• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-01 14:01
Momenteel in bezit van een 60D en wil door naar FF.
Voornaamste reden is beter om kunnen gaan met hogere ISO en dus minder last van ruis.
DoF is ook een zeer leuke bijkomstigheid.

Wat gaan we fotograferen?
Het idee is om meer nacht/heelal te gaan schieten;
Natuur (ja, hier mis ik wel de cropfactor);
En wil me eigenlijk ook meer gaan richting op portretten (zodra ik de ruimte ervoor krijg/vind).

Mijn budget is dus max €1500,- (nieuwwaarde 6D), vandaar de keuze tussen die 2 camera's.

Ik lees heel veel over deze 2 camera's.
De één zegt beiden doen niet voor elkaar onder;
Het is een pro vs consumer camera... ander zegt weer dat ze op 1 lijn staan;
En dan krijg je weer de punten magnesium en CF vs 6D.

Maar ik hoor ook veel positieve punten over de 6D (ook van de wat bekendere leden hier).

Zijn er toevallig mensen die dezelfde overstap (vanaf een 60D) hebben gemaakt?
Wellicht dat jullie je ervaringen/verschillen kunnen delen.

Kantelscherm zal ik sowieso moeten missen, kom ik niet onderuit.
Popup-flitser... tja, die gebruikte ik nooit (los van draadloos triggeren van externe flitser)

Als ik het lijstje hier bekijk:
http://snapsort.com/compa...anon_EOS_5D_Mark_II/specs
Komt de 6D er als winnaar uit.

Heeft ook iets hogere FPS (wel lager tov de 60D)
Focuspunten zijn beter;
Alleen sluitertijd ligt wat lager. Maar ga ik dat merken? Heb hier wel gelezen dat het een beperking zou zijn voor sommigen, maar komt zo'n situatie vaak voor?

Eigenlijk heb ik hier alles wel zo'n beetje benoemd. En ben ik vooral op zoek naar echte ervaringen of goede tips om te helpen deze knoop door te hakken.

(dat ik lenzen moet verkopen/wisselen snap ik, en hoeft dus ook niet voor te komen in de criteria)

Verwijderd

Qua bediening is de 60D redelijk gelijk aan de 6D. Dus dat maakt de overstap makkelijker. Bij de 5D2 zul je toch even moeten wennen aan wat knoppen door dat bijvoorbeeld de 3 knoppen bovenop nu 2 functies hebben. Waar de 60D en 6D 4 knoppen hebben met maar 1 functie. Focuspunten veranderen met het joystickje in plaats van de d-pad.

De vraag is of je de lagere sluitertijd gaat merken. Als je veel lichtsterke primes schiet is het soms wel makkelijk om naar 1/8000ste te kunnen gaan.

Ik zou denk ik naar een 6D gaan vooral omdat die qua bediening bijna het zelfde is als de 60D. Daarnaast gewoon meer up to date. Tenzij je de 5D2 voor een erg leuke prijs kunt aanschaffen blijft dat ook nog een goede optie en hou je misschien wat geld over voor een leuke lens?

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ze zeggen dat 6D qua ruis beter is dan 5D mk II, dus voor nacht/heelal sowieso fijn. Voor portretten zal het elkaar allemaal niet veel maken en voor natuur kan je misschien je 60D houden? Tenminste als je met natuur dieren en dergelijke bedoeld en geen landschap.

Verder denk ik dat het niet heel krap komt, gezien je eisen. Maar echte ervaring kan ik niet geven. Als tweedehands een optie is, de 5D II is voor schappelijke prijzen te vinden, goedkoper dan de 6D over het algemeen. Succes met met je keuze!

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik ben overgestapt van een 60D naar 5D2. Zou op dit moment eerder voor een 6D kiezen: lichtere body is toch wel fijn, ISO-performance is bij de 6D gewoon beter, joystick gebruik je in de praktijk waarschijnlijk toch nauwelijks (ik in ieder geval niet, de precisie van het middelste punt heb je gewoon nodig). Je SD'tjes kunnen meenemen is ook erg fijn (scheelt behoorlijk in de kosten), WiFi lijkt me leuk om te hebben. Als nadeel zou ik de maximale 1/4000ste sluitertijd noemen. Voor nachtfotografie is de 6D gewoon de betere camera, voor portretten zijn ze volgens mij redelijk gelijk.

