[nas] Synology Nas voor Zakelijk Gebruik

Pagina: 1
Acties:

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-02 21:59
Ik ben opzoek naar een Vervanger voor een Netgear Readynas DUO voor bij ons op kantoor.

Aangezien Synology ongeveer nu Het merk is in de NAS stations, en met het spelen met xpenology ben ik van dit merk overtuigd, maar daar beginnen de vragen, aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie.

De Situatie / Opstelling
Op dit moment is het een klein kantoortje met 2 Actieve Clients, waar met alles eigenlijk direct gewerkt wordt vanaf de NAS, het gaat om Web-development ( veel kleine Files ), en Design werk (Enkele Grote PSD's van soms wel 600mb/stuk )

Backups worden op dit moment gemaakt vanaf 1 van de desktops naar een Owncloud en Incidenteel met een Externe HDD op een Client.

De huidige nas heeft Geen VPN ondersteuning, is zeer traag, en geeft vaak problemen op rechten gebied.
Op dit moment heeft de huidige NAS 2x 1TB in Raid 0, waarvan 300 GB effectief gebruikt.

Mijn Eisen:
- een Synology
- Minimaal 2 Disk-Bay's
- Inzetbaar als VPN Server
- 2TB Effectieve Storage
- Up-to-Date zodat hij het liefst nog minimaal 2 jaar mee kan in de update's

Mijn Wensen
- USB3 voor Off-site Backup naar USB
- Link Aggregation Support ( Desktops hebben op dit moment nog maar 1 onboard NIC, maar toekomst gericht)
- Goede VPN support voor Extern werken.
- Microsoft Shadow Copy support / Version History / Snapshots op reguliere basis ( tijdens kantooruren mischien wel elk uur ? )
- 4 Bays (voor uitbreiding / Raid5 Support)
- Optie om 2de nas via Rsync / Andere opties als Off-site Backup te gaan gebruiken.

Budget?
Het Budget ligt op dit moment maximaal denk ik rond de 500 á 600 euro, maar met het oog op de toekomst en uitbreidbaarheid wil ik niet al te veel besparen om vervolgens over een jaar een nieuwe te hoeven aanschaffen.

Later dit jaar komt er waarschijnlijk ongeveer weer 500 euro vrij om eventuele wensen te realiseren.
Dus daarom weet ik niet zo goed wat de eerste aanschafronde zou moeten zijn.
  • Moet het 1 Grote nas worden met een een Single USB off-site Backup schijf ?
  • 2 'goedkopere' Nassen voor 'Live' Off-site Backup, met USB Off-site erbij.
  • 1 'Goedkope' Nas, met USB off-site Backup en de oude Netgear Nas inzetten als Off-site NAS
Disks
De huidige Disks die wij gebruiken (2x 1TB) zou ik liever niet willen gebruiken als 'Hoofd' Storage voor de nieuwe NAS, maar zullen nog wel geschikt zijn als Off-site Backup / in de oude NAS

Gezien mijn vragen hierboven is het bijna niet alleen een Advies voor aanschaf maar ook een advies voor opstelling.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Wat heb je zelf gevonden? En misschien(als je het kan). Zelf een nas/server bouwen? Upgrade mogelijkheden zijn eindeloos. Op zowel hard en software gebied.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-02 21:59
In vorige Situaties hebben wij al Zelf-bouw Servers & NAS'jes gehad, maar aangezien dit meer onderhoud vergt, en wij eigenlijk opzoek zijn naar een wat meer kant-en-klare oplossing leek mijn een Synology nas het beste.

Opties waar ik dan weer tussen aan het twijfelen ben zijn bijvoorbeeld de