Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Point to point WiFi

Pagina: 1
Acties:

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ga over een tijdje verhuizen naar het buitengebied, en ben qua internet aangewezen op ADSL. Aangezien ik zowel privé als zakelijk graag een snellere (>100mbit) verbinding wil, ben ik hier wat over aan het uitzoeken. De enige panden in de buurt die wel fatsoenlijk internet hebben (Ziggo) liggen op 1.2km afstand. Iemand vinden die internet wil delen is geen probleem. De line-of-sight is echter onderbroken door de nodige bomen, en een enkel gebouw.

Na het nodige uitzoekwerk ben ik op de http://www.ruckuswireless...lex-outdoor/zoneflex-7731 uitgekomen. Hiermee zou je 100mbit moeten kunnen halen zonder al te veel problemen. Ik zit echter nog met de nodige vragen:

- Kan ik zo'n ding zelf installeren?
- Heeft iemand ervaring met mijn situatie?
- Zijn er anders leveranciers die ik opdracht kan geven, zonder dat het heel veel duurder wordt?
- Bestaan er goedkopere oplossingen? Deze oplossing kost €3000 (heb ik er zeker voor over!), maar als het voor de helft kan graag.

Alle hulp is welkom!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kijk ook zeker eens naar Unifi :) Mooie point-to-point spullen voor een goede prijs!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:58
Beste JoeP,
Een aantal belangrijke dingen om goed rekening mee te houden:

1. Line of Sight in de vorm van een zappelin is erg belangrijk.
2. 2.4 ghz kan redelijk goed door bomen heen stralen, maar is erg druk (veel interferentie)
3. 5 ghz kan slecht door bomen/gebouwen, maar is een stuk rustiger
4. Ruckus is high-end apparatuur en gaat makkelijk de afstand overbruggen maar is prijzig
5. Andere merken zoals hieroven genoemd zijn Unifi en Engenius (Bijv. de ENH-500)

Al met al zorg eerst even dat je iemand/bedrijf hebt gevonden die je kunt gebruiken om de data mee te delen (eigen abbo af te sluiten). Vervolgens kijken hoe dan je situatie is.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Als geld geen probleem is, probeer het dan eerst eens met een enh500 setje van engenius, misschien ben je dan in 1 keer klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-11 12:14
Wij hadden zakelijk dezelfde casus. Wij hebben gekozen voor ICT Factory om ons te ondersteunen en het te bouwen. Ook zij kwamen met de Ruckus set aan maar we hebben in overleg besloten om de Ubiquiti PowerBeam AC te gaan gebruiken. Ipv 3000 euro voor de apparatuur was ik nog maar 300 euro kwijt. Scheelt serieus geld.

Speedtest 75/67Mbps

U+

• NL_Scratch
shure-fan schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:14:
Als geld geen probleem is, probeer het dan eerst eens met een enh500 setje van engenius, misschien ben je dan in 1 keer klaar
De ENH-500 is een prima setje die je in WDS bridge kunt instellen.
Op deze wijze wordt het een transparante verbinding puur als point to point (alsof het een kabel is).

Zelf hebben wij meerdere ENH-500 accespoint gebruikt bij point to point op campings en bij bedrijven. Tot 500m vrij zicht is het geen probleem. Ik denk dat iets meer dan een KM ook wel moet lukken maar of je nog voldoende snelheid over houd vraag ik mij af.

in elk geval is het belangrijk dat je vrij zicht hebt. De ENH-500 is 5ghz en heeft daarom op die afstand echt vrij zicht nodig (net als elk andere 5 ghz p2p)

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11 14:09
http://www.ubnt.com/airfiber/airfiber24/

Kijk daar maar eens naar :)

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-11 12:14
Die kosten ook 1500 euro p/s maar daar haal je serieuze snelheden mee. Vereist wel iets meer van de ophangbeugels en ruimte. Dingen zijn inmens groot.

U+

• joepP
  • Niet online
Iedereen bedankt voor alle tips. Misschien is het niet helemaal duidelijk, maar ik wil geen WiFi opzetten over grote afstanden. Het enige wat nodig is dat ik bij een familielid in de buurt zijn Ziggo kan gebruiken, en dat wil ik middels een straalverbinding doen.
NL_Scratch schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:31:
[...]

