Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-11 15:20
Hebben jullie ook zo'n slechte ervaringen met accu's van hedendaagse smartphones? Ik doel dan niet op het feit dat ze maar 1 dag mee gaan, want dat is in mijn ogen vrij normaal. Maar de laatste 2 toestellen die ik gehad heb (Samsung Galaxy S2 en Samsung Galaxy Note 2), hebben beide meerdere batterijen gehad. Dit omdat ze na om en nabij een jaar óf dood gaan, óf heel slecht presteren. Het waren overigens allemaal originele Samsung accu's.

Ik heb zojuist een LG G3 besteld, omdat ik wederom graag een removable battery heb. Anders was ik waarschijnlijk voor de Nexus 6 gegaan.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 14:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Niet voor niks hebben batterijen slechts een garantietermijn van max 6 maanden. Ze zijn onderhevig aan slijtage door veelvuldig op en ontladen, zware belastingen van intensieve apps, en vaak worden ze ook nog eens warm vanwege hittebronnen zoals de cpu. Elke keer dat je het laad en ontlaad gaat het in principe achteruit. Die dingen zijn ook niet overgedimensioneerd, dus worden ook vaak gebruikt tot de allerlaatste druppel, waar ze slecht tegen kunnen. Ik heb het ook gemerkt. Vanaf een half jaar is de achteruitgang goed te merken en na een jaar mag je er gerust een nieuwe batterij er in doen.

Er zijn wat tips en trucs zodat de batterij het langer volhoud maar dat is in de praktijk niet handig en het effect is ook maar beperkt: Niet helemaal leeg laten lopen voor het laden, niet in de brandende zon leggen, niet langdurig gamen etc.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het feit dat ze maar 1 dag meegaan is de oorzaak van de beperkte levensduur. Een 3310 die elke 2 weken aan de lader ging, werd 26 keer per jaar opgeladen. Een "moderne" telefoon wordt 365 keer per jaar opgeladen. Bij dat aantal keer vrij diep ontladen is een batterij redelijk aan z'n eind.
Maar om een of andere reden heeft de consument liever een telefoon die 0,05 mm dunner en 20 gram lichter is, dan een telefoon die langer meegaat.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
De originele accu van mijn telefoon uit 2011 gaat nog net zo lang mee als de extra accu die ik een paar weken geleden heb gekocht.

Ik laat mijn telefoon meestal niet onder de 30% komen (dan ben ik wel weer thuis), en echt laten uitvallen overkomt me vrijwel nooit, volgens mij is het constant opladen uit 1% killing. Het laadtempo van 1% tot 40% is ook veel hoger dan van 80% tot 100%, en laat snel op-/ontladen nou juist zijn waar lithium batterijen niet goed tegen kunnen. (batterij in mijn RC heli ging maar iets van 100 laadcycli mee bijvoorbeeld)

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:14
RemcoDelft schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:17:
Het feit dat ze maar 1 dag meegaan is de oorzaak van de beperkte levensduur. Een 3310 die elke 2 weken aan de lader ging, werd 26 keer per jaar opgeladen. Een "moderne" telefoon wordt 365 keer per jaar opgeladen. Bij dat aantal keer vrij diep ontladen is een batterij redelijk aan z'n eind.
Maar om een of andere reden heeft de consument liever een telefoon die 0,05 mm dunner en 20 gram lichter is, dan een telefoon die langer meegaat.
Gaat meer om de marketing, de meeste consumenten denken niet na wat ze kopen. Daarom wordt er ook gepromoot met Full HD, Ultra HD of Octa Cores. Maar niet met 5000 mAH.
En als je in de winkel staat hebt 2 telefoons ene voelt lichter dunner kiezen de meeste toch voor de lichter of dunner. Waarom hebben veel consumenten ook witte laptops, zien er mooier uit terwijl prestaties achter blijven dan met andere laptops in sommige gevallen.

