Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van windows server naar NAS (klein bedrijf)

Pagina: 1
Acties:

• Hacula
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11 22:08
Hallo tweakers,

Ik ben best handig met computers, maar geen netwerkguru, vandaar dat ik me tot jullie wend.
De windows server bij het bedrijf waar ik werkzaam ben is aan het overlijden/aan vervanging toe.
Het is een autobedrijf waarbij amper gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden van windows server.
Er draait een exchange server op, en alle vaste computers zijn verbonden met het domein waarop ingelogd wordt.
De profiel waarmee op een computer ingelogd word is altijd dezelfde, gezien elk profiel wordt gebruikt voor een specifiek doel. Hierdoor zou het mogelijk zijn om overal een lokaal profiel op te zetten waarbij de documenten op de server (of NAS) in plaats van dit via het domein op de windows server te regelen.

Het enige wat ik tot nu toe ben tegengekomen dat centraal toegankelijk moet zijn, zijn de exchange server, en de database van de garagesoftware die op iedere computer gebruikt wordt.
Verder zou het handig zijn om een centrale map te hebben waar alle foto's opgeslagen worden van projecten waar aan gewerkt werd/wordt.

Verder zouden we graag thuiswerken mogelijk willen maken, dus zou het bovenstaande ook via internet toegankelijk moeten worden.

De exchange server draait sinds 2004 welgeteld 4 emailadressen. Hoe dit verkeer geregeld wordt moet ik nog achterkomen.

De huidige 'systeembeheerder' is eigenlijk een hobbybob die voor ingewikkelde zaken als exchange servers externe mensen in moet huren om er naar te kijken. Ik wil proberen hem zo min mogelijk te raadplegen gezien we om diverse redenen willen proberen geen gebruik meer te maken van zijn diensten.

Een schets van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/2jb5czt.jpg
Nu loopt al het internetverkeer eerst via de server, waarom hiervoor gekozen is kan niemand mij vertellen.

De situatie die ik voor ogen had
Afbeeldingslocatie: http://oi60.tinypic.com/n39isp.jpg

Een NAS waarop automatisch backups worden gemaakt van iedere pc/laptop, database van de garagesoftware en een gedeelde map met foto's.
We hebben tevens een pand aan de overkant van de straat waar onder de grond een UTP kabel loopt waardoor ik daar een veilige backup zou kunnen opslaan.

Wat het grootste probleem vormt is de exchange server. We zijn niet getrouwd met exchange en de mogelijkheden daarvan, als we de huidige emaildatabase maar kunnen blijven gebruiken icm outlook zonder hiervoor maandelijks tientallen euro's aan te moeten uitgeven.
Database toegankelijk maken via internet lijkt me iets wat rechtstreeks vanuit de NAS geregeld kan worden?

Iemand adviseerde me te gaan werken met Google Drive, leuk voor de foto's, minder handig voor de database van de garagesoftware lijkt me.
Office 365 wordt ook hier en daar geroepen.

Graag jullie advies, ik heb simpelweg geen kaas gegeten van exchange.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Voor de mail oplossing kan je overschakelen op een externe dienst, zodat bij een storing in het bedrijf, er nog steeds e-mail is (ook voor externen om naar de sturen). Tenzij dit totaal niet cruciaal is? Exchange postbussen zijn in verschillende formaten te exporteren, dus zou geen groot struikelblok mogen zijn. Een databank zou ik niet rechtstreeks naar buiten presenteren, maar meer een VPN-achtig iets ervoor plakken. Kwestie dat het een beetje veilig blijft. Welke databank is het juist? Weinig kant-en-klare NAS'en die MS SQL draaien, bijvoorbeeld.

Yes, but no.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Ik denk dat je het eerste een eerlijk kostenplaatje moet voorleggen aan de klant, Google Apps for Business of Office 365 kost inderdaad een x bedrag per maand, maar Exchange is ook niet gratis. Stel dat de huidige situatie vervangen (675 + 4x80) €995,- kost en Google Apps for Business €32 per maand (voor 4 gebruikers) dan kan je dus dik 2 1/2 jaar Gapps draaien voordat die kosten hoger zijn dan de prijs van een Exchange licentie plus cals.

