Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 7 verbindt niet met Airport draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:22
Beste lezers,

Ik liep deze week tegen een probleem aan met m'n Airport apparatuur, die ik onlangs aangeschaft heb.
De situatie is als volgt:

Ik woon boven een tankstation, dat gelegen is tussen een woonhuis en een loods. In die loods komt een Ziggo Zakelijk Office Plus binnen, die gedeeld wordt door een aantal gebruikers (aparte bedrijven). In de switch die aan deze verbinding hangt heb ik een Airport Express aangesloten, die aan de WAN-kant een IP van Ziggo heeft. Aan de LAN-kant regelt deze Airport Express via DHCP het uitdelen van IP adressen. In de LAN-poort gaat een kabel die tussen de loods en het tankstation ligt en het andere eind van die kabel gaat in een Airport Time Capsule, die in brugmodus staat ingesteld.

Mijn iPhone, iPad en een Compaq Mini laptop met Windows 7 Starter maken perfect verbinding en ik kan vervolgens alles doen wat ik wil doen.
Het probleem doet zich echter voor met mijn HP ProBook 6570b. Die wil maar geen verbinding maken met mijn draadloze netwerk, zelfs niet als ik een gastnetwerk instel zonder beveiliging. Steek ik een netwerkkabel in de Time Capsule en mijn ProBook, dan werkt het perfect maar draadloos wil hij absoluut niet.

Met wat Googlen ben ik er achter dat de Airport apparaten zijn uitgerust met Broadcom wi-fi componenten, evenals een Linksys E4200 die ik ook heb staan en waarmee mijn Probook (ook met Broadcom wi-fi-adapter) zonder problemen verbinding maakt. Beide draadloze netwerken zijn 802.11n en kunnen op 2,4 en 5GHz werken en zijn op dezelfde manier beveiligd. De adapter is ingesteld om automatisch een IP adres te verkrijgen en er is geen alternatieve configuratie ingesteld.

Het laatste dat ik geprobeerd heb, is een reservering aanmaken voor m'n ProBook in de Airport Express maar dat verhelpt het probleem helaas ook niet. Zie ik ergens iets over het hoofd? Wie weet raad?

Relax. nothing is under control.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
Ehh .. een fatsoenlijk AP gebruiken ?

:)

Zonder dollen, heb je gekeken of er nieuwere drivers voor je wireless LAN op de ProBook beschikbaar zijn? Ik heb al eerder in die serie meegemaakt dat een connectie wel opgebouwd kon worden, maar na verloop van tijd inzakte tot 1mbit/s en er vervolgens helemaal geen data meer overheen kwam. Met een recentere driver trad het probleem niet meer op.

• Deevay
lazybones schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 00:46:
Ehh .. een fatsoenlijk AP gebruiken ?
Tja, hier zal ik niet te veel op ingaan :P 't Moet geen bash-topic gaan worden tussen pro- en anti- Apple mensen. Ik heb de keuze gemaakt om geleidelijk over te gaan naar het Apple eco-systeem en bij een klant de Airport spullen aan 't werk gezien en dat doet het meer dan prima. Bovendien de meest eenvoudige netwerkapparatuur die ik ooit heb ingesteld (en ik heb er al heel wat voor m'n kiezen gehad in het verleden).

:)
Zonder dollen, heb je gekeken of er nieuwere drivers voor je wireless LAN op de ProBook beschikbaar zijn? Ik heb al eerder in die serie meegemaakt dat een connectie wel opgebouwd kon worden, maar na verloop van tijd inzakte tot 1mbit/s en er vervolgens helemaal geen data meer overheen kwam. Met een recentere driver trad het probleem niet meer op.
Ik heb naar aanleiding van het probleem via de HP website de meest recente drivers gedownload. Die zijn van mei 2014, dus enerzijds natuurlijk alweer wat ouder (maar de meest recente) maar anderzijds jonger dan de Airport devices als ik de productiedatum mag geloven.
Helaas heeft ook dat niet echt geholpen.

Wat ik overigens nog wel wil/moet/kan/ga proberen is of ik in het bereik van de Airport Express wel verbinding kan maken.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 09:48

OgWok

U.N.C.L.E.

@Deevay: misschien heb je een USB WiFi stick liggen (lenen) om daar de Probook eens mee te testen. Dan heb je enige referentie.

Probook connect wel op ander access-point goed? (WiFi kaartje kan natuurlijk de geest gegeven hebben)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Deevay
OgWok schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:43:
@Deevay: misschien heb je een USB WiFi stick liggen (lenen) om daar de Probook eens mee te testen. Dan heb je enige referentie.
Heb ik niet bij de hand volgens mij, maar is wel een goeie om eens te proberen. Ik zal kijken of ik die ergens uit weet te halen voor even.
Probook connect wel op ander access-point goed? (WiFi kaartje kan natuurlijk de geest gegeven hebben)
Ander acces point dat hier in huis (nog) staat werkt hij wel mee. In die zin dat hij verbinding kan maken. Dat is ook de verbinding die ik nu gebruik maar die is (ondanks Ziggo Zakelijk) op dit moment niet vooruit te branden. 't Is overigen ook niet zo dat ze elkaar in de weg zouden zitten, want ik kreeg al geen verbinding toen ik dat andere ap uitgezet had.