Ik begrijp niet waarom er niet gewoon een dikke high end toestel komt met een dubbele batterij capiciteit. Ik koop hem direct.

• Joostje123
sdk16420 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:26:
De originele accu van mijn telefoon uit 2011 gaat nog net zo lang mee als de extra accu die ik een paar weken geleden heb gekocht.

Ik laat mijn telefoon meestal niet onder de 30% komen (dan ben ik wel weer thuis), en echt laten uitvallen overkomt me vrijwel nooit, volgens mij is het constant opladen uit 1% killing. Het laadtempo van 1% tot 40% is ook veel hoger dan van 80% tot 100%, en laat snel op-/ontladen nou juist zijn waar lithium batterijen niet goed tegen kunnen. (batterij in mijn RC heli ging maar iets van 100 laadcycli mee bijvoorbeeld)
Grootste probleem is als je hem gewoon 1 keer niet het einde van de dag haalt.
Dat je hem daarna oplaad wanneer je kan.
Ik laad daardoor mijn telefoon nu 2x per dag op en daardoor gaat het nog sneller en nog sneller achteruit.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jokuh schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:30:
Hebben jullie ook zo'n slechte ervaringen met accu's van hedendaagse smartphones? Ik doel dan niet op het feit dat ze maar 1 dag mee gaan, want dat is in mijn ogen vrij normaal. Maar de laatste 2 toestellen die ik gehad heb (Samsung Galaxy S2 en Samsung Galaxy Note 2), hebben beide meerdere batterijen gehad. Dit omdat ze na om en nabij een jaar óf dood gaan, óf heel slecht presteren. Het waren overigens allemaal originele Samsung accu's.

Ik heb zojuist een LG G3 besteld, omdat ik wederom graag een removable battery heb. Anders was ik waarschijnlijk voor de Nexus 6 gegaan.

Zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik heb een aantal jaar oude S2, nu in gebruik door mijn vriendin. De batterijduur was echt slecht. Nu een 4.4.4 ROM er op gezegd, gebaseerd op CM en hij gaat weer gewoon makkelijk een dag mee. Het is niet per se de batterij zelf die de boel verpest, maar kan ook heel goed de software zijn.

Mijn galaxy S4 heeft nu een Lollipop rom en gaat ook veel langer met de batterij mee dan de originele software. Makkelijk een dag en dat is vanaf dag 1 zo. Nu is dat ook maar een N=2 ervaringentest, maar dat is bij jou ook.

Batterijen hebben wel last van degradatie, maar ik heb het vermoeden dat de software trager wordt en daarom meer CPU verbruikt, want de zuinigheid niet ten goede komt.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Qua accuduur haal ik met gemak nog een dag met m'n Note 2. Soms gaat ie alweer aan de laad (als ik ga slapen) en zit er nog 50% in.

Gadgets FTW!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Joostje123 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:29:
[...]

Grootste probleem is als je hem gewoon 1 keer niet het einde van de dag haalt.
Dat je hem daarna oplaad wanneer je kan.
Ik laad daardoor mijn telefoon nu 2x per dag op en daardoor gaat het nog sneller en nog sneller achteruit.
Het is beter om een li-ion batterij 2 x van 50% naar 100% te laden dan 1 keer van 0% naar 100%.
Zie http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
De accu van mijn Xperia Z, welke niet verwisselbaar is zonder het toestel uit elkaar te halen, gaat bij mij makkelijk 3 dagen mee. Als ik zuinig doe haal ik 4 dagen ook wel, gebruik ik mijn telefoon wat meer dan haal ik 2 dagen. Een weekje in het buitenland waar ik geen internet heb is ook haalbaar. Telefoon is bijna 2 jaar oud. En ja, ik gebruik mijn toestel ook gewoon, ik bel dagelijks, sms dagelijks, heb ook instant-messaging en mail. Alleen geen games en filmpjes kijk ik ook zelden, dat scheelt veel.

