gebruikte HD in ander systeem zetten - Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:38
Hi,

ik heb weinig tot geen verstand van Macs en zit met het volgende. Ik heb een oude Mac HD 500GB gekrgen van iemand die haar systeem heeft geupgrade met een SSD. Op deze schijf staat nog haar complete systeem e.d. Nu wil ik deze schijf gebruiken om mijn Macbook (2008) te upgraden (er zit nu 160GB in).

Hoe kan ik dit het beste doen, ook qua formatteren van de nieuwe, doch gebruikte HD (Hier staat dus al en gebruikte Mac installatie op).

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:59
Haar HDD, komt die ook uit een Macbook? Of is het een grote HDD?
Want dan gaat dat nooit passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
komt uit een Macbook Pro, dus die zou moeten passen (?)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wil je de data van de gebruikte harddisk behouden? Anders gewoon die schijf bij jou inbouwen, in recovery mode opstarten, (optioneel met disk utility formatteren) en OS X opnieuw installeren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 07:18

nexhil

BAM!

Als het formaat fysiek past. Schijf erin. Opstarten terwijl je command + R (recovery mode) ingedrukt houdt.

Met disk utility eventueel schijf herpartioneren (zodat je je nieuwe installatie uitvoert maar haard data nog kunt bewaren) of formatteren en dan nieuwe installatie erop gooien of backup terug zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door nexhil op 02-02-2015 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
exact!

ok..recovery mode...is een sort of bios neem ik aan waarin ik dus de schijf kan formatteren?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Hopjesvla79 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:26:
exact!

ok..recovery mode...is een sort of bios neem ik aan waarin ik dus de schijf kan formatteren?
Je moet het meer zien als een set tools voor als je problemen hebt of een (her)installatie wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is geen helpdesk hè :p
OS X: About OS X Recovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Right, moet lukken zo!

Ha ha klopt dat het geen helpdesk is..maar heb er echt geen verstand van (Van Macs dan ) ;-) Draai ook nog eens leopard dus als ik dan nog een keer jullie input zou mogen .. ;)?

Ik draai nu dus nog leopard (ja ja een oudje..maar heeft altijd goed genoeg gewerkt..) op een core2duo systeem met 2 gb intern. Ik heb ook van haar 4 GB geheugen gekregen. Kan ik Lion of mountainlion draaien wanneer ik het geheugen upgrade naar 4GB (als het past natuurlijk)? (de info die ik heb gevonden vind ik erg tegenstrijdig over wat wel en niet kan namelijk)

En zou ik haar bootable lion USB stick daar voor kunnen gebruiken? Of toch eerst snowleopard installeren (die dvd is nog te koop via de apple store) en dan via de appstore upgraden? (krijg je dan trouwens ook te zien of een bepaalde upgarde voor je systeem wel of niet kan?)

*update*

ok..als ik het goed begrijp van de OS X recovery site...
"If you use Internet Recovery to reinstall OS X, it installs the version of OS X that originally came with your computer."

kan ik de nieuwe schijf erin doen, dan de recovery draaien en via wifi lion opnieuw installeren op mijn systeem als verse installatie? Of is dit echt too good to be true?

[ Voor 21% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-02-2015 11:35 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Hopjesvla79 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 11:31:
Right, moet lukken zo!

*update*

ok..als ik het goed begrijp van de OS X recovery site...
"If you use Internet Recovery to reinstall OS X, it installs the version of OS X that originally came with your computer."

kan ik de nieuwe schijf erin doen, dan de recovery draaien en via wifi lion opnieuw installeren op mijn systeem als verse installatie? Of is dit echt too good to be true?
Dat kan gewoon. Maar volgens mij wel pas vanaf een systeem wat Lion of nieuwer ondersteund.

[ Voor 6% gewijzigd door nexhil op 02-02-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Ik neem aan de hardware? Dat zou als het goed is moeten lukken als ik hier kijk.

Dat zou dus wel mooi zijn, andere HD erin, recovery mode starten en lion opnieuw installeren. :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Hopjesvla79 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:33:
Ik neem aan de hardware? Dat zou als het goed is moeten lukken als ik hier kijk.

Dat zou dus wel mooi zijn, andere HD erin, recovery mode starten en lion opnieuw installeren. :)
ja. Zie nu dat je al Lion hebt, dus ik verwacht geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
nou ja hebben...op de gekregen HD staan de origine installatie en alle files nog op van de vorige eigenaar, de persoonlijke files heb ik niet nodig, maar als ikLion op deze manier kan installeren is dat zeker de snelste manier lijkt me.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Bij de recovery optie via internet gaat de computer bij Apple checken op welke versie je recht hebt.
Als je nu Mountain Lion hebt dan gaat het waarschijnlijk niet werken. Als je naar naar Lion wilt. Eerst zorgen dat je alle Firmware updates hebt, en dan handmatig een update naar lion of gelijk, als je systeem het ondersteunt Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:16
Schijf inbouwen en opstarten, het werkt meteen dan. Natuurlijk is een verse install beter.
Dit heb ik per toeval meegemaakt toen ik mijn oude SSD van mijn Macbook Pro 15 inch late 2011 bij mijn zusje haar macbook pro 13 inch mid 2012 inbouwde en het formatteren was vergeten. Alles werkte meteen zonder rare foutmeldingen oid. Natuurlijk daarna verse install gedaan, maar in jouw geval zou het in principe moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Lucky0wn schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:44:
Schijf inbouwen en opstarten, het werkt meteen dan. Natuurlijk is een verse install beter.
Dit heb ik per toeval meegemaakt toen ik mijn oude SSD van mijn Macbook Pro 15 inch late 2011 bij mijn zusje haar macbook pro 13 inch mid 2012 inbouwde en het formatteren was vergeten. Alles werkte meteen zonder rare foutmeldingen oid. Natuurlijk daarna verse install gedaan, maar in jouw geval zou het in principe moeten werken.
De hardware van het andere systeem kan (ondanks dat Apple niet veel modellen heeft) toch nog ontzettend verschillen, een schijf uit een ander type mac halen geeft vaak problemen.
Jullie 2 MacBooks verschillen op een extra GPU en screen size nauwelijks van elkaar. de Basis van de hardware is redelijk hetzelfde zeg maar.