De ENH-500 is een prima setje die je in WDS bridge kunt instellen.
Op deze wijze wordt het een transparante verbinding puur als point to point (alsof het een kabel is).

Zelf hebben wij meerdere ENH-500 accespoint gebruikt bij point to point op campings en bij bedrijven. Tot 500m vrij zicht is het geen probleem. Ik denk dat iets meer dan een KM ook wel moet lukken maar of je nog voldoende snelheid over houd vraag ik mij af.

in elk geval is het belangrijk dat je vrij zicht hebt. De ENH-500 is 5ghz en heeft daarom op die afstand echt vrij zicht nodig (net als elk andere 5 ghz p2p)
De ENH-500 is (volgens mij) inderdaad niet toereikend, want ik wil 100Mbit kunnen halen, en er is geen direct line-of-sight. Straalverbinding is inderdaad wel wat ik zoek, geen access point.
Ziet er fantastisch uit, maar voor mij te groot. Zo te zien iets van 200cm hoog, daar heb je een lichtmast voor nodig ;) Niemand gaat zo'n ding in de bebouwde kom op zijn huis zetten, en ik wil zelf ook liever iets compacters.
Jeroen_ae92 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:31:
Wij hadden zakelijk dezelfde casus. Wij hebben gekozen voor ICT Factory om ons te ondersteunen en het te bouwen. Ook zij kwamen met de Ruckus set aan maar we hebben in overleg besloten om de Ubiquiti PowerBeam AC te gaan gebruiken. Ipv 3000 euro voor de apparatuur was ik nog maar 300 euro kwijt. Scheelt serieus geld.

Speedtest 75/67Mbps
Interessant. Het lijkt mij wel prettig om het via een bedrijf te regelen, aangezien die dan ook de garantie en installatie doen. Thuis WiFi uitrollen is wat anders dan straalverbindingen over grote afstand. Ik ga ze bellen, bedankt voor de tip!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Wie zegt dat ik het over een accespoint heb? Ik gaf dat ehn500 setje aan omdat je die (zoals genoemd) in wds modus kunt zetten, voor een afstand van 1,5 km moet dit toch zeker te doen zijn
En dat voor een prijs van ongeveer €300

Je geeft zelf aan dat geld geen probleem is, dus zou ik zeggen, koop zo'n setje en probeer het uit

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• NL_Scratch
Hoe vrij (of niet vrij) is je zichtverbinding.
Wat staat er exact tussen? Bomen, Huizen, Schuren?

• joepP
  • Niet online
Er staan meerdere bomen tussen, en een fabriekshal op ongeveer 100m van één van de eindpunten.

Als ik op de EHN500 zoek zie ik dat 1.2km alleen lukt in het open veld, en dan ook nog met snelheden ruim onder de 50 Mbit. Ik heb meerdere bomen en een gebouw te overbruggen, dus het lijkt me dat dat niet gaat lukken.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
Of je nu die Engenius-units gebruikt, Ubiquiti NanoStation/PowerBeams of Mikrotik SEXTANTS, volgens mij redden ze in theorie allemaal 1.2 km probleemloos met een clear LOS.

Mikrotik's zijn wat minder gebruiksvriendelijk; de Ubiquiti NanoStations zijn goedkoper (Interprojekt.pl) dan de (vegelijkbare) ENH500 en ze zijn vrij populair in landen waar kabeltjes leggen voor internet een stuk lastiger is.

Bovendien hebben de NanoStations een hogere gain (veel hoger in geval van PowerBeam) dan de Engenius.

Tot zover de theorie, ik heb geen idee hoe de praktijk werkt. Wel een onderbuikgevoel dat dat gebouw je wel eens heel erg in de weg zou kunnen zitten.

Misschien heeft de firma Multilul nog wel een oplossing voor een point-to-point-link met een knik :+

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-11 07:13
Er is geen mogelijkheid om een verbinding (kabel/glasvezel) aan te laten leggen? Want als je bereid bent flink geld uit te geven kan dat soms ook. Kosten zou je misschien kunnen opvragen? Verder ziet die apparatuur er leuk uit maar geen verstand van succes :)

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:11
Er wordt hier verschillende keren unifi gezegd, dat is onjuist. Ze bedoelen allemaal ubiquity. Unifi is de accesspoint(indoor en wat outdoor) serie van ubnt. Kijk eens naar de Airmax serie, onder andere de powerbeam, maar ook de nanobeam of nanostation. Zeel betaalbaar, vergelijkbaar met engenius, maar net wat gelikter.