Daarnaast is het inderdaad de vraag wat voor database er draait. Als het MySQL is zou je dat op een NAS kunnen draaien, maar zo'n apparaat is meestal nogal beperkt qua CPU dus zelfs met 4 gebruikers kan er een merkbaar performanceverschil zijn.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:08

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Als er autoline gebruikt wordt kan je stoppen met zoeken dat moet op een windows server draaien... (dan is het MSSQL)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou inderdaad eerst even zoeken naar de eisen voor de garage software of je moet daar ook vanaf willen. Voor 4 users een eigen Exchange server draaien moet je denk ik niet willen zou dat deel outsourcen naar de domeinprovider en met een imap client gaan werken. Graag dus meer info

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Die router(wifi) is dat echt een router? Deelt die IP adressen uit? lijkt me niet want dan zou die laptop in een apart netwerk zitten. Of is die misbruikt als router en staat DHCP uit? Is dit niet gewoon een Access Point? Waarschijnlijk is het nu de server die DHCP en DNS services doet. Indien je de server dus zal weghalen zal je ervoor moeten zorgen dat er een router/firewall aanwezig is. Is de modem die je hebt staan echt een modem of is die stiekem een router/firewall? Daar zou je dan DHCP op kunnen doen.

Ipv Exchange kan je prima Office365 doen(exchange in de cloud).

Ben je zeker dat er momenteel gaan databasesoftware draait waardoor je per se een Windows server nodig hebt? Het zou jammer zijn indien je daar te laat achterkomt en dan noodgedwongen de software op een pc moet zetten die dan toch moet blijven aanliggen.

Indien je wil thuiswerken heb je sowieso al een vast IP nodig en iets als een terminalserver(XPVS bijvoorbeeld). Tenzij je wil gaan sukkelen met Teamviewer(in mijn ogen is dit echt voor remote support). Je wilt niet over VPN met databasesoftware werken.

[ Voor 13% gewijzigd door skelleniels op 02-02-2015 13:30 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Frogmen schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:16:
Zou inderdaad eerst even zoeken naar de eisen voor de garage software of je moet daar ook vanaf willen. Voor 4 users een eigen Exchange server draaien moet je denk ik niet willen zou dat deel outsourcen naar de domeinprovider en met een imap client gaan werken. Graag dus meer info
Daar is toch juist Server SBS (tegenwoordig Server Essentials) voor uitgevonden? Small Business??? Als je een SQL server nodig hebt (en dus een Windows Server), dan is Server Essentials Premium helemaal geen gekke keuze hoor. Daar krijg je namelijk een Windows Server licentie + SQL licentie bij voor op een tweede machine.

Ik denk dat je niet heel veel gaat besparen door alleen een Windows Server + SQL te kopen en dan de rest met LVT-materiaal te doen.

Maar probeer eerst je requirements maar eens op een rijtje te krijgen en dan iets specifieker dan "ik heb een database".

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:30:
[...]

Daar is toch juist Server SBS (tegenwoordig Server Essentials) voor uitgevonden? Small Business??? Als je een SQL server nodig hebt (en dus een Windows Server), dan is Server Essentials Premium helemaal geen gekke keuze hoor. Daar krijg je namelijk een Windows Server licentie + SQL licentie bij voor op een tweede machine.

Ik denk dat je niet heel veel gaat besparen door alleen een Windows Server + SQL te kopen en dan de rest met LVT-materiaal te doen.

Maar probeer eerst je requirements maar eens op een rijtje te krijgen en dan iets specifieker dan "ik heb een database".
Windows Server Essentials 2012 r2 heeft helemaal geen Exchange meer standaard! Daarvoor heb je nu Office 365. Dus voor die 4 users Exchange draaien zal niet meer gaan, of had je het daar niet op?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

skelleniels schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:32:
[...]

Windows Server Essentials 2012 r2 heeft helemaal geen Exchange meer standaard! Daarvoor heb je nu Office 365. Dus voor die 4 users Exchange draaien zal niet meer gaan, of had je het daar niet op?
Exchange is eigenlijk maar bijzaak. Die zou ik ook niet lokaal gaan draaien voor 4 mailboxen, tenzij daar hele goede redenen voor zijn.

Wel een stomme zet van MS om Exchange uit 2012 Essentials te slopen eigenlijk. Dat draait het hele SBS concept eigenlijk wel de nek om. SBS was eigenlijk de "one box does it all" voor kleine bedrijven, nu is het meer "one box that doesn't do much anymore".

Maar nu ik verder kijk, moet de TS Server Essentials eigenlijk maar vergeten. Het is niet meer de SBS van "vroeger" en op meerdere punten een stuk minder aantrekkelijk geworden. Zou wel erg jammer zijn als de TS nou alleen voor SQL afhankelijk zou zijn van Microsoft.

