Toon posts:

10 MBps full duplex of 100MBps half duplex

Pagina: 1
Acties:
  • 849 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
zie topic, wat is het beste, of het snelste?

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

100 MB half duplex is sneller.
10 MB Full Duplex raad ik je af... schijnt niet altijd al te best te werken

Maare als je 100 MB Full Duplex kan... dit is het snelst natuurlijk

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Verwijderd

Topicstarter
ben in het bezit van een Xircom realport, 10/100 NIC en deze schakelt als je hem op full duplex zet meteen op 10 MB. lijkt wel alsof ie niet op 100 MB full duplex kan

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

IK heb me laten vertellen dat 100 MB full duplex alleen goed gaat werken in combi met een goede switch (Iets met packet collisions te maken of zo)... dus niet voor thuis geschikt...

Verwijderd

100MBit full duplex haal je inderdaad alleen in combinatie met een switch.
Als ie in een HUB zit zal je maximaal 100MBit half duplex halen.
(of 10 MBit full duplex ..)

Verwijderd

Topicstarter
*D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D
Maar ik heb hier een Level-one 24 poorts 10/100 Switch staan, zou die het wel aankunnen denk je ?
*D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 12:54
Op donderdag 14 juni 2001 18:48 schreef pcvanvliet het volgende:

Maar ik heb hier een Level-one 24 poorts 10/100 Switch staan, zou die het wel aankunnen denk je ?

Knap copy/paste werk hoor (8>

Verwijderd

Ach, zo'n veredelde HEMA stekkerdoos moet dat wel trekken :+

Ja, dat moet dus goed lukken ja :) mits je natuurlijk ook wel een (minimaal) CAT5 kabeltje d'r tussen hangt ....

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59
Uh..
10Mps full duplex = 20MB/s per pc op switch (10 up en 10 down)
100Mps half duplex = 100MB/s per netwerk (bv 1 of 2 HUB's)

Dus tot 5 pc's kun je altijd beter 100mbit hebben. En boven de 5 ook want dan kan je tenminste snel een bestandje verzenden boven de 1MB/s, want meestal staat de rest van de pc's toch maar uit hun neus te vreten (Of ben jij zo iemand die met 10pc's op een netwerk naar elkaar aan het ftp'en bent?).

Ik ben zelf in het bezit van een 8+1 10/100Mbit ports target switch en bij mij brand alles groen, geen last van collisions en alles 100mbit.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 22:45

reminder

oi....

koop gewoon alles 100Mbit FULL duplex, kaartjes zijn toch maar +/- 40,- ! maar als je toch moet kiezen zou ik voor de 100Mbit half duplex gaan (dat is altijd ong. nog 50mbit full duplex)

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:20
Op donderdag 14 juni 2001 18:46 schreef Exodus het volgende:
100MBit full duplex haal je inderdaad alleen in combinatie met een switch.
Als ie in een HUB zit zal je maximaal 100MBit half duplex halen.
(of 10 MBit full duplex ..)
Erm, heb hiero een switch van 190,- 8 poorts en die doet ook 100mbit full duplex. Onder Lan omstandigheden met alle poorten bezet, en eentje als uplink naar 100mbps full duplex switch uplink doet ie het prima. Je hoeft dus niet per se een hele dure te kopen. Packet loss of collisions kent ie niet, en een buffer wel. Verder haalden we met z'n allen variabel tussen de 2-8 Mb/s (byte niet bit). Das dus niet slecht.. en dat een avond en een nacht lang!

Dusssss goed en snel is niet altijd duur, al zijn er vast redenen genoeg waarom een bedrijf wel een duurdere zou willen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Op donderdag 14 juni 2001 18:58 schreef _DPC_Null2k het volgende:
... maar als je toch moet kiezen zou ik voor de 100Mbit half duplex gaan (dat is altijd ong. nog 50mbit full duplex)
Volgens mij is dat bullshit...

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:28

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Op donderdag 14 juni 2001 18:58 schreef Wimpy006 het volgende:
Ik ben zelf in het bezit van een 8+1 10/100Mbit ports target switch en bij mij brand alles groen, geen last van collisions en alles 100mbit.
Wat voor netwerkkaartjes heb je dan?Ik heb dat ding namelijk ook en ik heb met 2 PC's al last van collisions

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 19:00 schreef nigelator het volgende:

[..]