Overigens gaat een zicht verbinding met al deze technieken, ook ruckus, essentieel zijn, zeker als je 100Mbit wilt halen. Over die 1,6KM's is overigens de AC lijn van ubnt wel de beste gok. Die kunnen theoretisch tot 450Mbit, en halen zeker wel de 200mbit+ over die 1,6 KM's. Het zijn wel serieuze schotels van zo'n 45-50centimeter diameter.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:12
Ik zou ook gaan voor een set PowerBeam (AC) van Ubiquity, beste prijs/kwaliteit verhouding.
Maar een consultant/bedrijf in huren is wellicht nog wel de verstandigste optie inderdaad.

• joepP
  • Niet online
TheUninvited schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:47:
Er is geen mogelijkheid om een verbinding (kabel/glasvezel) aan te laten leggen? Want als je bereid bent flink geld uit te geven kan dat soms ook. Kosten zou je misschien kunnen opvragen? Verder ziet die apparatuur er leuk uit maar geen verstand van succes :)
Heb ik uiteraard eerst gevraagd. Ziggo wil best graafwerkzaamheden doen, maar dat kost €30 per meter en ik zit 800m van het dichtstbijzijnde kastje. Plus nog wat tussenversterkwerk kom je dan al gauw op meer dan €30.000 uit :X
andy88 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:07:
Ik zou ook gaan voor een set PowerBeam (AC) van Ubiquity, beste prijs/kwaliteit verhouding.
Maar een consultant/bedrijf in huren is wellicht nog wel de verstandigste optie inderdaad.
Dat ga ik ook zeker doen. Zodra ik meer weet laat ik het hier weten, allicht heeft iemand er in de toekomst nog wat aan. Oplevering is trouwens pas ergens richting juli/augustus, dus ik heb nog wel even.

• joepP
  • Niet online
Ruim twee jaar naar dato nog even een update.

Ik heb iemand hier 1km vandaan bereid gevonden om glasvezel aan te vragen en een OSBRiDGE 5NXi op het dak te zetten. Uiteraard betaal ik de verbinding. Aan mijn kant heb ik in een boom eenzelfde unit hangen. Er is een directe line-of-sight, alleen hangen er in de zomer wat bladeren van bomen tussen. Voor de snelheid maakt dat niet uit, ik haal de 100mbit altijd. Deze units zijn grijs/zwart, ruitvormig, en vallen totaal niet op. Dat was nogal belangrijk, omdat de andere partij niet zat te wachten op een grote witte schotel ;)

Installatie heb ik laten verzorgen, in totaal kostte me dit €1200 inclusief hardware, tegelvoet, klimwerk en testen. Je kan het zelf voor de helft van het geld doen, kost ongeveer een dag werk.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:17

P_Tingen

omdat het KAN

Ik kreeg dit weekend een folder van https://www.maxximum.nl/ in huis. Ik wil je pret niet bederven, maar had dit een oplossing geweest kunnen zijn?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lijkt mij heel erg leuk maar als ik de website doorloop en bepaalde meldingen krijg te zien vraag ik mij af wat de service duur gaat worden. Lees hoe lang houden ze het vol voor die prijs.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• joepP
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:32:
Ik kreeg dit weekend een folder van https://www.maxximum.nl/ in huis. Ik wil je pret niet bederven, maar had dit een oplossing geweest kunnen zijn?
Mogelijk, afhankelijk van ping en upstream. Als ik de website bekijk krijg ik geen warm gevoel, komt "nogal" amateuristisch over.

Heeft iemand ervaring met deze partij?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

joepP schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:01:
[...]

Mogelijk, afhankelijk van ping en upstream. Als ik de website bekijk krijg ik geen warm gevoel, komt "nogal" amateuristisch over.

Heeft iemand ervaring met deze partij?
https://www.maxximum.nl/service/klantenservice/
Ik ben tekst blok. Klik op de bewerk knop om deze tekst te veranderen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
:X

Desondanks, wat ze doen lijkt vrij duidelijk: een LTE(4G) MVNO (-Lite?) die een 4G modemrouter leveren. Beloftes zijn indrukwekkend, maar ik deel je wantrouwen...

