Toon posts:

HDD+SSD cache vervangen door normale SSD mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Recent heb ik een nieuwe laptop aangeschaft (moet nog binnenkomen), deze pricewatch: Asus R553LA-XX222H
Daarin bevindt zich een 500 gb HDD plus 32 gb SSD cache

Deze wil ik upgraden naar een 1 Tb HDD plus normale 256 gb SSD (zonder cache, Samsung EVO 840).
De 500 gb HDD upgraden naar de 1 Tb HDD moet volgens mij geen probleem zijn.

Is de upgrade van de kleine SSD cache naar een normale SSD een probleem? Past het fysiek in de laptop (normale SSD iets dikker)?
Ik las op http://nl.hardware.info/r...hing-een-betere-ssd-nodig! dat het misschien niet zo slim was.

Ik wil eigenlijk van het hele cache systeem af en de OS laten draaien op een normale SSD en de HDD als opslag gebruiken. Is dat goed te doen qua OS migratie van de HDD+SSD cache naar normale SSD?

Alvast bedankt voor de input!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal zitten er in die laptops geen 2x 2.5 inch schijven.
Vaak is de cache waar ze het over hebben, gewoon een sshd, dus een hdd met een ssd cache ingebouwd. Of het is heel soms een ssd op m.2 formaat, of terwijl, dan moet je ook naar een ssd in dat formaat op zoek. Maar dat is bijna nooit zo bij een cache van 30gb.
Zou er bij die laptop vanuit gaan dat het gewoon 1 sshd schijf is. En ben 90% zeker dat dat zo is.
Dus je moet even uitzoeken of er wel fysiek 2 schijven in zitten. Denk het niet, en dan is de enige manier van upgraden, een grote ssd, of een grotere sshd.
Ik zou kiezen voor een grote ssd, dan kan je de schijf die in de laptop zat, in een behuizing stoppen, en als externe harde schijf gebruiken. Best of both worlds.
En zoals je al zegt, ook even kijken naar de dikte van de schijf. Zodat als je er een ander in zet, hij wel past ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50

Swordlord

Act first, think never

Sorry Xeonfan, maar het zit toch in die 10% bereik dat je fout zit :P
Er zijn geen consumenten SHDD's die meer dan 8GB aan caching hebben.
Zelfs de 3.5" modellen van seagate niet ;)

My 2 cents, zoals met een hoop van die ultrabook achtige prut is, NAND cache zit op het mainboard zelf.

@Biesman.
De n551 is bijna dezelfde soort interne werk zijn als de R553.

http://www.tlbhd.com/asus-n551jk-review-19227/
but there is a half-sized mSATA connector used for the caching SSD present on our configuration. However, in order to get to it, you'l have to take apart the entire plastic belly, which is not an easy task.
Daar gaat dus geen gewone mSATA SSD inpassen.

Je zou dus gebruik moeten gaan maken van een HDD caddy om de DVDdrive te vervangen voor een HDD inbouwplek.

[ Voor 81% gewijzigd door Swordlord op 02-02-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Swordlord schreef op maandag 02 februari 2015 @ 17:55:
My 2 cents, zoals met een hoop van die ultrabook achtige prut is, NAND cache zit op het mainboard zelf.
Nog nooit gezien hoor, 32GB flash op een mainboard bij ultrabooks.

Nee, dit is geheid een m.2 of een msata module (weet je zeker dat het 32GB is, en geen 24 ?)

Dus je kunt je harddisk gewoon vervangen voor een grotere, en je flashmodule ook. En als het een m2 slot is, let even goed op de lengte.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:50

Swordlord

Act first, think never

De post is al beetje geëdit. Ik zat fout met dat dat model gesoldeerde componenten heeft.

Maar Asus heeft een geschiedenis met RAM en NAND solderen, vooral in de Zenbooks.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 02-02-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de input!
Ziet er naar uit dat het dan een HDD caddy wordt, de optical drive gebruik ik toch zelden. Volgens mij is het bij Asus zo'n standaard SATA to SATA 12.7 mm caddy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:20:
Deze wil ik upgraden naar een 1 Tb HDD plus normale 256 gb SSD (zonder cache, Samsung EVO 840).

Is de upgrade van de kleine SSD cache naar een normale SSD een probleem?

Ik wil eigenlijk van het hele cache systeem af en de OS laten draaien op een normale SSD en de HDD als opslag gebruiken. Is dat goed te doen qua OS migratie van de HDD+SSD cache naar normale SSD?

Alvast bedankt voor de input!
Ik zou dat niet doen, dan ben je de hele firmware overhoop aan't halen. Met de prijs van die upgrades erbij, ik neem aan dat die ook nieuw zijn, was je wellicht beter af met een andere laptop. Ik ben wel te spreken over cache partities, mocht het SSD-tje over z'n writes heen zijn hoef je die alleen te vervangen en niet je hele OS te herinstalleren.
Pagina: 1