Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Probleem:
Ik kan van binnen mijn wifinetwerk mijn server niet via de domeinnaam bereiken via mijn Asus router. Ik kan dit wel via mijn Linksys router.

Situatie:
Internet komt binnen via het Cisco Ziggo modem. Deze heeft geen wifi ingeschakeld. Via UTP kabels zijn twee routers verbonden: een Linksys E3000 en een Asus RT-N66U. Deze zijn beide ingezet als access points. Als ik via de Linksys connectie maak, kan ik bij de server komen waar diverse webservices lopen via mijn eigen domeinnaam. Dit werkt van buiten het netwerk ook zo. Als ik via de Asus router probeer bij de server te geraken lukt dit niet. Het lukt wel als ik het lokale netwerk IP gebruik (192.168.1.20). De server zit overigens via een kabel aan de Linksys router vast.

Wat heb ik al gedaan:
Asus router:
Pingen domeinnaam vanuit het netwerk: OK
IP adres (192.168.1.20) gebruiken om server te bereiken: OK
Domeinnaam gebruiken om server te bereiken: NIET OK
Extern IP adres gebruiken om server te bereiken: NIET OK

Linksys:
Pingen domeinnaam vanuit het netwerk: OK
IP adres (192.168.1.20) gebruiken om server te bereiken: OK
Domeinnaam gebruiken om server te bereiken: OK
Extern IP adres gebruiken om server te bereiken: OK

Overige informatie:
De Asus router draait op Merlin 376.49_5. Als ik de router in Wireless Router Mode zet, en de firewall aanzet werkt bovenstaande allemaal wel. Echter krijg ik na verloop van tijd vreemde problemen zoals extreem slechte wireless performance en is het ziggo modem IP niet meer bereikbaar.

Vraag:
Is dit op één of andere manier anders op te lossen dan in Wireless Router mode te gaan zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door woutur op 03-02-2015 07:26 . Reden: Verduidelijkingen in mijn acties. ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zit je netwerk wel heel vreemd in elkaar je hebt twee routers met een identiek ip adres je doet dubbel natten volgens mij dit gaat niet werken teken je netwerk eens met alle ip adressen en waar je dhcp server zit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
En daarbij de vraag met welke poort je die twee 'routers' als 'access point' gebruikt.

Je probleem heeft ongetwijfeld te maken met een (gebrek aan) hairpin NAT, maar dat is helemaal niet mogelijk als beide routers puur als access point cq. switch fungeren.

Wel-of-niet hairpinned NAT hangt dan van je router af en dan maakt het eveneens niet uit met welk access point je verbinding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Frogmen schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:22:
Volgens mij zit je netwerk wel heel vreemd in elkaar je hebt twee routers met een identiek ip adres je doet dubbel natten volgens mij dit gaat niet werken teken je netwerk eens met alle ip adressen en waar je dhcp server zit.
Ik heb de situatie verduidelijkt. De twee access points hebben allebei een eigen vast IP adres (192.168.1.254 en 192.168.1.253).
Thralas schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:26:
En daarbij de vraag met welke poort je die twee 'routers' als 'access point' gebruikt.

Je probleem heeft ongetwijfeld te maken met een (gebrek aan) hairpin NAT, maar dat is helemaal niet mogelijk als beide routers puur als access point cq. switch fungeren.

Wel-of-niet hairpinned NAT hangt dan van je router af en dan maakt het eveneens niet uit met welk access point je verbinding maakt.
Ik ben niet bekend met hairpin NAT. Dat ga ik opzoeken. Ik denk dat mijn Ziggo router geen NAT loopback ondersteunt. De linksys doet dat wel (blijkbaar) en de asus alleen als ie in router mode staat (wat onwenselijk is).

De vraag over welke poort snap ik niet. Heb je het over fysieke poorten van router naar access point met een utp-kabel? Een softwarematige poort waar ik icm met access point nog nooit van gehoord heb? Ik heb een server die allerlei diensten (op een heleboel poorten) aanbiedt, waaronder het serven van webpagina's . In die zin gebruik ik dus poort 80. En behalve wat forwarding op dat gebied is het irrelevant in dit verhaal. Zou je de vraag voor me kunnen uitleggen?

[ Voor 16% gewijzigd door woutur op 03-02-2015 07:34 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
woutur schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 07:29:
Ik ben niet bekend met hairpin NAT. Dat ga ik opzoeken. Ik denk dat mijn Ziggo router geen NAT loopback ondersteunt. De linksys doet dat wel (blijkbaar) en de asus alleen als ie in router mode staat (wat onwenselijk is).
Als de Asus het niet doet in routed mode opereert dan ligt de schuld voor het gebrek aan hairpin NAT bij het device wat op dat moment wel NAT router is.
De vraag over welke poort snap ik niet. Heb je het over fysieke poorten van router naar access point met een utp-kabel?
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja ok en welke is de dhcp server en wat is het interne ip adres van je ziggo? Zijn je routers die je als ap gebruikt op de wan of de lan poort aangesloten?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Het Ziggo modem is de DHCP server, en heeft 192.168.1.1 als IP. Op LAN poort 1 is de Asus router aangesloten met IP 192.168.1.253. Op LAN poort 2 is de Linksys router aangesloten met IP 192.168.1.254.
Alle NAT routing zou dus uitgevoerd moeten worden op het Ziggo modem. Maar gezien het feit dat de Linksys blijkbaar wél NAT loopback doet, lijkt het erop dat deze (hoewel ingesteld als access point) toch iets aan routing doet. Alle UTP loopt van LAN poort naar LAN poort.

Voor de duidelijkheid: dhcp is op beide access points uitgeschakeld. Beide hebben een vast IP adres. Bij de Asus is bovendien de gateway en DNS handmatig ingesteld. Ik ga eens met Ziggo bellen. Heel misschien kunnen zij op afstand NAT Loopback aanzetten.

Andere optie is om het Ziggo modem in Bridged Mode te zetten en de Asus Router als Router te gaan gebruiken. Moet ik wat kabels omleggen en ik heb verder niet veel ervaring met netwerken in bridged mode. Maar het blijft een optie :)

[ Voor 13% gewijzigd door woutur op 03-02-2015 11:04 . Reden: Ideetje toegevoegd. ]

Pagina: 1