Wie weet er meer over dit soort bewegingsschakelaars?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
Ik ben op zoek naar mensen met verstand van elektra die me iets meer (bij voorkeur in jip-en-janneketaal) kunnen vertellen over lichtschakelaars die met een bewegingssensor werken, zoals bijvoorbeeld deze hier: http://www.banggood.com/2...nsor-Switch-p-953249.html

1. ik zie dit soort schakelaars zowel met 2- als met 3-draadsuitvoering.
Oftewel sommige hebben een aansluiting voor een schakeldraad, nuldraad en fasedraad, terwijl er ook zijn die het afkunnen met alleen een fase- en schakeldraad, bijvoorbeeld deze: http://www.amazon.de/gp/p...psc=1&smid=A27L8HMY3EMSRE
Waarom kunnen die het af zonder nuldraad, is dat een ander soort principe? En heeft dat invloed op het verbruik?
2. De sensor zelf verbruikt natuurlijk ook een beetje vermogen wat meegenomen moet worden in de eventuele besparing. In het 1e voorbeeld staat "0.45W (working) 0.1W (static)". Wat zou hier met "working" en "static" bedoeld worden, wat is het verschil?
Bij veel van dit soort schakelaars staat ook niets over het verbuik, wat zou een "typisch" verbruik voor dit soort sensors zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Bij veel van dit soort schakelaars staat ook niets over het verbruik, wat zou een "typisch" verbruik voor dit soort sensors zijn?
Nou, mijn degelijke [url=-ttp://www.steinel.de/nl/Bewegingsmelders/Overzicht/Infrarood-bewegingsmelder-IS-1-wit.html]duitser[/url] gebruikt volgens plugwise ongeveer een Watt.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Ben je niet in de war met de fase en nul? Meestal (bij KlikAanKlikUit) heb je setjes die alleen blauw (nul) en zwart (schakeldraad) nodig hebben. Je hebt ze echter ook die een bruine (fase) draad vereisen. Heeft vaak te maken met hoe ze schakelen. De schakelaars die geen losse fasedraad nodig hebben laten een klein stroompje door de lamp lopen.

Vanzelfsprekend werken de schakelaars zonder fase vaak minder goed met LED- en spaarlampen.

P.S. Waarom wil je zulk soort dingen in China kopen? Apparatuur die je 24/7 aan 230V gaat hangen zou ik niet uit China halen, voedingen e.d. uit China staan nou niet echt bekend om hun kwaliteit, eerder om hun brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

0.45W is als de lamp brand. In de schakelaar zit een relais wat stroom verbruikt als de lamp is ingeschakeld. Vandaar het iets hogere verbruik als de lamp is ingeschakeld.
0.1w is eigenlijk het verbruik van de sensor zelf

Schakelaars die 2 draads worden aangesloten laten inderdaad een klein stroompje vanaf de bruine draad naar de lamp lopen en via de lamp naar de blauwe nul draad. De lamp staat dus continue een klein beetje 'aan'. Maar dat is zo weinig dat je het niet ziet. Met LED lampen kan dit problemen geven omdat daar vaak schakelende voedingen in zitten. Vaak staat er bij dit type ook een minimaal aan te sluiten vermogen opgegeven.
De driedraads schakelaars hebben een eigen nul en hebben hier dus geen last van. Maar soms valt het niet mee om nog een blauwe draad richting de schakelaar te krijgen.
Het verbruik van beide schakelaars zou in principe niet al te veel van elkaar mogen verschillen maar per fabrikant is er aardig verschil in de opgegeven verbruik cijfers. Maar hoe betrouwbaar die zijn...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:40
Bedankt voor de uitleg, daar kan ik wat mee.
Ik heb op het moment een heel goedkope bewegingsschakelaar al een maandje in de keuken zitten, en deze doet het boven verwachting goed.
Ondanks dat het er eentje is zonder nuldraad (die is inderdaad ook niet aanwezig, zolas dat vaak het geval zal zijn in bestaande installaties) werkt deze ook i.c.m. een LED-peertje.