Toon posts:

Accu-vraag - Asus F554LD-XX630H

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag, als eerst mijn excuus idien mijn vraag hier niet thuis hoort, ik wist mijn vraag gewoonweg niet goed te categoriseren.

Wat is er gebeurd?
Ik heb afgelopen weekend een laptop gekocht waar ik eigenlijk blij mee ben en ook naar uit kijk om er snel gebruik van te gaan maken. Gisteravond kwam ik er ineens achter dat ik de accu er niet uit kan en niet mag halen. Balen, want ik gebruik mijn laptop hoofdzakelijk thuis op netstroom. Ik heb altijd begrepen dat je een accu er dan moet uithalen. Aangezien ik veel te bang ben om schade aan te richten, heb ik eerst Asus zelf maar eens gemaild met de vraag hoe ik die accu er uit krijg. Het (snelle _/-\o_ ) antwoord dat ik kreeg:

Het is helaas niet mogelijk om deze accu te verwijderen.
Deze accu is ingebouwd en vast geschroefd op het moederbord.
Mijn advies is om deze niet eruit te halen, het is geen probleem als deze accu continue is verbonden met het stroom.

Wat is nu het probleem?
En toch...weet ik het niet. Deze medewerker heeft er ongetwijfeld veel verstand van, maar iets zegt me dat het niet goed kan zijn om die accu er in te laten (dat lees ik op veel websites/fora terug). Wat zijn de mogelijke consequenties op lange termijn? Kan het zijn dat die accu straks kapot is en mn laptop niet meer werkt ook al heb ik'm aangesloten op stroom? Heb ook geen zin om allerlei meldingen te krijgen telkens.
Mogelijk moet ik over een x aantal maanden terug of contact opnemen met Asus om er een nieuwe accu in te laten zetten. Heb ik eerlijk gezegd geen zin in. Ik heb nu nog een oude laptop waarbij ik de batterij er eenvoudig aan de onderkant uit kan klikken en dat heeft logischerwijs ook nooit voor problemen gezorgd.

Waar zou ik antwoord op willen hebben?
Waar het op neerkomt is dat ik graag nog een advies wil. Kan dit echt geen kwaad als ik die accu er in laat? En als de accu niet meer werkt, kan mijn laptop dan nog wel werken op het gewone stroom? Ik zit er aan te denken om mn laptop te gaan omruilen. Hoe jammer ik dit ook vind eigenlijk...
Wat adviseren jullie me?

Mochten jullie meer informatie willen, let me know. Ben erg benieuwd, alvast bedankt :)

Verwijderd

ik gebruik mijn laptop ook gewoon met de accu erin, als die vol is koppel ik de lader af en ik koppel hem weer aan als hij leeg. is dan is er verder geen probleem. :)

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01-2025
Accus voor 100% van de tijd 100% vol houden is niet goed. Vaak ondervangen laptopfabrikanten dit probleem door utilities mee te leveren die de batterij op bijvoorbeeld 60% gevuld houden. Dit is dan ook aan te raden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! :)

Ondanks dat ik er niet heel veel verstand van heb, heb ik er eerlijk gezegd geen goed gevoel bij wanneer de accu er in blijft zitten. Ik maak me nu al zorgen om de gevolgen hiervan op lange termijn lol (eh ja, echt). Nee serieus, ik vind het persoonlijk gewoon irritant, omdat ik de lader er altijd in wil houden. Ik heb namelijk een vaste plek voor mijn laptop en dan wil ik de accu er uit hebben. Dat lijkt mij toch ook het meest logische om te doen. Ik snap dus niet waarom Asus hiervoor kiest. Geef mij de optie om dat ding eruit te halen. Nu wordt er aangegeven dat het geen kwaad kan...tsja, en dan heb ik straks gedoe met mn laptop en kost het me alleen maar weer extra geld. Jammer dat ze niet aanbieden om de accu er voor me uit te halen bijvoorbeeld.