Erm, heb hiero een switch van 190,- 8 poorts en die doet ook 100mbit full duplex. Onder Lan omstandigheden met alle poorten bezet, en eentje als uplink naar 100mbps full duplex switch uplink doet ie het prima. Je hoeft dus niet per se een hele dure te kopen. Packet loss of collisions kent ie niet, en een buffer wel. Verder haalden we met z'n allen variabel tussen de 2-8 Mb/s (byte niet bit). Das dus niet slecht.. en dat een avond en een nacht lang!

Dusssss goed en snel is niet altijd duur, al zijn er vast redenen genoeg waarom een bedrijf wel een duurdere zou willen.
Bedoel ik :)
Switch is in principe switch, of het nou 10 of 100 MBit is. de snelheid die d'r op staat haalt ie heus goed, ik zou alleen voor een profi situatie waarbij hij 24/7 goed voluit werkt niet 1 van 200 piek inzetten.
Maar volgens mij hoeft dat dus in dit geval niet .

• Wimpy006
Dat is het inderdaad. Bullshit. Maar iedere 10/100mbit switch doet gewoon 100mbit full duplex, anders is het geen switch. Dus zown goeie (= lees voor de meeste mensen dure) switch kan al vanaf 190 gulden, of zelfs 175 ;) :P.

• Wimpy006
Op donderdag 14 juni 2001 19:02 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wat voor netwerkkaartjes heb je dan?Ik heb dat ding namelijk ook en ik heb met 2 PC's al last van collisions
Realteks en NSC's
Nergens last van. Ik denk dat het aan je kabels ligt/drivers/snelheids instellingen.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Op donderdag 14 juni 2001 18:58 schreef Wimpy006 het volgende:
Uh..
10Mps full duplex = 20MB/s per pc op switch (10 up en 10 down)
100Mps half duplex = 100MB/s per netwerk (bv 1 of 2 HUB's)

Dus tot 5 pc's kun je altijd beter 100mbit hebben. En boven de 5 ook want dan kan je tenminste snel een bestandje verzenden boven de 1MB/s, want meestal staat de rest van de pc's toch maar uit hun neus te vreten (Of ben jij zo iemand die met 10pc's op een netwerk naar elkaar aan het ftp'en bent?).

Dit vind ik wel zo'n kromme uitleg, een soort gelijk voorbeeld:
Op een 2 baans autoweg rijdt aan iedere kant een auto met 100 km/h, dus over de weg wordt er 200 km/h gereden :? En als het een vierbaansweg is (kun je elkaar evt inhalen, dus zeg maar geen last van collisions), wordt er 400 km/h gereden.... :? :?

Even effectief rekenen in de praktijk i.p.v. goochelen met wat theorieën:
100 Mb h.d. = 12,5 MB 1 richting
10 Mb f.d. = 1,25 MB 2 richtingen op.

Aangezien je toch een switch hebt, creeër jij bij data-overdracht van de ene pc naar de andere een netwerksegment van 2 computers. (tenzij je gaat multi-casten (broadcasten achterwege gelaten)). Dat wil dus zeggen dat 2 andere pc's bij dataoverdracht ook nog weer een apart segmentje maken. Dat is de eigenschap van een switch namelijk (DUH).

Stel we kopiëren een bestand van 125 MB (makkelijk rekenen) van pc1 naar pc2 en ook nog eentje van pc2 naar pc1. Even alle overhead en alles achterwege gelaten, maar berekenen met pure data:
125 MB op 10 Mb f.d.:
10 Mb = 1,25 MB per sec
125 / 1,25 = 100 sec.
pc1 -> pc2 en pc2 -> pc1 gaat tegelijk, dus na 100 sec ben je helemaal klaar...

125 MB op 100 Mb h.d.:
100 Mb = 12,5 MB per sec
125 / 12,5 = 10 sec. Dat is de data van pc1 -> pc2. Nu moet er nogmaals 10 sec bij voor de data van pc2 -> pc1. Totaal 20 sec.

Lijkt me dus duidelijk wat je moet doen... *D

Maar volgens mij is bijna iedere 10/100 switch ook 100 Mb f.d.

edit:

Cursus zinsopbouw nodig...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Wimpy006
Op donderdag 14 juni 2001 19:22 schreef Whizzer het volgende:

[..]

