Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-07-2024
Eerst even wat info over de opstelling in mijn huis.

In de meterkast:
- Ziggo Ubee Modem/Router
- Sitecom X6 N900 router (ingezet als AP)

In de woonkamer:
- TV Sony Bravia KDL40W2000 (geen smart TV) 2x HDMI met daaraan
- Humax 5200C Decoder/HD, hierop komt ook de coax binnen.
- Playstation 3 (tevens verbonden met WIFI)
- 2x laptop, 1 Ipad, 1 Samsung Galaxy Tab 4.

We kijken graag films en series. Dat doen we op een heel oubollige manier.
Ik download de films/series op een laptop, vandaar zet ik ze op USB-stick.
De USB stick gaat in de PS3. Vanaf de PS3 speel ik ze dan af. Veel gedoe met bestandsformaten, ondertiteling, en het fenomeen Cinavia dat na een half uur soms het geluid uit zet. Dat kan tegenwoordig anders.

Wat ik graag zou willen:
- Een centrale plek waar ik mijn videobestanden kan opslaan en van waaruit ik kan streamen/uitzenden naar mijn TV. Natuurlijk met behoud van beeldkwaliteit.
- Gebruik makend van HDMI. Mijn TV heeft geen WIFI functie.
- Ik zal waarschijnlijk een HDMI splitter nodig hebben, want de 2 HDMI aansluitingen in de TV zitten nu vol.

Wat adviseren jullie qua setup, welk apparaat sluit het beste aan bij mijn behoefte?
Qua kosten: uiteraard liefst zo goedkoop mogelijk.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

Cyphax

Moderator LNX
Zou een NAS voor de opslag icm je PS3 voor het afspelen (via DLNA) wat zijn voor je? Of heb je geen behoefte aan de opslag?

Heeft je laptop geen HDMI of Displayport eventueel? Dan kan je de laptop gewoon gebruiken voor het afspelen. Of je steekt een Chromecast in je TV en je streamt het van de laptop (of je tablet) daar weer naartoe.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
Afspelen via de PS3 wil ik liever niet meer. Te veel beperkingen.

Ik geloof dat een laptop aansluiten op de TV (via HDMI) geen volledige resolutie geeft.
Zie dit linkje: http://computertotaal.nl/...d-tv-kdl-40w2000-van-sony
Zou ik nog wel kunnen testen.

Ik heb nog geen NAS, maar dit is ivm andere toepassingen wel prettig. o.a. het backuppen van digitale foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

Cyphax

Moderator LNX
Ivo1976 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:10:
Afspelen via de PS3 wil ik liever niet meer. Te veel beperkingen.
Okee, je kunt ook overwegen een mediaspeler te kopen die dat ook kan. Bijvoorbeeld zo'n Western Digital TV.
Ik geloof dat een laptop aansluiten op de TV (via HDMI) geen volledige resolutie geeft.
Zie dit linkje: http://computertotaal.nl/...d-tv-kdl-40w2000-van-sony
Zou ik nog wel kunnen testen.
Test dat eerst maar even dan, want dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. :)
Ik heb nog geen NAS, maar dit is ivm andere toepassingen wel prettig. o.a. het backuppen van digitale foto's.
Een beetje NAS kan ook wel als mediaspeler via DLNA dienen maar je moet iets met je TV verbinden. Dat kan dus een mediaspeler zijn (of je PS3 maar dat heeft niet je voorkeur), of een Chromecast die zelf niets afspeelt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:59
In de meterkast:
- Ziggo Ubee Modem/Router
- Sitecom X6 N900 router (ingezet als AP)
Waarom zet je het Ubee kreng niet in bridge modus en laat je de Sitecom routeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
Stel, ik stuur mijn bestanden van mijn laptop via WIFI naar mijn NAS/Mediaspeler, die via HDMI aan de TV is verbonden.

Bestaat zoiets en welke apparaten zijn dan het meest geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Een NAS is niet echt geschikt om op je TV aan te sluiten, tenzij je voor een zelfbouw optie gaat.

