Snelheid tussen FTTH en Ziggo - altijd en overal waardeloos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10 19:20
Ik merk al een aantal jaren dat downloaden met een Ziggo verbinding vanaf een server op een Nederlandse consumenten glasvezel verbinding ver van de theoretische maximale snelheid gebeurt. Denk aan een schamele 0.5 tot 1MB/s i.p.v. zo'n 10MB/s die met 100/100 aan glasvezel kant en 180/* aan Ziggo kant te halen zou moeten zijn.

Lange tijd dacht ik dat er in mijn eigen configuratie iets mis moest zijn, maar nee. Ik heb getest met ongeveer 10 verschillende Ziggo aansluitingen verspreid over het hele land naar ook ongeveer 10 verschillende glasvezel aansluitingen, van verschillende providers (Onsnet Eindhoven/Brabant, Telfort, XS4all, Concepts, Vodafone en Fiber).

Geen enkele transfer komt in de buurt van de theoretische limiet. Sporadisch komt 2-3MB/s voor. Het verkeer via een gbit VPN te sluizen komt de transferspeeds sterk ten goede. Ondanks de overhead is zo 7-8MB/s op de geteste combinaties van verbindingen haalbaar.

Weet iemand wat hier nou precies de bottleneck is? Worden verbindingen tussen consumentenaansluitingen keihard geknepen, of is hier een chronisch gebrek aan capaciteit? Zo ja, is het KPN, of Ziggo, of beide? Gaat dit ooit veranderen? Ben erg benieuwd of iemand er meer vanaf weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:53

Fiber

Beaches are for storming.

Hoe is je testopstelling precies...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit gewoon een peering probleem is tussen de verschillende providers. Leuk dat je klanten 500Mbit verkoopt, maar die kunnen echt niet allemaal tegelijk full speed peeren met andere aanbieders.

Heb je het ook al eens binnen het netwerk van één aanbieder geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tja, leuk een gigabit verbinding thuis, maar de andere partij moet het wel met die snelheid kunnen aanleveren.

Als je ISO's bij Microsoft vandaan haalt merk je dat de verbinding volledig gebruikt wordt. Ook bij nieuwsgroepen en populaire torrents merk ik dat het verbinding wel dicht trekt.

Over een half jaartje hoop ik te testen of ik 1 gigabit dicht ga krijgen, maar dan kijk je weer tegen beperking aan van HDD's (~120 mb/s), routers (wan - lan speed), lokale netwerk (enkel bekabeld haalt het theoretisch) en processor snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Fiber schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:52:
Hoe is je testopstelling precies...?
Telkens de FTTH verbinding als 'server' gebruikt, met verschillende protocols (HTTP/HTTPS/FTP/SCP), en de client telkens een Ziggo kabelaansluiting. Telkens grote files van 1GB of 10GB gepakt.
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:54:
Heb je het ook al eens binnen het netwerk van één aanbieder geprobeerd?
Zeker, verkeer tussen glasvezelaansluitingen onderling gaat met de te verwachten snelheid.

Dat je snel iso's kan binnenhalen staat hier geheel los van. Individueel haalt zowel de glasvezel als de kabelverbinding de beloofde snelheid, zowel up als down. Maar zodra de 2 met elkaar verbinden komt het niet eens in de buurt.

[ Voor 19% gewijzigd door zzattack op 02-02-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doe eens testen met een protocol wat ervoor bedoeld is. iperf lijkt me voor de hand liggen.

Speel daarbij met name met het aantal gelijktijdige verbindingen.

Dan kun je niet alleen achterhalen wat de througput is, maar vooral op welke factor het fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Heb ik in ook gedaan inderdaad. Met 2 of 3 gelijktijdige verbindingen valt er een kleine winst te halen, i.p.v. 1 MB/s blijkt dan gecombineerd zo'n 1.5MB/s mogelijk te zijn. Spelen met window size deed niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:53

Fiber

Beaches are for storming.

Heb je ook bij UPC getest...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Nee, helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 21:41
Ik ervaar deze problemen niet. Heb een symmetrische 75Mbps verbinding via Caiway die ik vanuit verschillende locaties volledig kan dichttrekken. Als je eens een test wil doen, kan je me een bericht sturen. Dan stel ik je een download beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS heeft het over een verbinding tussen twee verschillende consumenten providers. Je hebt hier te maken met peering (via een exchange) of directe peering partners.

Stel er is een 10Gbit peering overeenkomst...? Maak het simpele sommetje maar hoeveel 500Mbit lijnen daarvoor gelijktijdig nodig zijn om dit dicht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zzattack schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:46:
Heb ik in ook gedaan inderdaad. Met 2 of 3 gelijktijdige verbindingen valt er een kleine winst te halen, i.p.v. 1 MB/s blijkt dan gecombineerd zo'n 1.5MB/s mogelijk te zijn. Spelen met window size deed niks.
Ook meer dan 2 of 3 geprobeerd?

Heb nog niet met 500Mbps upload mogen spelen helaas, wel met 200Mbps en daarbij zag ik dat pas rond de 5 connections de volle snelheid behaald werd. Nu ging het daarbij om aanzienlijk meer dan 1MB/s, dus 8Mb/s het zou een stuk makkelijker lezen als je gewoon in bits blijft meten ipv bits en Bytes door elkaar te gebruiken, maar als er een zeker max throughput per thread is, kan het nodig zijn om (veel) meer te gebruiken. In mijn geval kwam ik dus uit rond de 40Mbps per thread. Het zou me daarom niet verbazen als ik 12 threads nodig zou hebben onder zelfde omstandigheden voor 500Mbps.

Maar goed, 8Mbps per thread of 12Mbps max zijn wel heel lage getallen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
Grote kans dat routering roet in het eten gooit, verder werken veel glasvezelproviders met PPPoE, waardoor je MTU altijd iets kleiner is dan wat de rest van de wereld gebruikt. Zonder details over exacte test setups is er weinig te zeggen.
Pagina: 1