Maar als TS nog maar een 160GB HD heeft, dan is zijn systeem denk ik van de C2D serie 2008/2009 gok ik ergens.

[ Voor 14% gewijzigd door nexhil op 02-02-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:16
nexhil schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:46:
[...]

De hardware van het andere systeem kan (ondanks dat Apple niet veel modellen heeft) toch nog ontzettend verschillen, een schijf uit een ander type mac halen geeft vaak problemen.
Jullie 2 macbook verschillen op een extra GPU en screen size nauwelijks van elkaar.
Nieuwere generatie processor, 16GB tov 4 GB RAM, GPU en toch een nieuwer model. Had nooit verwacht dat het zou werken.

Natuurlijk nooit verstandig om te doen, maar in de praktijk "werkt" het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

OS X is inderdaad niet zo gevoelig voor andere hardware.

Maar goed, ik snap niet waarom de TS niet gewoon die schijf in z'n Mac bouwt en op het aan knopje drukt. Ipv hier de hele dag er over fantaseren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
TS wil graag zeker zijn over zijn zaak ;-) Maar we gaan het zien :-)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
vanavond even een poging wagen, maar gezien wat andere dinegn die mijn tijd nodig hebben denk ik dat het en project in meerdere delen gaat worden deze week ;-)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
de schijf past, alleen de recovery kon ik niet laden. Wel de schijf geformatteerd, nu weer een nieuwe installatie doen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

vanaf USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
nee heb een snowleopard dvd, die eerst installeren en dan upgraden naar Mavericks..tenminste..dat is het plan ;-)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie hier een aantal dingen voorbij komen waar ik opmerkingen over heb, ook van TS:

* Snow Leopard heeft géén Recovery mode.
* Een harde schijf uit een andere Mac werkt in ieder andere Mac (als het fysiek past). Het systeem is overal hetzelfde en de drivers zitten er in. Alleen de installatie-DVD's van "vroeger" hadden verschillen ingebouwd.
* Als je 4GB in dit model propt, welke ook nog 8GB aan kan wat verder niet gedocumenteerd is door Apple, kun je zelfs vlekkeloos Yosemite draaien. Hier eenzelfde MacBook, 2,4GHz model 8GB RAM en een SSD er in.

Het fijne bij dit model is dat je met een kleine torx en een kleine kruiskop de harde schijf er uit kunt halen en een andere kunt plaatsen. De onderkant heeft nog een klepje die je met een hendeltje los kunt maken. Tijdens het wisselen van de schijf bij voorkeur ook de batterij er even uit halen, je weet maar nooit wat spanningen en stromen kunnen veroorzaken.

Eventueel kun je de DVD-speler er nog een keer uit halen en daar ook een schijf in drukken voor meer opslag (en dan een SSD om van op te starten).

Eenmaal Snow Leopard weer geïnstalleerd zul je daarvan alle updates moeten ophalen totdat je 10.6.8 hebt, daar zit de App Store ingebouwd. Wanneer je die hebt kun je meteen van 10.6.8 naar 10.10.2 gaan, in de App Store uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
the story continues...

ok..de nieuwe HD erin gezet, en idd het systeem start door naar de installatie van de vorige gebruiker, dat werkt dus. Maar aan het usera ccount van iemand anders had ik niets dus de schijf geformatteerd met disk utility welke op de Snow Leopard DVD staat welke ik heb. So far so good...daarna begint het gedoe..

wat ik ook probeer, ik krijg SL niet geïnstalleerd. De installatie stopt de hele tijd ergens tussen de 28 en 70 %.

Na wat pogingen de hele dvd maar gekopieerd naar een USB stick, maar ook dat geeft geen resultaat. Tijdens installatie krijg ik een scherm te zien met dt ik de Mac
C opnieuw moet opstarten, maar na reboot begint hij opnieuw om uiteindelijk te melden dat de installatie niet voldaan kan worden...

Dan de schijf maar eens goed laten checken. Aam een Windows systeem gehangen, geformatteerd en laten checken met Seatool -> geen enkele fout te vinden. Ook checken in de Mac met Disk Utility geeft geen enkele fout..

Wanneer ik nu de oude schijf erin zet, start het systeem meteen door alsof er niets aan de hand is.

Afgelopen vrijdag maar naar I-Centre gegaan, daar zouden ze het ook gaan proberen maar daar krijgen ze dezelfde resultaten..

Je begint nu dus aan de schijf te twijfelen, dus hebben ze het ook maar eens met een nieuwe schijf geprobeerd..idem..op de een of andere manier lukt het hun daar ook niet om er iets op te installeren..

De enige optie die ze geven is "het zal wel de HDD kabel zijn maar daarvoor moeten we hem opsturen

Dat dus (nog) niet gedaan. Eenmaal thuis gekomen werkt het systeem weer als een zonnetje met zijn oude schijf...

Wie heeft er een idee? Ik zou zeggen dat wanneer het de HDD kabel is, dit ook de oude HDD moet beïnvloeden, maar daar merk ik tot nu nog niets van.

Wat kan het dan wel zijn?

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1