Los daarvan is de 5D2 een erg prettige camera om mee te werken :) Ik heb 'm iets van 1,5 jaar geleden aangeschaft voor €750 en dat scheelt behoorlijk ten opzichte van de €1600 nieuw.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Even los de keuze tussen de twee bodies, ik zou niet een nieuwe body kopen vanwege eventuele toekomstplannen. Portretten kun je prima schieten met je 60D, maar dat doe je nog niet? Wat maakt dan dat je wel nu al een FF body wilt hebben om ooit portretten te gaan schieten? Zelfs met een 60D + 50/1.8 kun je al hele goede portretten schieten.
Mijn punt is eigenlijk: Als je portretten wilt schieten, ga dat dan doen!

Verder zou ik waarschijnlijk voor de 6D gaan, als ik jou was. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 13:23 ]

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01 21:04
Ik heb zelf de overstap gemaakt van de 60 naar 6D. Redenen waren voor mij dat ik vooral het middelste focuspunt gebruik en die is bij een 6D echt fantastisch, ik schiet ook vooral bij weinig licht en in de ruis is de 6D net wat sterker dan de 5D2.

• NeutraleTeun
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:54:
Tenzij je de 5D2 voor een erg leuke prijs kunt aanschaffen blijft dat ook nog een goede optie en hou je misschien wat geld over voor een leuke lens?
5D2 is te vinden voor <€1000,-
6D vragen ze nog >€1300,- (MediaMarkt BTW actie kostte de body daar €1280,-) was ik net iets te laat mee.
Mr Pingu schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:05:
en voor natuur kan je misschien je 60D houden? Tenminste als je met natuur dieren en dergelijke bedoeld en geen landschap.
Landschappen kan met beide, al kun je met FF net even iets wijder gaan (als dat er toe zou doen).
Was wel meer gericht op dieren, maar kan een 150-600 lenen als ik dat wil. Al is verder uiteraard altijd (meestal) wel beter ja.
60D houden is mogelijk (krijg er niet zo heel veel meer voor terug), maar zou het ook wel weer kunnen gebruiken voor een lens
En heb net een 3LT Brian gekocht, en die prijs komt ook wel overeen.
Als tweedehands een optie is, de 5D II is voor schappelijke prijzen te vinden, goedkoper dan de 6D over het algemeen. Succes met met je keuze!
Tweedehands dat zeker.
Is alleen dat de tweedehands prijzen van de 6D niet écht veel goedkoper zijn dan de nieuwprijs.
Dan ga ik liever voor een nieuwe 6D (mocht ik voor die kiezen) of nog even wachten op een nieuwe actie.
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:18:
Even los de keuze tussen de twee bodies, ik zou niet een nieuwe body kopen vanwege eventuele toekomstplannen. Portretten kun je prima schieten met je 60D, maar dat doe je nog niet? Wat maakt dan dat je wel nu al een FF body wilt hebben om ooit portretten te gaan schieten? Zelfs met een 60D + 50/1.8 kun je al hele goede portretten schieten.
Mijn punt is eigenlijk: Als je portretten wilt schieten, ga dat dan doen!

Verder zou ik waarschijnlijk voor de 6D gaan, als ik jou was. :P
Mijn punt vooral is ruis.
Dat ik nu met crop ook portretten kan schieten snap ik, maar daar heb ik niet de plaats voor.
En hoop dat daar later wel wat verandering in komt.

Ik zie toch veel reacties naar de 6D gaan.
Had ik zelf minder moeten twijfelen en eerder van de BTW-actie gebruiken moeten maken |:(

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 11:31
Laat ik nou toevallig een 5D II en een 6D hebben :)
Pluspunten 6D:
  • Iso prestaties: 1 stop beter. Ik schiet op de 6D tot ISO 12.800, waarbij ik het op de 5D II op 6.400 voor gezien houd.
  • GPS: voor veel mensen niet relevant. Ik leg zelf graag de GPS locatie vast.
  • WiFi: Voor mij niet echt toegevoegde waarde, voor jou misschien wel.
  • Sluiter is veel stiller. Ik schiet nog wel eens bruiloften en dan is dat wel handig.
  • Center focuspunt: -3EV. Handig voor fotografie met weinig licht.
  • Veel minder banding in de schaduwgebieden (zwak punt van de 5D II).
Pluspunten 5D II:
  • Bediening is fijner.
  • Magnesium body. Alhoewel ik weinig verschil voel als ik ze in mijn hand heb.
  • Tweedehands voor een goede prijs te krijgen.
Voor FF zijn natuurlijk mooiere lenzen beschikbaar (werkt uiteraard ook op crop, maar komen minder goed tot z'n recht). Je zou natuurlijk voor een 5D II kunnen gaan en met een beetje geluk een mooie Canon 24 1.4 erbij kunnen vinden (ideaal voor astrofotografie).