Ja kan overigens nog wel Exchange draaien in Essentials 2012 r2, maar dan moet je Exchange er los bijkopen en dat ga je voor 4 mailboxen natuurlijk liever niet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 13:58 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja kan natuurlijk altijd met mijn stokpaardje komen kijk eens naar ClearOS leuke linux distro met verschillende mogelijkheden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Hacula
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11 22:08
mieJas schreef op maandag 02 februari 2015 @ 08:23:
Voor de mail oplossing kan je overschakelen op een externe dienst, zodat bij een storing in het bedrijf, er nog steeds e-mail is (ook voor externen om naar de sturen). Tenzij dit totaal niet cruciaal is? Exchange postbussen zijn in verschillende formaten te exporteren, dus zou geen groot struikelblok mogen zijn. Een databank zou ik niet rechtstreeks naar buiten presenteren, maar meer een VPN-achtig iets ervoor plakken. Kwestie dat het een beetje veilig blijft. Welke databank is het juist? Weinig kant-en-klare NAS'en die MS SQL draaien, bijvoorbeeld.
skelleniels schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:28:
Ben je zeker dat er momenteel gaan databasesoftware draait waardoor je per se een Windows server nodig hebt? Het zou jammer zijn indien je daar te laat achterkomt en dan noodgedwongen de software op een pc moet zetten die dan toch moet blijven aanliggen.

Indien je wil thuiswerken heb je sowieso al een vast IP nodig en iets als een terminalserver(XPVS bijvoorbeeld). Tenzij je wil gaan sukkelen met Teamviewer(in mijn ogen is dit echt voor remote support). Je wilt niet over VPN met databasesoftware werken.
Hoe moet ik dat voor me zien, zo een externe dienst?

Weet niet veel van databases, zou het moeten navragen bij de leverancier van de garagesoftware. Wel weet ik dat zij diverse klanten hebben die het op een simpele NAS van Synology hebben draaien zonder problemen.
De database zelf is niet heel groot, in principe een paar 100 klanten, enkele duizenden onderdelen in het magazijngedeelte, een paar 100 'kentekens' en een handvol werkorders waaraan gewerkt wordt.
Verder de historie van alle werkzaamheden, dus werkorders die voldaan zijn welke gekoppeld zijn aan klanten en voertuigen.
De huidige doorvoersnelheid van de server is maar enkele megabytes per seconde in praktijk, en ook daarmee is nog de software nog steeds mee te werken.
Frogmen schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:16:
Ik zal proberen uit te vinden hoe het nu werkt, gezien we emailadressen hebben die als domein onze eigen website hebben.
skelleniels schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:28:
Die router(wifi) is dat echt een router? Deelt die IP adressen uit? lijkt me niet want dan zou die laptop in een apart netwerk zitten. Of is die misbruikt als router en staat DHCP uit? Is dit niet gewoon een Access Point? Waarschijnlijk is het nu de server die DHCP en DNS services doet. Indien je de server dus zal weghalen zal je ervoor moeten zorgen dat er een router/firewall aanwezig is. Is de modem die je hebt staan echt een modem of is die stiekem een router/firewall? Daar zou je dan DHCP op kunnen doen.
Het is een router, die waarschijnlijk als accespoint is ingesteld. We krijgen binnen enkele weken glasvezel met een nieuwe provider. De modem die geleverd wordt functioneert ook als router.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:57:
[...]

Exchange is eigenlijk maar bijzaak. Die zou ik ook niet lokaal gaan draaien voor 4 mailboxen, tenzij daar hele goede redenen voor zijn.

Wel een stomme zet van MS om Exchange uit 2012 Essentials te slopen eigenlijk. Dat draait het hele SBS concept eigenlijk wel de nek om. SBS was eigenlijk de "one box does it all" voor kleine bedrijven, nu is het meer "one box that doesn't do much anymore".

Maar nu ik verder kijk, moet de TS Server Essentials eigenlijk maar vergeten. Het is niet meer de SBS van "vroeger" en op meerdere punten een stuk minder aantrekkelijk geworden. Zou wel erg jammer zijn als de TS nou alleen voor SQL afhankelijk zou zijn van Microsoft.

Ja kan overigens nog wel Exchange draaien in Essentials 2012 r2, maar dan moet je Exchange er los bijkopen en dat ga je voor 4 mailboxen natuurlijk liever niet doen.
Essentials in nog steeds een leuke server voor een klein bedrijf als je een windows server nodig hebt, en ook nog altijd redelijk kosten efficiënt vanwege de calls die er bij zitten. Wel is het natuurlijk inderdaad zo dat ze Exchange eruit hebben gehaald ten faveure van een imho goede koppeling met Office 365. Als ik me niet vergis kan je van het prijsverschil tussen de oude SBS en Essentials 4 Office 365 users voor een redelijk lange tijd laten draaien. Alle remote access functies zitten er voor zover ik weet ook nog in, dus eigenlijk mis je als kleine onderneming alleen exchange, wat in sommige omgevingen lastig kan zijn (max users op SBS 2011 en volledig gebruik van Exchange, maar vooral in kleine omgevingen verwacht ik een flink lagere TCO kan opleveren t.o.v. SBS 2011.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59

JT

VETAK y0

Ik ben bezig met een grofweg gelijkwaardige situatie: netwerk van buitenaf bereikbaar maken, NAS in het netwerk voor enkele diensten :) Wat ik heb gedaan:

Internet -> server met pfSense -> 24 poorts TP-Link managed switch -> Netwerk en dus ook de NAS

pfSense bak met Athlon 5350 (alles bij elkaar 250 euro) voor hardwarematige encryptie van de OpenVPN server; 1 OpenVPN server voor beheer die bij de hele DHCP range kan komen en 1 OpenVPN server die niet overal bij kan komen voor reguliere gebruikers. Verder verzorgt pfSense NAT, firewall, DHCP. Dmv pfBlocker alle IP's behalve Nederlandse geblokkeerd en met SNORT heb ik ook nog een intrusion detection system.

