Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mijn vrouw haar werkgever stapt over op een 40 urige werkweek volgens de cao van het onderwijs. Zij houdt hierbij haar werktijd factor (FTE) van 0,8556. Dit houd in dat zij nu elke week ongeveer 2 uur op haar vrije vrijdag mag komen opdagen om hetzelfde loon te houden (in de praktijk dus 1 dag in de maand meer werken).

In principe komt dit toch gewoon doodleuk neer op loonsverlaging? Je krijgt immers minder loon per uur.

Het onderwijs voert deze cao in om de werkdruk te verlagen, maar effectief is dat dus gewoon onzin. Je moet gewoon meer gaan werken voor hetzelfde loon. Dus er wordt wel meer werk verzet voor hetzelfde geld (slimme lui die directeuren etc :( ).

Ik vraag mij af hoe dit kan, en waarom dit niet gecompenseerd dient te worden met een evenredige loonsverhoging. Ik kan op internet ook belachelijke weinig vinden over mijn vraag. Ik kom overal alleen de (uitleg) van de cao tegen.

Enlighten me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij een FTE van boven de 0,8 heeft de werkgever recht om de werkgever 9 dagdelen op te roepen.

Wat je niet zegt, onderwijzend of ondersteunend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ondersteunend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:09
Heb het hier pas over gehad met een vriend van mij. Die zit in het onderwijs maar dat had ook te maken met de werkdruk. Sommige weken zijn er piekmomenten en die willen ze eruit halen of tot een minimum beperken. Hierdoor worden die lasten verdeeld over de overige weken.

Kort gezegd gaan ze over een gehele week iets meer werken maar zouden de piekmomenten drastisch naar beneden gaan.
B.Werkdruk
Werkdruk is één van de centrale thema’s in het primair onderwijs. In het traject
‘Mijn werk, onze scholen’ bleek dit overduidelijk. Daarbij werd door leerkrachten
vooral verwezen naar de hoge administratieve belasting. Dit eindvoorstel komt voort uit de gesprekken die de PO-Raad en de werknemersorganisaties voerden tussen
november 2013 en februari 2014. Het is de synthese van de PO-Raad van de voorstellen van beide kanten.
Uiteindelijk vindt beheersing van de werkdruk plaats in de school, in
samenspraak tussen team en leidinggevende. Voorwaarde voor het terugdringen
van de beleving van werkdruk is dat degenen die werken in de school zich
eigenaar voelen van de afgesproken werkverdeling. Met elkaar en binnen de
randvoorwaarden die het bestuur stelt, wordt besproken wat de belangrijkste
taken zijn binnen het onderwijs in de school en hoeveel tijd deze taken vergen.
In samenhang bezien, worden vervolgens prioriteiten gesteld en taken verdeeld.
Dat moet ertoe leiden dat het totaal aan taken past bij de beschikbare tijd en
capaciteit. Keuzes maken, is mede gezien de beperkte bekostiging
onvermijdelijk.
40-urige werkweek
Uiterlijk per 1 augustus 2015 (schooljaar 2015-2016) wordt in het primair
onderwijs voor alle medewerkers bij alle werkgevers een 40-urige werkweek
ingevoerd. Iedere medewerker krijgt een aanstelling (dan wel contract) in uren
per week. Deze wijziging van de aanstelling is geen bezuinigingsoperatie. De
taken van de scholen veranderen er niet mee, de financiën niet en ook de
beschikbare formatie blijft hetzelfde. Met de introductie van de 40-urige
werkweek wordt wel voor iedereen duidelijk hoeveel een medewerker per week
kan worden ingezet. Een gesprek over taken en de uren die die taken vergen, is
daarmee onvermijdelijk geworden.
Om duidelijk te maken dat bij lesgeven altijd vóór- en nawerk aan de orde is,
wordt bij de samenstelling van de werkweek voor leraren een opslagfactor
toegepast. Deze wordt individueel bepaald en varieert van 20 tot 45% van de
lestijd. De hoogte ervan is onder andere afhankelijk van de complexiteit en de
grootte van de groep en van de ervaring van de leraar. De criteria worden in
overleg tussen leerkracht, team en schoolleider vastgesteld. De werkweek
bestaat naast lesgeven en vóór- en nawerk uit professionalisering en eventuele
overige taken. Ook daarover worden binnen het team en individueel afspraken
gemaakt.
Voltijders hebben bij een 40-urige werkweek 428 uur verlof (deeltijders naar
rato); op te nemen in de schoolvakanties. Het salaris wordt gebaseerd op de
deeltijdfactor die wordt berekend door het aantal uren per week te delen door
40.
bron:http://www.poraad.nl/site...stel_po-raad_19_maart.pdf