Als met al zijn beide camera's een goede upgrade IMO en is het niet zo dat de een veel beter is dan de ander. Het zijn beide gewoon erg goede camera's.

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 02-02-2015 14:54 ]

Flickr

• NeutraleTeun
Lijkt erop dat het de 6D wordt dan.
Als astro lens dacht ik zelf aan een Samyang/Rokinon 14/24mm.

Op veel punten gelijk/beter met de 5D2 (los van sluitertijd, maar twijfel of ik daar last van ga krijgen).
En kan veel meenemen vanaf mijn 60D, zoals bediening en kaartjes (zoals tobias aangaf).

Bedankt voor de info!
Nu nog een goede deal vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-02-2015 15:03 ]

• Jadero
Ja, de overstap van 60 naar 6 is zeer goed te doen!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De 6D is eigenlijk gewoon de "vernieuwde" 5D Mark II voor naast de 5D III. Of ja een 5D III met tshirt in plaats van pantser eigenlijk, om het niet nog ingewikkelder te maken :+

Het is alleen dat de 5D II zijn voordeel heeft qua prijs, CF kaartjes heeft en een magnesium body heeft. Vind je dat allemaal niet belangrijk dan zou ik toch echt voor de 6D gaan.

www.maartendeboer.net

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:56

Bonbridge

35-85

Ik heb ze beide, en zou zeer zeker voor de 6D gaan tenzij je echt krap bij kas zit.
Als ik mijn 5dII zou kunnen inruilen tegen een 6D zou ik het zo doen.

Qua IQ zul je weinig merken in Lightroom, alleen met hoge ISO waardes is de 6D duidelijk beter.
Maar vooral de betere focus, betere LCD, WIFI, en formaat maken de 6D in mijn ogen echt de betere camera.
Het verschil in leeftijd kun je direct merken bij deze body's.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-01 17:00

Deathchant

Don't intend. Do!

Niet dat ik je topic wil kapen maar ik zit min of meer met hetzelfde te dubben...alleen tussen een 5D3 en 6D. Ik ben al zeker 2 jaar bezig met overstappen naar FF, maar elke keer komen er leuke lensjes tussendoor :P

Ik vind de 6D niet zo fijn in ergonomie, ik heb nu een 40D dus ben gewend aan een stevige body. Daarnaast vraag ik me af of ik aan de shutterlag van de 6D kan wennen (die is er bijna niet op de 40D) alsmede de autofocus (die op de 40D behoorlijk is). Ook het CF vs SD-verhaal....
Jij komt van een 60D, ik van een 40D, beide ongeveer dezelfde bodies qua ergonomie. Is dit iets waar ik aan zou kunnen wennen bij de 6D met mijn grote handen?

De 5D3 is gewoon voor mij de logische opvolger, maar heb ik echt ál die focuspunten nodig, heb ik echt die fps nog nodig....Ga ik echt die AF-tracking actief gebruiken? Allemaal vragen die bij mij spelen. Het verschilt toch wel ff een slordige 1000 euro met de 6D.

Maar goed, ik wil niet hijacken ;)

Jij zou met de 6D terugvallen naar een fixed schermpje dat je niet meer kunt uitklappen en je krijgt wat shutterlag erbij, verliest wat burstsnelheid en je krijgt iets minder shots uit je accu dan met de 60D. Als je de 5D2 kiest ga je sowieso wat achteruit op je schermpje (lagere resolutie en niet uitklapbaar), lagere burstrate, minder crosstype AF-punten en je moet overstappen naar CF. Je krijgt wel minder shutterlag ervoor in de plaats plus iets meer weathersealing.

Moeilijk moeilijk. Als ik twijfelde tussen 5D2 en 6D, zou ik voor de 6D gaan :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• NeutraleTeun
No problem... Zie het niet als hijack.
Ik heb mijn info, dus ga je gang ;)

Zie allemaal reacties richting de 6D.
Enige 5D2 argument is eigenlijk dat die goedkoper is.

• Jadero
@Death,

Ik heb de 5D3 ook in overweging gehad, maar kwam tot de conclusie dat deze voor mij 'overpowered' zou zijn en het budgettechnisch (veel) minder interessant is. Ik zou al die focuspunten niet gebruiken, zou aan een andere interface moeten wennen en zo nog wel een aantal dingetjes. Ik heb zelf een 6D met grip erbij en dat is best een stevig geheel.