En stel, de accu is versleten/werkt niet meer. Werkt een laptop dan nog wel als je'm aansluit op netstroom? Of kunnen hierdoor problemen onstaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 19:32 ]

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:52

Bullet NL

Eigen Wijs

Laptop zal blijven werken wanneer een accu defect is, Windows heeft een accustatus test, die kan aangeven dat je accu defect is, vervolgens kan je er voor kiezen om deze melding niet weer te zien.
Maar je laptop zal blijven werken bij een defecte accu.

Ik begrijp je dwang tot het verwijderen van een accu niet zo goed. Het ding zit er in, doet niemand kwaad, en hoe lang verwacht jij met die laptop te doen? na zo'n maximaal 5 jaar ben je toch wel toe aan een nieuwe neem ik aan?

Wat maakt het dan uit als tegen het 4e levensjaar van je laptop je accu wat minder wordt....
Ik denk dat de noodzaak om andere componenten te upgraden veel groter is ;)

Cogitationis poenam nemo patitur

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-02 13:16
Waarom wil je die accu eruit halen?, ben je ergens bang voor?
Ik gebruik m'n laptops al jaren bijna continu met netlader/dockingstation aangesloten.
Het enige wat ik (als elektronicus) doe is 1 * in de 3 maanden o.i.d. de netadapter loshalen en wachten tot de laptop uit gaat. Dit doe ik al jaren en de enige kapotte accu die ik ooit gehad heb zat in een macbook die al 9 jaar mee ging... Wel gaan ze na verloop van tijd minder lang mee maar dat is inherent aan accu's.
De gemiddelde levensduur van de huidige accu's is rond de 4 jaar als je er fatsoenlijk mee om gaat. En eigenlijk alle laptops hebben tegenwoordig elektronica die overladen e.d. voorkomt. Accu's gaan meestal stuk doordat ze heel lang volledig ontladen weggelegd worden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie (kritische) input. Zet me aan het denken, want inderdaad waarom wil ik de accu er uit hebben?

Ik heb nu al 8 jaar een Acer (nooit meer een Acer overigens). Ik heb vanaf het begin af aan de accu er uit gehaald en alleen de netlader aangesloten. Af en toe wel eens alleen met de accu erin (voor studie, jaren geleden), maar daarna vond ik het nog steeds een prima ding voor de eenvoudige dingen die ik wil doen. Omdat mn laptop altijd op een vaste plaats staat, zie ik zelf het nut niet van zo'n accu die er in blijft. Ik wil'm achter de hand hebben voor als ik wel een keer m'n laptop moet meenemen in de toekomst. Het komt dus ook voort uit een gewoonte blijkbaar :+ .

Daarnaast, de berichten die ik op internet lees, van de experts, raden aan om de accu eruit te halen als je alleen maar op netstroom zit. Dit zou anders erg slecht voor de accu zijn. En als meerdere experts dit aanraden, heb ik de neiging dat advies ook op te volgen (immers ben ik een leek op dit gebied). Nu blijkt dat ik de accu er niet uit kan/mag halen, ben ik bang dat de accu ontploft door overladen :X of dat er problemen met het moederbord ontstaan (volgens Asus zit de accu vastgeschroeft op het moederbord), een domino-effect. Accu gaat kapot > dus zullen de andere onderdelen snel volgen. Om dit te voorkomen, wil ik de accu eruit hebben.

Doel is om zeker minstens 5 a 6 jaar met deze laptop te doen. Ik wil eerlijk gezegd niet binnen 5 jaar een nieuwe moeten kopen (tsja als het moet, so be it is ook geen ramp). Ik zie dat mijn crappy Acer het zelfs 8 jaar vol kan houden, dus is mijn gedachtegang dat dit met een Asus ook moet lukken als ik de accu eruit haal.

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 23:20:Nu blijkt dat ik de accu er niet uit kan/mag halen, ben ik bang dat de accu ontploft door overladen :X
Als de accu vol is, dan wordt deze niet verder geladen. Ook kan de laadregelaar maar tot een X voltage maximaal laden, dus overladen is zeker niet mogelijk.
Een accu die ontploft is het meest onwaarschijnlijke wat er kan gebeuren.

