Toon posts:

Plotselinge interferentie tussen infraroodapparaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Onlangs heb ik onderstaande situatie voorgeschoteld gekregen, maar naar lang zoeken kan ik er geen passende verklaring/oplossing voor vinden. Wellicht dat iemand hier (het toepasselijke) 'licht' op de zaak kan schijnen.

Een vriendin van me heeft al een tijdje een LG TV en een Grundig Mood light (types mij zo even niet bekend) op haar kamer staan. Bij elkaar in de buurt; werkte tot op heden prima.

Nu heeft de moodlight van het een op het andere moment besloten te gaan reageren op de afstandsbediening van de tv. Diverse knoppen doen de lamp veranderen van kleur of zetten de lamp aan of uit. Andersom reageert de tv niet op de afstandsbediening van de moodlight.

Het vreemde is dus dat er niets aan de situatie is veranderd.

Er is al geprobeerd om e.e.a. stroomloos te maken, maar ook dat heeft geen effect. Wellicht dat er een soort detectiemechanisme in de lamp zit die minst storende infraroodconfiguratie zou overeenstemmen? Om dat ook maar uitgesloten te hebben. Verder is de positie of hoek waarin de appraten staan onveranderd gebleven. Ook dit hebben we geprobeerd aan te passen (draaien, andere plek, etc) en er zijn geen nieuwe batterijen geplaatst, waardoor de zend 'sterkte' ook niet plotseling zou moeten hebben veranderd van de afstandsbediening.

Dus nogmaals mijn vraag of er iemand nog een mogelijke verklaring (en nog mooier natuurlijk; een oplossing) voor bovenstaande zou kunnen bedenken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:07:
[..]
en er zijn geen nieuwe batterijen geplaatst, waardoor de zend 'sterkte' ook niet plotseling zou moeten hebben veranderd van de afstandsbediening.
[..]
Maar heb je al geprobeerd om WEL nieuwe batterijen in beide afstandsbedieningen te stoppen? Misschien raken die van de afstandsbediening leeg, en is het signaal daardoor een heel klein beetje veranderd, waardoor de lamp nu ineens reageert op de afstandsbediening van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, je zou juist verwachten dat het door een sterker signaal meer kans heeft om ineens te gaan storen. Maar het is het proberen waard! Ga het sowieso even proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik denk eerder aan een signaal in de chip van de afstandsbediening wat gaat verlopen omdat de batterijspanning inzakt.