In NL heb ik wel altijd 3G en 4G uit staan, voor mail en pushnotificaties is 2G snel zat. Heb ik even snel internet nodig schakel ik 3G en 4G tijdelijk in. Tevens synchronisatieschema's afgestemd en met een firewall voor veel services en applicaties de internettoegang uitgeschakeld. Dit alles maakt echt enorm veel uit voor accuduur. Daarnaast nog eens alleen opladen tot 100% en niet de hele tijd weer afkoppelen. Ik zie dat soms mensen doen, 10 keer in een uur de telefoon op de lader aansluiten en weer loskoppelen. Vind je het gek dat die batterij kapot gaat...

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:13
FlyEragon schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:30:
[...]

Het is beter om een li-ion batterij 2 x van 50% naar 100% te laden dan 1 keer van 0% naar 100%.
Zie http://batteryuniversity....ing_lithium_ion_batteries
dit is het belangrijkste, veel mensen denken nog dat het beter is om altijd cycles vnan 0%-100%-0%-100% te maken. Dat is juist funest voor je accu, het is maar goed dat 0% niet echt 0% is, anders zou je accu letterlijk gelijk stuk zijn.

gewoon elke dag laden, en als dat betekend dat je in de avond nog maar 10% hebt, dan kan je beter overdag nog bijladen (of eens nadenken over je gebruik, want bij veel moderne smartphones betekend dat 4+ uur screen on time, wat toch wel rijkelijk veel is...)

Strava

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ding zit natuurlijk ook de hele dag in een warme broekzak. Net even m'n Nexus 5 uit m'n broekzak gehaald en direct na het eruithalen met een IR-thermometer gemeten: 29 graden.

Door warmte slijt een li-ion batterij ook sneller.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Inderdaad, denk dat we zo een aardig compleet lijstje hebben waarom die dingen achteruit 'kunnen' gaan.
Helaas is de accutechnologie nog niet echt vergevorderd, in vergelijking met cpu power per watt zit de accutechnologie nog ergens in het steentijdperk.

• RemcoDelft
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:49:
Ding zit natuurlijk ook de hele dag in een warme broekzak.
Dat is een keuze van de gebruiker. Ik heb nooit een telefoon in m'n broekzak.
FlyEragon schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:07:
Helaas is de accutechnologie nog niet echt vergevorderd, in vergelijking met cpu power per watt zit de accutechnologie nog ergens in het steentijdperk.
Die vergelijking is een beetje vals... Om een berekening uit te voeren heb je min of meer een ondergrens van enkele atomen. Daarvoor heb je toch minstens 1 electron nodig, en daarvoor heb je ook al snel minimaal 1 atoom nodig. M.a.w. accu's zullen altijd achterlopen bij CPU's.

• HallonRubus
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:49:
Ding zit natuurlijk ook de hele dag in een warme broekzak. Net even m'n Nexus 5 uit m'n broekzak gehaald en direct na het eruithalen met een IR-thermometer gemeten: 29 graden.

Door warmte slijt een li-ion batterij ook sneller.
Alleen bij kou is de capaciteit minder, dus zul je vaker moeten opladen, dus slijt de batterij sneller.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Eens, energie zal inderdaad altijd achterlopen op de rest, we zijn wat dat betreft volgens 1 of ander vergelijkingstabel die ik ooit op Wiki zag nog maar minimaal gevorderd. Van de 6 levels, zitten we geloof ik op 2.

Gevonden: http://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale

[ Voor 11% gewijzigd door FlyEragon op 03-02-2015 11:51 ]

• Joostje123
Prulleman schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:46:
[...]

dit is het belangrijkste, veel mensen denken nog dat het beter is om altijd cycles vnan 0%-100%-0%-100% te maken. Dat is juist funest voor je accu, het is maar goed dat 0% niet echt 0% is, anders zou je accu letterlijk gelijk stuk zijn.

gewoon elke dag laden, en als dat betekend dat je in de avond nog maar 10% hebt, dan kan je beter overdag nog bijladen (of eens nadenken over je gebruik, want bij veel moderne smartphones betekend dat 4+ uur screen on time, wat toch wel rijkelijk veel is...)
En als je batterij 100% is, lader er uit halen?
Of maakt dat niks uit?