Een mediaspeler kan natuurlijk prima, maar je laptop als centraal opslag medium is iets minder ideaal.

Voorkeur zou uit gaan naar een NAS + mediaspeler. Download op je NAS speel het af op je mediaspeler, of eventueel in bed op je laptop ;). Beste optie, maar ook de duurste denk ik.

Andere optie is een chromecast zoals al genoemd, erg goedkoop
Ivo1976 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:48:
Stel, ik stuur mijn bestanden van mijn laptop via WIFI naar mijn NAS/Mediaspeler, die via HDMI aan de TV is verbonden.

Bestaat zoiets en welke apparaten zijn dan het meest geschikt?
Dit kan, je kan je films downloaden op je laptop en die dan afspelen via een chromecast of andere mediaspeler (niet NAS, een NAS kan je doorgaans niet op je TV aansluiten).
Hiervoor zijn heel veel apparaten geschikt, al is echter je laptop hier het minst voor geschikt. Die moet dan alsnog aan staan zodat je verbinding kan en over het algemeen stream je liever over een kabel dan over WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In mijn ogen kun je opslag en afspeelmedium het beste gescheiden houden. Een NAS dus voor de opslag en een mediaspeler die je met HDMI aan je tv hangt en met een ethernetkabel aan je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
En als ik nu zoiets neem:
http://www.kieskeurig.nl/...ng-gt-b9150/specificaties

Een mediaspeler met WIFI en harde schijf van 1000Gb. Weet niet of de opslag via USB nog uit te breiden is.

Ik kan gewoon downloaden met mijn laptop, de bestanden via WIFI overzetten naar de mediaspeler en deze afspelen.

Zit er een addertje onder het gras? Of is dit onnodig duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Ivo1976 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:13:
En als ik nu zoiets neem:
http://www.kieskeurig.nl/...ng-gt-b9150/specificaties

Een mediaspeler met WIFI en harde schijf van 1000Gb. Weet niet of de opslag via USB nog uit te breiden is.

Ik kan gewoon downloaden met mijn laptop, de bestanden via WIFI overzetten naar de mediaspeler en deze afspelen.

Zit er een addertje onder het gras? Of is dit onnodig duur?
Het zou waarschijnlijk wel werken, maar ik vraag me af of dit echt is wat je zoekt.
Je geeft aan in de openingspost dat je het zat bent om telkens te downloaden -> usb -> ps3.
Nu download je -> wifi -> mediacenter. Via WiFi bestanden overzetten gaat nou niet echt snel dus waarschijnlijk zit je binnenkort weer met een usb bestanden om je mediacenter te kopieren.

Al met al omslachtig. Je wilt eigenlijk dat je rechtstreeks kan downloaden op die mediaspeler, OF bij voorkeur een apparte NAS koopt met een mediacenter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Dat lijkt mij persoonlijk een product waar je het beste met een grote boog omheen kan lopen.

Beste optie is zoals gezegd een NAS en een mediaspeler kopen. Is misschien wel wat prijziger.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar een mediaspeler met ingebouwde harde schijf. Is wat goedkoper maar kan ook alles wat je wil: downloaden, opslaan en afspelen. Een optie is dan bijvoorbeeld een Mede8er MED800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
Helder. Dus liever een NAS met mediaplayer functie dan een mediaplayer met harddisk.

Welk apparaat kan je me aanbevelen? Dan krijg ik er een beetje beeld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ivo1976 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:24:
Dus liever een NAS met mediaplayer functie dan een mediaplayer met harddisk.
Nee, liever een NAS en een mediaspeler; 2 apparaten dus. En die elk laten doen waar ze goed in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
Mooi. Zet ik die NAS dan in de meterkast, naast mijn AP? En de mediaspeler bij de TV?

