Keuze moederbord voor klonen van W8.1Pro-installatie

Pagina: 1
Acties:

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 00:37
Ik heb een tot in detail geconfigureerde Windows 8.1Pro installatie die ik wil klonen naar een andere, nog te kopen en bouwen PC. Alleen is het moederbord sinds kort niet meer verkrijgbaar. Ik zoek een alternatief moederbord om naar te klonen en jullie inschatting of dat zou lukken.

Ik heb al twee PC's gebouwd met het moederbord Asus H87-PLUS, S1150 en de Intel Core i5-4460. Na de eerste geïnstalleerd te hebben, kon ik Windows 8.1 PRO klonen naar de andere. Legaal: beide pc's met een eigen serialnummer van Windows. Overigens hadden beide moederborden een biosupdate nodig om de processor te kunnen draaien, wat de winkel voor mij had uitgevoerd. Hetzelfde moederbord via Ebay kopen o.i.d. is daarom lastig: ik kan zelf de bios-update niet uitvoeren omdat ik geen geschikte processor heb liggen.

Ik wil nu een derde PC bouwen waarop ik deze W8.1PRO-installatie kan klonen. Kandidaten:
* De Asus Z87-plus: zelfde generatie, maar de uitgebreidere chipset-variant.
* De Asus H97-plus: nieuwe generatie van dezelfde chipset-variant.

[ Voor 8% gewijzigd door pmeter op 02-02-2015 12:12 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:16
pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed

koop je deze kan je zelf de bios update's draaien.

en misco heeft hem nog gewoon te koop.

Verwijderd

Denk dat een andere chipset geen goede keus is.
Ook moet je kijken naar de hardware op het moederbord.
Als je gaat klonen, neem je waarschijnlijk ook alle drivers enz mee?
Dus zal je een moederbord met dezelfde chipset moeten hebben, en zo veel mogelijk dezelfde hardware.
Anders krijg je driver conflicten. Weet niet waarom je wil klonen? Maar ik zou gewoon een schone installatie doen, omdat het dus een ander moederbord is, en het wel eens heel lastig kan zijn om de drivers goed op orde te krijgen.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als je er geen probleem mee hebt om je gebruikers profiel opnieuw op te zetten, dan kunje ook gewoon sysprep gebruiken om je Windows installatie te 'genraliseren'. Met andere woorden, de Hardware Abstraction Layer (HAL) eruit slopen. Harde schijf in een nieuwe PC bouwen, booten, je HAL wordt helemaal opnieuw opgezet, je krijgt een schoon profiel, maar software etc is nog wel gewoon geïnstalleerd (mits alles op 1 HD staat).
Als je allerlei exotische trucjes in je profiel hebt zitten, dan is dit uiteraard niet aan te raden.

Ohw ja, je Windows zal na een dergelijke actie opnieuw geactiveerd moeten worden. :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)