Er kan, zoals al door meerdere aangegeven wordt, niets ernstigs mee gebeuren. Alleen na een aantal jaar zal de capaciteit afnemen.

Bij een onverwachte stroomstoring is het zelfs veiliger als je accu er in zit :P

Verwijderd

Topicstarter
Stelt me gerust. Dat de capaciteit afneemt vind ik persoonlijk niet meteen een probleem, omdat ik'm hoofdzakelijk op netstroom zal hebben. En anders is het een idee om net als BMW_Gizzmo eens in de 3 maanden alleen op accu over te gaan en deze dan leeg laten lopen. Al vermoed ik, dat ik dat na een x aantal maanden ook ga vergeten om te doen :D

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb al acht jaar een HP notebook en gebruik het apparaat altijd met de accu erin en de stekker in het stopcontact. Ik doe ongeveer hetzelfde als BMW_Gizzmo.

Eens in de maand trek ik de stekker los en wacht tot het apparaat uitgaat. De volgende dag zet ik de notebook weer aan nadat ik stekker in het stopcontact doe.

De accu is ongeveer 80 procent versleten maar ik laat het in de notebook zitten totdat het helemaal niet meer functioneert. Drie jaar geleden ging de originele lichtnetadapter stuk, de stop in de meterkast sloeg ook door. Ik kon nog net even zoeken naar een winkel waar een vervangende adapter te koop was, voordat ik de notebook uitschakelde. :9

Gewoon de accu erin laten zitten dus en af en toe de accu leegtrekken en weer opladen. Eens in de vier weken of eens in de zes weken. Het komt niet aan op een dag. Eens in de zoveel tijd is voldoende.
:)

[ Voor 15% gewijzigd door Shmoopy op 03-02-2015 02:15 ]

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:52

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 00:43:
Stelt me gerust. Dat de capaciteit afneemt vind ik persoonlijk niet meteen een probleem, omdat ik'm hoofdzakelijk op netstroom zal hebben. En anders is het een idee om net als BMW_Gizzmo eens in de 3 maanden alleen op accu over te gaan en deze dan leeg laten lopen. Al vermoed ik, dat ik dat na een x aantal maanden ook ga vergeten om te doen :D
Iedereen heeft een smartphone tegenwoordig, gewoon elke 3 maand een agenda item aanmaken (desnoods een automatische herhaling) en klaar ben je.

Overigens geloof ik niet dat het gene wat Asus je heeft wijsgemaakt, dat de accu vast aan/op het moederbord dit. Jou accu zou denk ik net als elke andere laptop accu te vervangen zijn. Echter omdat er vanwege vermoedelijke bezuinigingen op de behuizing gekozen is om niet gebruik te maken van een "losse" uitvoering zal je de schroevendraaier ter hand moeten nemen. En het is nou niet voor iedereen aan te raden om de schroeven in zijn/haar laptop maar los te schroeven adviseren ze dit niet. En iets met garantie natuurlijk ;)

Cogitationis poenam nemo patitur

Verwijderd

Topicstarter
Shmoopy, bedankt. Blijkbaar kan het gewoon geen kwaad. Zeker als jullie (experts :) ) de accu er ook in laten.

Bullet NL, ja dat (van die agenda) kan natuurlijk altijd.
Openschroeven zal ik niet snel doen, ik zie mezelf het e.a. zo beschadigen :D . En ja! Ook met het oog op garantie doe ik het maar niet. In de handleiding staat overigens dat alleen bevoegde Asus-technici de accu eruit mogen halen. Verderop lees ik dat er kans bestaat op brandwonden als de accu wordt verwijderd. Eh.... :/

Verwijderd

Topicstarter
Topic mag wat mij betreft gesloten worden. Heb duidelijke antwoorden gekregen op mijn vragen, waarvoor dank d:)b
Pagina: 1