BIOS updaten voordat windows 8. is geinstalleerd of pas erna

Pagina: 1
Acties:

• S_Jans96
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-08-2025
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post en hopelijk doe ik alles volgens de GoT-regels, maar ik had een vraag over mijn moederbord en zijn BIOS. Over 2 maanden zal ik een nieuwe game-pc gaan installeren, ik mis nog wat onderdelen, en nu heb ik een moederbord (ASUS M5A97 R2.0) gekocht wat mijn AMD A3+ CPU (AMD FX-8320 Black edition) ondersteunt, hiervoor moet wel de BIOS worden geupdate zegt de handleiding.

Nu vroeg ik mij af of ik eerst de BIOS moet updaten, of dat ik eerst Windows 8.1 moet installeren op mijn SSD (Samsung 840 PRO 128 GB) en of het inderdaad waar is dat ik mijn bios moet updaten, aangezien ik op tomshardware ook mensen zie die dit niet hebben gedaan en geen problemen ondervonden.

Als iemand hier het antwoord op weet wil je dit dan even posten? :*)

Alvast bedankt! :)

Samuel

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hij doet het ws niet zonder die update? Want de cpu word dan niet ondersteund. Maw. als hij nu wel boot met die genoemde cpu staat hoogst ws de juiste bios er al op. En mocht dat niet zo zijn, bieden de meeste fabrikanten een Windows tooltje om dat alsnog te doen.

Hoop trouwens dat dat een beetje goed gaat die combi cpu-mobo

[ Voor 67% gewijzigd door warhamstr op 02-02-2015 20:33 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Heeft niks met windows te maken, als jou moederbord een te oude bios heeft waardoor hij de cpu niet herkent zal hij helemaal niet opstarten.

Zonder een biosversie is er geen zinnig woord over te zeggen of jou moederbord wel of niet die cpu ondersteund.

http://support.asus.com/c...hashedid=j02VBoX5bQJxJu1B
Hier kun je zien dat de fx8320 word ondersteund sinds biosversie 1006. Kan me niet voorstellen dat jou bord niet een dergelijke vroege bios niet heeft.
Een oudere versie zie ik namelijk niet.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:50

br00ky

Moderator Harde Waren
warhamstr schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:30:

Hoop trouwens dat dat een beetje goed gaat die combi cpu-mobo
Dit inderdaad. Hoewel de specificaties van dat bord vermelden dat die octocore CPU ondersteund wordt, is het een erg slechte combinatie... Kan dat bord nog teruggestuurd worden?

• S_Jans96
br00ky schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:38:
[...]

Dit inderdaad. Hoewel de specificaties van dat bord vermelden dat die octocore CPU ondersteund wordt, is het een erg slechte combinatie... Kan dat bord nog teruggestuurd worden?
in zoverre ik weet moet het geen problemen geven, heb er maanden aan zoekwerk verricht en nergens problemen gevonden met deze combinatie, ook niet hier op tweakers, maar toch ga ik je vragen waarom het dan zo'n slechte combi is. het bord is gekocht bij computerland op 12 januari dus kan niet meer teruggestuurd worden.

[ Voor 35% gewijzigd door S_Jans96 op 02-02-2015 20:48 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik neem aan dat je wil weten waarom? Bij AMD moet je bij het kiezen van je moederbord rekening houden met de hoeveelheid en koeling van de VRM's. De FX-cpu's zijn allemaal flinke heethoofden, waardoor dit aardig op de proef kan worden gesteld. Hoeveel dit er zijn wordt weergegeven in getallen, waarbij 3+1 ongeveer het laagste is en (uit mijn hoofd) 12+2 het hoogst.

Voor een 8320 wil je minimaal 8+2, anders kan de processor automatisch teruggeklokt gaan worden op momenten dat die te heet wordt. Jouw bord heeft slechts 4+2 gekoelde fasen, wat geheid tot problemen gaat leiden.

Zie hier voor uitgebreide uitleg.

• S_Jans96
br00ky schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:49:
Ik neem aan dat je wil weten waarom? Bij AMD moet je bij het kiezen van je moederbord rekening houden met de hoeveelheid en koeling van de VRM's. De FX-cpu's zijn allemaal flinke heethoofden, waardoor dit aardig op de proef kan worden gesteld. Hoeveel dit er zijn wordt weergegeven in getallen, waarbij 3+1 ongeveer het laagste is en (uit mijn hoofd) 12+2 het hoogst.

