verbruiksproducten(/gebruiksproducten) vallen en dat daardoor de garantie anders is dat bij andere onderdelen van hardware. Dit omdat de staat van een accu of batterij staat of valt bij hoe deze gebruikt is.

Dit staat vaker ook in de algemene voorwaarden van de winkels, heb je daar al eens in gekeken wat er precies over staat bij deze winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 16:50
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:21:
Ik weet niet precies hoe het in België zit, maar ik weet dat in Nederland batterijen en accu's onder verbruiksproducten(/gebruiksproducten) vallen en dat daardoor de garantie anders is dat bij andere onderdelen van hardware. Dit omdat de staat van een accu of batterij staat of valt bij hoe deze gebruikt is.

Dit staat vaker ook in de algemene voorwaarden van de winkels, heb je daar al eens in gekeken wat er precies over staat bij deze winkel?
Dit geld alleen als de accu los gehaald kan worden uit het toestel. Als de accu vast zit in het toestel en niet door de gebruiker te verwijderen is dan valt het gewoon onder toestel garantie. Dus ik weet niet hoe dat is bij de LG Nexus 5?

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travolter
nixjuh schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:22:
[...]

Dit geld alleen als de accu los gehaald kan worden uit het toestel. Als de accu vast zit in het toestel en niet door de gebruiker te verwijderen is dan valt het gewoon onder toestel garantie. Dus ik weet niet hoe dat is bij de LG Nexus 5?
Nexus 5 heeft een niet verwisselbare accu.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:21:

Hm, ik had er niet aan gedacht dat de winkel nog eens aparte voorwaarden zou hebben. Kunnen deze zomaar de grondwet overschrijven?

Ik zal in ieder geval eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-10 20:22

Ypho

Allround Nerd

Travolter schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:16:
En ik merkte ook een zwelling aan de achterkant van mijn telefoon.
Is een opgezwollen accu niet ook gevaarlijk? Niet dat je straks tijdens een telefoontje een ontploffende batterij hebt (wellicht iets overdreven dramatisch), maar een accu hoort niet op te zwellen.

Ik weet dat Samsung een tijd terug batterijen gratis verving omdat deze ook opzwollen. Ik weet niet of LG hier makkelijk in is.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
Dan zal de accu gewoon onder de garantie vallen. En zoals Ypho hierboven zegt is waarschijnlijk je accu opgezwollen (defecte cellen of iets dergelijks). Heeft inderdaad wat kans op ontploffingsgevaar dus ik zou er niet al te lang mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travolter
Ja, ik heb het teostel gisteren binnengedaan. Dat was misschien niet heel duidelijk in mijn verhaal.

Ik heb wel geen bewijs van deze opgezwollen accu. Ik heb dit ook niet expliciet vermeld toen ik mijn toestel binnebracht. Kan dit een probleem opleveren?

[ Voor 43% gewijzigd door Travolter op 03-02-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
Meestal zien ze wel gelijk dat dit het euvel is. Moet niet zo'n probleem vormen als je het toestel binnengebracht hebt met batterijklachten. Of het moet zijn dat je een reparateur treft die niet verder kijkt dan zijn neus lang is en alleen een software-update doet. Maar meestal moet het wel goedkomen en zetten ze er een nieuwe batterij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen handelsgarantie en de wettelijke garantie. Handelsgarantie hoeft niet aangeboden te worden, dus mag de verkoper zes maanden garantie op de accu aanbieden en een of twee jaar op de telefoon. De wettelijke garantie mag niet uitgezonderd worden, maar je moet wel aannemelijk kunnen maken dat je het gebrek hetzij binnen de zes maanden termijn hebt ontdekt, hetzij dat de accu bij aflevering ondeugdelijk was.

• Travolter
Ok nu heb ik een nieuwe probleem:

ze hebben waterschade vastgesteld in het toestel en nu valt dit niet onder garantie, en willen ze het niet reparere. Ik heb volgens mij niets verkeerd gedaan met het toestel...
Daarbovenop is het toestel nu in het servicecenter en zou ik 45euro meoten betalen om mijn kapotte gsm terug te krijgen, anders blijft die gewoon daar.

Wat kan ik hier aan doen? Kunnen ze mijn toestel zomaar bijhouden en mijn garantie ontnemen?

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 16:09
Travolter schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:41:
Ok nu heb ik een nieuwe probleem:

ze hebben waterschade vastgesteld in het toestel en nu valt dit niet onder garantie, en willen ze het niet reparere. Ik heb volgens mij niets verkeerd gedaan met het toestel...
Daarbovenop is het toestel nu in het servicecenter en zou ik 45euro meoten betalen om mijn kapotte gsm terug te krijgen, anders blijft die gewoon daar.

Wat kan ik hier aan doen? Kunnen ze mijn toestel zomaar bijhouden en mijn garantie ontnemen?
Als het goed is hebben ze daar foto's van gemaakt, vraag die eerst eens op.

Verwijderd

Waterschade, het standaard excuus om onder een gratis reparatie uit te komen. De stickers die dat moeten vaststellen worden bij zweethanden al verkleurd. Ik zou proberen om er niet mee akkoord te gaan.

• Travolter
Kalua schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:53:
[...]

Als het goed is hebben ze daar foto's van gemaakt, vraag die eerst eens op.
Ik zal dit al proberen, maar wat zou ik dan moeten doen met die foto's?
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:56:
Waterschade, het standaard excuus om onder een gratis reparatie uit te komen. De stickers die dat moeten vaststellen worden bij zweethanden al verkleurd. Ik zou proberen om er niet mee akkoord te gaan.
Ik denk ook niet dat het door waterschade komt of dat er zelfs daadwerkelijk waterschade is. Maar wat ik er nu aan doen? Als die sticker verkleurt is, en ze blijven bij hun claim, wat kan ik dan nog zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Travolter op 12-02-2015 15:15 ]

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 16:09
Travolter schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:15:
[...]

Ik zal dit al proberen, maar wat zou ik dan moeten doen met die foto's?

[...]

Ik denk ook niet dat het door waterschade komt of dat er zelfs daadwerkelijk waterschade is. Maar wat ik er nu aan doen? Als die sticker verkleurt is, en ze blijven bij hun claim, wat kan ik dan nog zeggen?
De foto's moeten bewijs geven van de waterschade. Om je gelijk te halen kan je het beste je rechtsbijstand inschakelen als je die hebt natuurlijk. Tegen Dynafix is het lastig je gelijk halen in je eentje :(
Pagina: 1