Dit vind ik wel zo'n kromme uitleg, een soort gelijk voorbeeld:
Op een 2 baans autoweg rijdt aan iedere kant een auto met 100 km/h, dus over de weg wordt er 200 km/h gereden :? En als het een vierbaansweg is (kun je elkaar evt inhalen, dus zeg maar geen last van collisions), wordt er 400 km/h gereden.... :? :?
Is ook een goed voorbeeld.
Want de totaal afgelegde weg per uur is 200km. Als je auto tegenkomt. Ga je truncen kan er 400km afgelegd worden. :P :P :P
Eat this *D
Even effectief rekenen in de praktijk i.p.v. goochelen met wat theorieën:
100 Mb h.d. = 12,5 MB 1 richting
10 Mb f.d. = 1,25 MB 2 richtingen op.
10Mb f.d. = 2,50 MB 2 richtingen op (samengeteld dus) Dat het bij kopieren maar naar 1 kant nut heeft is even niet van toepassing, vooral niet bij 24 poortjes. (opmerking: ik ging dus net uit van een 24 poorts HUB als voorbeeld, ik lette niet goed op (want topicstarter heeft weldegelijk een switch)
Aangezien je toch een switch hebt, creeër jij bij data-overdracht van de ene pc naar de andere een netwerksegment van 2 computers. (tenzij je gaat multi-casten (broadcasten achterwege gelaten)). Dat wil dus zeggen dat 2 andere pc's bij dataoverdracht ook nog weer een apart segmentje maken. Dat is de eigenschap van een switch namelijk (DUH).
Hij had het over Half Duplex, dus ik ging uit van een HUB situatie. (oeps is hier dus wel op zijn plaats)
Stel we kopiëren een bestand van 125 MB (makkelijk rekenen) van pc1 naar pc2 en ook nog eentje van pc2 naar pc1. Even alle overhead en alles achterwege gelaten, maar berekenen met pure data:
125 MB op 10 Mb f.d.:
10 Mb = 1,25 MB per sec
125 / 1,25 = 100 sec.
pc1 -> pc2 en pc2 -> pc1 gaat tegelijk, dus na 100 sec ben je helemaal klaar...

125 MB op 100 Mb h.d.:
100 Mb = 12,5 MB per sec
125 / 12,5 = 10 sec. Dat is de data van pc1 -> pc2. Nu moet er nogmaals 10 sec bij voor de data van pc2 -> pc1. Totaal 20 sec.

Lijkt me dus duidelijk wat je moet doen... *D
Is het dus niet, want je kunt op een druk bezet netwerk beter een 24 poorts 10mbit switch neerzetten dan een 24 poorst 100mbit hub. Minimale snelheid is bij een 10mbit switch van 1 pc naar andere pc altijd 10mbit(tenzij een pc met meerde pc's tegelijk communiceert). Maar in principe zou je altijd 1.25MB/s tot je beschikking hebben.
100mbit delen over 24 man. Is een extreemste toestand 100/24= 4mbit de man over. Maar kopieert iemand snel van andere pc, dan eist ie alle bandbreedte op en dan gaat je netwerk dus brak lopen als iemand anders een spelletje aan het multiplayen was over netwerk. Dusss. (dus ik had ff iets niet gelezen en meneer heeft een switch, dit heeft tot een enorme discussie geleid, die eigenlijk nergens over ging.
)
(maybe dat ik een [ quote ] oid vergeten ben dus verwacht een edit BVD)
Maar volgens mij is bijna iedere 10/100 switch ook 100 Mb f.d.
Klopt
Maar nu ik erover nadenk (en het een en aan het wijzigen ben) Denk ik dat het geen switch is maar een Switching Dualspeed HUB. Je weet wel zown HUB die 10mbit en 100mbit tegelijk doet en daarom switch in zijn naam krijgt. Dit is dus geen echte switch en werkt op Half duplex. Dat kan een reden zijn? Of werkt ie wel goed op 10mbit full duplex, want dan slaat dit ook weer nergens op)

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Eat this *D
Halloooooooo, het is geen wedstrijd hoor... dit is een forum om te helpen, maar als je graag je gelijk wilt behalen, krijg je van mij wel je gelijk hoor...
10Mb f.d. = 2,50 MB 2 richtingen op (samengeteld dus) Dat het bij kopieren maar naar 1 kant nut heeft is even niet bij toepassing, vooral niet bij 24 poortjes.
:? :? :? Cursus 'uit-je-nek-lullen' gevolgd? Of een cursus 'hoe-typ-ik-het-onduidelijk'?? En daarme het certificaat 'ik-wil-m'n-gelijk-hebben' gehaald???
Hij had het over Half Duplex, dus ik ging uit van een HUB situatie.
Hij zegt dat ie een 24 poorts switch heeft :?