Uiteindelijk is de 5D3 natuurlijk wel een body die we allemaal in de kast willen hebben :) (of eigenlijk niet in de kast maar in de hand)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Mijn redenen om voor de 5D3 te gaan zijn:
- shutterlag
- autofocus accuracy+speed
- ergonomie

Mijn redenen om voor de 6D te gaan:
- net ietsje meer DR dan 5D3
- STUK goedkoper dan 5D3,

Ik zou dan de 10-22 kunnen verkopen en met gemak een 14mm samyang of 16-35/4L IS kunnen kopen. Misschien nog wel een vervanger voor mijn 17-55 (een 35mm prime ofzo, want ik heb al een 50MP en 100MP).

Ik ben hard aan het denken of ik bereid ben de 3 punten van de 5D (waar ik nu ook aan gewend ben op de 40D) wil laten vallen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:07

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Komende vrijdag is als goed is de aankondiging van de nieuwe 5d van Canon, daar wacht ik op :).
Ik verwacht een 5d3 camera met vergelijkbare features met als aanpassing een 50mp sensor. De andere aanpassingen zal geneuzel in de marge zijn voor mij. Maar een landschapfotograaf kan op zich mp's wel gebruiken :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:01
Een half jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze als de TS. Ik heb gekozen voor een nieuwe 6D. Ik heb niet voldoende kennis van zaken om echt een goede inschatting te maken van de status van een 2e hands 5D2. Komt bij dat de sensor wat beter is en de body voor mij heel prettig in de hand ligt.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Nomad, ja dat was ik namelijk ook aan het denken. Er wordt regelmatig gecropped hier, en dan wil ik toch mogelijkheden hebben tot 40x60 afdrukken @300dpi. Maar ja, de 6D heeft toch al het dubbele aantal MPIX van mijn 40D dus wat dat betreft ga ik sprongen vooruit :)

En ik zit nu op een punt (ik had nooit gedacht dat het zou komen) dat minder gewicht toch ook fijn is. Ik sleep altijd met tassen van 12 kilo door Schotland. Nou lukt dat an sich wel, en die 300 gram van de 5D3 extra t.o.v. de 6D boeit dan ook weer niet zo, maar toch :) Mijn zeissjes zijn ook zwaarder dan normale 50mm of 100mm lenzen, dus het telt toch wel op....

Ik heb wel geestelijke haast, maar geen financiele haast, dus ik kan nu toch nog niks kopen, maar ik ben wel steeds meer aan het overwegen om concessies te doen op de body; zelfs de stap naar een kleinere body (A7S, of A7RII) lijkt niet eens ondenkelijk.

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:56

Bonbridge

35-85

Ik zou zowel een A7R, 6D of zelfs de nieuwe 50mp 5D, boven de 5DIII verkiezen in jou geval.
De 5D3 is in jou geval denk ik (naast de 1DX) echt de minst interessante FF camera die je kunt kiezen.

- Vergeet niet dat de middelste autofocus punt van de 6D (-3EV) beter is dan alle 5D3 focus punten (-2EV) bij weinig licht.
- Het dynamisch bereik van de 6D is tot nu toe nog de beste van alle Canon camera's.
- 6D is na de 1DX de beste met hoge ISO waarden
- Hij is een stuk kleiner, waardoor hij makkelijker mee te nemen is.
- De controls heb je binnen een week onder de knie. Ik mis de stick op mijn 5D nu niet eens meer.
- Ook qua ergonomie, vind ik de 6D zelfs fijner dan mijn 5DII. En dan heb ik ook best grote handen.
- CF vs SD. Tja als ik zou kiezen zou ik ook een CF slot nemen, maar laten we eerlijk zijn, dit boeit toch eigenlijk verder niets?

Ik vraag me wel af waarom shutterlag nou zo'n groot probleem is? Dit heb ik werkelijk nooit van mijn leven gemerkt bij camera's.

De 5D heeft alleen maar meer nadelen dan voordelen voor jou (en ook mijn) fotowerk denk ik. Prijs, grootte, en zelfs fotokwaliteit een druppel. Ik zou echt alleen voor de 5D3 gaan als je écht de extra FPS en focus-systeem kan verantwoorden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bonbridge op 03-02-2015 17:47 ]

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Maar voor jullie werk boeit die gevoeligheid van het middelste focuspunt toch ook geen biet, of wel?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Verwijderd

Bonbridge schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:45:
Ik vraag me wel af waarom shutterlag nou zo'n groot probleem is? Dit heb ik werkelijk nooit van mijn leven gemerkt bij camera's.
De maximale sluitertijd wordt bedoeld (1/4000). Enkel een select groepje zal een kortere nodig hebben: op een mooie dag met je 35/1.4 lensje buiten wide open gaan schieten.