Welke NAS en mediaspeler kan je aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ivo1976 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:30:
Mooi. Zet ik die NAS dan in de meterkast, naast mijn AP? En de mediaspeler bij de TV?
Dat zou kunnen maar streamen over wifi van NAS naar mediaspeler is doorgaans geen wenselijke situatie. Als je dit bedraad zou kunnen realiseren zou ik zeggen ja. Zo niet, zorg dan dat NAS en mediaspeler wel zo geplaatst worden zodat je ze bedraad met elkaar kan aansluiten. Het spul kun je eventueel met een bridge draadloos in je netwerk bereikbaar maken. (zo heb ik het zelf opgelost)
Welke NAS en mediaspeler kan je aanbevelen?
Qua NAS heb ik goede ervaringen met Synology. Ze zijn voor elk denkbaar gebruik en budget te krijgen, met iets als een DS115j zou je al prima vooruit kunnen. Mediaspelers zijn er ook talloze. Zelf gebruik ik een Intel NUC maar dat is eigenlijk geen mediaspeler maar een HTPC. Een betaalbare mediaspeler van WD wordt volgens mij wel veel gebruikt. Maar kijk ook eens naar Mede8er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
Bedankt DvdV. Dit lijkt me een prima apparaat voor wat ik wil.

http://www.mede8er.eu/nl/index.php?d=400x2s

En dan de uitvoering met WIFI voor Youtube e.d. en zodat ik niet met meterslange netwerkkabels hoef te sleuren. Als ik hier dan via USB een harddisk aan hang, kan ik via de laptop/WIFI verbinding de films op die externe HD zetten? Dit hoeft niet supersnel te gaan, mag best een paar minuutjes duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-07 06:28
Ivo1976 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:38:
Bedankt DvdV. Dit lijkt me een prima apparaat voor wat ik wil.

http://www.mede8er.eu/nl/index.php?d=400x2s

En dan de uitvoering met WIFI voor Youtube e.d. en zodat ik niet met meterslange netwerkkabels hoef te sleuren. Als ik hier dan via USB een harddisk aan hang, kan ik via de laptop/WIFI verbinding de films op die externe HD zetten? Dit hoeft niet supersnel te gaan, mag best een paar minuutjes duren.
Dat kan inderdaad. Je zou de mede8er moeten kunnen vinden binnen je netwerk. Als je het toch via USB gaat doen is het net zo makkelijk om die schijf even aan je laptop te hangen. Dan kun je waarschijnlijk sneller kopiëren dan via je wifi.

Begrijp ik het nu goed dat de NAS weer overboord gegooid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:13
Even een (compleet) ander idee. Ik gebruik thuis zelf DLNA over een bedraad netwerk.

je zou Universal Media Server op je laptop kunnen zetten (http://www.universalmediaserver.com/) dan kun je vanaf je laptop direct naar je PS3 streamen.

Voordeel: geen kosten, direct vanaf de laptop streamen, geen kopieren en gekloot met bestandsformaten. UMS decode zelf de bestanden naar het juiste formaat. Kwaliteit is daarbij instelbaar.

Nadeel: je maakt gebruik van Wi-Fi, geen idee of dit werkbaar is met streamen.

[ Voor 15% gewijzigd door tritimee op 03-02-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
@Flans
Een NAS kan altijd nog. Ik wil de kosten kunnen spreiden.
Dus voor nu een mediaspeler die de meest gangbare formaten kan afspelen, waar ik een externe HD aan kan hangen (via USB) en later eventueel een NAS.

Wel met wifi, zodat ik youtube en andere diensten zoals netflix kan gebruiken.

Ik hoef niet het duurste van het duurste, maar wel iets waarmee ik de komende 3 jaar weer mee bij de tijd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan eens kijken naar de mogelijkheden van Plex. Daarmee kun je streamen naar zo'n beetje elk apparaat.

Ik zou dan een NAS en een Chromekast kopen. De Chromecast gaat de TV in en vervolgens kun je middels je tablets en smartphones de stream 'casten' naar je Chromecast, die de stream in zijn geheel overpakt.