Hele verhaal is eigenlijk de uitwerking van een geschil dat ik persoonlijk heb met onze zakelijke ICT-leverancier. Lang verhaal, maar 't komt er in 't kort op neer dat hij mij vertelt dat ik zakelijk en privé gescheiden moet houden. Snapt zelf niet echt dat dat heel lastig is als je boven de zaak woont maar in die discussie heb ik geen zin. Vandaar mijn aparte draadloze netwerk voor m'n privé dingetjes.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Er kunnen met 2 access-point rare dingen gebeuren is mijn ervaring..... Jarenlang een "oud" access-point gehad van Linksys waarop mijn buurvrouw internet. Om eens te upgraden een 5GHz Linksys access-point erbij gezet; voor eigen gebruik. Stond de 5GHz Linksys aan dan kreeg de buurvrouw, op "haar" Linksys, een idioot IP adres wat niet werkte. 5GHz Linksys uit alles OK 8)7
Nooit uitgevonden waar dat nu door kwam. "Oude" Linksys is overleden en 5GHz Linksys werkt prima (alleen).

• Deevay
OgWok schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:04:
Er kunnen met 2 access-point rare dingen gebeuren is mijn ervaring..... Jarenlang een "oud" access-point gehad van Linksys waarop mijn buurvrouw internet. Om eens te upgraden een 5GHz Linksys access-point erbij gezet; voor eigen gebruik. Stond de 5GHz Linksys aan dan kreeg de buurvrouw, op "haar" Linksys, een idioot IP adres wat niet werkte. 5GHz Linksys uit alles OK 8)7
Nooit uitgevonden waar dat nu door kwam. "Oude" Linksys is overleden en 5GHz Linksys werkt prima (alleen).
Je zou dan toch verwachten dat je dit soort rare problemen dan met meer apparaten zou hebben? M'n iPad en iPhone doen het echter perfect, net als die mini-laptop.

Als ik binnen bereik van de Airport Express in het pand hiernaast zit krijg ik ook geen verbinding.

Om Windows uit te sluiten ga ik maar eens proberen met een Ubunut live cd/stick o.i.d. en eens kijken wat er dan gebeurt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Hoe staat je WiFi ingesteld?
(bij voorkeur WPA2/AES en specifiek voor de 2,4GHz frequentie: kanaal 1/6/11, 20MHz bandbreedte)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Deevay
lier schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:21:
Hoe staat je WiFi ingesteld?
(bij voorkeur WPA2/AES en specifiek voor de 2,4GHz frequentie: kanaal 1/6/11, 20MHz bandbreedte)
Dit laat ik de Airport helemaal zelf regelen.
Beveiliging is WPA/WPA2 Persoonlijk. Die heb ik ook al eens aangepast naar WPA2 - Persoonlijk maar dat hielp niet.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is de beveiliging helemaal uitschakelen, maar ik verwacht niet dat dat zou werken, want met een gastnetwerk ingeschakeld zonder beveiliging werkte het ook niet.

Om het helemaal uit te sluiten zal ik het echter toch eens doen.

Update 9:36
Nou,
Ik heb het volgende nog geprobeerd:

Draadloos zonder beveiliging: no-go
Ubuntu 14.04 Live DVD gedownload en gebrand, laptop opgestart en als eerste geconstateerd dat de draadloze adapter niet eens herkend is.
Google, zoeken, bij additional drivers de kaart toch aan de praat gekregen. Volgende stap proberen mijn Airport netwerk an de gang te krijgen en dat werkt als een zonnetje

Ik durf nu dus rustig te stellen dat er ERGENS in mijn Windows 7 installatie iets niet lekker zit waardoor ik die verbinding niet krijg.

Straks dus maar eens een herinstallatie proberen en kijken of dat iets oplost.

[ Voor 32% gewijzigd door Deevay op 03-02-2015 10:39 ]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

WiFi adapter in Win 7 weggooien via apparaatbeheer en opnieuw opstarten (ja, daar gaan we weer ;) ) en adapter opnieuw laten vinden.

• Deevay
OgWok schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:50:
WiFi adapter in Win 7 weggooien via apparaatbeheer en opnieuw opstarten (ja, daar gaan we weer ;) ) en adapter opnieuw laten vinden.
Ik ben iets drastischer te werk gegaan en heb Windows 7 vers geïnstalleerd. Dit wilde ik toch al eens doen omdat ik de laatste tijd wel meer gekke dingen aan de hand heb gehad waarbij de laptop niet lekker reageerde.

Omdat ik de driver voor de wireless adapter al gedownload had is dat de eerste driver die ik na de installatie van Windows geïnstalleerd heb en nu lukt het wel om een verbinding te maken.
De conclusie dat er in Windows dus iets niet lekker zat is daarmee voor mij bevestigd.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Stevige aktie met goed resultaat en daar gaat het om.

Pagina: 1