3 pins fans pwm gestuurd maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Is het mogelijk om mijn 3 pins fans , pwm /temperatuur gestuurd te maken ?

google wil niet echt meehelpen :p

[ Voor 6% gewijzigd door JayJay op 02-02-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb mijn casefans (3 pin) aangesloten op de 4pin connectors van mijn mobo, ze draaien bij mij wel gewoon gevarieerd toerental. Of dat het op temperatuur gaat weet ik niet.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
nee dan is die voltage gereguleerd , ik wil juist naar temperatuur gereguleerd overstappen en liefst met mijn huidige fans , gezien deze duur waren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:18
Je haalt denk ik twee dingen door elkaar pwm is niet hetzelfde als temperatuur gestuurd.
Pwm is net als voltage gewoon de technische manier van aansturen. Of de aansturing op basis van temperatuur gaat en hoe je dit instelt is afhankelijk van je moederbord. En dit kan met zowel voltage als pwm.

Zo hebben asus borden bijvoorbeeld fanexpert wat handig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

Het kan maar het is meer gedoe dan dat het waard is.
Je moet dan namelijk een printje tussen je fan en je moederbord header zetten.

Je kan je fans wel temperatuur gereguleerd maken zonder PWM, met PWM kan je toerental alleen lager dan bij 'voltage gestuurd'.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
ja daar was ik al bang voor :( dan kan hier slotje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je kan een thermische weerstand tussen zetten, maar hoe hoog is afhankelijk van de fan.
En voordat je tijd en geld hierin gaat stoppen ben je goedkoper uit met een echte PWM fan.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Dat is een zwaar omslachtige en onpraktische manier die zeer waarschijnlijk niet eens werkt ;)
En zoals eerder vermeld: Het is gewoon mogelijk met een stukje software, de PWM functie op een ventilator is puur zodat de ventilator langzamer kan draaien. Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Fordox schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:05:
Dat is een zwaar omslachtige en onpraktische manier die zeer waarschijnlijk niet eens werkt ;)
En zoals eerder vermeld: Het is gewoon mogelijk met een stukje software, de PWM functie op een ventilator is puur zodat de ventilator langzamer kan draaien. Thats it.
Je kunt een ventilator langzamer laten draaien door PWM en voltage maar dat zijn dus wel totaal verschillende technieken. PWM aansluitingen op voltage reguleren is alleen mogelijk (via software) als het moederbord het ondersteund. Goedkopere bordjes kunnen dit vaak niet en dan is PWM fans kopen de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ja de technieken zijn totaal anders, maar het enige voordeel dat PWM heeft t.o.v. voltage gestuurd, is dat je met PWM de fan zelf langzamer kan laten draaien (niet alleen regelbaar, het minimum ligt gewoon lager).
Bijvoorbeeld: een 3 pins fan gaat van 800 tot 1800 rpm, een 4 pins fan gaat vaan 400 tot 1800 rpm.
Scheelt alleen in geluidsproductie zonder belasting.

En elk bord met een PWM aansluiting voor hun fans is uitgebreid genoeg om met software de fanspeed aan te passen, zelfs voor 3 pins ventilatoren. Dit is niet meer het pentium 4 tijdperk he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
en pwm dus ook dusdanig software (bios)gestuurd kan worden op temperatuur ? met 3 pins is dit niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Installeer eens een paar utility's van je moederbord, dat zijn vaak de software programma's waarin je temperatuur kan uitlezen en fansnelheid mee kan aanpassen. Dit doe je niet in de BIOS namelijk.
Als je geen utility's hebt voor je moederbord, kun je altijd het (waardeloze) programma speedfan gebruiken om te kijken of het uberhaupt regelbaar is.

Over welk moederbord gaat het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
JayJay schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:00:
en pwm dus ook dusdanig software (bios)gestuurd kan worden op temperatuur ? met 3 pins is dit niet mogelijk
Het is wel mogelijk met 3-pin, maar afhankelijk van je moederbord. Zoals eerder gesteld is PWM enkel de manier van aanturen. De fan krijgt bij PWM altijd 12 volt, het vierde draadje geeft een soort kloksnelheid door waardoor de fan weet hoe hard hij moet draaien. Bij voltage gereguleerd zal het moederbord het voltage gewoon lager zetten om een lagere fan snelheid te krijgen. Hoe hard het moederbord besluit de fans te laten draaien kan je instellen. Dit kan afhankelijk van temperatuur, maar kan ook een vaste snelheid zijn.

Ofwel wanneer je 3pin fans gebruikt op 4pin aansluitingen zal je je moederbord dus moeten laten weten dat er geen PWM fan aan hangt. Dan zal het moederbord het voltage gaan moduleren ipv de eerder genoemde 'kloksnelheid' afhankelijk van, jawel temperatuur (of hoe je het dan ook instelt).

Meestal zal je ergens in de bios de optie PWM / Voltage vinden. Als deze op PWM staat bij het gebruik van 3pins (Voltage) fans zal de fan altijd op 100% draaien omdat bij PWM de fan altijd 12V krijgt.