Klaagmodus aan:

Wat een debiele prijzen worden er trouwens op Marktplaats gevraagd zeg. Je mag al blij zijn als je tegen de 20% korting op de body kan krijgen. Rond de 1000,- is toch echt mijn max. wat ik aan een body uit wil geven.

• NeutraleTeun
Ja, zoals ik al zei:
BTW-actie Mediamarkt was de prijs voor een nieuwe 6D €1280,-

Op Marktplaats vragen ze er tweedehands stukken meer voor.

Staat wel eentje hier op V&A, maar heb zo mijn twijfels bij die user.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:54:
[...]

De maximale sluitertijd wordt bedoeld (1/4000). Enkel een select groepje zal een kortere nodig hebben: op een mooie dag met je 35/1.4 lensje buiten wide open gaan schieten.
Ehhh, nee. Shutter lag is compleet iets anders dan sluitertijd.
In photography, shutter lag is the delay between triggering the shutter and when the photograph is actually recorded. This is a common problem in the photography of fast-moving objects or people in motion. The term narrowly refers only to shutter effects, but more broadly refers to all lag between when the button is pressed and when the photo is taken, including metering and focus lag.
Waarom het voor Deatchant een probleem zou zijn, ik heb geen idee. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2015 20:25 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Bonbridge, dat is het hem nou net, vind ik het dat waard, ik moet er echt even over denken. Ik kan nu toch niks kopen, en ik ben benieuwd wat ze met die nieuwe cams gaan doen.
Shutterlag...tja, ik ben de 40D gewend, de instant response...ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Die vind ik bij "beginner" dslr's echt trager aanvoelen. Ik geef toe, wellicht heb ik niet lang genoeg met een 6D rondgelopen om écht te merken of ik het een issue vind of niet....Het is met name de 1000 euro verschil voor die extra focuspunten en AF-opties waarvan ik twijfel. Ik ben nu een bepaalde "standaard" gewend van mijn 40D en wil natuurlijk zo min mogelijk achteruitgaan qua AF en body. Maar goed, ik ben bereid om concessies te doen natuurlijk ;)

Het állerbelangrijkste is idd IQ, en daarna toch wel een accurate autofocus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 20:24:
[...]

Ehhh, nee. Shutter lag is compleet iets anders dan sluitertijd.

[...]

Waarom het voor Deatchant een probleem zou zijn, ik heb geen idee. :P
Ah echt joh? Betekenis is bekend maar ik mij er niets bij voorstellen als minpunt. Zijn er cijfers bekend waarin deze lag in ms is gemeten of zo?

• NeutraleTeun
http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-6d/canon-6dA.HTM
Our lab timed the Canon 6D's autofocus shutter lag, using single center-point AF, at 0.290 second, which is actually slower than average for a prosumer DSLR. It's hardly noticeable in real world-usage, however, and I found the 6D to be generally quick to lock in on a subject and snap a photo when I pressed the shutter.

When using the full 11-point Auto Section AF mode, the 6D was faster, according to our lab tests, averaging 0.206 second (though it varied widely, between 0.1 and 0.3 in our tests.)

As with most cameras, prefocusing by half pressing the shutter is the way to go with the Canon 6D. This produced a lag time of just 0.059 second, which is quite fast for a DSLR. On the other hand, AF lag in Live View mode was longer, which is no surprise. We clocked it at about 1.7 seconds using the phase-detection based AF "Quick Mode." Strangely, using Live Mode, (contrast-detection AF), it was a lot faster at 0.7 second.

Bottom line: If you're moving up in class from an entry-level DSLR or even a compact or point-and-shoot camera, the Canon 6D is going to feel hella fast.

http://www.the-digital-pi...al-SLR-Camera-Review.aspx (Met tabellen)
The 6D slightly improves upon the 5D Mark II's 3.9 fps frame rating with a reasonable 4.5 fps spec. Relatively speaking, the 4.5 fps rate is not very fast ... but I relied upon the Canon EOS 1Ds Mark III's only slightly faster 5.0 fps for many years.

