nou dat schadelijk zijn valt best wel mee,
het is ijzerpoeder met daaromheen een polystyreen laagje en wat zwarte kleurstof.
het is geeneens chemisch afval, hoewel veel mensen dat wel denken, tis gewoon soort plastic.
maar er zijn heel veel verschillende soorten, die op verschillende ladingen gefabriceerd zijn met verschillende korrelgrootte. van die HP zo'n 20um en positief geladen. de drum krijgt daar een negatieve lading dus positieve toner.
de meeste kopieermachines hebben negatieve toner want positieve drumlading. of positieve toner en een ander soort drum en zonder ijzerdeeltjes ( die zit er dan appart bij, starter of developer genaamd ).
welke je nu moet bijvullen is het grote geheim van die bijvulboeren, ik weet het niet en heb al verschillende soorten geprobeerd, ik zit in dat werk ( zoals je uit bovenstaande misschien al had begrepen ).
daar komt bij dat de levensduur van de drum is afgestemd op de hoeveelheid toner in de cardridge dus na bijvullen doe je er niet lang mee, is je drum stuk.
die bijvulboeren kopen die drums en de toner met massa's tegelijk bij de fabriek. er zijn ook andere leveranciers. de enige goede en betrouwbare die ik weet is Katun. Daar haalt Canon ( want in alle HP's zit een Canon engine )ook de drums vandaan. Toner komt uit Japan.
als je de goede toner hebt kun je hem wel weer vullen maar lang zal het niet mooi blijven.
De bijvulboeren cardridges hebben een nieuwe drum, cleaning blade, corona en toner en ze maken minder winst op het product.
je kunt wel van een paar oude een goede proberen te maken, uitelkaar halen is niet moeilijk en let op het drumswitchje zet die hetzelfde.
specs : wil je niet weten