Naja, voordat dit een flame-war gaat worden : Je krijgt van mij overal gelijk in, wat jij wil, al zeg je dat je met 2 scanners hetzelfde plaatje 2x zo snel kan scannen...

• Wimpy006
Ow ja dat eat this vergeet *D niet en :P :P :P. Ik vond het wel een mooie beredenering om jouw snelwegprincipe onderuit te helpen :P. Zeg maar het verband in de appels en peren vergelijking te aanvaarden en dat te weerleggen.
Op donderdag 14 juni 2001 20:08 schreef Whizzer het volgende:
Hij zegt dat ie een 24 poorts switch heeft :?
Okay dat had ik dus gemist (ik las het alsof het iemand anders dat had.
Oeps.. Ah ja shit happens.

Nou dan is het dus duidelijk/makkelijk 100mbit half duplex is (afgerond) 10MB/s en 10mbit full duplex is 2MB/s per poort over switch. 100mbit is dus altijd sneller.

Wat gebeurt er als je je NIC's op 100mbit full duplex forceert?

Enne Flamen doe je met |:( :Z :r en :( EN ZIE JE DIE??!??!? NOU NEE>>>>>M<>.. just kiddin man relax take a beer and sit down.
Peace man Let the }:O}:O}:O}:O be with us.
Edit: Mijn koeien deden het niet?
Edit 2: Ik snap er geen zak van, ik copy paste zelfs vanuit het balkje boven verstuur met al die smileys. * Wimpy006 zal wel weer iets fout doen |:(. Ik doe het al de grove manier.

• Wimpy006
Op donderdag 14 juni 2001 20:08 schreef Whizzer het volgende:
Je krijgt van mij overal gelijk in, wat jij wil, al zeg je dat je met 2 scanners hetzelfde plaatje 2x zo snel kan scannen...
Om nog maar even verder off topic te blaten. Dat is wel degelijk zo. Neem een A3'tje En 2 A4 scanners. Knip het A3'tje doormidden en leg het onder de scanners. Nu is het mogelijk een A3'tje in 1x te scannen terwijl je anders 2x zo lang zou moeten scannen. *D

• slacksoff
  • Laatst online: 18:52
uhhh... is het trouwens zo dat als je 1x 100mbit kaartje hebt en de rest 10mbit. dat je met een switch in principe 10 10mbit kaartjes vol kan laten draaien met 1 100mbit kaartje? of gaat dat niet op?

wij gaan nml een lannetje houden. als ik als enige een 100mbit kaartje heb en een 10/100switch zou ik dusde perfecte fileserver zijn [we zijn met zn 8en als het goed is.]

kan een switch dus gewoon de 100mbit verbinding verdelen naar de 10mbitjes?

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:53

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Jongens, even terug naar de tekentafel van de Ethernet topologie:
10 Mb
100 Mb HD
100 Mb FD

10 Mb full duplex bestaat niet.

I play my enemies like a game of chess...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op donderdag 14 juni 2001 21:26 schreef Angelfire het volgende:
Jongens, even terug naar de tekentafel van de Ethernet topologie:
10 Mb
100 Mb HD
100 Mb FD

10 Mb full duplex bestaat niet.
10 MB FD is inderdaad formeel niet gedefinieerd.
Er is echter wel degelijk speelgoed voor verkrijgbaar, ook van de grote jongens, alleen heb je geen garantie dat het met de andere beschikbare hardware samenwerkt doordat het geen "soliede" standaard is.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Wimpy006
Op donderdag 14 juni 2001 21:19 schreef slacksoff het volgende:
uhhh... is het trouwens zo dat als je 1x 100mbit kaartje hebt en de rest 10mbit. dat je met een switch in principe 10 10mbit kaartjes vol kan laten draaien met 1 100mbit kaartje? of gaat dat niet op?

wij gaan nml een lannetje houden. als ik als enige een 100mbit kaartje heb en een 10/100switch zou ik dusde perfecte fileserver zijn [we zijn met zn 8en als het goed is.]

kan een switch dus gewoon de 100mbit verbinding verdelen naar de 10mbitjes?
Ja

Verwijderd

Mmmm, ok. Ik heb zelf ook Xircom Realport geval (die met analoog modem + isdn adapter in één) en idd 100 Mbps full duplex doet ie gewoon niet.

