Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Beste Mede-Tweakers,

Ik heb thuis een eigenaardig netwerk (wifi) probleem en weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. Daarom hoop ik hier wat meer informatie te krijgen voordat ik dadelijk iets ga vervangen wat niet nodig is.

Situatie:
We hebben internet van UPC (200/20mbit) aan dit modem (staat in bridge) hebben wij onze router (Linksys EA2700) gekoppeld. Dit heeft altijd goed gewerkt tot enkele maanden terug.
Toen begon mijn zus te klagen dat haar wifi wegviel. Op dat moment kon ze ook de router niet meer benaderen. Alle andere apparaten (laptops,telefoons e.d.) bleven gewoon werken. De laptop was ook oud dus dacht gewoon versleten.

Uiteindelijk heeft ze een nieuwe gekocht en dachten we dat het wel opgelost zou zijn. Niet dus. Ze heeft er nog steeds last van. Hierop ben ik wat gaan experimenteren met de wifi channels en kom ik tot aparte ontdekkingen.

Wifi Channel 1– Heel trage wifi (3Mbit down 18 up); wifi valt nog weg
Wifi Channel 6 (Oude kanaal) – Wordt al beter m.b.t. snelheid; wifi valt nog steeds weg
Wifi Channel 12 – Snelheid goed. Geen wegevallende wifi.; Alleen mijn Asus ziet het netwerk niet meer
Wif Channel Auto – Apparaten krijgen geen verbinding. Vind ik heel apart.
Wifi Channel 11 (Huidig) – Snelheid voor wifi vind ik goed (51Mbit down 19 up; getest op mijn zus haar Laptop); Wifi van me zus valt nog steeds weg.

Ik heb via inSSIDer op mijn laptop een overzicht gemaakt van alle netwerken die ik daar zie.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/3483nlc.png

De laatste tijd merk ik dat ook andere apparaten soms de verbinding verliezen (Vaste PC op de kabel; Laptop op kabel (Als de kabel eruit ligt vallen alle apparaten uit"); Telefoons). Al blijft de laptop van me zus op wifi het “probleemgeval”.

Laptops:
Toshiba Sattelite (oude laptop pa/ma) – Nooit klachten gehad. Nu buiten gebruik.
Asus K53 (Huidige laptop pa/ma; zij zitten meestal op de bank naast de router, maar ook in de keuken/serre geen klachten) – Nooit Klachten
Asus x serie (Oude laptop van me zus) – Opeens klachten, voorheen altijd goed gewerkt
Lenovo Thinkpad Edge (Huidige laptop zus) – Zelfde klachten als voorheen
Asus N56J (Mijn laptop) – geen verbinding op kanaal 12 en hoger; Soms verliest deze ook de verbinding.

Ik zou zeggen dat het de router is vanwege de gekke klachten met wifi maar omdat alleen mijn zus altijd klaagt betwijfel ik of het daar wel aan licht. Maar het is een nieuwe laptop die geen problemen zou mogen hebben.

Wat heb ik al gedaan:
- Firmware geupdate naar laatste versie
- Drivers WLAN geupdate naar laatste versie
- Laptop aan de kabel
- Router een reboot gegeven.
- Fysiek niets veranderd. Router is niet merkwaardig verplaatst. Staat nog gewoon in de woonkamer op de grond naast het modem.

Op het moment dat de verbinding wegvalt is er ook geen verbinding met de router meer te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2d7bsio.png

Daarom vermoed ik dat het probleem in de router zit al kan bevestiging geen kwaad. Mocht het in de router zitten dan is natuurlijk de vraag welke router. Daarbij heb ik wat vragen:

- 802.11AC Ja/Nee? De laptops hebben geen van allen 802.11AC ondersteuning. De enige 802.11AC apparaten momenteel zijn vermoed ik de 2 Nexus 5 telefoons. Gezien de prijs en meer op toekomst gericht heb ik me hier vooral op gefocussed.

- Signaal bereik zal niet enorm veel meer zijn als de goede 802.11N routers?

De routers die ik had uitgezocht mocht ik een nieuwe gaan kopen:

802.11AC
- Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)
- Asus RT-AC66U
- Asus RT-AC68U Zwart

802.11N
- Asus RT-N66U

Gebruik
De router zal gebruikt voor de volgende toepassingen:
- Gamen
- Downloaden
- Streamen
- Filmpjes bekijken
- Mobiel gebruik (whatsapp;browsen;apps etc.)
- Smart TV

Gemiddeld zullen er 8-10 apparaten verbonden zijn met de router.