Je hebt hiermee een veilige "router" waar je goed VPN op kan draaien voor toegang van buitenaf. Zelf heb ik ervoor gekozen ivm hoog digibeet gehalte bij een verbinding zowel een certificaat te vereisen als een username/wachtwoord. Dus met alleen een keylogger kom je er niet en met alleen een certificaat ook niet als cracker.

Door pfSense als aparte server te nemen scheidt je ook mooi de infraservices en andere services; die wil je uit veiligheidsoverwegingen nooit op hetzelfde apparaat. Neem er wel wat tijd voor om pfSense te leren kennen ;)

Inmiddels heb ik op de Syno al wat diensten draaien zoals een wiki, cloudstation voor synchronisatie/backup, backuptaken komen er binnenkort bij als cloudstation uitgerold wordt naar gebruikers en er gaan nog wat dingen op draaien. En dat doe ik allemaal vanuit huis over VPN :Y)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

De mogelijkheden zijn divers, maar het zou zo kunnen:

- Internet-lijn
- Router (pfSense of anders)
- Pc's
- NAS voor de bestanden
- Server met Server 2012 R2 essentials (mocht de garage-database dat nodig hebben).
- Exchange-online (4 maal) accounts

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2015 12:48 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:23
Als je al een server neerzet met Windows 2012R2 (evt Essentials) zie ik de reden van een NAS niet meer in. Ik heb in het verleden bij klanten NAS systemen neergezet, en vroeg of laat komt dan een keer de vraag om Microsoft SQL Server voor een of andere applicatie.
Dat zo'n synology vanalles en nog wat kan naast een NAS is leuk, maar ook voor bedrijfsmatige toepassingen? Ik heb twee klanten met Synology en QNAP NAS systemen waarbij mail op de NAS gehost wordt, werkt op zich redelijk, maar persoonlijk vind ik het een groot drama, zowel qua onderhoud als mogelijkheden.

• crazyme2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 20:06
Op een synology nas kun je mysql databases draaien, samen met zarafa als mailoplossing ben je een eind op weg. Deze nassen kunnen uit de doos syncen met de (nas aan) de overkant.

Let wel op dat je de juiste processor/nas kiest, niet op alle synology nassen draait zarafa.

Vraag blijft natuurlijk welke database nodig is, maar wanneer anderen met die software op een nas kunnen draaien moet jij dat in beginsel ook kunnen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dit topic is 5 maanden oud, ik denk niet dat dit nog actief is ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Wat je aangeeft is nogal 'algemeen'. Dus een goed antwoord is niet echt te geven.

Afstappen van Exchange is een keuze. De crux zit hem hier in de database van de garagesoftware.
Exchange server
Wat zijn de gebruikerseisen voor de email.
Een goede hostingprovider met imap kan mogelijk de exchange server vervangen.
database van de garagesoftware
Heb je een database server nodig voor de software?
Of kan de database 'standalone' benaderd worden met de clientsoftware?
De installatie eisen van de database software is hier het belangrijkste.
Thuisnetwerken
Wat moet toegangkelijk worden? De NAS, de database, de PC's?
Is het mogelijk? Ja.
Hoe? Dat hangt af van de eisen en welke apparatuur er op lokatie beschikbaar is.

Ter aanvulling. Bij dit soort kleine MKB bedrijven kan een NAS een goede betrouwbare en kostenbesparende oplossing zijn.

Wat betreft de huidige email op de Exchange Server, exporteren.
Eventueel middels IMAP weer synchroniseren met je nieuwe (mail) hostingprovider.

http://www.gfi.com/blog/h...-mailboxes-with-exchange/
https://technet.microsoft...f607299(v=exchg.141).aspx

Let er wel op dat ook zonder een server er nog steeds onderhoud is. Hier een paar aandachtspunten:
Ge
  • bruikers forceren hun data op de NAS op te slaan.
  • Hoe lang kan met werken bij uitval van de NAS (Backup, Raid keuze)
  • Wie onderhoudt de gebruikers PC's?

[ Voor 23% gewijzigd door kwakzalver op 20-07-2015 15:34 ]

Pagina: 1