You can make slower frame rates work for many subjects with timing of the shutter release becoming more important. The 6D's very short <60ms shutter lag (improved from 73ms in the 5D II) is especially helpful for exposure timing.
g.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hehe, ik moet duidelijk wat meer schieten met de 6D :) Wellicht bij de volgende tweakers gearmeeting in de lente dat ik eens mag schieten met ene? (als die niet weer ergens in het hoge noorden gehouden wordt....)

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik vroeg me al af waar jij zoveel AF punten nodig had met je MF zeissjes :+

Toch wel aardige verbetering die 6D tov de 5d mk II. Als ik dit zo hoor zou ik met een leuke actie gewoon voor de 6D gaan.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb niet alleen maar MF lenzen, mijn 70-200/2.8L II is echt een blijver, en daar komt waarschijnlijk een AF-UWA en prime 35 bij. Een grote zoeker is overigens erg wenselijk. Hopelijk krijgen nieuwe 5D's/6D's 1Ds3-like zoekers waar ik precisie matglas in kan plempen :D

Met "een leuke actie" vissen we achter het net helaas.....

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Bonbridge schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:45:
- Vergeet niet dat de middelste autofocus punt van de 6D (-3EV) beter is dan alle 5D3 focus punten (-2EV) bij weinig licht.
- Het dynamisch bereik van de 6D is tot nu toe nog de beste van alle Canon camera's.
- 6D is na de 1DX de beste met hoge ISO waarden
- Hij is een stuk kleiner, waardoor hij makkelijker mee te nemen is.
- De controls heb je binnen een week onder de knie. Ik mis de stick op mijn 5D nu niet eens meer.
- Ook qua ergonomie, vind ik de 6D zelfs fijner dan mijn 5DII. En dan heb ik ook best grote handen.
- CF vs SD. Tja als ik zou kiezen zou ik ook een CF slot nemen, maar laten we eerlijk zijn, dit boeit toch eigenlijk verder niets?
Ik kan me hier helemaal in vinden. Aanvullende pluspunten:
- GPS (gebruik ik altijd)
- Wifi (gebruik ik zelden maar is wel eens makkelijk om snel tijdens een shoot alvast wat foto's op mijn telefoon te zetten om te tweeten oid)

Ik heb ook lang getwijfeld over de opvolger van mijn 60D en uiteindelijk toch voor de 6D gekozen en daar heel erg tevreden over. Kwa bediening toch weer een stuk beter dan de 60D en aangezien ik regelmatig bij feesten/festivals foto's maak geniet ik van de mogelijkheid tot hogere ISO's. Sinds kort werk ik ook steeds meer met andere scherpstelpunten (handmatig wijzigen) maar ook dat valt me niet tegen van de 6D.

Maar goed, wat toch eigenlijk wel de doorslag heeft gegeven is het feit dat de 5DIII zoveel duurder is. En als ik dan heel eerlijk ben is die meerprijs eigenlijk niet te verantwoorden voor hetgeen ik met de camera doe. Dat beseffende ben ik voor de 6D gegaan en nog geen seconde spijt van gehad!

• NeutraleTeun
Ik vind alleen zo jammer dat de 6D's op MP nog steeds rond de 1300-1400 kosten.
Terwijl ze nieuw, bij bv TopDeals, €1500,- kosten.

Belachelijk eigenlijk.

Had wel nog TD een email gestuurd met de vraag of ze nog iets met de prijs konden doen (aangezien Mediamarkt €1280,-), maar helaas:

Ik heb hierover zojuist contact gehad met de aanbieder. De prijs die momenteel via topdeals.nl wordt getoond is de best haalbare van dit moment. Helaas is er geen ruimte om hierin een individueel beter aanbod te doen op dit moment.

Zo weinig marge en dus geen winst voor MM, of hoe zit dit?
Ja, de leveranciers 'betalen' de korting bij zo'n actie, maar vraag me echt af wat de marges en inkoop is dan voor dit spul.

Check check
http://link.marktplaats.nl/m896312455

Bieden (hoger dan € 1.400,00)

Dat bedoel ik.
Waarom zou ik hoger dan €1400 willen bieden, als ik voor hoger dan €1400,- dat ding nieuw in de winkel kan kopen.
Hell, ik zou niet eens die €1400,- betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-02-2015 11:28 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:10

vhal

ಠ_ಠ

Wel grappig dat mijn aanschafprijs van een jaar geleden nog steeds een courante prijs op MP is. Enfin, ik heb de 6D al een jaar en deze is bij verre de fijnste camera die ik heb gehad (10D > 40D > 7D > 6D). Het geneuzel dat de AF brak zou zijn is voor mij een non issue. Voor de toenmalige meerprijs tov de 5D3 kon ik een mooie 35mm f1.4 kopen.