Helaas hebben niet alle moederborden de mogelijkheid te kiezen tussen PWM of Voltage waardoor je dus aan het een of ander gebonden bent. Ofwel zoek ff in de handleiding op of deze optie er in zit, vervolgens kan je softwarematig je fans instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
analogworm schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:09:
[...]

Het is wel mogelijk met 3-pin, maar afhankelijk van je moederbord. Zoals eerder gesteld is PWM enkel de manier van aanturen. De fan krijgt bij PWM altijd 12 volt, het vierde draadje geeft een soort kloksnelheid door waardoor de fan weet hoe hard hij moet draaien. Bij voltage gereguleerd zal het moederbord het voltage gewoon lager zetten om een lagere fan snelheid te krijgen. Hoe hard het moederbord besluit de fans te laten draaien kan je instellen. Dit kan afhankelijk van temperatuur, maar kan ook een vaste snelheid zijn.

Ofwel wanneer je 3pin fans gebruikt op 4pin aansluitingen zal je je moederbord dus moeten laten weten dat er geen PWM fan aan hangt. Dan zal het moederbord het voltage gaan moduleren ipv de eerder genoemde 'kloksnelheid' afhankelijk van, jawel temperatuur (of hoe je het dan ook instelt).

Meestal zal je ergens in de bios de optie PWM / Voltage vinden. Als deze op PWM staat bij het gebruik van 3pins (Voltage) fans zal de fan altijd op 100% draaien omdat bij PWM de fan altijd 12V krijgt.

Helaas hebben niet alle moederborden de mogelijkheid te kiezen tussen PWM of Voltage waardoor je dus aan het een of ander gebonden bent. Ofwel zoek ff in de handleiding op of deze optie er in zit, vervolgens kan je softwarematig je fans instellen.
En dat is dus precies wat ik wel wil , temperatuur gestuurd , ik wil zelf geen omkijken naar hebben , ik wil dat mijn pc zelf beslist ''goh het is warm'' laat ik de fans harder laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Dat valt ook met temperatuur te regelen met 3 pins fans door middel van software.
Als mensen nou eens luisteren :')

Installeer gewoon de softwaremeuk van je moederbord op je pc en ga spelen, er zijn ook zat handleidingen te vinden op internet.
Gebruik anders speedfan indien er geen adequate software is van je moederbord zelf.

En wederom:
Over welk moederbord gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Asus rampage 2 gene en stap waarschijnlijk over naar evga sr2 of rampage iv extreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Tip 1: lees de instructie handleiding van je moederbord! 125% zeker dat dit bord ook op basis van Voltage de snelheid van de fans kan reguleren.
Tip 2: installeer fanexpert.. et voila!
Tip 3: Lees voortaan de posts van anderen goed door want dit is allemaal al gezegd... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
http://www.manualslib.com...reme.html?page=148#manual

dus als ik deze op intelligent zet en al mijn fans op die header aansluit worden mijn 3 pins fans temp gestuurd ?

met deze gepowerde splitter ? http://www.highflow.nl/fa...m-fan-hub-ph-pwhub01.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
JayJay.. Je realiseert je wel dat je 3 pin fans gewoon op 4pin aansluitingen kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Uiteraard maar heb dusdanig veel fans dat kan mijn mobotje niet handelen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoeveel fans heb je dan wel niet. Het bord heeft er 5 fanheaders opzitten, als je niet te lompe fans hebt kun je er 3 per fanheader opprikken, dan kom je uit op zo'n 15 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Lompe fans zijn het sowieso niet , nb pk3 fans 6x ,2x gentle typhoon en 2x R4 totaal dus 10 fans en het zijn geen watjes dus ze vragen nogal wat stroom, daarom wil ik het risico van doorgebrande fan headers niet lopen. Overigens heb ik nu een fancontroller ertussen zitten maar ben het monitoren van mijn temperatuur vs geluid een beetje zat (pc staat in de woonkamer) oftewel Temperatuur gestuurs zou ideaal zijn. is mijn pwm controller oplossing niet correct dan ?

[ Voor 6% gewijzigd door JayJay op 05-02-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Goed, dus eigenlijk is je vraag als volgt:
Situatie: 10 fans, 5 via mobo gestuurd, 5 via fancontroller gestuurd. Geen van allen PWM.
Die via fancontroller worden op het moment handmatig ingesteld, deze zou je óók temperatuur gestuurd willen hebben. Klopt dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
analogworm schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:57:
Goed, dus eigenlijk is je vraag als volgt:
Situatie: 10 fans, 5 via mobo gestuurd, 5 via fancontroller gestuurd. Geen van allen PWM.
Die via fancontroller worden op het moment handmatig ingesteld, deze zou je óók temperatuur gestuurd willen hebben. Klopt dat zo?
dat klopt inderdaad eigenlijk moet alles pwm worden . alles gaat nu via een fancontroller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:38

Thomg

Aww yiss

Ik zie niet in hoe een ontzettend simpel transistorcircuit je problemen niet oplost.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 24-02-2015 11:24 ]

Pagina: 1