Bedankt voor jullie input.

<PMNX>Neles#2481 steam PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Gezien de verzadiging van draadloze netwerken zou ik je aanraden om een overstap te maken naar de 5GHz band. Devices voor zover mogelijk (en nodig) voorzien van een 5GHz kaartje. En eventueel een (extra) accesspoint aanschaffen om het netwerk dekkend te maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zal ik voor een nieuwe (toekomstproof) router gaan, dus met AC. Heb zelf zeer goede ervaringen met de asus routers.

Ik zal dan inderdaad gaan voor de pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als veranderen van kanaal ook maar iets scheelt, is duidelijk waar het probleem ligt en dat is niet bij je router. Het 2.4GHz-band zit gewoon erg vol.

Kanaal 12 vind ik een rare, waarom niet 13 (dan heb je minder overlap met 11 namelijk)? Dat je Asus device niet kan verbinden is duidelijk: je hebt US drivers geinstalleerd. In de US is 2.4GHz band beperkt tot 11 kanalen, in EU gaat het tot 13. Oplossing is dus om EU drivers op te zoeken en installeren. Dan kun je 12 en 13 ook gebruiken.

Maar...

Die 2.4GHz is overduidelijk vol en het is maar kwestie van tijd voordat ook 12 en 13 onbruikbaar worden. Daarom volledig eens met lier dat je op 5GHz over moet. De EA2700 ondersteunt het. Bedenk daarbij dat 2.4GHz (in alle brakheid) nog beschikbaar blijft, je hoeft niet "of/of" te kiezen. Sterker nog, door zelf zoveel mogelijk op 5GHz te werken ontlast je je eigen 2.4GHz netwerk waardoor de resterende legacy zooi een (iets) betere verbinding gaan houden.

Mogelijk moet je met 5GHz ivm dekking kijken naar een tweede AP (want 5GHz penetreert minder dan 2.4GHz), maar een ding tegelijk. Je probleem is nu duidelijk interferentie. Die kun je voor een goed deel zonder nieuwe hardware aanpakken. Doe dat en kijk dan verder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neles7
dion_b schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:36:
Als veranderen van kanaal ook maar iets scheelt, is duidelijk waar het probleem ligt en dat is niet bij je router. Het 2.4GHz-band zit gewoon erg vol.

Kanaal 12 vind ik een rare, waarom niet 13 (dan heb je minder overlap met 11 namelijk)? Dat je Asus device niet kan verbinden is duidelijk: je hebt US drivers geinstalleerd. In de US is 2.4GHz band beperkt tot 11 kanalen, in EU gaat het tot 13. Oplossing is dus om EU drivers op te zoeken en installeren. Dan kun je 12 en 13 ook gebruiken.

Maar...

Die 2.4GHz is overduidelijk vol en het is maar kwestie van tijd voordat ook 12 en 13 onbruikbaar worden. Daarom volledig eens met lier dat je op 5GHz over moet. De EA2700 ondersteunt het. Bedenk daarbij dat 2.4GHz (in alle brakheid) nog beschikbaar blijft, je hoeft niet "of/of" te kiezen. Sterker nog, door zelf zoveel mogelijk op 5GHz te werken ontlast je je eigen 2.4GHz netwerk waardoor de resterende legacy zooi een (iets) betere verbinding gaan houden.

Mogelijk moet je met 5GHz ivm dekking kijken naar een tweede AP (want 5GHz penetreert minder dan 2.4GHz), maar een ding tegelijk. Je probleem is nu duidelijk interferentie. Die kun je voor een goed deel zonder nieuwe hardware aanpakken. Doe dat en kijk dan verder.
Heb ik weer wat bijgeleerd :) Ben nog niet zo thuis in netwerken.

De reden dat ik op kanaal 12 ben uitgekomen is dat ik gewoon ben gaan testen. Begonnen op kanaal 1 en daarna naar het midden 6 daarna naar 12. Toen dit goed werkte ben ik omdat ik er met mijn laptop niet op kon (reden is nu duidelijk) gaan kijken wanneer ik weer toegang had. Dat was dus kanaal 11. Ik zal zeker een onderzoek doen naar die Europese drivers, kan altijd nog van pas komen heb ik het idee.

Dat ik de 2.4Ghz en 5Ghz kan scheiden wist ik al. Dat heb ik ook zo geregeld. Ik zal eens gaan kijken wat er voor nodig om over te gaan op 5 Ghz. Wat ik wel gek blijft vinden is dat mijn ouders op hun Asus K53 nog nooit ergens last van hebben. Of we nu op kanaal 1 of kanaal 12 zitten. Ook het feit dat heel soms de kabel verbinding wegvalt met dezelfde symptomen blijf ik raar vinden. Hebben hier ook een antwoord voor?