Voor een 8320 wil je minimaal 8+2, anders kan de processor automatisch teruggeklokt gaan worden op momenten dat die te heet wordt. Jouw bord heeft slechts 4+2 gekoelde fasen, wat geheid tot problemen gaat leiden.

Zie hier voor uitgebreide uitleg.
Hmmm, als u een advies zou willen geven, welk moederbord moet ik dan kopen, hierbij heb ik het niet over een high end moederbord, maar eentje met niet al te veel extra's en met een goede prijs/kwaliteit verhouding? En, heeft u ervaring met computerland? Zouden ze een nog onaangeraakt moederbord toch nog terugnemen, meestal doen ze dit niet maar je weet maar nooit. Of andere manieren waarop ik toch wat geld terug kan krijgen?

Alvast bedankt :)

P.S. overclocken is voor mij niet van toepassing

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het goedkoopste bord met 8+2 fasen is pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P. Die raad ik dan ook altijd aan met een AM3+ CPU. Daar kan je naar hartelust een 8320 op zetten en mee gaan overklokken.

Of ze geld terugnemen moet je toch echt voor polsen bij de winkel. En andere manieren, tja, de V&A? Marktplaats? Of zeg ik nu iets heel geks ;).

• S_Jans96
br00ky schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:57:
Het goedkoopste bord met 8+2 fasen is pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P. Die raad ik dan ook altijd aan met een AM3+ CPU. Daar kan je naar hartelust een 8320 op zetten en mee gaan overklokken.

Of ze geld terugnemen moet je toch echt voor polsen bij de winkel. En andere manieren, tja, de V&A? Marktplaats? Of zeg ik nu iets heel geks ;).
Gigabyte had ik juist ontweken ivm. de slechte bouwkwaliteit volgens sommige bekende review-sites, maar aangezien je deze nu aanraad moet ik er toch nog eens naar kijken. Marktplaats ben ik niet echt fan van, maar de V&A is wel interessant. :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Oh, daar ben ik wel benieuwd naar. Heb je daar linkjes van? Mijn ervaring is dat die uitstekende borden maken namelijk.

Met dit bord krijg je tenminste veel gekoelde VRM's voor je geld ;).

• S_Jans96
br00ky schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:02:
Oh, daar ben ik wel benieuwd naar. Heb je daar linkjes van? Mijn ervaring is dat die uitstekende borden maken namelijk.

Met dit bord krijg je tenminste veel gekoelde VRM's voor je geld ;).
Die linkjes zal ik helaas niet 1, 2, 3 kunnen vinden, maar ik vertrouw jouw op je woord ook kijkende naar je stats op tweakers. ;)
Even terugkomen op het eerste probleem: Moet bij dit moederbord ook een BIOS-update plaatsvinden of niet?

[ Voor 1% gewijzigd door S_Jans96 op 02-02-2015 21:13 . Reden: spellingsfout ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:09
CPU support voor de GA-970-UD3P vind je hier.
Support voor de 8320 zit vanaf de F1, wat de eerste versie is, ingebakken.
Je hoeft hier dus geen update te doen.

• S_Jans96
jeronimo schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:29:
CPU support voor de GA-970-UD3P vind je hier.
Support voor de 8320 zit vanaf de F1, wat de eerste versie is, ingebakken.
Je hoeft hier dus geen update te doen.
Oke, heel erg bedankt voor je antwoord, om dat te horen is in ieder geval zeer goed! Ondertussen ook maar mijn Asus M5A97 R2.0 aangeboden :)

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Kun je die niet gewoon omruilen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• S_Jans96
Jammer genoeg zit er maar een 14 dagen termijn voor retourrecht bij computerland.nl en niet een 30 dagen retourrecht. In zoverre ik weet en lees op hun site zijn er geen uitzonderingen hierin.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Volgens die lijst is dit bord "recommended" en er wordt ook niet beweerd dat je minimaal een 8+2 moet hebben voor een FX-8230. Ik had het gewoon geprobeerd, op V&A zetten kan dan altijd nog.

• S_Jans96
noguru schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 01:35:
[...]

Volgens die lijst is dit bord "recommended" en er wordt ook niet beweerd dat je minimaal een 8+2 moet hebben voor een FX-8230. Ik had het gewoon geprobeerd, op V&A zetten kan dan altijd nog.
Daarom was ik ook verbaasd dat mensen mij vertelden dat het bord en de CPU een slechte combi is. Het bordje werd hoog aangekaart op tomshardware.com en overclock.net.