De Wi-Fi functie is iets wat ik echt niet meer wil missen. Het is o zo makkelijk om even een AP op te zetten en de JPGs (plus evt RAWs) te laden op mijn iPad. SD is ook een non issue voor mij gezien ik amper in burstmodus schiet.

Overigens Deathchant, was jij vorig jaar al niet bezig met het oriënteren naar de keuze tussen een 6D of een 5D3? Ik zou zeggen, koop een 6D, laat die geneuzelreviews links liggen, stop er een ander FS in en laat je verassen...

Strava

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:21:
Check check
http://link.marktplaats.nl/m896312455

Bieden (hoger dan € 1.400,00)

Dat bedoel ik.
Waarom zou ik hoger dan €1400 willen bieden, als ik voor hoger dan €1400,- dat ding nieuw in de winkel kan kopen.
Hell, ik zou niet eens die €1400,- betalen.
Bizar ja! Nog leuker als mensen 2 accu's en een 3rd party grip hebben en dan meer willen vangen dan de nieuwprijs van de body. Wat een gekken! Dan is dit een stuk beter bij het aanbod van de Nikon D610 om de tegenhanger maar eens te noemen.

• NeutraleTeun
Ah, die verkoper heeft zijn prijs aangepast zie ik.
Waarschijnlijk na een mailtje van mijn kant :')

Vroeg naar zijn beste prijs voor een instant buy.
Verwees me doodleuk naar de advertentie en dat ik maar moest bieden.

Stonden toen iets van 5 biedingen, met de hoogste van €1400,-.
Terug gemaild en aangeven dat ik niet meedoe aan die onzin biedspelletjes op MP, aangezien ze 9/10x verspilling van tijd zijn.
En dat hij iets reëler moest zijn met zijn vraagprijs.

Werd genegeerd (uiteraard), maar nu is zijn vraagprijs verlaagd, is het bieden vanaf €1100,- én zijn 4 bieders verwijderd.

Joh... het was zo'n stuk makkelijker en sneller gegaan door gewoon serieus op mijn aanbod in te gaan O-)

Verwijderd

Dan ben ik benieuwd of hij die persoon met z'n bod van 1400,- heeft benaderd...waarschijnlijk wel en geen reactie gekregen ;) Vergeet ook niet dat sommigen geeneens naar de huidige nieuwprijs kijken maar uitgaan van bijv. de 1800,- die zij ervoor hebben betaald.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

vhal schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:58:
Overigens Deathchant, was jij vorig jaar al niet bezig met het oriënteren naar de keuze tussen een 6D of een 5D3? Ik zou zeggen, koop een 6D, laat die geneuzelreviews links liggen, stop er een ander FS in en laat je verassen...
Hehe, ik ben al 2 jaar bezig :P Maar ja, 2 zeissjes tussendoor gekocht, 2 vakanties naar Schotland, en vooral dat laatste ga ik niet opgeven ;) Maar ik ben ook steeds meer overtuigd van de 6D t.o.v. 5D3. Voor die 1100 euro verschil heb ik de 16-35/4L IS, of een 14 samyang+35/1.4. Als ik mijn 10-22 en 17-55 dan weg doe, heb ik nog geld over zelfs.
Wat is FS?

@ToyotaMR2:
V&A aangeboden: Canon EOS 6D body Zwart

Niks voor je?

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 07-02-2015 17:41 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:10

vhal

ಠ_ಠ

Een focusing screen, sorry, swipe deed raar :/

Strava

• NeutraleTeun
NeutraleTeun schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 20:00:
Staat wel eentje hier op V&A, maar heb zo mijn twijfels bij die user.
Niks voor jou anders? :9

Verwijderd

Ik heb al 2x misbruik gemeld van deze advertentie maar ondanks de afmelding door de mods blijft ie staan. Zij vinden het blijkbaar wel legitiem. Belachelijk. Op Marktplaats staat hij trouwens niet. Iemand toevallig contact via Skype opgenomen?

• NeutraleTeun
Alleen via DM, maar geen reactie ontvangen.
Pas aangemeld en 900 vs de overige 1300 vraagprijzen.
Just sounds fishy.

Al is die 900 wel een veel realistische vraagprijs :')

• NeutraleTeun
In overleg met iemand (gekocht juni 2014 met 1500 clicks) en heb/had de deal al rond toen ik een beetje mijn geluk ging beproeven. Even afwachten of het lukt. Het gaat om 'maar' €50,-, maar goed, is toch weer wát.

