Openbaar vervoer

Pagina: 1
Acties:
  • 777 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654555

Topicstarter
En toen lag vandaag heel Utrecht plat met het treinverkeer.. Het ging weer goed.
De overheid wil het aantrekkelijker maken om met het OV te reizen, aangezien dat milieuvriendelijker is. Maar is dat wel echt zo? En hoe zouden ze dat dan willen doen, aangezien er altijd wel problemen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 654555 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:49:
De overheid wil het aantrekkelijker maken om met het OV te reizen, aangezien dat milieuvriendelijker is. Maar is dat wel echt zo?
Magere TS, maar ehm... Wat bedoel je hier precies mee? Heb je een onderzoek die aantoont dat OV helemaal niet milieuvriendelijker dan autoverkeer is? Heb je een berekening waaruit blijkt dat we beter met z'n allen achter elkaaraan kunnen rijden?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Qua energieverbruik is OV inderdaad wel milieuvriendelijker dan automobilisten die allemaal in hun eentje in hun eigen auto zitten. Er is echter niemand die rekening houdt met de koperverontreiniging in de grond langs spoorbanen. En verder is het OV ondertussen schadelijk voor de economie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-07 01:05
Vandaag helaas gebruik móeten maken van het OV, ivm auto in de garage. Wat ben ik blij als ik hem zo kan ophalen.

Bus te laat, deel van de treinen die niet rijden. Reistijd die sowieso 2x zo lang is als de auto.

Daarnaast is OV best prijzig indien je er af en toe mee reist. Ik kom op dezelfde kosten als me auto voor een enkele rit.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 03:20
En hoe zouden ze dat dan willen doen, aangezien er altijd wel problemen zijn..
Nou precies, problemen zullen er altijd zijn. Waarom is dat een argument om te beweren dat het ov beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:03
En hoe zouden ze dat dan willen doen, aangezien er altijd wel problemen zijn..
Dat is ook sterk afhankelijk van het traject. Ik reis bijvoorbeeld al 7 jaar dagelijks met de trein. Ongeveer vijf tot tien keer per jaar heb ik een half uur of meer vertraging, meestal door externe oorzaken (aanrijdingen, dieren op het spoor etc.).
Overigens is de keus voor de trein voor mij vrij simpel: ik ben sneller op m'n werk met het OV dan met de auto.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Tha_T schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:57:
[...]

Nou precies, problemen zullen er altijd zijn. Waarom is dat een argument om te beweren dat het ov beter is.
Dit argument kan natuurlijk ook tegen de auto gebruikt worden. Altijd wel wat. Files, gekantelde vrachtwagens, verkeersruzies...

Het OV. Is het milieuvriendelijker? Sja..
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u4ytMGx.jpg

Als je je autokosten een beetje bijhoudt kom je zo rond de 25 cent per kilometer uit als je een kleine, zuinige auto hebt. Voor mijn reis zou ik dan ~€8,75 kwijt zijn. Met het OV ben ik €7,13 kwijt. Normaal doe ik er met de auto in de spits ongeveer een uur over (als het rustig is 40 minuten), en met het OV doe ik er een uur over.. Tsja, het is een keuze die je maakt.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-07 21:08

BoGu5

hmmmz

Voor 4,2 kilometer is er nog een heel mooi schoon alternatief (alhoewel volledig off-topic): de fiets! Ook een stuk sneller dan 40-60 minuten lijkt mij.

Milieu Centraal heeft een aardige grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://www.milieucentraal.nl/media/1521/co2_uitstoot_vervoer.jpg
bron: http://www.milieucentraal.nl/vervoer/fiets-ov-of-auto/

[ Voor 38% gewijzigd door BoGu5 op 02-02-2015 23:46 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 23:27
En toen lag vandaag heel Utrecht plat met het treinverkeer.. Het ging weer goed.
De overheid wil het aantrekkelijker maken om met het OV te reizen, aangezien dat milieuvriendelijker is. Maar is dat wel echt zo? En hoe zouden ze dat dan willen doen, aangezien er altijd wel problemen zijn..
Volgens het NS Jaarverslag was in Nederland de CO2-uitstoot 30,1 gram per reizigerskilometer. Als je kijkt naar de gemiddelde auto dan zit je daar ver boven, ik denk dat de zuinigste auto zo ongeveer rond de 30 gr/km zal zitten. Op basis hiervan is de trein dus milieuvriendelijker.

Dan heb je het natuurlijk wel slechts over het verbruik en rekenen we de stations, tankstations, materiaalverbruik, slijtage etc. niet mee. Het is alleen niet te doen om dat ook uit te rekenen dus dat laat ik achterwege 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Die grafiek van milieucentraal geloof ik niet. Volgens hun zou de gemiddelde auto 9.6 l/100 km verbruiken (225 g/km CO2). Waarschijnlijk een sterk verouderd cijfer.

Op langere afstanden is de trein unbeatable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:30
Het ligt er helemaal aan waar je woont. Hier in het Noorden van het land is het OV geen serieus alternatief voor de auto. Je reistijd, mocht er al OV in de buurt komen is minimaal verdubbeld en je flexibiliteit is dat je 1x per uur weg kan en kan aankomen wat natuurlijk nooit aansluit op je werktijden.

Ze zeggen niet voor niks dat het ov je brengt van waar je niet bent op een tijd dat je niet schikt naar een plaats waar je niet moet zijn op een tijd dat je er niet moet zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freee!! schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:54:
Qua energieverbruik is OV inderdaad wel milieuvriendelijker dan automobilisten die allemaal in hun eentje in hun eigen auto zitten. Er is echter niemand die rekening houdt met de koperverontreiniging in de grond langs spoorbanen. En verder is het OV ondertussen schadelijk voor de economie.
Koperverontreiniging langs spoorbanen. Wat moet ik me daar bij indenken? Maar goed, als het een probleem is: quantificeer dan ook even de vervuiling en verontreiniging door autoverkeer (want dat zit in de kosten per km ook niet meegerekend).
En waarom is het OV schadelijk voor de economie? Omdat er een verstoring is? Dan is autoverkeer ook schadelijk voor de economie want daar komen ook verstoringen voor. Laatst was Zuid-Limburg zo'n beetje afgesloten van de rest van Nederland vanwege ongevallen op de A73 en de A2. En elke dag staan er weer files, kosten het bedrijfsleven 100'den miljoenen of het hele land wel meer dan een miljard.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat dit bedoeld was als reactie in een topic ofzo? Als het wel als topic bedoeld is, is de topicstart uitermate zwak. We hebben al enkele topics over het OV waar o.a. gesproken wordt over hoe dat aantrekkelijker gemaakt kan worden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.