Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Office 2010 & .pdf documenten: hoe zat het?

Pagina: 1
Acties:

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:17

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
Uit mijn kennissenkring heb ik een hulpvraag ontvangen waar ik, ook na het een en ander aan speurwerk, het antwoord niet zo snel weet.

De situatie: de kennis gebruikt op z'n vrij nieuwe windows 8.1 pc Office 2010 en doet veel via Office 2010 mbt. een sportvereniging. Tot voor kort werden .pdf attachments via Outlook 2010 geopend en ze verschenen dan in Word 2010 (zo stond het ingesteld bij de file-associations). Nadat dit gestopt is met werken nam hij contact met mij op.

Via teamviewer heb ik z'n pc overgenomen en meegekeken: inderdaad, na het openen van een .pdf attachment start Word 2010 op, maar laat nu een dialoogvenster "Bestandsconversie" zien. Wat er verder gekozen wordt; het document wordt vervolgens geopend als eentje vol met onleesbare code.
Mijn kennis is er stellig van overtuigd dat dit eerder dus wel gewoon werkte. Ik heb zelf deze combinatie nooit draaiend gehad en kan dan ook niet uit eigen ervaring helpen.

Bij het zoeken naar vergelijkbare problemen kom je (oa.) al snel op de supportforums van Microsoft terecht. Daar wordt meermaals vanuit MS ontkracht dat het überhaupt mogelijk was om .pdf's in Office 2010 te openen, ondanks meerdere gebruikers die aangeven dat dit ooit bij ze gewerkt heeft.
Dit is een punt dat ik kan bevestigen noch ontkennen omdat ik er geen ervaring in heb.
De eerste vraag is dan ook: Komt dit (schijnbaar plotseling ontstane-) probleem anderen hier bekend voor en zo ja; wat heeft het eventueel opgelost?

Ondanks dat ik jarenlange ervaringen heb op supportgebied (en dus het "uitvragen" van problemen) blijft staan dat die kennis met zekerheid stelt dat het eerder wel gewerkt heeft, wat impliceert dat er iets (aan) veranderd is. Hij is zelf een redelijke leek, maar wel een eerlijke die toe zou geven als ie wat verkloot zou hebben.

Als workaround (vanuit zijn perspectief) heb ik Acrobat reader geïnstalleerd en de file types naar geassocieerd. Dit werkt natuurlijk wel en is uiteindelijk voor hem ook wel aan te wennen.
Toch vraag ik me af (dit is dan een aanvullende vraag) of het bijv. zo kan zijn dat een security patch oid. die onlangs voor 8.1/office 2010 hier wat mee te maken kan hebben? Ook dit kan ik niet verifiëren en wellicht dat (ook dit) iemand hier bekend voorkomt?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik krijg altijd die conversie-optie met Office 2010, maar moet zeggen dat ik ook altijd Adobe Reader installeer.

Is het niet gewoon dat Outlook 2010 de preview handler van Adobe gebruikte om de pdf te displayen waar jij het over hebt, en het voor joe-user dus lijkt alsof het met Outlook werd geopend ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:18
Bij mij opent een PDF standaard in de reader van Windows 8.1...

PDF openen in Word heb ik ook nog nooit voor elkaar gekregen.
Heeft deze kennis niet per ongeluk "openen als" geklikt en toen in paniek maar Word aangeklikt?

(Ja, heb ze helaas in de familie, problemen met de computer/Windows maar de dader ligt op het kerkhof terwijl er maar 1 persoon die computer gebruikt...)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:53
Je hebt denk ik weinig aan deze informatie, maar ik gebruik thuis Office 2013 en je kan .pdf bestanden met Word openen. Er wordt gevraagd of de .pdf bestand geconverteerd moet worden, daarna opent het bestand, dit is gewoon met standaardinstellingen.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:43:
Ik krijg altijd die conversie-optie met Office 2010, maar moet zeggen dat ik ook altijd Adobe Reader installeer.

Is het niet gewoon dat Outlook 2010 de preview handler van Adobe gebruikte om de pdf te displayen waar jij het over hebt, en het voor joe-user dus lijkt alsof het met Outlook werd geopend ?
Dat leek mij ook, maar dat heb ik niet voor elkaar gekregen. Hij blijft stellig beweren dat hij hem dan altijd via Word 2010 kon bekijken.
Voor de zekerheid heb ik acrobat reader geïnstalleerd (ben niet 100% zeker of dat al het geval was; niet gechecked vooraf). Ondanks dat in Outlook de preview vervolgens welwerd weergegeven, kreeg ik in Word andermaal dat dialoogvenster voor bestandsconversie ("en dat deed ie eerder niet" roept m'n kennis dan).
ArcticTiger schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:58:
Bij mij opent een PDF standaard in de reader van Windows 8.1...

PDF openen in Word heb ik ook nog nooit voor elkaar gekregen.
Heeft deze kennis niet per ongeluk "openen als" geklikt en toen in paniek maar Word aangeklikt?