Nu de vraag:
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij aanschaf van een tweedehandse body?
Is het noodzakelijk om op wit en zwart met F22 een foto te maken om te kijken voor vuil/dode pixels?

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Noodzakelijk is het niet, maar zou het wel even doen. Let er wel op dat je alle foto's in RAW schiet, om te voorkomen dat eventuele ruisreductie de pixels ongedaan maakt. Let er ook op dat de foto vaak pas dode pixels vertoont bij hogere ISO's en lange sluitertijden. Vergeet ook niet de sensor visueel te beoordelen (spiegel opklappen voor handmatig schoonmaken en gewoon even met het blote oog kijken naar de sensor).

Verder zou ik testen of de AF goed is afgesteld (dus neem een objectief mee dat op je huidige body 100% scherp is zonder AF micro adjust), dat achteraf laten kalibreren kost je weer €75 of zo. Ook even kijken naar de conditie van de accu. Die zou met zo'n korte levensduur nog gewoon goed moeten zijn, als 'ie afwijkt heeft de verkoper er waarschijnlijk een oudere accu ingestopt (of is 'ie gewoon niet eerlijk over het aantal clicks en/of aankoopdatum).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-01 13:08

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

NeutraleTeun schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:26:
In overleg met iemand (gekocht juni 2014 met 1500 clicks) en heb/had de deal al rond toen ik een beetje mijn geluk ging beproeven. Even afwachten of het lukt. Het gaat om 'maar' €50,-, maar goed, is toch weer wát.

Nu de vraag:
Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij aanschaf van een tweedehandse body?
Is het noodzakelijk om op wit en zwart met F22 een foto te maken om te kijken voor vuil/dode pixels?
Gegarandeerd dat je vuil gaat zien en dat dode pixels niet op zullen vallen als je daar bent. Maak er gewoon wat foto's mee, kijk hoe de body er uit ziet en vraag er eens naar wat er mee geschoten is. Vastzittende/warme/kapotte pixels worden automatisch weg gemapped dus zullen niet snel opvallen tenzij je dus daar terplekke alle RAW's gaat zitten bestuderen met software die ze niet weg mapped, lijkt me geen goed plan ;)
tobiasvs schreef op zondag 08 februari 2015 @ 16:45:
Noodzakelijk is het niet, maar zou het wel even doen. Let er wel op dat je alle foto's in RAW schiet, om te voorkomen dat eventuele ruisreductie de pixels ongedaan maakt. Let er ook op dat de foto vaak pas dode pixels vertoont bij hogere ISO's en lange sluitertijden. Vergeet ook niet de sensor visueel te beoordelen (spiegel opklappen voor handmatig schoonmaken en gewoon even met het blote oog kijken naar de sensor).

Verder zou ik testen of de AF goed is afgesteld (dus neem een objectief mee dat op je huidige body 100% scherp is zonder AF micro adjust), dat achteraf laten kalibreren kost je weer €75 of zo. [...]
Bij hoge ISO / lange sluitertijd komen hot pixels naar voren. Een kapotte of vastzittende pixel zie je altijd wel maar worden dus vaak weg gemapped door RAW software, hot pixels trouwens ook.

AF heb je micro adjustment juist voor :9

[ Voor 33% gewijzigd door Ventieldopje op 08-02-2015 18:37 ]

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Positief: er komt al een iets groter aanbod van tweedehands 6D's. Met wat geluk zijn er luitjes die in afwachting waren van een 5D Mark IV en massaal (durf te dromen) hun 6D's gaan dumpen om binnenkort voor de Mark III te gaan.

• NeutraleTeun
Sinds gisteren in bezit van een 6D.
Onder de 3000clicks voor €1100,-.
Ik vond het wel prima.

Was eigenlijk niet de bedoeling, maar kwam een leuke aanbieding tegen en heb ook een MPE65 met een MT24EX gekocht.

Beetje tegen mijn plannen in.
Nu nog een Samyang 14mm scoren en later weer eens gaan zoeken voor een leuke prime.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

gefeliciteerd, eindelijk de 6D!! Oh ennuh...ook even wat posten in show-je-gear-topic ;)

• NeutraleTeun
Dank! Allen!
Later een keer, als ik het niet vergeet :+

Nu mijn eerste ochtend in Limburg weer ;)
Dus eerst even settelen.
Pagina: 1