Het is óf 10 Mbps full duplex óf 100 Mbps half duplex. Ik denk dat je zelf even na moet gaan, aan de hand van de functie van de pc waar de kaart in zit, wat het beste resultaat geeft.

Verwijderd

Topicstarter
kijk, dit is een antwoord waar ik wat aan heb, had zelf ook al het idee dat ie het gewoon niet trok, wel stom want dit zijn toch kwalitatief rete-goeie kaarten?

• Wimpy006
Blijkbaar niet :)

Verwijderd

Topicstarter
grapjurk :(

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 11:12

Dreamer

Foutje

koop gewoon alles 100Mbit FULL duplex, kaartjes zijn toch maar +/- 40,- ! maar als je toch moet kiezen zou ik voor de 100Mbit half duplex gaan (dat is altijd ong. nog 50mbit full duplex)
ehm xircom realport 10/100nic is ten eerste volgens mij al een laptop netwerkkaart en ten tweede de beste laptop netwerkkaart dus daar ligt het niet aan

100mbit half = 50mbit full is gewoon kortaf bullshit

edit:
xircom zijn inderdaad hele goede kaarten

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
kun je hier niet een andere driver of zo voor krijgen dat ie wel full duplex draait, of kan die kaart dat gewoon niet?

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een hub en een switch ?

Ik heb nu een 8 poorts 10/100 netwerk switch staan. 2 realtek kaartjes en 2x 3 m cat5 utp kabel. Moet gewoon werken toch ?

Wanneer ik echter bestanden over en weer ga versturen krijg ik constant blauwe schermen.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• Wimpy006
Eigenlijk zou je de search moeten gebruiken, maar ik ben zo blij dat er vanmorgen niemand heeft gebeld ;) dat ik het verschil maar even kort uitleg.
Als je met een pc naar een HUB iets verstuurt, krijgt het hele netwerk dit te horen. Het wordt naar iedereen doorgestuurd. Bij een switch krijgt alleen de doelpc het te zien.
Een HUB is daarom ook Half Duplex, anders zou ie zijn eigen zooi weer terugkrijgen (of zoiets)(zeg maar een bakkie systeem (met 1 kanaal dan)
Een switch kan alles full duplex (ontvangen en versturen tegelijk) en dat gebeurt naar ieder kanaal appart. Dus zo is het mogelijk dat je meer dan 100mbit over je netwerkje blaast. Dus totaal kan er door een 24 poorts 100mbit switch
100x2x24 = 4800mbit En door een 100mbit HUB 100mbit. Das nogal een verschil he.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24

GaMeOvEr

Is een hork.

Op Friday 15 June 2001 09:18 schreef Majestic het volgende:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een hub en een switch ?

Ik heb nu een 8 poorts 10/100 netwerk switch staan. 2 realtek kaartjes en 2x 3 m cat5 utp kabel. Moet gewoon werken toch ?

Wanneer ik echter bestanden over en weer ga versturen krijg ik constant blauwe schermen.
Staat in de FAQ, dat verschil.

Aannames zijn fataal.

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Maar het werkt in principe hetzelfde als een hub kwa instellingen zeg maar, want nu krijg ik alleen maar packet loss en corupte data en zelfs blauwe schermen.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Op Friday 15 June 2001 13:30 schreef Majestic het volgende:
Maar het werkt in principe hetzelfde als een hub kwa instellingen zeg maar, want nu krijg ik alleen maar packet loss en corupte data en zelfs blauwe schermen.
Hub en un-managed switches zijn allemaal prik-in en gaan...

managed switch is een wat ander verhaal, maar ook die zorgen niet voor blauwe schermen... Het is dus iets in je pc...

Pagina: 1