[ Voor 78% gewijzigd door koentjuh1987 op 02-02-2015 17:37 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654555

Hadden ze net zo goed het loon omlaag kunnen doen... Maar omdat dat niet mag, doen ze het maar op deze manier. Uiteindelijk draait het altijd om geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Loon omlaag zou volgens mij best mogen via een CAO. Uiteindelijk is dat ook wat V&D bij de vakbonden probeert te bereiken. Openingsbod -6%, en kijken of ze het kunnen afmaken op of rond de -3%.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Inderdaad gewoon een verkapte loonsverlaging, verpakt in een mooi sprookje. Maar de werkdruk wordt lager, dus je kunt 5% minder hard gaan werken en onbetaald meerwerk is er natuurlijk niet meer bij. 40 uur is vanaf nu dus ook echt 40 uur. Dat is de afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Mooi boel dus weer. Het eerste waar ik aan dacht was dus loonsverlaging, maar de meeste van haar collega's vonden het wel interessant en leuk, want werkdruk-verlaging en mooie ronde FTE/werktijdfactor getallen klinkt toch goed?

Uiteraard kan je hier natuurlijk helemaal niets tegen doen lijkt mij? Is dit een soort maas in de wet waardoor er eenzijdig het loon aangepast kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

MSalters schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:08:
Loon omlaag zou volgens mij best mogen via een CAO. Uiteindelijk is dat ook wat V&D bij de vakbonden probeert te bereiken. Openingsbod -6%, en kijken of ze het kunnen afmaken op of rond de -3%.
Volgens mij is het ook dan nog steeds aan de werknemers om dat al dan niet te accepteren.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Vakbonden (mits voldoende vertegenwoordigd) mogen dat namens we werknemers accepteren, voorzover ik weet. Omgekeerd mogen de werkgeversorganisaties loonsverhogingen accepteren namens de werkgevers. in geen van beide gevallen kan een enkeling zich eraan onttrekken. De procedure is een algemeen-verbindend verklaring, en die is dus algemeen=voor iedereen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

MSalters schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 18:21:
Vakbonden (mits voldoende vertegenwoordigd) mogen dat namens we werknemers accepteren, voorzover ik weet. Omgekeerd mogen de werkgeversorganisaties loonsverhogingen accepteren namens de werkgevers. in geen van beide gevallen kan een enkeling zich eraan onttrekken. De procedure is een algemeen-verbindend verklaring, en die is dus algemeen=voor iedereen.
En de bonden doen een peiling onder hun achterban, komen erachter dat 99% tegen een salarisverlaging is en zetten daar dus echt geen handtekening onder. Geen nieuwe CAO = voortzetten oude CAO en dan heb je als werkgever dus geen mogelijkheden meer om arbeidsvoorwaarden te moderniseren. Het is niet alleen het personeel wat dan "vast" komt te zitten.

Maar hier is natuurlijk niet alleen sprake van een salarisverlaging. Het is onderdeel van een groter pakket aan afspraken, waardoor de werkdruk en piekbelastingen van het personeel aangepakt wordt. En ik denk, dat "eerlijk oversteken" in dit geval best van toepassing mag zijn: per datum X een iets lager salaris en dan ook per datum X dus een lagere werkdruk en geen grote piekbelastingen meer. Ik zou zeggen: hou ze eraan, want ze houden jou echt wel aan je salarisverlaging. Accepteer dus ook geen "aanloopperiode" voor het terugdringen van de werkdruk, want er is ook geen aanloopperiode voor de salarisverlaging.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-02-2015 14:11 ]

Pagina: 1