Op de NAS installeer je Plex, maar ook op je smartphones en tablets vervolgens kun je vanuit de app de stream casten naar je Chromecast. Uiteraard werken andere streams ook, die op die wijze middels casting naar de Chromecast kunnen worden verzonden.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 03-02-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
CptChaos schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 13:18:
Je kan eens kijken naar de mogelijkheden van Plex. Daarmee kun je streamen naar zo'n beetje elk apparaat.

Ik zou dan een NAS en een Chromekast kopen. De Chromecast gaat de TV in en vervolgens kun je middels je tablets en smartphones de stream 'casten' naar je Chromecast, die de stream in zijn geheel overpakt.

Op de NAS installeer je Plex, maar ook op je smartphones en tablets vervolgens kun je vanuit de app de stream casten naar je Chromecast. Uiteraard werken andere streams ook, die op die wijze middels casting naar de Chromecast kunnen worden verzonden.
Je moet dan wel een sterke NAS hebben aan gezien die on the fly moet transcoden. Wel een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

EJPostema schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:49:
Je moet dan wel een sterke NAS hebben aan gezien die on the fly moet transcoden. Wel een goede optie
Plex hoeft niet per se op de NAS te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
CptChaos schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:10:
[...]
Plex hoeft niet per se op de NAS te staan. :)
Maar de server wel lijkt mij? Anders kan je net zo goed geen NAS nemen... En die server doet het transcoden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:24
EJPostema schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:19:
[...]

Maar de server wel lijkt mij? Anders kan je net zo goed geen NAS nemen... En die server doet het transcoden
Een NAS is primair bedoeld voor centrale data opslag voor het netwerk. Plex server hoeft niet per se op een NAS geïnstalleerd te worden. 't Kan ook gewoon op een andere pc/server of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
Bedankt voor alle reacties maar het wordt wel erg technisch zo.
Ik merk ook dat er nogal wat uiteenlopende mogelijkheden met verschillende invalshoeken zijn.

Ik vind een goede beeld en geluidskwaliteit belangrijk. Ik woon in een rijtjeshuis met nogal wat WIFI-netwerken om mij heen, ik voorzie problemen met het streamen met bijvoorbeeld een Chromecast. Mijn WIFI-netwerk is ook niet megasnel. Surfen e.d. gaat prima, downloaden ook (ik ben een geduldig mens) maar Full HD streamen wordt waarschijnlijk lastig.

Mijn huidige PS3 voldoet niet meer als mediaplayer (kan geen MKV, gedoe met Cinavia, kan geen externe HD aan, streamen lastig (zie hierboven)). Dus daarom eerst een goede mediaplayer waar een HD aan kan. Liefst met Wifi zodat ik wel youtube en misschien andere streamdiensten aan kan.
Maar het zwaartepunt ligt op het makkelijk kunnen afspelen van gedownloade films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Full HD streamen met Netflix is 3 megabit/sec en dat heeft Plex ook ongeveer. Als je dus Netflix kan draaien momenteel, dan kan een Chromecast dat ook. Als je veel wifi netwerken om je heen hebt, kun je ook een boel snelheid winnen door net even andere instellingen te gebruiken in de wifi dan de buren die bijvoorbeeld hebben, dan kan zelfs een 54G verbinding op zich 1080p streamen (op een stream van 3 megabit/sec).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
Ik zat zelf een beetje met ongeveer hetzelfde probleem:

- LG 47LB630V smart tv (slechte ondersteuning voor MKV/mp4/avi bestanden
- Wil niet continue mijn laptop via hdmi vebinden

oplossing:

- Plex installeren op de laptop en alle films/muziek/foto's even toewijzen
- Chromecast aansluiten op tv
- Plex installeren op telefoon en tablet
- vanaf de telefoon selecteer je welke film je wilt, deze wordt dan vanaf de laptop naar de tv gestreamd.