Aan de ene kant kan ik wel begrijpen dat het zeer belangrijk is een moederbord te hebben wat niet je processor terugklokt, vooral niet bij een pc waarmee gegamed gaat worden.

Daarnaast is het gewoon zeer lastig een moederbord te verkopen IMO, maar ja beter een moederbord wat de processor niet terugklokt, dan eentje die wel terugklokt. En dan maar hopen dat je wat geld van het oude bordje terugkrijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door S_Jans96 op 03-02-2015 14:46 ]

• S_Jans96
br00ky schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:57:

Even iets totaal anders. Kijkende naar de compatibele videokaarten van dit moederbord zie ik dat mijn toekomistige MSI N760 TF 2GD5/OC http://tweakers.net/price...28n760-tf-2gd5-oc%29.html niet compatibel is, klopt dit? Zo ja, zal ik dan ook maar gelijk de Gigabyte GTX 760 kopen http://tweakers.net/price...0oc-2gd-%28rev-20%29.html

Later zal de gtx 760 waarschijnlijk vervangen worden door een gtx 780 of gtx 970.

Het liefst heb ik Nvidia, maar ik sta open voor AMD kaarten.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:17
In mijn optiek is een AMD gpu momenteel een iets betere investering vanwege de aankomende Vram apocalypse: http://www.pcgamesn.com/welcome-to-the-vram-apocalypse

Een 760 (of een 960) met 2 gig vram zou ik voor een nog aan te schaffen gpu afraden. Er kan imho dan beter gekeken worden naar een gpu meer Vram. Een r9 280 is het goedkoopste wat je kan halen met meer dan 2 gig bruikbaar Vram (bandbreedte van de gpu ICM snelheid van het geheugen maakt ook nog uit).

Maar hoezo zou je gpu niet compatable zijn? Vanwege pci-e 2.0 tov pci-e 3.0? Die zijn backwards compatable waardoor in theorie een pci-e 3 gpu nog zou werken op pci-e 1.0

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat Ardjee zegt inderdaad. Daarnaast wordt zelfs een 980 op een 2.0 x16 niet gebottleneckt.

• S_Jans96
Ardjee schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:48:
In mijn optiek is een AMD gpu momenteel een iets betere investering vanwege de aankomende Vram apocalypse: http://www.pcgamesn.com/welcome-to-the-vram-apocalypse

Een 760 (of een 960) met 2 gig vram zou ik voor een nog aan te schaffen gpu afraden. Er kan imho dan beter gekeken worden naar een gpu meer Vram. Een r9 280 is het goedkoopste wat je kan halen met meer dan 2 gig bruikbaar Vram (bandbreedte van de gpu ICM snelheid van het geheugen maakt ook nog uit).

Maar hoezo zou je gpu niet compatable zijn? Vanwege pci-e 2.0 tov pci-e 3.0? Die zijn backwards compatable waardoor in theorie een pci-e 3 gpu nog zou werken op pci-e 1.0
br00ky schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:15:
Wat Ardjee zegt inderdaad. Daarnaast wordt zelfs een 980 op een 2.0 x16 niet gebottleneckt.
Okee, dat is duidelijk. Zou jij, Brooky ook kiezen voor AMD gpu? Ikzelf vind namelijk de extra's die de NVIDIA kaarten hebben, zoals physx en al die zooi, zeker mijn geld waard namelijk (ong. €220), het maakt de game echter, levendiger, maar je snapt waarschijnlijk wel waarom.

Als een AMD R9 280 toch beter is, ook naar de komende 2-3 jaar kijkende, hebben jullie nog voorkeuren?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou in dit geval kiezen voor VRAM. Leuk dat PhysX, maar als je VRAM volloopt stort de boel toch in. nVidia heeft helaas weinig soeps - nieuw - in het middensegment.

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 03-02-2015 15:33 ]

• S_Jans96
br00ky schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:33:
Ik zou in dit geval kiezen voor VRAM. Leuk dat PhysX, maar als je VRAM volloopt stort de boel toch in. nVidia heeft helaas weinig soeps - nieuw - in het middensegment.
Hmmm okee, dan zal ik toch maar voor de AMD R9 280 gaan ivm. VRam, omdat het de beste keus is voor het middensegment atm.
Gaat mijn eerste AMD GPU worden, doei Nvidia ;w

[ Voor 0% gewijzigd door S_Jans96 op 04-02-2015 09:52 . Reden: Videokaart serie vermelding ]

• S_Jans96
Mag gesloten worden
Pagina: 1