(Ja, heb ze helaas in de familie, problemen met de computer/Windows maar de dader ligt op het kerkhof terwijl er maar 1 persoon die computer gebruikt...)
Hij gebruikt Outlook zo'n beetje als startpunt voor alles, wellicht belangrijke info.
Wat je vraagt is een mogelijkheid, maar die lijkt me dan eenvoudig weer te herstellen door de file type associations nogmaals na te lopen. Wat ik ook kies; het wordt niet meer zoals hij zegt het voorheen wel gehad te hebben.
Wat dat betreft nuttige info van jullie beiden; jullie zijn blijkbaar ervaringsdeskundigen en bij jullie heeft het dus überhaupt nooit zo gewerkt al die kennis beweert.
GioStyle schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:02:
Je hebt denk ik weinig aan deze informatie, maar ik gebruik thuis Office 2013 en je kan .pdf bestanden met Word openen. Er wordt gevraagd of de .pdf bestand geconverteerd moet worden, daarna opent het bestand, dit is gewoon met standaardinstellingen.
Via support van MS werd me duidelijk dat dat vanaf 2013 pas officieel zonder (externe) add-ons kan, daarvoor was het blijkbaar niet officieel ondersteund (en trekken ze verder hun handen van hulpvragen erover af).
In zijn geval moet ik bij dat dialoogvenster bestandsconversie een type aangeven en een taal (staat nu op standaard "windows", is ook de meest logische optie tussen alle exotische tekenreeksen). Na het openen volgen er een aantal pagina's met nietszeggende tekens.

Zou je in word met 1-2 klikken dit soort instellingen "zomaar" kunnen vernachelen? Daarvoor moet je normaal gesproken toch (diep-) het options-menu in? Dat kan ik vooraf iig. al uitsluiten bij die kennis van me, dat scheelt wellicht weer. :+

[ Voor 22% gewijzigd door SuBBaSS op 02-02-2015 20:17 ]

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:18
Wat ik me nog afvraag is hoe deze kennis dan PDF bestanden aan de praat heeft gekregen in Word aangezien dit niet Word 2010 niet out-of-the-box werkt...

Edit:
Zojuist maar eens geprobeerd een PDF bestand te openen in Word 2010, alle verschillende opties langsgegaan maar geen enkele optie was goed...

[ Voor 33% gewijzigd door ArcticTiger op 03-02-2015 09:23 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nee, het is niet mogelijk om PDF bestanden te openen in Office 2010. Wellicht dat er een illegale versie van Acrobat Standard of Pro of een andere addin was geïnstallleerd waarbij het mogelijk was dat deze geconverteerd werd naar Word maar out-of-the box is het niet mogelijk. Die functionaliteit is pas toegevoegd in Office 2013.

Het opslaan als PDF bestand was in Office 2007 en Office 2010 wel mogelijk met de save-as-pdf addin geïnstalleerd (kun je selecteren tijdens Office 2010 setup)
Zo, nu heb je meerdere bronnen met het juiste antwoord. Nu kan je kennis nog hoog en laag springen met zijn beweringen maar dan zeg jij gewoon: "pics or it didn't happen" :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met bovenstaand, PDF openen in Office 2010 is onmogelijk, misschien bedoel je de PDF Handler for Outlook 2010? Die wil wel eens wát probleempjes geven als er met Adobe Reader geschoven wordt: zomaar een problemen topicje

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Office is client software, ik verplaats het topic dan ook even naar: Client Software Algemeen

:)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:48:
Office is client software, ik verplaats het topic dan ook even naar: Client Software Algemeen

:)
Bedankt!
Ik liet me op het verkeerde been zetten doordat "Office" in de actieve onderwerpen onder de "Server en serversoftware"-categorie stond. Had er niet bij stilgestaan dat daar letterlijk Office (als in: kantoor) bedoeld werd.
ArcticTiger schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:22:
Wat ik me nog afvraag is hoe deze kennis dan PDF bestanden aan de praat heeft gekregen in Word aangezien dit niet Word 2010 niet out-of-the-box werkt...

Edit:
Zojuist maar eens geprobeerd een PDF bestand te openen in Word 2010, alle verschillende opties langsgegaan maar geen enkele optie was goed...
Had even over deze post heengelezen, maar (ook) een nuttige aanvulling.
Je opmerking over dat bij jou in 8.1 het in een viewer wordt geopend is een optie die ik bij mijn kennis niet geprobeerd heb en is wellicht de moeite waard.
akimosan schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:40:

Nee, het is niet mogelijk om PDF bestanden te openen in Office 2010. Wellicht dat er een illegale versie van Acrobat Standard of Pro of een andere addin was geïnstallleerd waarbij het mogelijk was dat deze geconverteerd werd naar Word maar out-of-the box is het niet mogelijk. Die functionaliteit is pas toegevoegd in Office 2013.

Het opslaan als PDF bestand was in Office 2007 en Office 2010 wel mogelijk met de save-as-pdf addin geïnstalleerd (kun je selecteren tijdens Office 2010 setup)
Zo, nu heb je meerdere bronnen met het juiste antwoord. Nu kan je kennis nog hoog en laag springen met zijn beweringen maar dan zeg jij gewoon: "pics or it didn't happen" :)
Ook bedankt. De "if & whens" die je beschrijft zijn zeker weten niet van toepassing.
Het ging er echt om dat een pdf-attachment vanuit Outlook 2010 direct in Word 2010 geopend werd (volgens de kennis in kwestie).
Ik heb me er nu wel van laten overtuigen dat het niet "zo" gewerkt heeft kunnen hebben maar laat het discussie-gedeelte (met de kennis) er liever over liggen. Dat lijkt me niet zo zinvol als hem uitleggen dat wat hij dacht dat eerst vanuit Word kwam nu vanuit een ander venstertje van Acrobat Reader komt.
Het was al niet zo dat hij ze kon bewerken oid., en slechts een verandering in de client die de documenten weergeeft zal ook hij wel aan kunnen (/moeten) wennen.

[ Voor 14% gewijzigd door SuBBaSS op 03-02-2015 19:01 ]

Pagina: 1