Dit gaat allemaal draadloos en werkt tot op heden perfect.

investering: €35,00 voor de chromecast ;)

Nu moet ik wel zeggen dat een NAS voor data opslag + een echte mediaspeler zoals een WD TV live en med8er natuurlijk net iets mooier is (heeft mijn vader ook en dit werkt top!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo1976
Precies.
Kom ik uit op de WD: pricewatch: WD TV Personal Edition
Of de iets duurdere Mede8ter: pricewatch: Mede8er MED400X2S/WP 256MB

Lijken me beide prima apparaten voor wat ik nu wil. USB-HD er aan en daarna doorsparen voor een degelijke NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-07 16:06
Je tv beschikt niet over een lan of wlan aansluiting dan zijn er grof gezegd de volgende mogelijkheden.

Alleen een mediaspeler
Als je de huidige apparatuur wenst te behouden dan is een mediaspeler de enige goedkopere optie. Het nadeel hiervan is dat deze in de buurt van een tv moet staan omdat deze via HDMI-verbonden wordt. En kan gekoppeld worden aan je router (LAN) zodat je vanaf de downloadmachine via het thuisnetwerk kunt kopiëren of streamen naar de mediaspeler (in het geval van streamen moeten beide apparaten ingeschakeld zijn).

Alles in een oplossing: NAS met HDMI aansluiting
Je zou eventueel ook een NAS met HDMI aansluiting kunnen nemen maar ook deze staat dan vlak naast de tv. Maar deze zijn nog relatief schaars en best prijzig. En misschien te luidruchtig voor een woon- of slaapkamer.

NAS en mediaspeler
Een gewone NAS (zonder HDMI aansluiting) en mediaspeler. Dan lopen de kosten behoorlijk op maar biedt de meeste flexibiliteit.

Alternatief: tv vervangen + aanschaf NAS
Hoewel het niet je bedoeling is of zal zijn zou je kunnen overwegen om je tv te vervangen voor een model met ingebouwde mediaserver en CI+-slot. Dan kan de Humax decoder naar de slaapkamer of helemaal de deur uit.

Een NAS (zonder HDMI-aansluiting) zou nl. een optie zijn als de tv over een ingebouwde mediaspeler en -server beschikt. Streamen werkt dan probleemloos. Transcoderen is helemaal niet nodig om films in SD, HD of FHD af te spelen op een tv.
Maar de huidige apparatuur (tv heeft geen mediaspeler) laat dit niet zonder meer toe of maakt dit behoorlijk ingewikkeld.

Zelf heb ik jaren gebruik gemaakt van de combinatie NAS + tv met ingebouwde mediaspeler en speelt alle ondersteunde formaten en containers en interne en externe ondertiteling probleemloos af.
Een eenvoudige NAS als een ZyXEL 325v2 kan dit probleemloos met Twonky Server (out-of-the-box aanwezig) en ook Plex kan worden geïnstalleerd. Verder kun je hierop SABnzbd of NZBGet (out-of-the-box geïnstalleerd) en Transmission (idem; geïnstalleerd) installeren voor het downloaden. Het downloaden kun je automatiseren met CouchPotatoServer en Sick Beard. Te gelijkertijd steamen en downloaden of uitpakken gaat probleemloos. Daarmee zijn belangrijkste wensen ruimschoots vervuld.
N.B. Een ZyXEL NAS is niet zo gebruikersvriendelijk als een Synology of QNAP NAS en vereist enige kennis van Linux commant prompt maar biedt wel bang for buck. Installatiehandleiding zijn op internet te vinden dus moeilijk te realiseren is het niet maar vereist enig gepruts i.v.m. Synology of QNAP.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Kan je niet gewoon je laptop aansluiten op je pc, en dan bijvoorbeeld XBMC op je laptop zetten? Lijkt mij in ieder geval het goedkoopst en eenvoudigst. (Mits je grafische kaart van je laptop dat aankan uiteraard)

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-07 06:28
Ivo1976 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:25:
Precies.
Kom ik uit op de WD: pricewatch: WD TV Personal Edition
Of de iets duurdere Mede8ter: pricewatch: Mede8er MED400X2S/WP 256MB

Lijken me beide prima apparaten voor wat ik nu wil. USB-HD er aan en daarna doorsparen voor een degelijke NAS.
Beide zullen inderdaad doen wat je wilt!
Pagina: 1