Tot zover bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verschillende apparaten hebben verschillende antennes en chips. De kwaliteit daarvan verschilt nogal ;)

Mensen kijken vaak naar zendvermogen, maar het is ontvangstgevoeligheid dat echt kaf van koren scheidt. Waarschijnlijk heeft die Asus K53 een betere WiFi-implementatie dan je andere spullen. Exact waar dat aan ligt is lastig om aan te geven (zonder heel diep in de specs te duiken en a) heb ik weinig zin in :z en b) maakt toch weinig uit want je kunt er in de regel niet veel aan doen). Belangrijkste factor is doorgaans hoeveel antennes een device heeft. Meer antennes = meer mogelijkheid om signaal op te vangen. Zin om dieper in te lezen? Zoek eens op antenna diversity. Zou zomaar kunnen dat die K53 drie antennes heeft waar je andere apparaten 1 of max 2 hebben.

Maar goed, extra antennes bijplaatsen is een vak apart en ga je niet zonder heel wat meer kennis, ervaring en moeite beter krijgen dan wat nu in je apparaten zit, dus bij benadering zit je vast aan wat je nu hebt.

Iig zou ik voor nu aanraden:
- kanaal van 12 naar 13 veranderen
- EU drivers voor je N56J downloaden en installeren
- alles wat het aankan op 5GHz laten verbinden
- bij toekomstige aanschaf letten op 5GHz support ("agn" ipv "bgn" - en alles wat "ac" is).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
dion_b schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:42:
Verschillende apparaten hebben verschillende antennes en chips. De kwaliteit daarvan verschilt nogal ;)

Mensen kijken vaak naar zendvermogen, maar het is ontvangstgevoeligheid dat echt kaf van koren scheidt. Waarschijnlijk heeft die Asus K53 een betere WiFi-implementatie dan je andere spullen. Exact waar dat aan ligt is lastig om aan te geven (zonder heel diep in de specs te duiken en a) heb ik weinig zin in :z en b) maakt toch weinig uit want je kunt er in de regel niet veel aan doen). Belangrijkste factor is doorgaans hoeveel antennes een device heeft. Meer antennes = meer mogelijkheid om signaal op te vangen. Zin om dieper in te lezen? Zoek eens op antenna diversity. Zou zomaar kunnen dat die K53 drie antennes heeft waar je andere apparaten 1 of max 2 hebben.

Maar goed, extra antennes bijplaatsen is een vak apart en ga je niet zonder heel wat meer kennis, ervaring en moeite beter krijgen dan wat nu in je apparaten zit, dus bij benadering zit je vast aan wat je nu hebt.

Iig zou ik voor nu aanraden:
- kanaal van 12 naar 13 veranderen
- EU drivers voor je N56J downloaden en installeren
- alles wat het aankan op 5GHz laten verbinden
- bij toekomstige aanschaf letten op 5GHz support ("agn" ipv "bgn" - en alles wat "ac" is).
Dank voor de uitleg. Misschien leuk leesvoer voor op een rustige dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
Zojuist de Europese drivers geïnstalleerd op mijn laptop en de wifi naar kanaal 13 geschoven. Alles nagelopen en alles leek goed te werken. Na nog geen minuten na het switchen viel de router weer weg. Ook de de bekabelde PC had geen verbinding meer. Weet niet goed wat ik ervan moet denken, kijk het maar even aan de komende dagen. De 5Ghz tip moet ik nog bekijken, dat wordt iets voor het weekend vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is in ieder geval een ander probleem, en 5GHz gaat er niet helpen.

Hoe 'viel de router weg'? Verloor je daadwerkelijk verbinding ermee, ook bedraad (dus layer 1 problemen), of was de verbinding met de router nog OK maar had je geen internettoegang (layer 3 problemen)?

In eerste geval moet je daadwerkelijk aan gare router denken (of nog waarschijnlijker: voeding ervan - makkelijk uit te sluiten door andere met zelfde specs aan te sluiten). In het tweede geval zou ik ook even kijken naar wat de modem op zo'n moment doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neles7
Het is echt een layer 1 probleem. Ik kan ook niet naar de router webpagina/pingen op dat moment. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden. Gebeurt het vaak dan kan ik kijken of ik nog ergens een voeding kan halen. Weet ik het ook zeker. Rest van de avond nu geen problemen meer ondervonden.

Pagina: 1