Oslik blyat! Oslik!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:17

P_Tingen

omdat het KAN

Ja, die kwam ik ook tegen toen ik op zoek was naar een adres. Ziet er een beetje twijfelachtig uit

... en gaat over tot de orde van de dag

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Wat een clowns daar, zomaar wat quotes uit de website:

Pagina storingen:
Pagina niet gevonden…. Storingen doen wij niet aan het oplossen van problemen des te meer

FAQ:
Hoe kan ik jullie bedanken voor deze briljante oplossing?
Kom gerust langs en neem wat frikandellen mee. Daar is Wim gek op!

[ Voor 7% gewijzigd door DexterDee op 19-06-2017 15:54 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• joepP
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:29:
[...]

Desondanks, wat ze doen lijkt vrij duidelijk: een LTE(4G) MVNO (-Lite?) die een 4G modemrouter leveren. Beloftes zijn indrukwekkend, maar ik deel je wantrouwen...
Op zich is dat voor mij wel interessant want ik heb hier prima 4G. Als ik buiten sta geeft speedtest (beste over 3 pogingen) ~20/15Mbps (up/down) op mijn iPhone 7. Ik heb nu een backuplijn over ADSL omdat ik wegens werk absoluut niet zonder internet kan, maar die is echt baggertraag wegens grote afstand tot station. Deze partij spreekt mij niet aan, maar als de grote jongens dit soort producten (zonder datalimiet!) gaan aanbieden ben ik erbij.

Verwijderd

Er zijn 3 providers. Eentje zit nu in jouw iPhone. Check die snelheden (liefst met een laptop, en niet met een iPhone) voor andere operators.

Ook kan je kijken of er een mast dichtbij staat, en welke provider erin zit.

http://www.4gmasten.nl/dekking/4g-masten-in-nederland

En verwacht niet dat je de hele dag door strak bv. 50 Mbit zal halen. OP een zondag ochtend zal je makkelijk richting 100 - 130 Mbps kunnen gaan, en overdag doordeweeks kan je bv. 15 Mbps krijgen.

Het gaat vaak niet om de "snelheid", maar de verbinding, reactie snelheid etc.... Vaak kan je je ook goed werken met 15 Mbit.

• A_V
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 20:26

A_V

Ik volg dit topic eventjes. Toevallig ben ik voor een klant (particulier) ook voor een oplossing aan het zoeken voor langzaam internet daar.

Hun verhuizen naar een andere woning 1.5 kilometer van een dorpskern. Er is ADSL van KPN met een snelheid van 3.5 mbit. Met de aanvraag hebben ze TV meegenomen wat achteraf helemaal niet mogelijk bleek te zijn 8)7 . Ze hebben meer bandbreedte nodig omdat op de locatie ongeveer 10 mensen komen te wonen (en eigenlijk ook TV wilde kijken)

Als eerst heb ik internet aangesloten vond het alleen langzaam daardoor contact met KPN opgenomen (tijdens de aanvraagt werd een reële snelheid van 12 mbit belooft). Toen werd er gezegd dat ze met twee systemen werkte en dat in het andere systeem stond dat er maar max 4 mbit mogelijk was. Conclusie snelheid kon op geen manier verbeterd worden

Vervolgens nog een keer contact gehad met KPN een andere medewerker aan de lijn die geloofde eigenlijk niks van het verhaal en stuurde een monteur om na te kijken..

Nu is monteur geweest.. en je raad het al niks veranderd...

Nog een keer met KPN gebeld en ook nu weer bleek er niks mogelijk te zijn, en waren absolute niet geïnteresseerd om ook maar een beetje mee te denken over een oplossing. (Ik heb zelf nog aantal alternatieve voorgesteld zoals pair bonding was alleen niet mogelijk, een tweede internet abonnement op het zelfde adres ook niet mogelijk en toen gevraagd voor 4G maar dat hadden ze maar beperkte abonnement. (dat waren hun woorden) |:(. Ik weet niet hoe het bij andere zit maar ik ben bijna nog nooit bij KPN echt goed geholpen :X .

Eventuele oplossingen:
  • 4G oplossing zoals via tele2 unlimited (max 5 gig per dag -> na een smsje weer een 1 gig er bij) en maandelijks opzegbaar alleen een soort van verboden door de fup
  • Point to Point WIFI naar hun oude huis dat een Ziggo aansluiting heeft. (huis wordt in de toekomst verhuurd)
Pagina: 1