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Inderdaad, dan lader eruit. Want je raad het al: Continu op 100% is ook niet goed voor een li-ion, want dat is zeg maar zoals je blaas helemaal vol is :P De neiging van de elektronen om van de ene naar de andere kant te springen is enorm groot, waardoor dat ook weer 'stress' geeft op de batterij.

• HallonRubus
FlyEragon schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:48:
Inderdaad, dan lader eruit. Want je raad het al: Continu op 100% is ook niet goed voor een li-ion, want dat is zeg maar zoals je blaas helemaal vol is :P De neiging van de elektronen om van de ene naar de andere kant te springen is enorm groot, waardoor dat ook weer 'stress' geeft op de batterij.
Uh nee, dat gebeurt dus niet, aan de oplader wordt je batterij vanaf 100% weer iets ontladen tot 95% ofzo en dan weer bijgeladen en repeat.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=871051

Alsnog minder goed dan gewoon van de lader halen natuurlijk, maar de oorzaak is dus anders.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Vreemd ik heb de Note 2, 3 en nu 4 de 2 heb ik afgelopen jaar weg gegeven batterij was nog goed, Note 3 heb ik ook nog en die is ook perfect in orde.

HTC One X doet het nog 'goed' (batterij duur was al niet best).

Maar ik heb nog nooit 1 batterij hoeven vervangen, maar ik ken wel mensen die hier ook last van hebben en toevallig ook een S2.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

95%-100%, maakt allemaal niet uit, komt omdat de batterij dan continu in een hoge stand van energiedichtheid zit. En dat is niet helemaal gezond, zo gaan laptop accu's vaak defect. Lees maar op Battery University. Het bijladen van die ene 5%-10% is misschien ook niet ideaal maar niet de oorzaak.

Daarom moet je batterijen ook bewaren tussen de 40% en 60% lading en niet 100% lading.

• RemcoDelft
FlyEragon schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:07:
95%-100%, maakt allemaal niet uit, komt omdat de batterij dan continu in een hoge stand van energiedichtheid zit. En dat is niet helemaal gezond, zo gaan laptop accu's vaak defect.
Dat is niet mijn ervaring met recente accu's. Ik mag toch eigenlijk hopen dat als de accuregeling "100%" zegt, het in werkelijkheid niet het maximum van de cellen is, maar een fractie minder.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 20:32
Het ligt er maar aan hoe je laadgedrag is. Ik heb in het verleden een accu vervangen van een laptop (Asus) van een vriend. Na 3 maanden was de accu helemaal op (batterij was nieuw). Bleek dus dat hij dagelijks de accu volledig ontlaadde, waardoor de levensduur van de accu drastisch omlaag ging. Gelukkig toch een nieuwe accu gekregen en hij gebruikt het nu nog steeds.
Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat het volledig ontladen van een accu niet goed is. Chip houdt immers bij hoe vaak de accu volledig is ontladen.

Ik heb een iphone 4 en ik heb hem inmiddels al 4 jaar. Geen accuproblemen gehad en ik laad mijn telefoon dagelijks op tot 100% (maar zit uiteraard een beveiliging op, hij ontlaadt zich een klein beetje als hij 100% bereikt heeft).

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 20:03
Ik haal met wifi wel een dag, met 3G is het rond middag al over.
Dat is dus 1 of neerslag keer per dag laden, ik heb mijn telefoon al sinds begin september 2013 en de accuduur is nog steeds hetzelfde gelukkig.

Echter hoe lang de accu nog zo goed blijft is de vraag, ik heb zelf een li-po en die kunnen beter tegen hetladingen hoorde ik, verder is het normaal als dat ding aan de lader gaat onder de 5%.
Pagina: 1